BMW Transistor fout!?

Beste leden,

Sinds 2 minuten terug ben ik lid van dit forum. Ik volg het forum wel al een hele tijd. Ik doe zelf de opleiding industrieel elektromonteur. Maar nu heb ik zelf eens een vraag.

In mijn BMW zit een klep die de turbo open of dicht stuurt. Nu is er een probleem met deze klep, of naja met de aansturing van de klep.

Ik heb de klep los gehaald en gemeten op de stekker. Hier meet ik 3.5 volt terwijl ik hier +/- 12v moet meten. Eerst verdachte ik de stekker/draadje maar deze waren laag ohmig naar de ecu toe.

Nu vraag ik mij af, kan een slechte transistor half doorlaten waardoor er 3.5 volt op de stekker komt te staan?

Hier nog een schematische afbeelding van de klep.

Zoals het schema is trekt de transistor de stroom naar massa.

Dus de zekering is plus=rood=12V.
De klep wordt geactiveerd wanneer de transistor in geleiding gaat en de stroom door de klep gaat lopen.

3,5V kan prima, dat zegt niets over aan of uit zijn, maar een grove schatting is dat je bijna 0V meet als de klep stroom moet krijgen en 3,5V lijkt dan klep uit te zijn.

Ik weet niet of uit=dicht of juist open is. Dat ligt aan de klep.

Beste K7Jz,

Als de transistor geactiveerd is zou ik op de stekker 12v moeten meten denk ik. En als deze niet geactiveerd is krijg je een soort zwevend net denk ik. Klopt dit? Dat kan prima een potentiaal verschil van 3.5 volt veroorzaken.. maar de klep hoort geactiveerd te zijn zodra ik mijn auto start en dat doet hij niet. Ook meet ik 3.5 volt als ik de auto start ipv 12v. Kan dit wijzen op een kapotte transistor?

Ik weet niet hoe die klep zou moeten werken, maar als hij pwm gestuurd wordt is die 3,5V helemaal geen rare waarde om te meten. Wordt die klep alleen aan uit gestuurd, dan meet je of gewoon 12 volt of bijna nul volt op de collector van die tor. Dit afhankelijk of de klep open of dicht moet zijn.

Een half kapotte en daardoor half geleidende tor is niet erg waarschijnlijk

Ik heb mij door BMW laten vertellen dat de klep inderdaad dmv pwm werkt. Alleen er zou volgens bmw ook 10.6-14.2v op de klep moeten staan .. ik ben hier verder een leek in

Ook vertelde BMW min dat er idd een pulserend signaal op moet staan maar dat er nu gewoon 3.5 "DC" op staat.

Staat er 3.5V DC. Of staat er 12V PWM op x% die jouw multimeter aanziet voor 3.5V DC?

De gemiddelde (semi-goedkope) multimeter kan weinig kaas maken van een pwm signaal.

Meten is weten, zou in dit geval betekenen --> oscilloscoop erop

[Bericht gewijzigd door timberleek op woensdag 11 maart 2020 00:37:02 (17%)

Anoniem

Hier meet ik 3.5 volt terwijl ik hier +/- 12v moet meten.

Wie zal het zeggen, er staat immers nog een weerstand in de collector van de transistor, dus...

Eerst verdachte ik de stekker/draadje maar deze waren laag ohmig naar de ecu toe.

En was het draadje naar de F01 toe ook laagohmig?

Staat er 3.5V DC. Of staat er 12V PWM op x% die jouw multimeter aanziet voor 3.5V DC?

Niet onbelangrijk :)

De regelklep wordt PWM gestuurd. Met contact aan motor uit moet er rond de 10v staan.
Nu ligt het eraan of het een diesel of benzine versie is wat de toestand wordt stationair lopend.
In geval van een diesel kan 3,5v wel kloppen.
Als de eerste meting al direct 3,5v is kun je aannemen dat er iets niet klopt.
In bijna alle gevallen zijn deze transistors 1 van een chip met 4 tot 8 uitgangen.
Even snel wisselen is er niet bij. En echt stuk komt ook niet vaak voor.
Wat voor foutmeldingen zijn er in de ecu?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ik heb helaas geen scope ..

De BMW geeft het volgende aan via OBD met ISTA software. "DDE: Turbine Control Flap failure". Maar daar moeten we het dan ook mee doen. Met functioneel testen via ISTA stuurt de klep ook niet open en dicht. Volgens BMW komt het uit de ECU (DDE). Maar ik wilde eerst zelf even kijken of ik wat kon vinden. Ipv 2800 euro bij BMW aftikken voor een nieuwe ECU!

Bedankt voor alle hulp tot nu toe :)

Het gaat overigens om een Bosch EDC17CP02 ECU. De klep die de ECU aanstuurt is een klep die vacuum doorlaat of niet. Het artikelnummer van de klep is 11 65 8 509 323 (zie foto voor een afbeelding van de klep). Vervolgens deze klep de turbine control flap aan dmv vacuum.

Het gaat om een BiTurbo systeem die dus kiest tussen de grote en de kleine turbo. Nu staat de klep in de stand voor de grote turbo en heb ik onderin dus weinig koppel. Ik heb ook even een foto bijgevoegd met de schematische werking van het turbosysteem. Het gaat om de turbine control flap dit is nummertje 9 op de schematische afbeelding.

Misschien kan Paul wat voor je betekenen. Er zijn ook bedrijven zoals ACtronics in Almelo en BBA reman in Utrecht, die ECU's repareren.

Jacques van Montfort

Ik had ACtronics al gebeld, zij doen geen particuliere klussen. Ik zal zeker even naar het andere bedrijfje kijken!

Wellicht als je vermeld waar je woont kan iemand wel even met een scope(meter) kijken wat de uitgang van de ecu doet. Een halve kapotte transistor (als het al een BJT is wat ik betwijfel) is niet een veel voorkomende failure mode in moderne electronica zo ver mij bekend is.

Ik vind de uitgevoerde metingen toch wat onduidelijk.

Je meet met een losgetrokken stekker en meet daar volgens mij vervolgens overheen. Dat betekend dat de last voor de ECU verdwenen is, het is maar de vraag of je dan nog aansturing hebt. Een wat vreemde spanning van 3,5 Volt is dan niet raar.

Je hebt volgens mij niet gemeten met aangesloten stekker. Het is erg verstandig om een belaste meting uit te voeren, dus met stekker aangesloten. Meet dan t.o.v. voertuigmassa eens de voedingslijn van dit component. Het zou best kunnen zijn dat die helemaal wegzakt op het moment dat de ecu de klep aan massa legt.

Ik ben het met timberleek eens, dit moet je eigenlijk meten met een scoop. Die is vast wel even ergens te lenen. Het opsturen van de ecu naar AC-tronics kost je meer geld en je weet niet eens zeker of dat component defect is.

Bedankt voor de feedback. Ik woon in Schagen, Noord-Holland!

Ik wil overigens ook wel een stukje rijden er voor!

Stuur maar een PM. Ik kan wel even meten waar dat signaal uit komt. Bovendien is een edc17cp02 ook te klonen zodat je ook een sloop ecu kunt gebruiken.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ik weet niet waar je meet bij de ecu of bij de klep .

Want wat bol00052 zegt je zou zomaar slechte bedrading overgangsweerstand kunnen hebben onder belasting.

De welbekende spanningsval zeg maar.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
benleentje

Golden Member

De klep die de ECU aanstuurt is een klep die vacuum doorlaat of niet.

Is deze klep zelf nog wel goed. Wat als je deze hard aan massa aansluit of kan je de spoelweerstand van deze klep eens meten?

Als je met losse stekker 3,5V meet dan valt er al ruim 8,5V over de klep en dan denk ik dat je niet voldoende spanning krijgt op de klep. Dus vanaf de accu via de zekering zou ik dan een draadbreuk of slecht contact verwachten. Ik zou eerst dat controleren. Als er geen spanning aan de andere kant van de klep is kan deze dan ook nooit worden aangestuurd.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.