Arduino Pro Mini TTL naar USB: wat is BLK?

EricP

mét CE

FTDI is eigenlijk de enige die ik ken die fatsoenlijke drivers heeft. In die hele enkele keer dat ik nog met microsoft in aanraking kom, is het erg prettig dat de driver de betreffende chip herkent (ik denk op serienummer) en er voor zorgt dat hetzelfde com poortje weer gemuleerd wordt. Ongeacht waar het ding in de USB boom zit. Je hoeft dus niet te pielen met de juiste stekker in het juiste gat of elke keer de settings van de software aanpassen als je weer een keer moest rebooten.

Met prolific is het vrijwel altijd ellende. Soms werkt het. Tot er van het een of ander weer een update voorbij komen en dan werkt het weer niet. Of na een reboot weer wel. Of de emulatie zit opeens op een ander poortje.

Het 'gedoe' met FTDI was dat de imitatie-chinees graag gebruikt maakte van de originele FTDI drivers. FTDI heeft daar een hoop engineering in zitten en vond dat niet grappig (je betaalt als je een chippie bij hun koopt uiteraard ook mee aan de drivers. Dat stukkie silicium zijn de kosten niet). Ze hebben dus gezocht naar een manier om te discrimineren tussen hun chips en clonen.
Als ik het me goed herinner, was hun tactiek dat wanneer ze een kloon tegen komen, ze de VID en PID op 0x0000 zetten. Daarmee wordt eea. niet meer herkend door de USB drivers en is dan 'bricked'.
Als je zeker weet dat je echte FTDI chips hebt, dan is het wat mij betreft nog steeds de beste keuzen. Je weet het zeker door ze rechtstreeks bij hun te kopen (destijds hadden ze een webshop) of bij een betrouwbare leverancier (Farnell, digikey, mouser). En ja, dan kosten die chippes veel meer dan bij de internet chinees. Dat klopt. Aan de andere kant... Als ik 5 of 6 euro voor een origineel uitgeef... is het me dan echt het gezeur waard om daar wat op te besparen door een cloon te kopen en daar een paar avonden mee te moeten vechten?

EgbertG

Golden Member

Ik had tot voor vandaag geen idee dat hier ook weer een hele strijd gaande is met fake en no fake. Anders had ik inderdaad graag meteen de juiste gekocht!

Niet erg om wat te leren, maar had van dit stukje randomgeving voor mij niet gehoeven ;-)

Heel bijzonder dat jij een programmer hebt met een 28 pens chippie en in de datasheet zie ik voor de CH340 exemplaren met 16 en 20 pennen.
Zou het dan een kloon van een kloon zijn :-)

Op een CH340 chip zit wel een DTR signaal.
Hoe moeilijk is het dan om dat signaal naar buiten te brengen en even een verloopje te maken naar de pro mini programmeer header.
Dat lijkt me een stuk gebruiksvriendelijker dan steeds weer die reset te moeten bedienen

reading can seriously damage your ignorance

@hennep,
Die chip is waarschijnlijk een PL2303-HX van het merk Prolific.Deze heeft wel DTR, maar bij de meeste Chineese USB-TTL adapters wordt die niet gebruikt.

De TS schreef dat het een ch340 is, maar ik begrijp uit de verhandeling van ericp dat het ook nog een ftdi kloon kan zijn. Die ftdi chips hebben ook 28 pennen.

@TS,
Welke driver heb je geinstalleerd, of beter eigenlijk, met welke driver werkt het ding?
Ik kan door de krimpkous de opdruk van de chip op de foto niet lezen

reading can seriously damage your ignorance

@hennep,
Ik heb zelf een paar van die dingen, dus ik zag meteen dat die chip een PL2303-HX was ;)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 9 maart 2020 16:04:29 schreef hennep:
De TS schreef dat het een ch340 is, maar ik begrijp uit de verhandeling van ericp dat het ook nog een ftdi kloon kan zijn. Die ftdi chips hebben ook 28 pennen.

@TS,
Welke driver heb je geinstalleerd, of beter eigenlijk, met welke driver werkt het ding?
Ik kan door de krimpkous de opdruk van de chip op de foto niet lezen

Werkt met bijgevoegde driver. Dus geen FTDI of Prolific driver.

Edit: @microdwl: Zowel de FTDi als Prolific drivers staan op mijn PC. Toch werkte het Wemos bordje niet tot ik de CH34X driver heb geïnstalleerd. In apparaatbeheer meld hij zich aan als een CP210X USB to UART bridge van Silicon Labs.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op maandag 9 maart 2020 18:22:01 (20%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
EgbertG

Golden Member

Ik heb de usb/ttl converter aangesloten .. maar krijg geen verbinding met de Arduino.

Overigens is t dit IC. Is dat idd degene behorend bij de CH340 driver?

dit is de Prolific 2303, is goed ondersteund.

heb je tx/rx al omgedraaid?
heb je voeding op de arduino?
knippert de led?

GMT+1

@EgbertG

De Prolific PL2303-HX chip wordt NIET ondersteund door Windows 10 helaas !

EgbertG

Golden Member

Er gaan 2 led's branden op de converter en de Arduino gaat aan.
De Arduino zit nog in de schakeling en die voeding heb ik niet aangezet.
Zo is t toch de bedoeling?

RX/TX kruislings aangesloten.

Waar is binnen de Arduino IDE de optie: Tools - Programmer voor?

Ik was in de veronderstelling dat de USB/TTL converter de programmer is, maar ga nu twijfelen.

EgbertG

Golden Member

Oops... ik zie nu de reactie van microdwl ....
Geen Windows 10 ondersteuning ;-(

Prolific heeft er een puinhoop van gemaakt.
Allerlei verschillende hardware versies en bijbehorende software drivers die onderling niet uitwisselbaar zijn. De end-user moet dan maar op zoek naar een combinatie die werkt.
Als je echt wilt kun je hier eens kijken: https://www.drivereasy.com/knowledge/solved-prolific-usb-to-serial-dri…

Mij niet gezien. Met de CH340 heb je dit soort onzin niet (tot nu tenminste nog niet gezien).

[Bericht gewijzigd door deKees op maandag 9 maart 2020 21:45:54 (18%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 9 maart 2020 21:13:39 schreef microdwl:
@EgbertG

De Prolific PL2303-HX chip wordt NIET ondersteund door Windows 10 helaas !

Wordt nochtans tegengesproken door Prolific zelf.

- Windows 10 Certified WHQL Driver (TH1 1507, TH2 1511, RS1 1607, RS2 1703, RS3 1709, RS4 1803,RS5 1809 , 19H1 1903, 19H2 1909 versions)

@TS: of RX/TX moet gekruist worden is niet altijd duidelijk. Daar kan alleen de datasheet van de controller uitsluiting brengen. Volgens mij moet er hier idd gekruist worden. Waar het fout loopt kan het eenvoudigste worden aangetoond met een logic analyser of een scoop.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
EgbertG

Golden Member

Kwam op internet net ook een fix tegen. Veranderen van de registry voordat je de driver installeert.

https://howto.tweakblogs.net/blog/12645/windows-10-prolific-pl-2303-se…

Ga t maar weer proberen ;-)

Ik koop nooit meer een Arduino zonder USB poort!

[Bericht gewijzigd door EgbertG op maandag 9 maart 2020 22:21:14 (20%)

Ik koop nooit meer een Arduino zonder USB poort!

Elke andere chip, FT232RL , CH340G , CP2102 is goed en hebben vrijwel allemaal een DTR pin !
Ik geef de voorkeur aan de CP2102 van SiliconLabs omdat de Tx output altijd 3,3 volt is. 5 volt AVR's hebben daar geen moeite mee en voor 3,3 volt MCU's zoals de ESP8266 / ESP32 kun je zonder spanningsdeler aan de Rx aansluiten.

EgbertG

Golden Member

Zal nog eens op ebay gaan speuren.... de pro mini is wel een leuke Arduino!
Dank voor de bruikbare suggesties.

Noemen ze dat ding ook wel de programmer zo'n USB/TTL converter?

HELAAS: met die registry aanpassing lukt t ook niet..... ik ga op oude pc met Windows XP wat proberen

[Bericht gewijzigd door EgbertG op dinsdag 10 maart 2020 09:38:21 (23%)

bprosman

Golden Member

Ik gebruik deze :

https://www.aliexpress.com/item/4000310058748.html

Het LIJKEN me fakes, omdat het serienummer op "0" staat maar de originele drivers werken prima , en met de FTDI tool is het serienummer prima te zetten zodat hij ook telkens als de zelfde COM poort terugkomt.
En ze doen het prima met een Arduino Pro Mini.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EgbertG

Golden Member

Ik heb ze op de wish list gezet .... het zal nu wel even duren voordat het binnenkomt helaas.

bprosman

Golden Member

Op 10 maart 2020 10:52:39 schreef EgbertG:
Ik heb ze op de wish list gezet .... het zal nu wel even duren voordat het binnenkomt helaas.

Ik weet niet of je nog naar Rosmalen gaat de 21e, daar liggen ze vast ook.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EgbertG

Golden Member

Da's een goeie!

Stond al in agenda, en nu ik precies weet wat ik zoek is dat de juiste plek. Nu maar hopen dat Brabant geen lockdown krijgt ....

Ik krijg de bij willy wortel bestelde na 2 dagen ploeteren nog niet werkend en verkoper reageert ook niet op een gestelde vraag. Jammer. Kostbare tijd zo.

[Bericht gewijzigd door EgbertG op dinsdag 10 maart 2020 13:47:16 (35%)

Ik heb wel een werkende driver voor de PL2303 voor Windows10.

Zet ff je email adres in je profiel, dan kan ik het naar je toe sturen...

[edit] Helaas niet meer aanwezig, heb zelf de PL-tjes ook de deur uit gedaan, en daarbij de driver waarschijnlijk ook verwijderd.

[Bericht gewijzigd door Roches op zaterdag 14 maart 2020 14:49:29 (33%)

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
EgbertG

Golden Member

dat zou fijn zijn!

Heb mn e-mail adres nu zichtbaar gemaakt.

Shiptronic

Overleden

Prolific? Ik besteed er geen tijd meer aan, de laatst keer dat ik dat deed was een rondje om ze allemaal te checken, Prolific? --> vuilnisbak, FTDI --> bewaren .

Ik heb ze allemaal weggegooid, mooi dat het soms werkt, maar niet altijd en/of alle functies protocollen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EgbertG

Golden Member

Ik vrees dat de mijne daar ook gaan belanden.....

Kun je alleen testen door ze actief aan te sluiten op een Arduino of ook al stand-alone om te kijken of de driver en de hardware elkaar vinden?