12Vdc acculader voor loodaccu

Ik ben op zoek naar een 12Vdc (11.8 - 14.4) lader voor een loodaccu. Ik kan dit nergens vinden of niet de juiste zoekterm.

De situatie is zo: een zonnepaneel laad via een laadcontroller een grote accu op. Deze controller zorgt ook voor het afschakelen van de belasting bij een te lage spanning. Nu wil ik een tweede accu (volledig) opladen vanaf (eventueel) een niet volledig geladen grotere accu.
Dus zelfs als de 100ah accu op een 13V staat moet die de kleinere accu gewoon met 14.4Vdc laden.

Dus: een 12Vdc loodacculader, maar ik vind alleen 230Vac loodacculaders.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

simpele boost converter gelimiteerd in stroom, afgesteld op 15V met daar een diode achter?

dan ga je altijd boosten naar 15V, komt er door de diode 14,4V op de accu

is de accu niet zo vol, zal de stroombegrenzing knijpen.

14.4V is trouwens snelladen van een accu, het volhouden gebeurt op 13,6-13,8V

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 13 maart 2020 10:22:50 (15%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 13 maart 2020 10:12:11 schreef Lambiek:
Binnen 1 sec. Daar zal best wel iets tussen zitten. :)

https://www.acculaders.nl/acculader/zoeken-op-voltage/12-volt/

Ik heb je link bekeken, maar vooralsnog zijn ze allemaal 230V~ en dat wil de TS juist niet...

Lambiek

Special Member

Ja, dat zie ik nu ook. :)

Dan moet de TS even verder zoeken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Is het toverwoord niet "buck/boost-converter" ?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

DC/DC lader, zoals ook gebruikt wordt in bijvoorbeeld campers.

Vaak ook nodig om in een Euro5 of jongere auto met een smart-dynamo te kunnen laden en/of het gebruik van accu's die afwijkende laadspanningen/curves hebben tov de startaccu. (bv een calcium of AGM accu)

Tevens worden die dingen gebruikt als 'current limiter' bij een LiFePO4 accu, want die kan, als ie leeg is, nogal veel stroom willen trekken (En dat kan niet elke dynamo/kabel aan)

Veel gebruikt is bv de Schaudt WA 121525 (25A)
Alternatief is een Renogy

https://de.renogy.com/renogy-12v-dc-zu-dc-batterie-laderegler/
(40A). Er is ook een 20A versie van, die is iets goedkoper.

De budgetoptie die ook wel eens gedaan wordt (Maar minder efficient) is een simpele 300W omvormer pakken en daar weer een acculader achter.

Voor sommige accusoorten kun je ook een 'domme' boostconverter nemen, bv de Victron Orion-TR, maar imho is een 3 of meertraps DC lader (zoals bv de Renogy) een betere optie.
(En flexibeler als je later accusoorten wilt kunnen upgraden)

Ctek heeft ook oplossingen, maar die vind ik vrij fors aan de prijs. Hebben wel solar opties, maar dat is <25V uit mn hoofd. In mijn geval viel die af omdat ik een normaal 60-cells paneel wou gebruiken (met een hogere spanning)

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op vrijdag 13 maart 2020 13:43:14 (10%)

Op 13 maart 2020 13:23:54 schreef r-p:
[...]

Ik heb je link bekeken, maar vooralsnog zijn ze allemaal 230V~ en dat wil de TS juist niet...

https://www.acculaders.nl/optimate-dc-dc.html

Bedankt voor alle reacties. Helaas niet gevonden wat ik zoek.

Op 13 maart 2020 13:39:47 schreef big_fat_mama:
Is het toverwoord niet "buck/boost-converter" ?

Ik denk het wel inderdaad. Misschien zelf maar even een leuke PCBtje samenstellen. Van de prijzen van alle links die ik heb gevolgd kun je best zelf wat maken. Ik zie zat 230v materiaal, voor mooie prijzen, maar wil je vanaf 12Vdc laden, wordt het ineens duur.

Bedankt voor alle reacties. Helaas niet gevonden wat ik zoek.

Op 13 maart 2020 13:39:47 schreef big_fat_mama:
Is het toverwoord niet "buck/boost-converter" ?

Ik denk het wel inderdaad. Misschien zelf maar even een leuke PCBtje samenstellen. Van de prijzen van alle links die ik heb gevolgd kun je best zelf wat maken. Ik zie zat 230v materiaal, voor mooie prijzen, maar wil je vanaf 12Vdc laden, wordt het ineens duur.

IN een halve seconde gevonden:
https://www.dennisdeal.com/products/automatische-dc-dc-auto-buck-boost…

Je kunt hem zowel als ConstantCurrentbron als constante spanningsbron instellen.

Op 13 maart 2020 23:56:06 schreef Ex-fietser:
IN een halve seconde gevonden:
https://www.dennisdeal.com/products/automatische-dc-dc-auto-buck-boost…

Je kunt hem zowel als ConstantCurrentbron als constante spanningsbron instellen.

Ja, dat is dus geen lader. Natuurlijk kan ik een CV en CC dingetje er tussen zetten, die heb ik zelfs wel liggen. Maar dat is niet per se een lader. Als de accu nu vol is, dat blijf je op 14.4 voeden. Normaal zou je ergens terug gaan naar 13.8 ofzo. Of gewoon spanning blijven monitoren en druppel laden.

Nog steeds niet echt een oplossing dus.

Anoniem

Nu wil ik een tweede accu (volledig) opladen vanaf (eventueel) een niet volledig geladen grotere accu.
Dus zelfs als de 100ah accu op een 13V staat moet die de kleinere accu gewoon met 14.4Vdc laden.

Bouw onderstaande samen in een chassis >:)
https://www.victronenergy.nl/inverters/phoenix-inverter-vedirect-250va…
https://www.acculaders.nl/ctek-xs-08-12v-08a.html of https://www.acculaders.nl/ctek-mxs-38-12v-08a-38a.html

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Tsja, dat zal zeker wel werken, maar men kiest dan wel voor tweemaal omzettingsverliezen, dat moet toch te vermijden zijn?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@Mrtn1998:
Waarom mag of kan die 2e accu niet direct vanaf de zonnepanelen worden geladen?
Is het niet makkelijker om de panelen om te schakelen van de ene accu op de andere?

Vervangen DOOR.

Ja, dat is dus geen lader. Natuurlijk kan ik een CV en CC dingetje er tussen zetten, die heb ik zelfs we

Voor loodacu's is dit een prima lader. Je moet hem niet op 14,4 volt zetten natuurlijk. Je zet hem op 13,8 dan loopt de stroom langzaam terug tot nul als de accu vol is. Voor loodaccu's is dit al bijna een eeuw een normale gang van zaken. En een CV dingetje ga je er niet tussen zitten. Dat zit er in. CV staat voor constant voltgage regeling. Ik heb dit als noodoplossing in mijn wagen gebruikt om 24 volt accu's op te laden (naar 27,6 volt. En dat heeft uitstekend gewerkt. Ik had wel 2 keer een vierhonderd watt exemplaar parallel gezet. Er was nogal wat stroom nodig.

Een omvormer + lader is idd een duurdere, en vooral inefficiente oplossing.

Maar wat noem je duur?
*ik* vind 100-150 euro niet heel duur. Een beetje acculader kost ook snel richting de 100 eur.
Zelf wat maken kan natuurlijk, maar tenzij je een 1-2A ladertje maakt tikt het toch ook snel aan. Een 20A lader, onderdelen, arbeid, behuizing, connectoren enz.. Denk dat het zelfs duurder is.

Voor een domme loodaccu is een CV een prima oplossing, maar bij andere accusoorten is een slimmer ding raadzaam. Ook dat is, imho, niet de kosten (zeker niet bij een duurdere accusoort)

Op 15 maart 2020 16:05:29 schreef Boudie:
Is het niet makkelijker om de panelen om te schakelen van de ene accu op de andere?

De grote accu wordt gebruikt als vaste installatie, hier zitten ook andere verbruikers op, zoals tuinverlichting. De tweede accu is van de grasmaaier. Deze is 15Ah en kan mooi in een week opladen van de grote accu. Ik denk dat ik maar iets van een buck-booster ga ontwerpen en daar een laad-IC achter. 200 - 300mA laden is voldoende.

Omdat je het uitsluitend over loodaccu's hebt is er eigenlijk maar een simpele oplossing. In jou verhaal schrijf je dit:

De situatie is zo: een zonnepaneel laad via een laadcontroller een grote accu op. Deze controller zorgt ook voor het afschakelen van de belasting bij een te lage spanning.

Deze laadcontrollers zijn leuk maar werken alleen goed als je er 1 accu mee voed of twee exact gelijke accu's die je parallel aansluit. Dat wordt dan namelijk weer als 1 accu. Maar dan 1 die twee keer zo groot is.

Omdat je het over loodaccu's hebt kun je die prima laden met een CV (= constant voltage) lader. Omdat het over een zonnepaneel hebt kun je daar het beste een MPPT omvormer voor hebben. Omdat je meerdere verschillende 12 volt accu's hebt kun je die het beste scheiden met diodes. Bij de cv lader maak je de laadspanning vervolgens zo hoog dat de verliesspanning over de diodes gecompenseerd wordt. Of als je een lader hebt met een compensatiedraad sluit je die draad aan op je belangrijkste accu. De uiteindelijke laadspanning om de accu's mee te laden stel je dan in op een rustige 13,8 volt. Je accu's zullen dan een lang leven hebben. Als je dan aan elke accu een accuspanningsbewaking toevoegt die de ontladende apparaten afschakelt als de accuspanning onder een minimale waarde daalt ben je helemaal spekkoper.