Hallo CO'ers,
Onlangs kocht ik op een veiling een ex US Army acculader voor voertuigen met start/systeemaccu's van 6, 12 of 24V.
Ik kwam er echter te laat achter dat de ingangsspanning van de lader het Amerikaanse niveau van 120V had.
Dit staat er achterop:
CONTINUOUS DUTY 120 VAC, 60HZ, 14.9 AMP
CHARGE RATINGS:
100 AMPS 7.9 VOLTS
75 AMPS 14.3 VOLTS
40 AMPS 27.3 VOLTS
Zie ook de foto's in de bijlage.
Nu kostte hij niet de wereld, dus ik kan hem in principe aan de oud-ijzerboer meegeven, maar het zou toch leuk zijn om hem alsnog werkend te krijgen.
Ik zie 3 mogelijkheden:
- De transformator geheel vervangen voor een 230V ingangsspanning exemplaar
- Een 230VAC-120VAC transformator toevoegen
- Gewoon aansluiten op 230V, en omdat dit bij benadering het dubbele van 120VAC is, zou je de 6VDC instelling vervolgens voor 12VDC accu's kunnen gebruiken, de 12VDC instelling vervolgens voor 24VDC accu's kunnen gebruiken, de 24VDC instelling vervolgens voor 48VAC accu's kunnen gebruiken (nooit dus).
De laatste mogelijkheid is natuurlijk het aantrekkelijkst, want zonder verdere uitgaven. Ik twijfel echter of ik een nadeel over het hoofd zie. Dus voordat ik een accu over de kling jaag, ben ik benieuwd wat de lezers hier er van denken.