eigen ECU maken oldtimer

Op 14 maart 2020 13:31:35 schreef SparkyGSX:
Waarom zou je voor stationair bedrijf een specifieke regeling nodig hebben, als je de gasklep niet elektronisch bedient? Dat hadden we met carburateurs toch ook niet, er was alleen een stelschroef die de minimale opening van de gasklep bepaalt.

Er vanuitgaande dat fcapri een monopoint unit gaat gebruiken dan zit die stelmotor er al op. Waarom dan niet gebruiken.... Het is ook wel makkelijk om met koudestart het toerental iets te kunnen verhogen om het wrijvingsverlies van de motor te compenseren. Anders moet je steeds je voet op het gas houden. Er zit namelijk geen handmatige choke op zon unit

[Bericht gewijzigd door bol00052 op zaterdag 14 maart 2020 13:52:26 (20%)

Shiptronic

Overleden

Op 14 maart 2020 13:31:35 schreef SparkyGSX:
Waarom zou je voor stationair bedrijf een specifieke regeling nodig hebben, als je de gasklep niet elektronisch bedient? Dat hadden we met carburateurs toch ook niet, er was alleen een stelschroef die de minimale opening van de gasklep bepaalt.

En een choke ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Klopt, maar die heeft een rijker mengsel, en dat doe je dus elektronisch, als je een temperatuursensor hebt.

Bij een koude start verhoogd stationair draaien kan handig zijn, maar het is ook niet moeilijk om dat zelf te doen, na een tiental seconden is dat al niet meer nodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Ook wisselende belasting, als je de achterruitverwarming, de blower, en de koelfan springt ook nog aan, zal je toch ook iets lucht bij moeten gaan voeren

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 14 maart 2020 14:14:50 schreef SparkyGSX:
Klopt, maar die heeft een rijker mengsel, en dat doe je dus elektronisch, als je een temperatuursensor hebt.

Bij een koude start verhoogd stationair draaien kan handig zijn, maar het is ook niet moeilijk om dat zelf te doen, na een tiental seconden is dat al niet meer nodig.

Bij de zomerdag is dat misschien zo. Maar rond nul is dat een heel ander verhaal.

Shiptronic

Overleden

Een flink deel van je mengsel condenseert op de koude cilinder wanden, en doe niet lekker mee ;) , gelukkig vriest het tegenwoordig niet meer :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat klopt maar dat los je inderdaad op door meer in te spuiten. Dat kan zomaar dik 200% meer zijn dan bij warme motor. Maar laten we hier de term choke niet verwarren met een toerentalregeling. Een choke verhoogt het toerental en verrijkt het mengsel. Een stationairtoerental regeling. Is alleen maar een vullingsgraadregeling. Althans in de eenvoud dan. Tegenwoordig worden er veel meer zaken geregeld om een stabiel tierental te houden

[Bericht gewijzigd door bol00052 op zaterdag 14 maart 2020 14:47:06 (14%)

High met Henk

Special Member

Heel eerlijk zou ik voor multipoint gaan met 1 Throttle body..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Volgens mij kan je simpeler een spruitstuk overzetten dan dat gehannes met die rubberen voet, en die voeten heb ik wat vervangen, altijd lek!

[edit] die spruitstukken zijn simpel te vervangen, je moet allen weten waar je bij de bouten komt tussen uitlaat en inlaat spruitstuk, en goede torx stiften

deze:
https://i.ebayimg.com/images/g/ibcAAOSwIntbrRMZ/s-l400.jpg

ECU erbij, en de kabelboom maak je zelf, de connectoren had je al gevonden :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 14 maart 2020 14:53:59 (21%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Als ik o.a. het relaas van EricP lees, dan denk ik dat het met die Pierburg carburateurs een beetje is zoals met de voeding van een FM24 plasma waar ik een keer een paar slechte elco's verving. Na een week was hij terug en moest ik kiezen of ik alle elco's ging vervangen of alleen maar weer een paar slechte.

Wat ik bedoel is dat ik vermoed dat als je die carburateur zou willen behouden, dat alleen maar realistisch kan met een volledige revisie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nogal lange epistels, maar ik sluit me aan bij eerdere opmerkingen. Als drie carborateurs een beperkte tijd normaal werken en dan in de problemen komen ligt het m.i. niet aan de carborateur.

Waarschijnlijk volkomen overbodige vraag: Als die auto vier jaar heeft stilgestaan, heb je natuurlijk de vier jaar oude benzine eruit gehaald en het systeem gespoeld? En als je het probleemgeval eraf schroeft en dan ongewijzigd weer terugzet, blijft het probleem dan, of is het weer even weg?

High met Henk

Special Member

Versleten Carburateurs is versleten carburateurs aen als er speling op de assen zit, is dit gewoon heel vervelend: Ik heb dit bij mijn motorfiets ook: inmiddels andere carbs, toen nog 1 probleem in een cilinderkop: Das nu ook opgelost en nu is het redelijk.

toch zou ik een injectie systeem nog steeds overwegen.

Hoewel ik er 1 heb liggen.... HMM geen gek idee eigenlijk om hem daarop te zetten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Klopt Sven... maar... speling op een as zit er of zit er niet. Die is niet na uit elkaar trekken weg en na een 2 weken weer terug. Tenzij je de as in het vet hebt gezet zodat de afdichting wat lijkt.
Maar dat dan bij 3 carburateurs?? Nah... je moet wel realistisch blijven!

Shiptronic

Overleden

In het verleden veel aan gesleuteld, probleem was die voet, voor de rest redelijk betrouwbaar/probleemloos, (doet de Egel in het sluitstuk het nog?) Maar je hebt er 3 uit elkaar gehad, maar je hebt geen idee wat je opgelost hebt, brandstofilter al vervangen?

[edit] klinkt als een probleem met vocht/water in de tank, dat moet een tijdje accumuleren in de vlotterkamer voor het een probleem vormt. Je kan een blanko scheider/filter in de branstofslang zetten en zo kijken wat je aantreft. Al eens eerder een auto met een "waterplasje" vervelend vinden en zoeken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wat ik me nog van die 2EE carburateurs herinner is dat de zeer kleine kanaaltjes dicht gaan zitten. Zelfs met ultrasoon reinigen krijg je die moeilijk weer open.
Membraan lek actuators stuk etc.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Shiptronic

Overleden

Als uuitelkaar halen en inelkaar zetten voldoende is om 2 weken van het probleem af te zijn, zie je iets over het hoofd. blijkbaar heb je voldoende carbs om 1 goede te maken. Dat lijkt me goedkoper/simpeler , die dingen kunnen prima draaien.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 14 maart 2020 18:09:22 (16%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik heb al vanalles geprobeerd.

4jaar geleden liep die goed, ging rijdend de garage binnen. ik reed met een golf diesel, dus die motor intresseerde me niet, kon er niks van gebruiken als donor. ondertussen is de diesel weg en stond die benzine hier nog.

toen ik die buiten haalde ging die hoog en toeren (choke) en viel dan dood.
de eerste pogingen om te herstellen gaven geen resultaat omdat die voet dus lek was, waar weet ik niet, had zelf al eens kit geprobeerd (die natuurlijk door benzine is weggespoelt.
had toen ook al een carb wissel gedaan.

nieuwe voet erop en de auto reed, beroerd en tam, maar die reed.
de auto dan toch gekeurd gekregen en een week gereden voor die niet meer bleef draaien.
carbu dan gewisseld door een andere en die liep gewoon. dacht ik: fijn, t is opgelost. mijn gereinigde carbu en nieuwe voetpakking lossen het op.

ondertussen hoog verbruik gekregen (10l/100km, zuinige rijstijl). ter info, mijn 78'er capri verbruikte 8L/100km met de vouw caravan eraan. dus wat die golf doet is abnormaal.
gene tijd gehad voor te kijken, en ondertussen viel de auto een paar dagen later stationair stil.

dus thuis, de 'werkende' carbu eraf en de andere 'defecte' er weer op. had daar het deksel van een 3de carbu al eens op geschroeft, en alle kanaaltjes waar ik aan kon vrijgemaakt.
auto liep als een raket. ondertussen ontsteking eens vervangen, motorruimte gereinigd met VEEEEL water, en dan de auto gaan droogrijden.
ding draaide op 2poten (normaal, alles is nat), 100meter in mijn straat viel die stil. met geen stokken aan de praat te krijgen. half verzopen volgas op stationair aan 500rpm draaiende gekregen en met slippende koppeling zo naar huis. veel geplof in uitlaat en luchtfilterdoos
stroomverdeler was water in gekomen, dus alles droog gemaakt. auto bleef niet meer draaien, enkel volgas ging die nog.

carbu eraf, en de andere weer op. van die bleek de stationair schroef verdwenen te zijn (tja, dat die dan niet blijft draaien, kan ik geloven). die gevonden op het subframe, gereinigd, nieuw rubber erop en weer erin gedaan.
bij het verwijderen van de auto carbu, dan toch gemerkt dat een vacuumslang was verdwenen, eentje met een schroef erin om af te doppen. (afgeploft met backfire?).
terug gestoken, maar bleef toch nog niet goed draaien en plofte in de uitlaat.

nu zit de originele er weer op, met de stationaire mengselschroef er weer in, rijd aardig nu maar heb er gewoon geen vertrouwen in. ik heb al tevele gehad dat alles opgelost leek en een week later toch weer ellende.

met een ECU zou ik weer een digitaal display kunnen maken waar het verbruik enzo kan in weergegeven worden, dat kan ik niet met carbu. onderdelen worden ondertussen ook al zeldzaam, dus bouw ik liever om naar iets anders.
in de toekomst zou een standalone electronische ontsteking er ook op kunnen komen. het is vooral voor bij te leren dat ik dit wil experimenteren.
het inpluggen van een fabrieksoriginele ECU heb ik ook geen probleem mee.

mijn opel asccona 15jaar geleden had ook zo een pierburg carbu en die stond ook elke 3maand open met de motorkap. als die reed, ging die wel heel goed. maar altijd van korte duur.
sinds ik capri rijd en met webers heb gewerkt, zijn die toch veel betrouwbaarder.
En als je 1 tip op internet vind is het wel: pierburg kliko in, weber erop

Op 14 maart 2020 18:08:25 schreef Shiptronic:
Als uuitelkaar halen en inelkaar zetten voldoende is om 2 weken van het probleem af te zijn, zie je iets over het hoofd. blijkbaar heb je voldoende carbs om 1 goede te maken. Dat lijkt me goedkoper/simpeler , die dingen kunnen prima draaien.

ja en nee.
de originele is heel ingewikkeld, zitten 2 veren en 3 armpjes op de choke en 2 vacuumpotjes.

mijn 1.3 carbu
http://www.fordcapri.be/off/pics/1.3.jpg

de 2de carbu is basis simpel. bimetaal rechtstreeks op de chokekklep, geen vacuumpotjes, geen veertjes. doodsimpel eenvoudig carbu. wil het liefste met die rijden (is de voor foto, ondertussen is die zo proper als bovenstaande).
http://www.fordcapri.be/off/pics/1.6b.jpg
hier zie je op dat chokehuis, niks van veertjes of hendels die meedraaien
http://www.fordcapri.be/off/pics/1.6.jpg

nadeel: de waterdarmen passen niet op het chokehuis, dus rijd zonder choke rond.

de 3de carbu is ook zoals de mijne, maar ontbreekt de gashendel aan de rechterkant.

bij een 1.6 en 1.8 zit de carbu er normaal op en komt de gaskabel op de gashendel.
bij de 1.3 zit die omgekeerd gemonteerd, en hebben ze op de as nog een andere gashendel gezet. kan de 3de dus enkel deels monteren

links een 1.6 carbu, 1 gashendel.
rechts een 1.3 carbu, met 2 hendels. op mijn auto wordt die extra rechtse gebruikt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Jacques van Montfort
maartenbakker

Golden Member

Een Ford P100. Dat kan een Amerikaans busje zijn, een Ford Cortina pickup of meest waarschijnlijk een Ford Siera pickup.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dit is een foto van wat ik er wil van maken
https://thumbs.worthpoint.com/zoom/images2/360/1213/16/1989-ford-p100-td-custom-banded_360_adbd3b87d5028a0b15b9dd2c0a8a2368.jpg
de mijne ligt iets meer in de kreukels

een europese pickup met de voorkant van een sierra, en onderstel van een transit.
had vroeger een dodge W200, en die laadbak zit gewoon te hoog, moet je alles heffen. ook die permanente 4x4 is niet zo handig op straat.
wel de mijne
http://www.fordcapri.be/fcapri/dodge/paintjob/640/102_0127.jpg

zo een RWD ford met klein motortje is toch een stuk handiger. en quasi belastingsvrij in belgie.
nu zal dat iets van 90€/jaar zijn en als ze lichte vracht afschaffen, komt die op 35€/jaar :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Als je de 1,8 liter Dieselmotor gebruikt, zorg er dan voor dat de distributieriem steeds in topconditie is. Die krengen breken nogal eens voortijdig. Het 60.000 interval mag best 50.000 zijn en voor de latere types mag je het langere interval ook wel wat inkorten. En niet gewoon een paar streepjes op de tandwielen en vervangen, maar gewoon echt de procedures van Ford volgen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

fcapri: dank voor de uitleg over je P100

Jacques van Montfort

Op 15 maart 2020 00:21:28 schreef maartenbakker:
Als je de 1,8 liter Dieselmotor gebruikt, zorg er dan voor dat de distributieriem steeds in topconditie is. Die krengen breken nogal eens voortijdig. Het 60.000 interval mag best 50.000 zijn en voor de latere types mag je het langere interval ook wel wat inkorten. En niet gewoon een paar streepjes op de tandwielen en vervangen, maar gewoon echt de procedures van Ford volgen.

allé, wat je nu zegt... zie je dat stuk nokkenas vooraan nog zitten, en het ontbrekende van de overige 3 cilinders? :-)
http://www.fordcapri.be/fcapri/P100/uitdeuk2.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken