aardlekautomaat gacia

GJ_

Moderator

Ik heb vroeger veel Legrand gebruikt en nog nooit iets ten nadele kunnen ontdekken. Voor het materiaal dat ik gebruik is het gewoon prima spul.

Anoniem

Toch even opletten bij bepaalde merken.
Legrand is doorgaans goede kwaliteit, maar in sommige verkooppunten zijn bepaalde zaken niet correct gemerkt. Voor landspecifieke zaken moet er ook een Nationaal keurmerk op en géén CE markering.
In Belgie zijn dat oa stopcontacten en aardleksachakelaars.
Op de keper bschouwd is dat niet echt verplicht, maar het toont bij een keuring automatisch de conformiteit aan. Bij discussie kan de eigenaar van de installatie gevraagd worden de conformiteit aan te tonen als er geen keurmerk is.En dat kan lastig worden.
Ik,heb me al eens afgevraagd: soms zie je in de Aldilidlaction éénmalige aanbieding inbouwstopcontacten. Stel dat je die koopt en dr staat geen keurmerk op en je laat je installatie naderhand keuren? Ik weet wel, niet verstandig, maar mensen die een huisje kopen en wat renoveren hebben vaak geen pakken geld meer opzij liggenen laten zich verleiden.

GJ_

Moderator

Het is zelfs verboden om een CE markering op stopcontacten te plaatsen.

mel

Golden Member

Op 11 maart 2020 12:58:47 schreef GJ_:
Het is zelfs verboden om een CE markering op stopcontacten te plaatsen.

Hoezo? Omdat er in ieder land andere WCD,s gebruikt worden?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Gewoon, stopcontacten vallen niet onder de CE regelgeving omdat de verschillende versies in de deelstaten niet door elkaar mogen gebruikt worden.En moeten dus aan de Nationale vereisten voldoen.
Gezien een CE markering bijgevolg verboden is zal Het Nationaal keurmerk behalve de verschillen, ook de hele rimram zoals veiligheid moeten omvatten.

Het probleem is zoals ik schreef dat als bijvoorbeeld CEBEC op een stopcontact ontbreekt, de keurder kan eisen dat je aantoont dat de stopcontacten voldoen. En dat kan lastig zijn als je ze in een harddiscount kocht.

GJ_

Moderator

Het is verboden omdat ze niet onder een EU richtlijn vallen. Dat is dus de directe reden. Op iets dat niet onder een richtlijn valt een markering plakken is erg stout.

Ze zijn buiten de richtlijn gehouden omdat er overal verschillende types gebruikt worden. Dat is dus inderdaad indirect de reden.

Maar: ceeforms vallen wel onder de LVD, net als stekkerdozen met varistors en dergelijke.
Gewone stopcontacten vallen wel onder de 2001/95/EG (algemene productveiligheid) maar daarvoor mag je geen markering plakken.

De hele LVD is maar een paar pagina's en niet gemakkelijk te interpreteren. Gelukkig geeft de EC ook nog handige gidsen uit om uit te leggen wat ze eigenlijk bedoelen. In de bijlage de desbetreffende pagina's uit zo'n "niet bindende praktijkgids".

Edit: "die dikke" was me voor. ;-)

Anoniem

Das gewoon omdat we altijd over alles hetzelfde denken :-)

Jinny

Golden Member

Op 11 maart 2020 10:34:42 schreef grotedikken:
[...]
Tuurlijk niet, maar heel veel te kasten zijn nog uitgevoerd met schroefklemmen. En het lijkt me nuttig erop te wijzen dat slechte contacten veel meer voorkomen dan gedacht wordt. Eenvoudig en snel te verhelpen en kan veel ellende voorkomen.
Bij veerklemmen heb je andere problemen. Ongeschikte diameter of te korte draden waardoor ze scheef trekken en er trekracht op komt.
En natuurlijk zoals gezegd meerdere draden , verschillende diktes en soepel en vast onder 1 klem zal hier nog meer risico geven dan bij een schroefklem.

GD, ik doe professioneel installatiewerk.
Mij hoef je dat niet te vertellen.
Ik heb ook met een warmtebeeld camera rondgelopen bij mijn laatste werkgever.

Je hebt hier niet te maken met de eerste de beste bloementjesjurk 11 meter kwebbel als vrouwen en techniek waren in jouw geheugen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Hola, Jinny, ik twijfel uiteraard niet aan je professionaliteit.
De opmerking was voor de meelezers. Even de vijsjes van de automaten wat aanspannen kan veel ellende voorkomen en is zo gebeurd.
Je bent...zo...militant de laatste week? Toch ook geen politiematrak tegen je raap gekregen op de vrouwenbetogingen van laatst? In Nederland is de plisie vast aardiger dan bij ons.

Je hebt hier niet te maken met de eerste de beste bloementjesjurk 11 meter kwebbel als vrouwen en techniek waren in jouw geheugen.

Je bent...zo...militant de laatste week? Toch ook geen politiematrak tegen je raap gekregen op de vrouwenbetogingen van laatst? In Nederland is de plisie vast aardiger dan bij ons.

Dergelijke opmerkingen doen me denken aan het incident tussen "Ladies Night" en "Veronica Inside".

Peter vraagt zich af of Jinny uberhaupt een bloemetjes jurk heeft :+

Jinny

Golden Member

Op 11 maart 2020 18:28:57 schreef Peter112:
Peter vraagt zich af of Jinny uberhaupt een bloemetjes jurk heeft :+

Snel antwoord, nope.
Dan zal ik eerst boven de 75 moeten zien te komen... :+

Op 11 maart 2020 18:25:03 schreef herbert116:
[...]

[...]

Dergelijke opmerkingen doen me denken aan het incident tussen "Ladies Night" en "Veronica Inside".

Dat ken ik niet?
Maar VI inschattende (ik kijk het nooit, interesseer me niet voor voetbal) met die oude mannetjes kan ik me er iets bij voorstellen..

Op 11 maart 2020 18:10:00 schreef grotedikken:
Hola, Jinny, ik twijfel uiteraard niet aan je professionaliteit.

Dank je.

De opmerking was voor de meelezers. Even de vijsjes van de automaten wat aanspannen kan veel ellende voorkomen en is zo gebeurd.

Nu zou het zomaar kunnen dat de buurman van zijn nichtje er verstand van zegt te hebben en keurig alle schroefjes tegen het doldraaien aan vastzet.
Waarna de ellende begint.
Nee, onoordeelkundig aanspannen is niet de juiste manier.

Je bent...zo...militant de laatste week? Toch ook geen politiematrak tegen je raap gekregen op de vrouwenbetogingen van laatst? In Nederland is de plisie vast aardiger dan bij ons.

Kort en bondig antwoord, ik zit op zee, voor werk ja, en mis mijn lief.
En ja, mijn collega weet inmiddels wanneer hij bukken moet. :+

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen