schrikdraad tegen inbraak

Hallo,

Ik woon sinds kort in een geïsoleerd appartement A++
De onder en vooral de boven buurman van 80 jaar heeft zijn vloerverwarming in de nacht altijd op 23 graden staan en ik voel de warmte van zijn plafon naar beneden stralen op me gezicht als ik in me bed lig.. Super benauwd gevoel en ik slaap maar 3 uurtjes daardoor. IK moet dus een raam wagen wijd open zetten voor wat frisse lucht. ook in de winter

Alles is 1 hoog en makkelijk te bereiken door inbrekers

Mijn vraag.

Ik heb nu een hekwerk gekocht en op maat gemaakt (zie foto 1 ) die kan ik monteren voor het raam als ik ga slapen. Echter is dat hek redelijk makkelijk door te knippen en ik wil er iets van schrik stroom op zetten. voor het gevoel

Kan ik bijvoorbeeld een Pulsara Lichtnetapparaat PN1000 schrikdraad machine kopen (foto 2) en dan de twee draden aansluiten op het hek en werkt dan alles. Ik bedoel moeten de inbrekers geen aarde maken met de grond als ze het hek aan raken ? dus werkt het wel op 1 hoog zonder aarde pen? het is tenslotte 1 hoog en beton zie foto 3 )

En nog een vraagje ik wil dat de inbrekers gewoon even een stevig schokje krijgen en niet worden geëlektrocuteerd. Is dit apparaat er geschikt voor ?
IK zag trouwens op Ali expres dit apparaat dat leek me ook top met geluid ........ https://aliexpress.com/item/4000575598557.html

Alvast bedankt voor het antwoorden

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 14 maart 2020 10:24:09 (8%)

Even afgezien van het verhaal zelf, best wel sterk als een plafond IR gaat stralen. Dubieus, maar goed. Ik zou eerder proberen om om dat hekwerk degelijker te bevestigen zodat iemand het niet zo wegtrekt. Als het beter vast zit, hoor je het echt wel als er iemand aan rammelt. Hoogspanning ben je snel klaar mee als je er zelf een paar keer aanzit :-)

naar beneden stralen op me gezicht als ik in me bed lig

Het is: "naar beneden stralen op m'n gezicht als ik in m'n bed lig" (of mijn gezicht)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Je kan beter investeren in een fatsoenlijk hek.
Na de eerste electrische schok weten de criminelen dat er spanning op het hek staat. De volgende dag nemen ze daar adequate meaatregelen tegen.

de boven buurman van 80 jaar heeft zijn vloerverwarming in de nacht altijd op 23 graden staan en ik voel de warmte van zijn plafon naar beneden stralen

Hij had toch geen plafond, maar vloerverwarming. Als het plafond door de vloer verwarmt naar beneden, hoe warm is dat plafond dan?
Je verhaal is net zo warrig als je taalgebruik.

Dit onderwerp, de ventilatie, heeft bij mij top prioriteit.
Het zal we gewoon zijn dat ik zo in elkaar zit, ik heb een ontzettende hekel aan benauwde ruimtes, zeker als ik er in moet slapen.
Nu zit ik momenteel in een huis waar geen raam open kan dus heb ik voor elke ruimte een dakdoorvoer en ventilator gemaakt, allemaal regelbaar, ideaal !
In de zomer laat ik de luchttoevoer in de slaapkamer zachtjes draaien,afhankelijk van de temperatuur (verschil met buiten).
Veel beter dan een open raam, dat is onvoorspelbaar, afhankelijk vd wind.
Wellicht kun je een bovenlicht (raampje) vervangen door een stuk multiplex met een gat voor lucht -> ventilator.

Los daar van heb ik ook een hek-deur in ontwerp staan, om de voordeur open te kunnen zetten zonder daar steeds op te moeten letten.

@Warm, het moet toch op de een of andere manier mogelijk zijn om dit hek ergens aan vast te zetten ? Iets met een gelast hulpstuk ?
Zo te zien aan de foto is alles netjes afgewerkt, dat is niet altijd een voordeel :->
Of hang een bel aan het hek.

Een fatsoenlijk hek ipv een betonmat monteren?

4 magneetjes aan het hek, 4 reedcontactjes in serie op het kozijn en een sirene is ook een oplossing.

Gr.

Erik

[Bericht gewijzigd door erik1234 op vrijdag 13 maart 2020 22:34:49 (18%)

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Het schrikdraad idee is leuk maar je kunt er flink mee in de problemen komen. Wat als de potentiële inbreker van schrik naar beneden lazert en een dwarslaesie oploopt? In mijn ogen is dat een stuk beroepsrisico maar de wet denkt daar anders over.

Als je toch besluit met schrikdraad aan de slag te gaan neem dan een commerciële oplossing die geschikt is voor het beveiligen van objecten en geen schrikdraad apparaat wat word gebruikt voor dieren. Daarnaast zul je waarschuwingsborden moeten aanbrengen. Ik denk dat de oplossing van erik1234 hieronder of een felle lamp met beweginsmelder en eventueel punten op de vensterbank tegen inklimming dan zeker zo effectief zijn.

Met een schrikdraad machine zou je mogelijk strafbaar zijn, anti-inklim strips zijn waarschijnlijk een veel betere optie.
(Ook al klinkt een licht rokende inbreker een aantrekkelijk alternatied, het is strafbaar)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 14 maart 2020 09:31:19 schreef walkura:
Met een schrikdraad machine zou je mogelijk strafbaar zijn, anti-inklim strips zijn waarschijnlijk een veel betere optie.
(Ook al klinkt een licht rokende inbreker een aantrekkelijk alternatied, het is strafbaar)

Van dieren schrikdraad ga je echt niet roken.

Op 13 maart 2020 21:14:46 schreef ohm pi:
De volgende dag nemen ze daar adequate meaatregelen tegen.

Als er nog een volgende dag voor de betreffende is, was de spanning te laag.

electronono

[Bericht gewijzigd door electronono op zaterdag 14 maart 2020 10:20:03 (23%)

Anoniem

Ik ben de eerste om te fulmineren tegen aartsgevaarlijke prutserijen met magnetrontransfo's en zo.
Maar je moet nu ook niet overdrijven. Er is nog nooit iemand doodgegaan of gewond door een schrikdraadapparaat.
Als iemand een gebroken been oploopt door te schrikken als hij naar je open raam klimt zal die heus geen klacht indienen. Een gevarensticker zou ik wel doen.
Er is echter een praktisch probleem. ga eens schrikdraad in een wei bekijken. De draad loopt netjes over isolatoren, en je metalen constructie is niet geisoleerd. Dat gaat niet werken.Het lijkt me ook niet eenvoudig dat traliewerk geisoleerd op te stellen voor enkele kV.

Als je echt zo'n panische angst hebt om 's nachts je raam op de 1e verdieping op een kier te zetten dat je zulke maatregelen meent te moeten nemen is er meer aan de hand.

-je moet dringend psychologische bijstand zoeken.
-Of je moet van de snuif af.
-Of je bent zelf betrokken in vieze zaakjes en vreest represailles.
-Of Nederland is onwoonbaar geworden, verhuis naar Belgie, hier is het lang zo erg nog niet. :-)

Die inbreker heeft handschoenen aan tegen vingerafdrukken, dus die schrikdraad doet hem niets.

Gewoon een fatsoenlijk hek installeren.

Op 14 maart 2020 10:20:30 schreef grotedikken:
...
-Of Nederland is onwoonbaar geworden, verhuis naar Belgie, hier is het lang zo erg nog niet. :-)

En dat is denk ik het beste advies. Zeg ik als part-time bewoner van Nederland. ;-)

Vervangen DOOR.
Sine

Moderator

Dat ligt er aan WAAR in Belgie ;)

Net zoals waar in Nederland ook nog wel iets uitmaakt.

Op 14 maart 2020 10:20:30 schreef grotedikken:
Als iemand een gebroken been oploopt door te schrikken als hij naar je open raam klimt zal die heus geen klacht indienen.

Dan ken jij -het tegenwoordige- Nederland slecht.

electronono

Als parttime postbode zie ik best veel inbraakschade.
Wat ik al heb ontdekt, is dat portiekdeuren zelden worden opengebroken, maar deuren op de begane grond regelmatig worden ingebeukt.

Heb je dus buren die hun voordeur op straatniveau hebben, dan heb je weinig te vrezen tenzij de criminelen heel specifiek weten dat jij iets leuks hebt in je huis.

Anyway, ik denk dat je wettelijk niets te vrezen hebt als je professionele schrikdraadapparatuur gebruikt, en het verplichte 'pas op - schrikdraad' bordje ophangt. Check dat misschien even met een adviesbureau ;)
Ik denk alleen dat het juist meer nieuwsgierigheid van het dievengilde gaat opleveren ('Oh, hij heeft schrikdraad... Wat ligt daar voor waardevols, waarom ie schrikdraad wil?').
En als je weet dat er schrikdraad is, kan je er maatregelen tegen nemen (bijvoorbeeld een startkabel mee en de schrikdraad even aarden aan de bliksemafleider/zinken regenpijp/wat dan ook)

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 14 maart 2020 11:29:27 (11%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Sine

Moderator

Plus je maakt een heel mooi pulserend elektrisch veld met zo'n mat onder spanning.

De kans op (radio) storing is aanwezig.

an ik bijvoorbeeld een Pulsara Lichtnetapparaat PN1000 schrikdraad machine kopen (foto 2) en dan de twee draden aansluiten op het hek en werkt dan alles. Ik bedoel moeten de inbrekers geen aarde maken met de grond als ze het hek aan raken ? dus werkt het wel op 1 hoog zonder aarde pen? het is tenslotte 1 hoog en beton zie foto 3 )

Nee, beide draden aan het hek maak je mooie korstluiting. Je zult het ding inderdaad moeten aarden, en doe dat NIET op de aarde van je elektrische installatie!!
En als het droog genoeg is en m/v de inbreker geen lekkere aarde maakt zal het misschien wat kriebelen, niet meer.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 14 maart 2020 11:32:23 (71%)

Het is verboden en strafbaar om elektriciteit te gebruiken tegen inbraak/insluiping. We hebben het hier over een inbreker die hooguit valt, denk eens aan een schilder of glazenwasser met pacemaker.

Mij lijkt de kans op inbraak 0,0 zelfs met open raam. Kleine flatjes met bejaarden: daar valt niet veel te halen behalve voor pinpas oplichters aan de deur.

Maargoed:

Ik zou eens kijken naar een ventilator die in het glas gemonteerd kan worden
https://www.spirototaal.nl/diversen/raamventilator/

Je hebt van die speciale uitvalpreventiestangen. Veel mooier, neem er daar 2/3 van met anti-inbraakschroeven.

Nog mooier: ander type raam uit twee delen zodat je een kiepraam met beveiliging kan plaatsen.

joopv

Golden Member

Ik stel voor dat de topic starter zijn plafond afplakt met platen piepschuim. Dat is beter voor hem en voor het energieverbruik van zijn bovenbuurman.

Dan wil bovenbuur vast wel het plakband en de platen bekostigen.
Een win-win-win situatie.

Een valse Doberman op je voeteneind kan ook helpen, en je hebt nog eens aanspraak.

electronono

[Bericht gewijzigd door electronono op zaterdag 14 maart 2020 12:31:32 (29%)

benleentje

Golden Member

Even afgezien van het verhaal zelf, best wel sterk als een plafond IR gaat stralen.

Elk object wat warmer is dan het absolute nulpunt zal IR stralen. Maar het gaat ook om het temperatuur verschil dus het plafond boven je moet al warmer zijn dan jouw lichaam en dan nog dat kleine verschil voel je niet.
Warmte verplaats zich in een object liever omhoog dan naar beneden en vloerverwarming doet dat ook, daarom is het ook een efficiënte verwarming met weinig tot geen verliezen naar benden.

En als je denk dat bovenstaande niet klopt dan kan je het ook simpel meten plak een thermometer tegen het plafond en meet gewoon de temperatuur en je zal snel tot de conclusie moeten komen dat het plafond niet het probleem is.

Ik woon sinds kort in een geïsoleerd appartement A++

Dat is wel heel goede informatie een goed geïsoleerd huis heeft nagenoeg geen ventilatie. Je lichaam geeft namelijk zelf ook IR straling en die verwarmt de lucht en ruimte om je heen. Omdat aan gebrek aan ventilatie die warmte blijft hangen kan dat benauwend en drukkend aanvoelen het komt dus niet van het plafond maar het is eigenlijk je eigen warmte waar je last van hebt. Tel daarbij op dat als je gaat slapen je lichaam iets moet afkoelen om optimaal te slapen en omdat de warmte blijft hangen lukt dat niet.

Maar zoals zovelen hierboven zorg gewoon voor een goede kwaliteit hek want ik neem aan dat je niet ook nog je voordeur onder spanning wilt gaan zetten. Je voordeur voldoet blijkbaar wel aan je veiligheidsgevoel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Op 14 maart 2020 18:41:10 schreef benleentje:
[...]Elk object wat warmer is dan het absolute nulpunt zal IR stralen.

Dat klopt,maar ik heb liever geen radiator met een temperatuur van -150°C in mijn slaapkamer, al geeft die dan wat warmtestraling..door convectie zal je een negatief resultaat krijgen. ;-)

Maar het gaat ook om het temperatuur verschil dus het plafond boven je moet al warmer zijn dan jouw lichaam .

Niet waar. Warmtestraling door een voorwerp is enkel afhankelijk van zijn temperatuur. Als de omgeving nu warmer of kouder is speelt geen enkele rol. Het stralende voorwerp geeft dezelfde hoeveelheid warmtestraling af. Dat geldt natuurlijk niet voor het aandeel in convectie en geleiding.

Warmte verplaats zich in een object liever omhoog dan naar beneden en vloerverwarming doet dat ook, daarom is het ook een efficiënte verwarming met weinig tot geen verliezen naar benden.

Dat is dan weer complete nonsens. In een voorwerp verplaatst de warmte zich naar alle richtingen afhankelijk van de warmteweerstand van het materiaal. De moleculen in een vaste stof kunnen zich namelijk niet verplaatsen. Alleen bij lucht stijgt de warmte naar omhoog door de zwaartekracht. De reden is als volgt: de warme lucht zet uit en weegt dus lichter dan de koude lucht. Daardoor zakt de zwaardere koudere lucht naar beneden en verdringt de ijlere warme lucht.
Door de hogere temperatuur van de vloer warmt de koude lucht die er tegenaanzit opzn beurt op en stijgt terwijl de afgekoelde lucht bovenin terug zakt .Dat heet convectie.

En als je denk dat bovenstaande niet klopt

. Dat ben ik wel zeker.

dan kan je het ook simpel meten plak een thermometer tegen het plafond en meet gewoon de temperatuur en je zal snel tot de conclusie moeten komen dat het plafond niet het probleem is.

Alhoewel de uitleg niet klopt, is dit dan wel weer deels waar, maar voor een andere reden.. Ten eerste ligt onder een vloerverwarming meestal een isolerende laag. En de verwarming ligt dichter tegen het vloeroppervlak dan tegen het onderliggende plafond. In de verwarmde kamer zal warmteverspreiding gebeuren door convectie, in de onderliggende kamer nauwelijks. De warmste lucht bevindt zich daar immers tegen het plafond en heeft geen zin om te zakken. De warmtestraling staat daar los van en heeft enkel te maken met de oppervlaktetemperatuur van het plafond.

[...]Dat is wel heel goede informatie een goed geïsoleerd huis heeft nagenoeg geen ventilatie. Je lichaam geeft namelijk zelf ook IR straling en die verwarmt de lucht en ruimte om je heen. Omdat aan gebrek aan ventilatie die warmte blijft hangen kan dat benauwend en drukkend aanvoelen het komt dus niet van het plafond maar het is eigenlijk je eigen warmte waar je last van hebt. Tel daarbij op dat als je gaat slapen je lichaam iets moet afkoelen om optimaal te slapen en omdat de warmte blijft hangen lukt dat niet.

Dit laatste lijkt me zelfs een beetje ridicuul.
Ik kan moeilijk aannemen dat je met je lichaam een kamer zodanig opwarmt dat je er niet kunt van slapen. Zweetvoeten en potdicht zonder ventilatie lijkt me een groter probleem.

Het verhaal lijkt me steeds meer onwaarschijnlijker, want om een plafond zo heet te stoken dat de onderbuur onpasselijk wordt moet wel een heel foute vloerverwarming zijn. Er zal wel iets heel anders aan de hand zijn waarom de TS zijn raam wil extra beveiligen.
Wie barricadeert zich nu met een betonwapeningsnet en wil dat nog onder stroom zetten ook?

TS kan het ook positiever benaderen:
warme bovenbuur verwarmt TS zijn woning zonder dat daar voor hem kosten aan verbonden zijn.
Ik zou willen dat mijn buur zijn woning roodgloeiend stookte. 8)7

electronono

benleentje

Golden Member

De moleculen in een vaste stof kunnen zich namelijk niet verplaatsen.

JE hebt gelijk ik zat daarin fout. Wel is het me altijd aangeleerd dat warmte opstijgt en in mijn vakgebied plaats ik elektrische tracing (verwarmings kabel)langs leidingen. En die tracing moet dan onder een hoek van 45° op de onderste helft van de leiding. IK heb inderdaad daarom altijd ten onrechte aangenomen dan warmte ook in een vaste stof zich naar boven verplaatst.
Maar dat bij een leiding tracing zoveel mogelijk onderin moet is wel logisch in de leiding zit een vloeistof of gas en in geval van vloeistof kan de leiding ook nog eens gedeeltelijk gevuld zijn en gedeeltelijk gas. Tracing aan de bovenzijde van een leiding is dan ook tamelijk zinloos.

Ik kan moeilijk aannemen dat je met je lichaam een kamer zodanig opwarmt

Dat was niet wat ik bedoelde ik doelde meer op het feit dat er gewoon te weinig ventilatie is en je lichaam daarom meer moeite heeft om af te koelen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

je kunt natuurlijk ook een plafonnetje erin timmeren met een 12cm rockwool erop, houd de warmte ook boven. of een airco hangen, stiller als de geluiden van buiten doorgaans. als het zo goed is geisoleerd dan hoeft dat ding niet veel te draaien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer