Maximale aderdikte Landis+Gyr E350 meter

Ik ben op dit moment met een totaal renovatie bezig waarbij ik ook de volledig vergane bedrading tussen meter en de nieuw te plaatsen groepenkast ga vervangen. Er zit een moderne Landis+Gyr E350 meter in, model zmf110cctfs2. Ik heb al gezocht op internet maar ik kan nergens een foto vinden of documentatie wat betreft de aansluitingen of aderdikte. Kan ik er vanuit gaan dat 6mm2 het maximale is wat in de afgaande klemmen van deze meter past (ter voorbereiding)?

Dominic

bprosman

Golden Member

4-35mm2 haal ik uit de handleiding :
Hardware Terminal cable size range 4 - 35mm2
M1 mounting for 1-ph, Q4,SD,SDM mounting for 3-ph
Slotted terminal scr

Er lijkt 100A continue door te mogen.

https://www.landisgyr.com/webfoo/wp-content/uploads/2014/06/E350-Broch…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Daar moet je het netwerkbedrijf bij halen. Om die draden te vervangen moet het klemmendeksel van de meter open en dat mag je niet zelf doen.

mel

Golden Member

Het hangt af van de voorzekering(en).Meestal is 6 mm2 wel goed.Maar idd, laat het energiebedrijf er maar voor komen,je mag 1, zelf het zegel van de meter niet verwijderen, en 2, onder spanning werken mag (officieel) niet.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Nee werkelijk? Gelukkig zit ik pas 15 jaar in de energietechniek.

Ik vroeg alleen om welke diameter er in de meter kan om de jongens van het energiebedrijf hier zo kort mogelijk te hebben. Spul uit, oude kast eraf, nieuwe kast erop, HS aansluiten, zekeringen terug en wegwezen.

@bprosman, bedankt voor de info. Met 6mm2 kom ik wel weg dus. 35mm lijkt me wat overdreven (ookal staat het in de brochure) want het is een vrij platte meter met maar een klein aansluitdeel vandaar ook mijn vraag.

Op 11 maart 2020 17:04:38 schreef Dominic:
Nee werkelijk? Gelukkig zit ik pas 15 jaar in de energietechniek.

Ik vroeg alleen om welke diameter er in de meter kan om de jongens van het energiebedrijf hier zo kort mogelijk te hebben. Spul uit, oude kast eraf, nieuwe kast erop, HS aansluiten, zekeringen terug en wegwezen.

@bprosman, bedankt voor de info. Met 6mm2 kom ik wel weg dus. 35mm lijkt me wat overdreven (ookal staat het in de brochure) want het is een vrij platte meter met maar een klein aansluitdeel vandaar ook mijn vraag.

Daar heb je het energie bedrijf ook niet voor nodig, sterker nog die rekenen je waarschijnlijk meer. Gewoon een installateur uit de buurt met zegelrecht heb je nodig. De installateur neemt ook de juiste bedrading mee H07VK-2

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De dikte wordt bepaald door de aansluitwaarde van de installatie. Dus de waarde van de zekeringen (of automaten) in je huisaansluitkast.

@Peter112
Bedrading mag ook massief zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 11 maart 2020 17:04:38 schreef Dominic:
Nee werkelijk? Gelukkig zit ik pas 15 jaar in de energietechniek.

En dan moet je hier nog zo'n vraag stellen?

EDIT; vraag is beantwoord, laat verder discussie maar achterwege.

[Bericht gewijzigd door Dominic op woensdag 11 maart 2020 20:01:06 (96%)

er kan zeker wel dikker als 6mm2 in, je kunt er zo 3x 6mm2 stug samen insteken. als een aansluiting omgaat naar 3 fasen moet dat weleens, kast al naar 3 fasen ombouwen en draden tot meter vervangen, komt netbeheerder de meter dan vervangen en naar 3F ombouwen, kunnen ze zo de meter aansluiten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 maart 2020 20:36:51 schreef testman:
er kan zeker wel dikker als 6mm2 in, je kunt er zo 3x 6mm2 stug samen insteken. als een aansluiting omgaat naar 3 fasen moet dat weleens, kast al naar 3 fasen ombouwen en draden tot meter vervangen, komt netbeheerder de meter dan vervangen en naar 3F ombouwen, kunnen ze zo de meter aansluiten..

Ik zou de netbeheerder niet ellen Enexis rekent hier €402 euro voor, je bent goedkoper uit bij een installateur met zegelrecht.
https://www.enexis.nl/consument/aansluiting-en-meter/tarief/kosten-wer…

[Bericht gewijzigd door Peter112 op woensdag 11 maart 2020 21:59:01 (11%)

klopt, installateur is goedkoper, maar de meter en hoofdaansluiting naar 3F ombouwen mag de installateur niet. je zult dan nog de netbeheerder nodig hebben als je van 1F naar 3F gaat. de draden van meter naar hoofdschakelaar sluiten hun niet eens aan, al vaker huiskasten van bouwaansluiting naar huisaansluiting zelf aangesloten, die 4x 10mm2 sluiten hun niet aan op de hoofdschakelaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

klopt, installateur is goedkoper, maar de meter en hoofdaansluiting naar 3F ombouwen mag de installateur niet. je zult dan nog de netbeheerder nodig hebben als je van 1F naar 3F gaat. de draden van meter naar hoofdschakelaar sluiten hun niet eens aan, al vaker huiskasten van bouwaansluiting naar huisaansluiting zelf aangesloten, die 4x 10mm2 sluiten hun niet aan op de hoofdschakelaar.

Bij mij was de groepenkast al compleet voorbereid op 3F (maar alles natuurlijk op 1F) , toen de meter geplaatst werd heeft de netbeheerder er 3 draden aangezet, en is vervolgens buiten een sigaretje gaan roken zodat ik ze aan de hoofdschakelaar aan kon pikken en de bruggen verwijderen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 11 maart 2020 22:29:37 schreef testman:
klopt, installateur is goedkoper, maar de meter en hoofdaansluiting naar 3F ombouwen mag de installateur niet. je zult dan nog de netbeheerder nodig hebben als je van 1F naar 3F gaat. de draden van meter naar hoofdschakelaar sluiten hun niet eens aan, al vaker huiskasten van bouwaansluiting naar huisaansluiting zelf aangesloten, die 4x 10mm2 sluiten hun niet aan op de hoofdschakelaar.

TS heeft een zmf110cctfs2 dus waarschijnlijk al 3 fasen in huis netbeheerder niet nodig.

Hij heeft niet per se de netbeheerder nodig, maar wel iemand met zegelrecht.