jacobs ladder

mvdk

Golden Member

Op 13 maart 2020 14:11:19 schreef brent1369:
Dan luidt de vraag nog steeds hoe kan ik de stroom op zo een goedkoop mogelijke manier verlagen

Heb je een splinternieuwe magnetron gesloopt dan?
Het is voor je eigen voortbestaan en veiligheid van belang, dat je stopt met die microwave dingen. Er zijn heel veel topics op dit forum waar goede raad word gegeven over dit onderwerp, zoek eens uit hoe de zoekmachine werkt.
Zelf heb ik nooit de behoefte gevoeld met dit spul te spelen, heb al genoeg brandschade en ellende in m'n werk gezien.
Neem de goede raad aan, en ga op zoek naar een neontrafo, dat schijnt iets minder gevaarlijk te zijn.

Anoniem

Op 13 maart 2020 14:11:19 schreef brent1369:
Ow sorry ik had het perongelijk op de secundaire gemeten de primaire is 1,9 ohm dat maakt dat dan wel weer realistisch.
Dan luidt de vraag nog steeds hoe kan ik de stroom op zo een goedkoop mogelijke manier verlagen

Als je met dergelijke zaken bezig bent mag je geen vergissingen maken, en je begint al slecht.
Geen geduld, zo goedkoop mogelijk. Complete verkeerde inschattingen, snapt niet wat je meet, geen ervaring, nul kennis... Ik ken het scenario. Vlugvlug wat op de kamer ineenflanzen en dan je vriendjes of klein broertje uitnodigen voor de sensatie .
Gezien dit na enkele minuten al verveelt natuurlijk ook wat risicovolle experimentjes. Schelletje lunchworst ertussenhouden om te zien of het fikt, enz..Ik heb het al meer gezien.

ik denk dat je onvoldoende mature bent om met zulke gevaarlijke spullen om te gaan een een goede kandidaat om het nieuws te halen.
Jammer dat je net als alle beterweters niet zult voor rede vatbaar zijn en gewoon stug gaat doorgaan.

Je moet je kennis ergens van krijgen ;)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

"schelletje" -> sneetje
"mature" -> rijp
kwestie van het begrijpbaar te houden ook als de passies hoog oplopen ;)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Je moet je kennis ergens van krijgen

Wie niet bereid is om de lessen van de geschiedenis te leren, is gedoemd om ze te herhalen. Laat me de details van de uitvaart weten, ik zal 1 bloem sturen ter nagedachtenis - maar vraag me niet welke.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Jouw kennende zal dat een stijlbloempje zijn.
Ik probeerde gewoon te ontraden, maar woorden zijn niet krachtig genoeg om dergelijk pubers van hun "schitterende idee" af te doen zien.
Zeikspier had het destijds mis met zn pen en zwaard.

Hopelijk moet Brent zijn nick niet veranderen in Angebrennt als je mij dit germanisme vergeeft. :-)
Al wordt het lastig typen met derde graadsbrandwonden aan de vingers en een stijve arm (als hij geluk heeft).

Tidak Ada

Golden Member

Op 13 maart 2020 16:39:11 schreef big_fat_mama:
"schelletje" -> sneetje
"mature" -> rijp kwestie van het begrijpbaar te houden ook als de passies hoog oplopen ;)

Voor nog meer duidelijkheid: Wij zeggen hier 'plakje' :+ en 'volwassen', soms ook 'voldragen' >:) Laaste past misschien het beste bij TS' foetale brein, maar dan met 'on' als voorvoegsel....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 13 maart 2020 17:09:36 schreef grotedikken:
Jouw kennende zal dat een stijlbloempje zijn.

In zulke gevallen past een gladiool. Denk aan "de dood of de gladiolen" maar ook aan "gladiool" als scheldwoord. :+

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Goed begrepen, @Maarten, ofschoon die laatste betekenis nieuw is voor me.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 13 maart 2020 18:53:17 (51%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 13 maart 2020 16:36:05 schreef brent1369:
Je moet je kennis ergens van krijgen ;)

Meldt je als vrijwilliger in een repaircafé oid. Dan kan je onder toezicht electronische spulletjes repareren. Dat is in ieder geval veiliger dan onbeheerst met magnetrons en magnetrontrafo's experimenteren. Gezien je vragen over dit onderwerp heb je nmbm onvoldoende kennis om er veilig mee om te gaan. Sowieso zijn magnetrons en magnetrontrafo's geen voorwerpen om mee te hobbyen. Één foutje en je staat al gelijk bij Sinte Pieter voor de poort. Je bent dan wel het Coronavirus te vlug af.

En voor niks 180 rollen schijtlint in huis gehaald :'(

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Dat is voor de erven, dus niet helemaal voor niks. Op het moment suprême kunnen de erven het voor een vriendelijk prijsje verkopen.

Ow sorry ik had het perongelijk op de secundaire gemeten de primaire is 1,9 ohm dat maakt dat dan wel weer realistisch.
Dan luidt de vraag nog steeds hoe kan ik de stroom op zo een goedkoop mogelijke manier verlagen

Een beetje om GD te pesten. Ik heb nog een leuke transformator staan. Secundair 5 kilovolt geloof ik en werd ooit gebruikt om twee TB4/1250 triode buizen in een pushpull colpits-oscillator aan te sturen. Uitgangsvermogen op 27MHz was ongeveer 3 kilowatt.

Ik heb ook nog de bijbehorende gloeitroomtrafo staan. De gloeidraad van zo'n buis was geloof ik 10 volt 10 ampere 100 watt dus. Als ik goed zoek kan ik ook nog wel een paar vacuum c's voor de tankkring vinden.

Dan kun je zo een 3 kW 27MC zendertje bouwen. Lukt trouwens ook wel op de middengolf met die buizen. En vlambogen zijn ook niet zo'n groot probleem. Ik heb tijdens experimenten voor een speciaal product wel eens per ongeluk een vlamboog gemaakt van 3 meter. Gelukkig stond ik in die hall op een afstand van een meter of 10. Zeer spectaculair was het wel maar ook doodeng. Ik zal toen ook wel wat storing veroorzaakt hebben op de ism banden want daar werkte het apparaat op. En het waren gewone vrijlopende oscillatoren.

Die transformator staat al zo'n 25 jaar bij mij op zolder. Ik heb er nooit wat mee gedaan omdat ik het best wel een eng ding vindt. Een schokkend foutje maak je zo. Ook neemt het ding zoveel vermogen op dat je gewone huisaansluiting dat niet gaat trekken. Een krachtstroom aansluiting is wel het minste dat je hebben moet. Ik denk eigenlijk dat de trafo maar naar de oud ijzer boer moet.

Sorry voor de TS maar daar gaat hij niet heen. Ik zie liever niet dat BFM zijn bloem moet sturen.

Het is altijd wel grappig dat mensen die professioneel met hele hoge spanningen moeten werken daar ondanks dat ze prive zo-ongeveer alles bouwen daar juist niets mee willen doen. En daar is vast een hele goede reden voor.

maartenbakker

Golden Member

Op 13 maart 2020 18:52:21 schreef big_fat_mama:
Goed begrepen, @Maarten, ofschoon die laatste betekenis nieuw is voor me.

De meest gebruikelijke combinatie met gladiool, is bij mijn weten "achterlijke gladiool", maar het kan best streektaal zijn. Geen idee. Het wordt wel gezegd dat de Nederlandse taal erg rijk is aan scheldwoorden. Ik kwam ooit in een ondertiteling van een Engelstalige film de vertaling "turflul" tegen. Die ben ik ook nooit meer vergeten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Exfietser : Nu begrijp ik je nick pas. Heeft niks met renners of wielerterroristen te maken, maar fietsen was ook CB jargon voor zenden

Nu ja, die 3 kW zal je vandaag wel nodig hebben. Niet om anderen te overschreeuwen maar om je kansen te vergroten dat er toevallig ergens iemand luistert. :-)

Op 13 maart 2020 22:18:11 schreef maartenbakker:
[...]
De meest gebruikelijke combinatie met gladiool, is bij mijn weten "achterlijke gladiool", maar het kan best streektaal zijn. Geen idee.

Utrechts. Uitgesproken met een lange aa en zachte g. En een korte o.

"aagtelikke gladdiôl"

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V