de titel zegt het al, kan je een eigen ECU maken voor een auto? heel basic, amper sensoren.
ik dacht aan:
-lambda sonde die de zuurstof in de uitlaat meet
-diy ECU
-gaskleppositie sensor
-monopoint injectie.
voor de rest niks, geen klopsensoren, BDP sensor, temperatuursensor,...
nu waarom zoiets doen: ik rijd daily met een benzine auto uit 1991, bevalt prima, doodeenvoudige wagen, alleen.... verbruikt en al 2maand carbu ellende.
de oplossing is die pierburg overboord geven en weber ombouw (450€). allemaal leuk, maar t blijft een carbu.
nu is die motor destijds ook met injectie geleverd, een monopoint. dus gaan we even naar de slopen en halen we dat op.
probleem: op de sloop liggen 10motoren met monopoint op een rij, maar geen kabelboom of ECU erbij, wordt allemaal direct gerecycleerd.
en nu begint de ellende...
afhankelijk van welk jaartal, zijn er 2 ECU's, met bijhorend een aparte stekker en aparte kabelboom.
en daar houd het niet op. de pinbezetting is anders, maar ook de monopoint op zich heeft andere connectoren.
dus monopoint A uit jan 91 kan niet op ECU B uit april91 werken, en de stekkers passen zowieso niet.
zit niks anders op dan een complete auto met 1.3injectie te kopen en die te slopen. (maar daar zijn dan ook monopoint als multipoint injectie motoren in)
nu heb ik al een 1.3i ECU te pakken gekregen uit lithouwen een 030 906 026AJ. ziet er hetzelfde uit als de onderste, alleen is die volledig grijs.
en nu quote ik even van een ander forum
Die heeft niet dezelfde pinout.
Dat is het latere systeem wat ze ook voor golf 1.4 en 1.6 gebruikt hebben.
Die hebben meer sensoren. zoals klopsensor, snelheiddssensor (tbv digitale tellerbak) en een extra sensor in de stappenmotor van het gasklephuis, zodat het gas wat rustiger terug valt als je het gas los laat.Op zich voordelig, want de motor is wat rustiger daarmee, maar het geeft wel meer aanpaswerk. Dat snelheidssignaal heb je niet nodig bijvoorbeeld.
Kabelboom zit ook anders in elkaar. Heb geen idee of die stand alone te gebruiken is.
Grote kans dat de 1.3 en 1.6 monopoint dezelfde bekabeling delen.Maar die 2 zijn op een sloopauto niet uit elkaar te houden. Wel te herkennen ten opzichte van de multipoint aan het luchtfilter dat anders is (is met clips te openen ipv met schroeven) En de gaskabel loopt over het klepdeksel heen.
Ze zijn ook alleen in de eerste paar jaar geleverd.
Maargoed, zelfde liedje met 2 verschillende maten gaskleppen. En die wijken op 2 manieren af van de polo 86c.
je ziet het al, te herkennen aan... de bevestiging van de luchtfilterdoos. en laat die nu ook allemaal weg zijn op de sloop motoren
daarom mijn gedacht:
ik koop een monopoint met ingebouwde gasklep
ik koop een lambda sonde
ik maak mijn eigen ECU ertussen, heel basis,
-standaard inspuiting op PWM
-gasklep meer open: even hogere PWM
-uitlaat te rijk: pwm terugschroeven, uitlaat te arm: pwm rijker
geen ontstekingssysteem, geen snelheidssensor, geen temperatuursensor... alles overboord
1)haalbaar om zelf te maken+?
2)speciale hardware nodig, of voldoet een arduino met vermogentransistor?
ik kan ook naar megasquirth gaan, maar alweer, kostprijs boven de 500€ en moet 99% van zijn opties gaan uitschakelen aangezien ik niks van sensoren heb. meeste van die dingen zijn ook gewoon sequentieel (meerdere injectoren)