Per ongeluk fase met nul verwisseld (drijfkracht)

Op 9 maart 2020 16:43:55 schreef wvogel57: In Belgie komen nog 3 fasen netten voor met 3x 230 V in driehoek.

Riemst is in Limburg waar enkel 3F400 + N bestaat.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Trafo is echt naar zijn grootje.
Aan de secundaire kant van de trafo heeft ook een veel hogere spanning gestaan dan normaal (1,7 x zo hoog).
Het is te hopen dat daar niets kapot gegaan is.
Meestal gaat er in de secundaire kant wat fout, daarna blaas je de trafo op.
De magneetschakelaar kunnen wel kort tegen zon overbelasting, de verwarmingselementen ook wel.

Kan het niet goed zien, maar ik denk dat naast de trafo, dat rode blokje, de gelijkrichter zit, Dat is een eerste verdachte. Verder zit er niet zo erg veel op het printje.
Als je iemand in de buurt hebt met een regelbare gelijkstroomvoeding dan kun je wat uit testen. Dan weet je ook de secundaire spanning van de trafo.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op maandag 9 maart 2020 17:14:45 (31%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Wat foto ;-)

[Bericht gewijzigd door Anton1985 op maandag 9 maart 2020 17:33:06 (47%)

Wat is de spanning van het relais?

Typenummer e.d. staan meestal op het kapje.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 9 maart 2020 19:09:51 schreef Hunter:
Wat is de spanning van het relais?

Typenummer e.d. staan meestal op het kapje.

Edit: Zie nu 1480 Ohm, dan denk ik 24V

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Ik vraag me eigenlijk af waar dat witte kabeltje naartoe gaat. temperatuur instelling, aan/uit knop?

Stond de oven uit toen je de stekker in stak?

Het lastige is om de juiste trafo te kennen, eens je die hebt is't effe solderen om die te wisselen. Elco's zou ik ook wisselen, al is't maar gezien de leeftijd. Transistoren, kosten bijna niks, maar als de witte draad naar de schakelaar gaat en die uit stond hebben ze het wellicht overleeft.

Ik ben dan wel van België maar regio Leuven, dus toch een flink stuk rijden...

Thevel

Golden Member

Het relais (waarschijnlijk 24V) zit met een transistor direct aan de brugcel.
De trafo zal 18V zijn, na gelijkrichting heb je dan ongeveer 24V.

ziet eruit als een hahn trafotje.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Zo te zien zitten de aansluitpinnen net iets anders dan de bekende print trafo's maar dat is wel aan te passen lijkt me.

Op 9 maart 2020 16:43:55 schreef wvogel57:
Meten = weten. Kijk of je tussen de fasen 400 V AC meet of 230 V AC. In Belgie komen nog 3 fasen netten voor met 3x 230 V in driehoek.

In Nederland zelfs ook....

zit sinds 2009 in de PV.

Op 9 maart 2020 20:27:55 schreef Appel:
Ik vraag me eigenlijk af waar dat witte kabeltje naartoe gaat. temperatuur instelling, aan/uit knop?

Stond de oven uit toen je de stekker in stak?

Het lastige is om de juiste trafo te kennen, eens je die hebt is't effe solderen om die te wisselen. Elco's zou ik ook wisselen, al is't maar gezien de leeftijd. Transistoren, kosten bijna niks, maar als de witte draad naar de schakelaar gaat en die uit stond hebben ze het wellicht overleeft.

Ik ben dan wel van België maar regio Leuven, dus toch een flink stuk rijden...

Hoi, hij stond uit. Wel een seconde getest ervoor en toen hoorde ik gewoon de machine aangaan (soort doenk geluid)
Daarna uit gezet en even later hoorde ik dus de transfo springen toen gij dus uit stond. Erna kabels tegoei aangesloten en nu brand er 1 lampje ipv 2. 1 lampje dat aangeeft dat er stroom is en het andere wat aangeeft dat de warmte elementen ingeschakeld worden afhankelijk van de thermostaat dus.
Grts

EricP

mét CE

OK, we hebben klassiek trafo, brugcel, transistor, relais (vandaar: foto van onderen en van boven... traces volgen en op de andere foto kijken waar het heen gaat)
Ik kan het kapje van het relais niet goed lezen. Ik meen 8V te zien. Dat lijkt me wat weinig met 1480Ω. De buffer elco is ook 63V (als ik het goed zie). Dat doen ze vast niet voor een 8V relais. Een 48V relais zou op zich ook kunnen, maar ligt niet voor de hand met de stuurtor (Een BC237 zat meen ik bij iets van 50V ofzo).
24V klinkt niet onaannemelijk, maar ja... bij ouwe meuk weet je het nooit.

Veiligste optie: zoek uit wat dat relais precies is (met alles leesbaar is er wellicht wat van te vinden). Dan weet je wat de spanning over de C rechts onder moet zijn geweest. En dan kun je uitrekenen wat de trafo gedaan moet hebben.
Vervolgens zoek je een trafo die dat ook doet en de juiste footprint heeft en dan is het ff solderen.

ALS het 24V geweest is, DAN verwacht ik dat de rest van de electronica het wel overleefd zal hebben.

Die elementen kunnen dat vaak wel heel even hebben (als het echt niet meer dan een seconde geweest is!). De magneetschakelaars ook.
Als die seconde in de normale mensen wereld een halve minuut is, dan kan er best wel eens meer stuk zijn.

Voor nu: ff kijken of er wat van dat relais te vinden is. Ik kon op wat ik kon ontcijferen zo snel niks vinden. Misschien ziet iemand anders meer (en vindt wel wat).

Op 9 maart 2020 16:32:58 schreef EricP:
Bij drijfkracht denk ik ook eerder aan een uit het chinees vertaald stuk over zwembandjes :).

als je dan toch googelt.. :-)

2e zin op de Wikipedia pagina over krachtstroom in het Nederlands (citaat): " In Vlaanderen wordt krachtstroom ook wel drijfkracht genoemd"

Hele printje vervangen voor een pid regelaartje?

adval40

Special Member

Als je Eindhoven niet te ver vind kan ik geheel kosteloos voor je kijken of we het weer werkend krijgen

Ad

Op 9 maart 2020 22:39:22 schreef EricP:
OK, we hebben klassiek trafo, brugcel, transistor, relais (vandaar: foto van onderen en van boven... traces volgen en op de andere foto kijken waar het heen gaat)
Ik kan het kapje van het relais niet goed lezen. Ik meen 8V te zien. Dat lijkt me wat weinig met 1480Ω. De buffer elco is ook 63V (als ik het goed zie). Dat doen ze vast niet voor een 8V relais. Een 48V relais zou op zich ook kunnen, maar ligt niet voor de hand met de stuurtor (Een BC237 zat meen ik bij iets van 50V ofzo).
24V klinkt niet onaannemelijk, maar ja... bij ouwe meuk weet je het nooit.

Veiligste optie: zoek uit wat dat relais precies is (met alles leesbaar is er wellicht wat van te vinden). Dan weet je wat de spanning over de C rechts onder moet zijn geweest. En dan kun je uitrekenen wat de trafo gedaan moet hebben.
Vervolgens zoek je een trafo die dat ook doet en de juiste footprint heeft en dan is het ff solderen.

ALS het 24V geweest is, DAN verwacht ik dat de rest van de electronica het wel overleefd zal hebben.

Die elementen kunnen dat vaak wel heel even hebben (als het echt niet meer dan een seconde geweest is!). De magneetschakelaars ook.
Als die seconde in de normale mensen wereld een halve minuut is, dan kan er best wel eens meer stuk zijn.

Voor nu: ff kijken of er wat van dat relais te vinden is. Ik kon op wat ik kon ontcijferen zo snel niks vinden. Misschien ziet iemand anders meer (en vindt wel wat).

Haller relais HO-03544 Bv-1266 p59 1480 ohms

Lambiek

Special Member

Op 9 maart 2020 20:46:09 schreef Thevel:
.....direct aan de brugcel.

Ik zal wel blind zijn, maar waar zie je die? Of is het dat rode ding op de hoek?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 10 maart 2020 00:13:40 schreef adval40:
Als je Eindhoven niet te ver vind kan ik geheel kosteloos voor je kijken of we het weer werkend krijgen

Ad

Kosteloos hoeft voor mij absoluut niet, heb jij onderdelen liggen? Even opkomen om enkel te kijken wat kapot is vind ik dan weer ver voor 3u in auto te zitten. Ook weegt de autoclaaf 200kg en weet niet of je voldoende info hebt als ik enkel de printplaat mee zou nemen.

Grts

EricP

mét CE

als je dan toch googelt.. :-)

Nou, dat doe ik al een dikke 10 jaar niet meer...

Ik zal wel blind zijn, maar waar zie je die? Of is het dat rode ding op de hoek?

De printsporen zeggen inderdaad dat dat zo is. Secundair van de trafo daarheen en dan naar een elco. Ik ken geen andere 'ding' met 4 pootjes wat in een dergelijke setup gebruikt wordt.

Haller relais HO-03544 Bv-1266 p59 1480 ohms

Ja, mooi. En wat heb je er zelf over gevonden? Als in: ik ben je secretaresse niet! :)

Hinkel bij onze oosterburen heeft best veel Haller info op hun site staan. Iets met BV-1266 kan ik vinden. Een HO-03545 ook. Maar de 44 niet.

Je zou het relais er eens uit kunnen peuteren en kijken of het met 12V werkt en of het met 24V werkt. Ik gok op 24V. Nou ja, dan zal de trafo op iets van 16-18V ofzo moeten zitten. Het zal wel niet absurd kritisch zijn (immers... die trafo was voor 220V bedoeld, dus die zit nu toch ook al 5-10% hoger).

Footprint van die trafo opmeten (afstanden tussen de pootjes en positionering van de pootjes onderling) en dan maar zoeken bij RS of Farnell.

Gezien je reistijd, zou ik er een postduif aan wagen. De kans is best groot dat 'een vervanger' niet in de rommeldoos ligt. Dan moet je die bestellen of gaan prutselen en beiden kosten tijd. Dus waarschijnlijk moet je er dan later nog een keer heen...

Alternatief zou een kleine Meanwell 24VDC voeding zijn. En dan de hele trafo weg (feitelijk zou je 'm zelfs kunnen laten zitten...) en direct op de buffer elco aansluiten. Gezien de magneetschakelaars heb je denk ik de hoogte wel om zoiets in te bouwen (maar assumptions are the mother of....). Ik weet niet hoe warm het spul daar wordt en hoe enthousiast zo'n switcher daarvan wordt.

Ja via Google vond ik ook niet echt de identieke en ook geen info over voltage. Gek dat er niets op die relais staat waar je kan uit afleiden hoeveel voltage het is. Ik Google nog even verder.
Grts

Als je je probleem quick and dirty op wilt lossen zou je er ook gewoon een ouderwetse netadapter in kunnen prutsen. Die had je vroeger ook wel met 18 volt wisselspanning. En die liggen altijd opgestapeld in Rosmalen.

Omdat die oude adapters allemaal 220 volt zijn is dit niet echt de mooiste oplossing. Een klein 24 volt schakelvoedinkje zoals ericP voorstelt dan misschien een iets nettere oplossing.

Je printje ziet er verder nog best netjes uit. Voor zover ik kan zien lijkt alleen de trafo stuk. En dat rode blokje is inderdaad een greatz celletje. Dat is vervangbaar door elke simpel gelijkrichtblokje.

Ik verwacht niet dat de verwarmingselementen defect zijn. Die zijn waarschijnlijk 380 volt (en geen 400 volt) en die hebben waarschijnlijk door de fase-nul verwisseling op een te lage 230 volt spanning gestaan.
Als er iets van (tijd)klokje in zit zou dat misschien wel gesneuveld kunnen zijn omdat de spoelspanning daarvan waarschijnlijk ook 220 volt is geweest.

Ik denk dat het goedkoopste is om dat printje gewoon per post op sturen naar iemand die dat kan repareren. Het is geen wereld reparatie.

EricP

mét CE

Of stuur Hinkel een mailtje of zij er iets over weten. Ik heb dat ook een aantal keren gedaan naar leveranciers van het merk, met wisselend resultaat: soms heel coöperatief (terwijl ze weten dat ze op dit moment niks aan je gaan verdienen), soms geen enkele interesse (waarschijnlijk omdat ze niks aan je gaan verdienen).
Andere search engines hebben andere resultaten. Het zou zomaar kunnen dat wanneer je ergens anders zoekt, je wel wat vindt.

Daarnaast is het niet zo heel raar als er niks over te vinden is. Het komt uit een tijd dat fabrikanten nog geen websites hadden, datasheets in boeken stonden (computers en printers waren nog geen gemeen goed) en je gaat alleen wat vinden als het nog in productie is, er een archief online komt of er genoeg van gebruikt zijn dat iemand die een datasheet heeft die ergens publiceert (datasheet archive ofzo).
Je zou de mazzel kunnen hebben dat iemand op CO mee leest en denkt... 'hey, van Haller heb ik ergens nog een boek liggen' en uit interesse kijkt of er iets in staat. Een apart topic hierover (alhoewel niet helemaal in lijn met de 'forumregels') met als titel 'wie heeft info over...' zou wat meer kans van slagen hebben.
Succes met zoeken. Ik ben benieuwd of die spanning nog ergens uit af te leiden is...

Nog 2 foto’s kunnen trekken, hier staan wel voltages op. Weet niet of het hiermee te achterhalen is...