Per ongeluk fase met nul verwisseld (drijfkracht)

Thevel

Golden Member

Op 10 maart 2020 09:12:15 schreef Lambiek:
[...]
Ik zal wel blind zijn, maar waar zie je die? Of is het dat rode ding op de hoek?

Ja, dat rode ding is een brugcel (uit het jaar kruik :) )

Lambiek

Special Member

Op 10 maart 2020 15:28:51 schreef Anton1985:
Nog 2 foto’s kunnen trekken, hier staan wel voltages op. Weet niet of het hiermee te achterhalen is...

Nee, dat is de max werkspanning van de condensatoren. Daar kun je niet uit opmaken wat de spanning precies is.

Op 10 maart 2020 15:31:56 schreef Thevel:
Ja, dat rode ding is een brugcel (uit het jaar kruik :) )

Inderdaad nog nooit gezien, ken alleen andere vormen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Ik hem hier liggen, ff fotootje gemaakt.

Lambiek

Special Member

Misschien iets voor de TS mocht de brugcel gesneuveld zijn. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

De brugcel kun je eenvoudig vervangen door een ronde.

Lambiek

Special Member

Ja, ja. Maar zo'n mooie rode is mooier. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 10 maart 2020 15:44:00 schreef Thevel:
[bijlage]
Ik hem hier liggen, ff fotootje gemaakt.

Merk is AEG staat op het rode blokje zie ik hier net

Klopt het als ik hier een AC-DC adapter van 12v aansluit en als die niet werkt een 18v aansluit dat het dan zou moeten werken als alles nog werkt behalve de printtransfo?

Thevel

Golden Member

De aansluiting is goed getekend maar 12V DC is te laag, hierdoor trekt het relais niet aan.
Probeer een 24V adapter of voeding of twee 12V adapters in serie, dat zal moeten werken.

Anoniem

Misschien werkt de schakeling wel rond 40V
Dat schept geen probleem voor een 48V relais of een BC237
Gezien de schakeling en de spanning van de condensatoren best mogelijk (waarom een 63V als we op 24V gaan werken)
Ik zie echter niet in wat de elektronica bijdraagt als interface tussen thermostaat en contactoren
...
of heeft de thermostaat geen aan/uit contact maar een variabele weerstand als uitgang (dan is de 35V condensator ook logisch)
Dan is er wel elektronica voor een interface nodig
Misschien hoort het printje wel bij de thermostaat ...
... en zou een foto van de sticker op thermostaat wel eens veel kunnen verhelderen ;)

Edit:bijlage toegevoegd

Shiptronic

Overleden

Welke spanning staat er op de Elco's vermeld?

[edit] 63V

Ik kan niet uit de foto's halen wat de spoel spanning van het relais is, de TS zou dat moeten kunnen zien, in de eerste foto's zit de behuizing er nog op, het lijkt op de zijkant er in het blauw op gedrukt te staan, maar net niet leesbaar.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 11 maart 2020 20:21:47 (67%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 11 maart 2020 20:02:11 schreef anoniem015:
Misschien werkt de schakeling wel rond 40V
Dat schept geen probleem voor een 48V relais of een BC237
Gezien de schakeling en de spanning van de condensatoren best mogelijk (waarom een 63V als we op 24V gaan werken)
Ik zie echter niet in wat de elektronica bijdraagt als interface tussen thermostaat en contactoren
...
of heeft de thermostaat geen aan/uit contact maar een variabele weerstand als uitgang (dan is de 35V condensator ook logisch)
Dan is er wel elektronica voor een interface nodig
Misschien hoort het printje wel bij de thermostaat ...
... en zou een foto van de sticker op thermostaat wel eens veel kunnen verhelderen ;)

Hoi,
Het printje stuurt denk ik 2 grotere relais aan en de thermostaat
Bestaan er misschien nieuwe printjes of is er een andere mogelijkheid moest de print total loss zijn. De gelijkrichter was ook kapot zag ik vandaag.

Op 11 maart 2020 20:09:44 schreef Shiptronic:
Welke spanning staat er op de Elco's vermeld?

[edit] 63V

Ik kan niet uit de foto's halen wat de spoel spanning van het relais is, de TS zou dat moeten kunnen zien, in de eerste foto's zit de behuizing er nog op, het lijkt op de zijkant er in het blauw op gedrukt te staan, maar net niet leesbaar.

Er staat helaas niets op deze wat bruikbaar is. Online ook niet te vinden
Grts

Shiptronic

Overleden

Ik vind dit : https://discountoffice.nl/p/verticaal-relais-5a-30vdc-220vac-2-x-wisse…

jouw weerstand van de spoel = hoger , de de max stroom zal lager worden, 24V DC via een lab voeding en de stroom in de gaten houden zou het mooist zijn.

een AC trafotje tot 15V AC kan je er denk ik veilig aan hangen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bestaan er misschien nieuwe printjes of is er een andere mogelijkheid moest de print total loss zijn

Hele printje vervangen voor een pid regelaartje?

kortsluit- overbelasting beveiliging
max. temp. beveiliging
solid state relais

Als er een fase en nul is verwisseld is het met zekerheid te zeggen dat bepaalde delen uit het apparaat 400V hebben ontvangen ipv 230V...
Die magneetschakelaars bijvoorbeeld waar ik er 2 van op de foto zag.
Grote kans dat de spoelspanning 230V 50Hz is. Nog kan s dat er hier ook een van stuk is. Is zeer simpel te meten trouwens als dat zo is.

Verder vind ik de aansluitingen die uit de magneetschakelaars komen onveilig. teveel draden onder een klem.

Apparaat is ook redelijk op leeftijd.

Ik lees dat u teweinig kennis heeft van elektronica en techniek.
Daarom zou ik het printje uitbesteden aan een vakman of kundige, of iemand van dit forum (die de kennis wel heeft).
Daarna zou ik weer iemand naar het complete apparaat laten kijken, die vervolgens het ding ook weer (veilig) in bedrijf stelt.

Er ist wieder da...

Op 11 maart 2020 21:01:34 schreef hobby-ist:
Als er een fase en nul is verwisseld is het met zekerheid te zeggen dat bepaalde delen uit het apparaat 400V hebben ontvangen ipv 230V...
Die magneetschakelaars bijvoorbeeld waar ik er 2 van op de foto zag.
Grote kans dat de spoelspanning 230V 50Hz is. Nog kan s dat er hier ook een van stuk is. Is zeer simpel te meten trouwens als dat zo is.

Verder vind ik de aansluitingen die uit de magneetschakelaars komen onveilig. teveel draden onder een klem.

Apparaat is ook redelijk op leeftijd.

Ik lees dat u teweinig kennis heeft van elektronica en techniek.
Daarom zou ik het printje uitbesteden aan een vakman of kundige, of iemand van dit forum (die de kennis wel heeft).
Daarna zou ik weer iemand naar het complete apparaat laten kijken, die vervolgens het ding ook weer (veilig) in bedrijf stelt.

Hoi, Ik heb inderdaad maar de algemene kennis maar ik zie toch 3x380 de grote relais ingaan dus volgens mij zijn die dan geen 230v? De print heeft een kleinere relais die dan weer de grotere relais laat aangaan. Correct me if I’m wrong.
Mensen uit de buurt mogen zich zeker aanbieden (3770 riemst)
Grts

Anoniem

Thermostaat

Deze kan 1A/250VAC schakelen, laat deze de contactoren rechtstreeks schakelen, eventueel via een interface relais
Ik zie nog steeds niet wat het printje toevoegd buiten wat vertraagd in- en uitschakelen en wat het nut daarvan zou zijn

Ik denk dat het vertraagd in- en uitschakelen een soort van anti- klapperen van de grote relais is. Hoe heet dat, hysterese of zoiets?

Shiptronic

Overleden

Op 11 maart 2020 21:32:17 schreef anoniem015:
[...]Deze kan 1A/250VAC schakelen, laat deze de contactoren rechtstreeks schakelen, eventueel via een interface relais
Ik zie nog steeds niet wat het printje toevoegd buiten wat vertraagd in- en uitschakelen en wat het nut daarvan zou zijn

de 2 aderige kabel is een sensor?

[edit] zie net het schema staan, lijkt inderdaad op een anti dender.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik vind het vooral zeer leerrijk al die antwoorden, dank dat jullie allemaal mee denken ??

Anoniem

lijkt inderdaad op een anti dender.

Dan kan het hele printje misschien worden vervangen door een multifunctioneel tijdrelais op 220V

Shiptronic

Overleden

Ach aan het hele printje kan weinig fout gaan, of goed te repareren/vervangen. maar voeding = 1 ;) elke ander oplossing zal je ook moeten voeden ;)

ik zou trafo en brugcel vervangen voor dit : https://www.baco-army-goods.nl/lichtnet-voedingen-adapters/meanwell-rs…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 11 maart 2020 23:39:59 (33%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.