Keuring elektriciteit

Anoniem

Hallo. Het betreft een woning van vóór 1981 in België. Ik heb een vraag over nummer 1 en 10 op de foto in de bijlage:

nr. 1) Mag ik een nieuwe differentieel (Legrand 4-polig) plaatsen die niet verzegelbaar is?

nr. 2) Voor een mini-badkamer zal er een nieuw stopcontact aangelegd worden.
Moet de afstand vanaf het bad nog steeds op 1m liggen, of mag het op 60cm van het bad zitten zoals in het AREI?

normaal is punt 1 geen probleem. ik heb voor appartement de electriciteit ook moeten aanpassen en 1 diff was niet ok.
ik heb die vervangen en moest de keurder een foto doormailen, dan kreeg ik het goedkeuringsattest.
ik heb heel de kast vervangen en heb de diffs gewoon over gezet

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wie heeft dat keuringsrapport zo opgesteld?
Dat houd in NL geen steek........

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 11 maart 2020 19:29:26 schreef Toeternietoe:
Wie heeft dat keuringsrapport zo opgesteld?
Dat houd in NL geen steek........

Dit is dan ook geen keuringsrapport, maar een stukje eruit.. met een wat te doen lijstje.

Een differentieelschakelaar van het type AC mag in Nederland al lang niet meer worden toegepast.

evelo

Golden Member

1) bij Controlebezoek van een bestaande oude installatie moet een diff niet kunnen verzegeld worden.

2) als je badkamer niet na een 30mA gevoelige diff zit dan moet je die 1m afstand blijven aanhouden. Dit is enkel toegelaten in oude installatiedelen. Als je een nieuw stuk bijbouwt bij je woning dan moet die voldoen aan het AREI.

De afweging wat is oude en wat is nieuwe installatie is interpretatie van de keurder ter plaatse op het moment van de keuring.