US Army acculader 120VAC naar 6, 12 en 24VDC

Hallo CO'ers,

Onlangs kocht ik op een veiling een ex US Army acculader voor voertuigen met start/systeemaccu's van 6, 12 of 24V.

Ik kwam er echter te laat achter dat de ingangsspanning van de lader het Amerikaanse niveau van 120V had.

Dit staat er achterop:

CONTINUOUS DUTY 120 VAC, 60HZ, 14.9 AMP

CHARGE RATINGS:
100 AMPS 7.9 VOLTS
75 AMPS 14.3 VOLTS
40 AMPS 27.3 VOLTS

Zie ook de foto's in de bijlage.

Nu kostte hij niet de wereld, dus ik kan hem in principe aan de oud-ijzerboer meegeven, maar het zou toch leuk zijn om hem alsnog werkend te krijgen.

Ik zie 3 mogelijkheden:
- De transformator geheel vervangen voor een 230V ingangsspanning exemplaar
- Een 230VAC-120VAC transformator toevoegen
- Gewoon aansluiten op 230V, en omdat dit bij benadering het dubbele van 120VAC is, zou je de 6VDC instelling vervolgens voor 12VDC accu's kunnen gebruiken, de 12VDC instelling vervolgens voor 24VDC accu's kunnen gebruiken, de 24VDC instelling vervolgens voor 48VAC accu's kunnen gebruiken (nooit dus).

De laatste mogelijkheid is natuurlijk het aantrekkelijkst, want zonder verdere uitgaven. Ik twijfel echter of ik een nadeel over het hoofd zie. Dus voordat ik een accu over de kling jaag, ben ik benieuwd wat de lezers hier er van denken.

Als je hem koppelt aan het lichtnet 230VAC, dan vliegen alle zekeringen uit de meterkast om je oren. Dat gaat niet werken.

En een andere trafo of een voorzet trafo zal ook niet meevallen. 120VAC bij 15A is 1800 VA, best wel een flinke jongen.

Zij bijv https://www.tme.eu/nl/katalog/autotransformatoren_100408/?visible_para…

PS,
Die trafo in de lader is gemaakt voor 60Hz.
Op onze 50 Hz gaat die eerder in verzadiging, dus dan is 120V misschien al te veel.

[Bericht gewijzigd door deKees op maandag 9 maart 2020 18:07:56 (12%)

Hmm, ja dat van die vliegende zekeringen had ik zelf ook moeten kunnen bedenken... |:(

Zou deze soms passender zijn:
https://www.tme.eu/nl/details/atst2000w-u/autotransformatoren/indel/atst2000-230v-115v-001/

Als ik die open schroef, wordt ie vast nog iets compacter en dus in te bouwen...

maartenbakker

Golden Member

Dat is een aardige trafo voor een nette prijs, zo te zien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heel vaak worden apparaten voor 110 en 220 (230) volt gemaakt, in het ene geval staan wikkelingen parallel, anders in serie.

Laat de primaire aansluiting eens goed zien?

Ik zou hem voor oud ijzer/koper wegdoen..............

Trafo is totaal niet passend voor een nL-net, zoals eerder gemeld hier.
Tevens is het ding loodzwaar, en enorm groot.
Een moderne geschakelde acculader laadt beter (microprocessor-gestuurd), en is veel compacter, en laadt met een veeeel hoger rendement.

Misschien dat het ding ivm "army spul" nog wat meerwaarde heeft op ebay. Transportkosten zullen aan de stevige kant zijn..

Er ist wieder da...

Als de primaire twee wikkelingen parallel heeft, dan zou ik ze in serie zetten, zoals Hoeben schrijft. Gaat dat niet of werkt het niet, dan zou ik 'm naar de stort/marktplaats brengen zoals hobby-ist schrijft.

Dank voor alle reacties tot zover.

Als het niet zo'n robuust en zwaar uitgevoerd ding was, zou ik hem makkelijk weer van de hand doen. We verslijten hier nogal eens acculaders omdat het van die lichte zooi blijkt te zijn. Deze lijkt bovendien zo uitgevoerd dat ie een regenbuitje kan overleven, wat in onze situatie ook goed van pas komt.

Dus geef ik me nog niet gewonnen... :-)

In de bijlage vier extra foto's met betrekking tot de transformatoraansluitingen.

Er gaan 8 draden naar de primaire kant van de trafo, waarvan er drie van de selectieknop voor de laadvoltages afkomen, er één ongebruikt is, en er vier van de "laadsterkte" selectieknop vandaan komen.
Ik kom er niet helemaal uit hoe dat zou moeten werken, met die spoelen.

Aan de secundaire kant komen er vier draden samen naar de min-pool (neem ik aan). en twee aan twee gaan er draden naar hetgeen gelijkrichtcellen zijn, naar ik aanneem. Vervolgens gaat er één dikke draad naar de ampèremeter/plus-pool (neem ik aan).

Ik kom toch niet uit een ei gekropen, maar mijn middelbare-school-electrokennis, dan wel mijn geheugen, laat me toch in de steek om hier een logisch schema van te kunnen maken. Dus hoop ik op jullie input... ;-)

GJ_

Moderator

Het is qua bouw een tof ding, maar die trafo is uiteindelijk vooral ballast. Die zou ik er uit halen en aan het oud ijzer meegeven. Ik zou er gewoon twee stevige CTEK laders inbouwen, één voor 12V en één voor 24V. Je hebt dan een stevige kast en robuuste kabels met moderne laders.

Graag wil ik wijzen op mijn advertentie sinds 9-2:
ONEAC CMV2110

Power interface / scheidingstrafo 230V/115V, 8A.
Inclusief diverse snoeren.
In verband met gewicht, is 13 kg, zijn verzendkosten 12,71 euro.
Ophalen mag natuurlijk ook.

GJ_

Moderator

Dat gaat niet werken. Een minitrafo voor een grote acculader.

Als de lader in Nederland gekocht is, is de kans groot dat deze inwendig al aangepast is aan ons net. Dat legermateriaal heeft geen omschakelaar om je echt bewust om te laten schakelen zonder fout.
Bij lasapparaten die op 230v en 400 volt die met omschakelaar en verloopsnoer komt deze fout ook voor. wel de verloop er tussen maar de schakelaar wordt vergeten. Wat voor netstekker zit er aan?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Een tijdje geleden had iemand hier een aggregaat gekocht, ook op een veiling van U.S. legerspul. Soortelijke problemen, alleen groter en duurder. Waarom koopt men dan toch zoiets? Die wieltjes zien er trouwens nieuw uit. Als "mogelijkheid-4" zou ik er een steekwagentje van maken en eventueel op Marktplaats zetten. En de rest per kilo verkopen.

Er zit nog een Amerikaanse platte stekker aan, waardoor ik eigenlijk niet twijfel aan de 120VAC die op de lader wordt aangegeven.

Op 10 maart 2020 12:10:27 schreef herbert116:
Een tijdje geleden had iemand hier een aggregaat gekocht, ook op een veiling van U.S. legerspul. Soortelijke problemen, alleen groter en duurder. Waarom koopt men dan toch zoiets?

Voorafgaand aan zo'n veiling zijn er zogenaamde kijkdagen. Daar ga ik ook meestal naartoe, maar deze keer niet. Deze acculader was ook niet de reden om aan de veiling mee te doen. Ik had al andere kavels gekocht, en dan neem je wel eens een gokje onder het motto "Ik moet er nu toch al naartoe om de aankopen op te halen, dus kan dit gratis meereizen...". ;-)

Ik snap het. Het was ook meer een retorische vraag.

EricP

mét CE

Een andere vraag is wat die trafo van 50Hz zal vinden. Waarschijnlijk loopt het wel los, maar geen garantie.

Een platte Amerikaanse stekker kan ook een verloopsnoer hebben gehad. Sluit eens een 6 of 12 volt wisselspanning aan op de wisselspanning zijde van de gelijkrichter en meet voorzichtig op de netstekker en je weet het zeker.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 10 maart 2020 14:18:12 schreef Hunebedbouwer:
Een platte Amerikaanse stekker kan ook een verloopsnoer hebben gehad. Sluit eens een 6 of 12 volt wisselspanning aan op de wisselspanning zijde van de gelijkrichter en meet voorzichtig op de netstekker en je weet het zeker.

Dat was een experiment waar ik zelf niet snel opgekomen zou zijn.

Ik heb 12VAC op de wisselspanning zijde van één gelijkrichter gezet.
Met de laadstandschakelaar van de acculader op 6VDC, kwam er 118VAC op de stekker te staan.
Met de laadstandschakelaar van de acculader op 12VDC, kwam er 100VAC op de stekker te staan.
Met de laadstandschakelaar van de acculader op 24VDC, kwam er 75VAC op de stekker te staan.
Dit met de laadsterkteschakelaar op de laagste stand.

Het lijkt er dus wel op dat het echt een 120V apparaat is.

Balen.
Ik heb een 220-240V omzetter voor Britse apparatuur (werd weggegooid bij een universiteit 30 jaar geleden). Deze heeft maar één wikkeling met meerdere aftakkingen: de 220V input zit tussen de 0V en de 220V aansluiting, de 240V uitgang op de 0V en de 240V aansluiting. Dat ding is maar 10x10x10cm en toch 1,5kW (aldus de opdruk). Weegt niet meer dan een 500W ringkern (deze beweringen zijn uit mijn hoofd, dus ik kan dit onderschatten).
Geen idee of dit ook voor 120V te vinden is en of dit fatsoenlijk zou werken...

maartenbakker

Golden Member

Dit is het principe achter vrijwel alle 120V verhuistrafo's.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik dacht dat die wel gewoon galvanisch gescheiden waren en dat ding van mij zeldzaam was ;) Weer wat geleerd.

Op 11 maart 2020 14:24:27 schreef r-p:
Ik dacht dat die wel gewoon galvanisch gescheiden waren en dat ding van mij zeldzaam was ;)

waarom zou het galvanisch scheiden? das verloren koper en gewicht. algemene naam voor trafo zonde scheiding is "autotrafo". maar heeft niets met auto's vandoen , behalve in dit topic :-)

Op 11 maart 2020 14:40:50 schreef kris van damme:
[...] algemene naam voor trafo zonde scheiding is "autotrafo". maar heeft niets met auto's vandoen , behalve in dit topic :-)

Ik blijf leren... Ik dacht dat een autotrafo een automatische trafo was, die de uitgangsspanning constant houdt. Ik weet dat er versies bestaan (volgens mij) met een motortje en een variac achtige constructie, maar ik kwam de naam al vaker tegen (regelmatig) dan dat ik dit soort trafo's zag (= vrijwel nooit).

Een 1KVA (ringkern-)trafo uit een bijvoorbeeld oude sloop PA versterker, die op 115 en 230 kan werken heeft vermoedelijk twee windingen van 110 volt in serie. Op de aftakking sluit je dan de lader aan. De trafo hoeft als autotrafo maar 1KVA te verstouwen. Dat is het principe van de autotransformator. De secundaire windingen worden niet gebruikt.