Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 2

Dit topic is gesloten

GJ_

Moderator

Op 17 februari 2020 08:48:25 schreef rew: Het steekt dat zo'n oplichter er mee wegkomt

Tuurlijk. Die maakt handig gebruik van de goedgelovigheid van de klant. Ik zal niet zeggen dat ie het van te voren had kunnen aan zien komen. Maar veel scheelt het niet ;-)

Op 16 februari 2020 21:57:25 schreef r-p:
Niet met Paypal betaald

Je kunt dan wel gebruik maken van de PayPal service 'retourkostenvergoeding'. Dat betekent kosteloos maximaal 12 pakketjes terugsturen in een jaar, ook naar China. Werkt als een trein.

pa3gws

Golden Member

Gewoon gaan voor de partial refund dan heb je een deel van je geld terug en een handig metertje voor onderweg. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

en dik negatief feedback van die verkoper doen, post ook de fotos dat het een fraudeur is.
hebben ze niet graag en anderen gaan het ook niet meer kopen.

ik lees quasi altijd de feedback nu en klik vooral op de 1 en 2 ster commentaar.
meestal is het eens een pakje dat nooit is aangekomen, maar als er maar 1 twijfel feedback tussen staat van verkeerd artikel, is het al afgelopen bij mij

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 17 februari 2020 20:22:00 schreef fcapri:
en dik negatief feedback van die verkoper doen, post ook de fotos dat het een fraudeur is.
hebben ze niet graag en anderen gaan het ook niet meer kopen.

ik lees quasi altijd de feedback nu en klik vooral op de 1 en 2 ster commentaar.
meestal is het eens een pakje dat nooit is aangekomen, maar als er maar 1 twijfel feedback tussen staat van verkeerd artikel, is het al afgelopen bij mij

Daar sluit ik me bij aan.

Op ebay is de "policy" tegenwoordig dat je pas mag klagen over "niet aangekomen" als de "verwachte levering" periode is afgelopen. Maar tegen die tijd is de "60 dagen de tijd om feedback te geven" ook al verlopen. Ik heb een keer een zwik extra dingen bij die verkoper gekocht uitsluitend en alleen om die gast feedback te kunnen geven. Ebay vind die praktijk van mij niet braaf, dus kijk een beetje uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 februari 2020 15:12:50 schreef blurp:
Net iets bij ome ali besteld, krijg ik deze melding.
[bijlage]
Blijkbaar heeft de .AU belastingdienst voor elkaar dat AliExpress de BTW afdraagt (die ze GST noemen).

Hoe lang nog voordat Nederland/Europa(duitsland) op dat idee komt?

In de VS is dat al aan tijdje gangbaar. Ik betaal gewoon de lokale sales tax ongeacht waar het vandaan komt. eBay of Amazon of wie dan ook incasseert dat netjes.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Vriendje heeft een SD kaart op Aliexpress gekocht. Dat had ik hem afgeraden (net een kwartiertje nadat ie betaald had).

Ding is binnengekomen en ik heb 30G aan unieke data (random) er op geschreven en kunnen verifieren met wat er op m'n harddisk staat.

Ding is redelijk rap. Haalt 86Mb/sec READ met mijn opstelling (chinese USB3-kaartlezer in een USB-hub aan een verlengkabel vanaf m'n PC).

Write weet ik niet zeker wat ie haalde: het genereren van de data duurde langer dan wat er nodig was om het er op te krijgen.

Maar goed. Conclusie: blijkt niet fake te zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew.

Qua levensduur en betrouwbaarheid is het meestal een groot stuk minder. (eigen ervaring)

I love it when a plan comes together !

Op 16 februari 2020 21:57:25 schreef r-p:
Niet met Paypal betaald en eigenlijk heb ik daar ook mijn buik van vol: twee keer een terugbetaling via Paypal toegestaan op Aliexpress (niet via Aliexpress maar met de verkoper overeen gekomen), en Paypal houd altijd kosten in: dus artikel helemaal niet gekregen en toch minder geld dan waar ik mee begon...

Gewoon de refund via PayPal weigeren (zeg gewoon dat je geen PayPal hebt), maar de refund via Aliexpress laten doen. De verkopers willen de refund graag via PayPal doen zodat een 'klacht' en 'refund' niet geregistreerd wordt door Aliepxress zelf. Voor Aliexpress lijkt het dan namelijk net alsof alles goed verlopen is.
Alsnog een dispute starten bij Aliexpress als je dat nog niet had gedaan. En vooral niet te snel akkoord gaan met de oplossing. Als je namelijk eenmaal het dispute hebt geannuleerd kan je hem niet meer opnieuw openen!

[Bericht gewijzigd door RazeR op vrijdag 28 februari 2020 13:14:34 (13%)

Op 16 februari 2020 20:13:40 schreef r-p:
Even jullie advies: multimeters besteld en andere gekregen.
Uiteindelijk een 'dispute' gestart en nu komt Aliexpress met een oplossing waar ik me niet in kan vinden, namelijk een partial refund (komt wellicht overeen met de aankoopprijs minus verzendkosten) of met een full refund, maar dan moet ik op MIJN kosten de dingen terugsturen.

Beide opties afgewezen en uiteindelijk al mijn geld terug gekregen. Het was me alleen niet duidelijk wat er zou gebeuren als ik het aanbod van Ali zou weigeren: misschien wel helemaal niets... Maar uiteindelijk dus gewoon een full refund. En gratis 4 multimetertjes. Leuk cadeautje voor de kids :/

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Het viel een kameraad en mij op dat AliExpress sneller een refund geeft als je met een creditcard hebt betaald. Via je CC heb je nog een stok achter de deur door daar een klacht te plaatsen, via iDeal kun niets meer. Ik heb zelf één keer een klacht bij MasterCard neergelegd over een geschil wat aliexpress niet netjes had opgelost. Binnen 48 uur had ik toen het geld terug.

Post NL kan er ook wat van hoor. Laatst kreeg ik een defecte minix mediabox opgestuurd van iemand van marktplaats in een bubbelenvelop die gefrankeerd was met 2 postzegels en ruimschoots voldoende was. Toch wil postnl alsnog van mij als geadresseerde 8,95 of zo nog meer dan een pakketzending alsnog op mij verhalen omdat volgens hun de afzender het pakket niet voldoende gefrankeerd had. Ik heb de brief verscheurd maar nu sturen ze ook nog een herinnering. Ik ga het echt niet betalen, ook is mijn naam nog eens verkeerd gespeld... dus pas op en let ook op onze eigen 'trouwe' en dure postsorteerders... krijg trouwens ook veel vaker dan ooit gewoon poststukken van andere geadresseerden op mijn adres.

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Is dat ding zo licht dan? 2 postzegels van 1 is maar 50 gram. 2 postzegels van 2 is 350 gram als ik goed tel, dus als het dat was kunnen ze inderdaad de pot op.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Kennelijk had het als pakketje gefrankeerd moeten zijn: Groter dan 380x265x32mm. (een van de maten groter, dan altijd pakketje).

Of dat zo was, weet ik niet, maat dit zijn de regels.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Maarja, als ze voor pakket-klachten ook alleen een onderzoek instellen als de afzender ze daartoe beweegt, dan werkt dat voor de strafport wat mij betreft ook zo: ze zoeken het maar lekker uit.

If you want to succeed, double your failure rate.
bprosman

Golden Member

Wat ik begrijp zijn de regels bij PostNL zodanig veranderd dat in een brief (met gewone postzegel) alleen maar een brief mag zitten.
Alle andere zaken zijn "pakketten" met een (volgens mij) minumum van 4,- Euro (pakketzegel).
Om ellende te voorkomen had ik daarom die 3 TBA'tje (uit een ander topic) die makkelijk in een "postzegelbrief" zouden passen maar als kleinste "pakket" (4 Euro) gefrankeerd, en dat ging goed.

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 2 maart 2020 18:02:48 (30%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
McAwesome

Golden Member

Op 2 maart 2020 18:01:35 schreef bprosman:
Wat ik begrijp zijn de regels bij PostNL zodanig veranderd dat in een brief (met gewone postzegel) alleen maar een brief mag zitten.

Dat klopt, door nieuwe internationale douaneregels (ITMATT) moeten alle postdiensten hun dienstverlening aanpassen. Goederen mogen enkel nog via pakketpost verstuurd worden waarbij de inhoud van pakketten op voorhand elektronisch dient aangemeld te worden (via elektronisch CN23 formulier).
Voor nationale zendingen zou dat niet gelden maar het kan dat PostNL moeilijk doet. In elk geval moeten goederen verstuurd worden als pakket zodra er een landsgrens overschreden wordt, ook binnen Europa.

Op 2 maart 2020 16:12:58 schreef rew:
Of dat zo was, weet ik niet, maat dit zijn de regels.

Sinds januari zijn de regels drastisch veranderd. Ik denk dat jij het ook gaat merken, wanneer je spullen verkoopt en verzend naar het buitenland. Lees hieronder meer erover.

Op 2 maart 2020 18:42:09 schreef McAwesome:
[...]
Dat klopt, door ...

Vertel mij wat. Dit werd pas duidelijk per 1 januari. Wat ik voorheen in een enveloppe naar het buitenland stuurde, moet nu als pakketje. In plaats van 1,50 EUR, ben ik nu 7,50 EUR kwijt binnen de EU, 10,00 EUR voor verzending buiten de EU. Ik verstuur kleine dingen die amper 20 gram wegen. Die 1,50 EUR kon ik eerst zelf nog wel dragen. Met deze prijssprong zal ik het toch moeten doorberekenen. Als ik vergelijk met Duitsland (3.70 EUR voor verzenden), is deze prijsverhoging om te janken. Ik baal dat ik nu bubbelenveloppen heb, waar ik niets meer mee kan.
Echt, ik ben nog nooit zo laaiend enthousiast geweest over PostNL (not !!!).

En dan heb ik nog iets voor jullie : Een klein mysterie.

Bestellen en bezorgen
Op 17 januari had ik een stuk PTFE besteld voor mijn 3D printer via eBay. Op 26 januari zag ik dat de status op "ingeklaard en gereed voor bezorging" stond. Dagen en weken vlogen voorbij, maar geen bezorging. Na 4 weken toch maar eens contact opgenomen met de verkoper. Je kent het wel : standaard verhaal dat kerstmis en nieuwjaar net zijn geweest, eveneens Chinees nieuwjaar en dat alles op slot zat in China. Flauwekul, want de trackingcode liet toch zien dat het al "ingeklaard en gereed voor bezorging" was ?

Locatie onbekend..
De verkoper zou contact opnemen met de post, maar bleef het antwoord schuldig. Enfin, de 5e week contact gezocht met PostNL. Ze konden niets terugvinden omdat het systeem van internationale tracking op z'n gat lag. En : "probeer volgende week nog maar een keer en neem ook even contact op met de verkoper". -zucht-
Ik heb het laten rusten en ging er van uit dat het pakketje kwijt zou zijn, dus nog maar een keer besteld.

Ontvangen, en toch...
Vandaag ontving ik een pakketje. Het leek verdacht veel op wat ik had besteld, alleen de trackingcode klopte niet. Zowel de 1e als de 2e bestelling hebben een andere trackingcode. Wat ook niet klopte : het verzendadres was vanuit Maleisië en niet vanuit China.

Een labeltje meer of minder
Nu merkte ik dat er een label onder het adreslabel zat. Na voorzichtig verwijderen, zag ik daarop 2 regels Chinese tekst. De eerste had op het einde "NL" staan, de 2e aan het einde mijn achternaam (zie bijgesloten foto's). Ook was er een barcode,... en jawel,.. dat was de trackingcode van de eerste bestelling. Nu begrijp ik ook een beetje waarom PostNL al die tijd niets terug kon vinden. Het was immers omgelabeld (in Maleisië) en voorzien van een nieuwe trackingcode.

Is het er wel, of toch niet ?
Maar, nu is er iets voor mij iets niet duidelijk : wat is de betekenis van "ingeklaard en gereed voor bezorging" ?

- ingeklaard in Maleisië, of
- ingeklaard in Nederland ?

Gezien de datum van het "ingeklaard zijn", gok ik op Maleisië. Maar op het oorspronkelijke label staat een Nederlands adres, in het Chinees. Het vergt een slimme Maleisische postbode die dat op het juiste adres weet te bezorgen met z'n fiets.. (al kan het de lange bezorgtijd wel -deels- verklaren)

Hoe zou het werken ?
Zoals ik het begrijp, is er in China een label aangemaakt met trackingcode en adressering in het Chinees. Later is een nieuw, prima leesbare adreslabel erop geplakt en verzonden vanuit Maleisië. Ik begrijp nu wel dat ik te maken had met een dropshipper, alleen wat er allemaal deze keer op de achtergrond heeft afgespeeld is me een raadsel.

Ik heb al veel meegemaakt :
- In dezelfde straat bezorgd, maar op ander huisnummer,
- Op hetzelfde huisnummer, maar in andere straat |:(,
- In dezelfde straat en huisnummer,... in een andere stad :+,
- Ander adres en andere stad naar mijn adres,
- Tussentijdse update naar nieuwe trackingcode,
- Oh, zo kan ik nog wel een paar vreemde ervaringen beschrijven.
Maar wat nu gebeurd is, is toch nieuw voor me...

Wat denken jullie dat er is gebeurd ? En, hebben jullie identieke ervaringen ?

Wat zei je nu allemaal ?
Misschien dat bovenstaande verwarrend kan zijn. Vandaar dat ik even foto's heb gemaakt van beide labels. Plaatjes zeggen tenslotte meer dan text.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Ik had op een gegeven moment een dhl salesfiguur aan de lijn... Die heeft mij overgehaald postnl te schrappen. Ik stuur internationale pamketjes nu naar frakfurt en daarvandaan gaat het alsof het daar bij deutschepost is ingeverd verder. Ook andere postbedrijven bieden dit aan. Die in maleisie kennelijk ook.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 maart 2020 03:58:20 schreef rew:
Ik had op een gegeven moment een dhl salesfiguur aan de lijn... Die heeft mij overgehaald postnl te schrappen. Ik stuur internationale pamketjes nu naar frakfurt en daarvandaan gaat het alsof het daar bij deutschepost is ingeverd verder. Ook andere postbedrijven bieden dit aan. Die in maleisie kennelijk ook.

Wat is het voordeel? Is dat goedkoper, dat kan toch bijna niet met dubbel werk?

maartenbakker

Golden Member

PostNL is niet optimaal voor buitenlandse zendingen. Ik vind DHL ueberhaupt prettiger werken voor verzendingen. Alleen binnenlandse brievenbuspakjes (met postzegels zoals Tidak Ada onlangs nog heeft mogen ervaren) doe ik wel altijd met PostNL. Toen Kiala nog een losstaande dienst was gebruikte ik die ook wel, maar ik geloof dat UPS die vakkundig om zeep heeft geholpen. Dan vind ik het een stuk slimmer zoals DHL dat heeft aangepakt.

Ik herinner me vaag dat ik bij sommige Ali-verkopers zowel Singapore als Maleisië wel als opties heb zien staan. Wel apart wnt ik dacht altijd dat China zelf de goedkoopste opties in de regio had.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 13 maart 2020 14:20:04 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je bent gek als je voor buitenland-zendingen PostNL gebruikt. Zelfs als particulier of kleine zelfstandige zonder volume-afspraken kun je nog beter een dienst als Sendcloud gebruiken.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 13 maart 2020 13:57:47 schreef Hoeben:
[...]
Wat is het voordeel? Is dat goedkoper, dat kan toch bijna niet met dubbel werk?

tja toch is het zo. Klanten betalen bij mij 5.25 verzendkosten en daar kon ik vroeger postnl net. Mee betalen. Nu betaal ik ook zoiets, maar nu krijg ik daar tracked voor....

Echt veel minder geld uitgeven is het niet maar ik krijg er meer voor. 't is ook minder ver lopen om het in te leveren, dhl haal het op bij de voordeur 40m, anders moet ik naar de brievenbus 80m.... :-D

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

En hoewel je bij elke bezorgienst horrorverhalen hebt, heb ik toch voorzichtig de indruk dat dat er bij DHL iets minder zijn dan bij PostNL - maar eerlijk is eerlijk de ervaringen met allebei zijn voor mij getalsmatig gewoon goed. 1% of minder fouten (ik tel de pakjes helaas niet).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten