Opamp - voorversterker

Hallo Beste forumleden,

Ik heb een vraag voor de kenners, ik wil een audio signaal versterken. dit moet zo goed als mogelijk de zelfde kwaliteit blijven. Nu komt het signaal uit een Teensy Audio Adaptor Board (https://www.pjrc.com/store/teensy3_audio.html). Met de SGTL5000 audio chip.

Dit signaal wil ik iets harder mijn Loudspeaker Management System (dbx 260) in hebben.

Hier voor zou ik een voorversterker willen maken met zo min mogelijk ruis. Aangezien mijn versterkers een aantal NE5532 opamps bevat voor het volume gedeelte leek mij deze wel goed genoeg.

Nu kan je zo iets uit china laten komen, maar hoe goed/betrouwbaar is dit: https://nl.aliexpress.com/item/32839794147.html

Wie kan mij helpen beslissen, en eventueel helpen met een goed schema.

Groeten Ramon

Tja, die chinese bordjes komen zonder enige specs, dus je moet maar uit de foto proberen af te leiden wat het doet.

Deze is DC gekoppeld, zowel aan de ingang als aan de uitgang. Geen koppel condensatortjes, maar die kun je nog extern toevoegen.

Versterking factor 10.
Weerstanden aan de hoge kant (10K en 100K). Niet ideaal voor ruis.

En draait op een symmetrische voeding (plus en min 4 - 15 Volt).
Dat is wel gunstig voor de prestaties, maar die moet je dan wel voorhanden hebben.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Die ziet er mij niet zo slecht uit, het stemt sympatiek dat er een ic-voetje werd toegepast. Wel kan men zich vragen stellen bij de niet-afgeschermde draadjes. Maar vermoedelijk gaat het over redelijk sterke signalen en redelijk lage impedanties, dus het kan wel werken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Jeever

Golden Member

Een van de beste chip's voor het versterken van audio-signalen is de LT1115 van Analog Devices, zie onderstaande link voor het data-sheet.
Kost ongeveer € 6,50 per stuk.
https://cdn-reichelt.de/documents/datenblatt/A200/LT1115.pdf

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat zal best een mooi chippie wezen, maar lijkt stevig overkill voor deze applicatie.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Aangezien mijn qsc versterkers ook de NE5532 aan boord heeft, gok ik dat die voldoet?

Alleen zoek ik een schema die zorgt voor geen/weinig ruis.

Of ik moet het eerst proberen met het China printje...

rbeckers

Overleden

Geen ruis kan niet. ;)
Maar kijk bijvoorbeeld in de datasheet van de LT1115 of de NE5532 voor voorbeelden.

Een 1:2 audiotrafo van Lundahl, of een wat grotere overzetverhouding, lost het probleem ook op. De meeste uitgangen zijn low-Z, de meeste ingangen hoog ohmig. Het kan je verbinding ook gelijk symmetrisch maken.....

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De meeste uitgangen zijn low-Z, de meeste hoog ohmig.

Bedoelde wellicht "de meeste ingangen hoogohmig"?
De galvanische scheiding en symmetrie van een trafootje kunnen inderdaad extra bonus opleveren.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 10 maart 2020 15:57:57 schreef big_fat_mama:
[...]

Bedoelde wellicht "de meeste ingangen hoogohmig"?
De galvanische scheiding en symmetrie van een trafootje kunnen inderdaad extra bonus opleveren.

Ze zien ook alles. Ik heb het aangepast.

Oke, iemand die me op weg kan helpen met een schema?

Jeever

Golden Member

Ik zou onderstaand schema eens proberen, werkt met een enkelvoudige voeding van bijvoorbeeld +12 Vdc.

Met de gekozen weerstandswaarden versterkt de schakeling ongeveer vijf keer. Door de waarde van R4 te wijzigen kunt u de versterkingsfactor aanpassen.
R1 en R2 zorgen voor een virtuele massa op de helft van de voedingsspanning. Deze lijn kan ook voor de tweede trap gebruikt worden als virtuele massa.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
benleentje

Golden Member

Ik zou voor die paar centen gewoon dat chinese ding bestellen. Een heel klein beetje ruis is niet erg zolang dat maar zo laag is dat je het niet kan horen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Voor dat geld zou ik gewoon dat Chinese ding bestellen. Zit nog een voetje op ook. Daar kun je dus ook gewoon een andere betere opamp insteken. Waarschijnlijk zit op dat chinese ding de standaard schakeling uit de datasheet door de opamp fabrikant opgegeven. Per definitie zijn die standaard schakelingen helemaal niet slecht of zo. Vaak wel onvolledig en het volstrekt minimale waar je een goed werkenden versterker mee kunt maken. Er staan in de datasheet altijd wel tips. Die zou er zelf nog wel bij kunnen fabrieken.

Hier staan een paar documenten van de fabrikant: http://www.ti.com/product/NE5532/technicaldocuments

Het zou me niets verbazen als het het printonwerpje hier tussen te vinden is. Die chinese zijn vaak helemaal zo verkeerd niet.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op dinsdag 10 maart 2020 17:51:50 (19%)

blackdog

Golden Member

Hi Jeever,

R5 graag uit je schema halen, bias compensatie is hier niet nodig.
Deze opset levert je alleen maar veel meer ruis op met b.v. een NE5534A of een NE5532A

Ook de verstekings weerstanden kunnen omlaag in waarde omdat de uitgang van het sturende IC laag Ohmig is en met 10K belast mag worden.
R3 zou ik dan 15K nemen en R4 iets van 56K als dit voldoende versterking voor de gebruiker geeft.
De voorgestelde weerstandswaarde Voor R3 en R4 geven net geen 6x versterking.

Het clip niveau van de SGTL5000 lingt rond de 1V RMS dus 5x a 6x versterking zou voldoende moeten zijn voor iedere normale toepassing.

Verder is er ALTIJD een serie weerstand nodig aan de opamp uitgang, iets tussen de 47 en 150Ω

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 10 maart 2020 18:02:06 schreef blackdog:
Hi Jeever,

R5 graag uit je schema halen, bias compensatie is hier niet nodig.
Deze opset levert je alleen maar veel meer ruis op met b.v. een NE5534A of een NE5532A

Ook de verstekings weerstanden kunnen omlaag in waarde omdat de uitgang van het sturende IC laag Ohmig is en met 10K belast mag worden.
R3 zou ik dan 15K nemen en R4 iets van 56K als dit voldoende versterking voor de gebruiker geeft.
De voorgestelde weerstandswaarde Voor R3 en R4 geven net geen 6x versterking.

Het clip niveau van de SGTL5000 lingt rond de 1V RMS dus 5x a 6x versterking zou voldoende moeten zijn voor iedere normale toepassing.

Verder is er ALTIJD een serie weerstand nodig aan de opamp uitgang, iets tussen de 47 en 150Ω

Groet,
Bram

Parallel aan R4 nog een kleine capaciteit, zodat het hoog niet al te ver doorloopt.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Misschien zoeken jullie het een beetje al te ver, voor deze T/S.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord