Oude electriciteitsmeter amperage van hoofdzekering

Bij mij is een oude meter geinstalleerd met specificatie 3 fasen 380 V 20 - 60 A. Ik vermoed dat het eerder 20 A is want als mijn wagen oplaadt met 16 A en de vaatwas aanstaat slaat de zekering uit.
Kan er aub iemand meer informatie geven over deze 20 - 60 A, zie afbeelding aangehecht.

Shiptronic

Overleden

De meter zegt niets over de maximaal af te nemen stroom per groep.
Ik vermoed dat je vaat wasser en laad paal op 1 groep zitten.

Wat is het max verbruik van de laad paal, en wat is het vermogen van de vaatwasser?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

En hoeveel ampère is de zekering die er uit vliegt en hoeveel zekeringen heb je en hoe ziet de meter eruit ,etc. etc. Meer foto's graag.
Trouwens het plaatje is van een aardlekschakelaar, letterlijk uit het museum. (Industriemuseum België)

Het is geen aardlek. gewoon een "disjoncteur". Automatische hoofdzekering. als die afslaat bij 20A, dan staat die zo ingesteld.

Details
Vervaardiger: Técofabrikant
Objectnummer: V36332
Objectnaam: aardlekschakelaar
Opschriften: DISJONCTEUR / "Téco" N° B426441 / TYPE D.B. IV-3 / 380 V. 50 ~ 30 - 90 A.
Bezoek de nieuwe drukkerijafdeling
#energie #elektriciteit #systeemonderdelen #metaal #kunststof
Aardlekschakelaar of verliesstroomschakelaar van het merk Téco
Een automatisch werkende schakelaar die de elektrische stroom onderbreekt wanneer zich een zwak elektrisch verlies of aarding voordoet.
Van het merk Téco type DB IV-3. In een behuizing in bakeliet van het merk ynckier Frères. Technisch: 380V - 90A.

Aldus info van de site van het Industriemuseum.

ynckier Frères ken ik niet.. zou dat niet Vynckier Frères moeten zijn? Denk dat de info op de aangeven site niet 100% juist is.

Op 14 maart 2020 08:54:47 schreef Shiptronic:
De meter zegt niets over de maximaal af te nemen stroom per groep.
Ik vermoed dat je vaat wasser en laad paal op 1 groep zitten.

Wat is het max verbruik van de laad paal, en wat is het vermogen van de vaatwasser?

Van deze “disjoncteur” gaat er een kabel naar het hoofddifferentieel 300 mA 3 fasig, Ik weet niet wat het vermogen van de vaatwas is en op welke kring hij is aangesloten. De voeding voor de laadpaal heb ik genomen aan de ingang van het hoofddifferentieel en in een apart kastje beveiligd met een 30 mA type B 4 polig differentieel en een 32 A automaat.

Het is de "disjoncteur" die uitslaat en is ook moeilijk opnieuw op te zetten. Moet verschillende keren proberen vooraleer hij terug schakelt, ook wanneer laadpaal en vaatwasser zijn afgeschakeld. Ik vroeg me gewoon af wat 20-60 A betekent, want normaal staat er toch een vaste waarde op een differentieel of automaat.

Zit er misschien een instelmogelijkheid op?

Die teco is meer dan 55 jaar oud. Moeilijk inschakelen , ik herinner me dat. het helpt door de hendel eerst nog verder naar beneden te drukken voor je hem weer naar boven haalt om in te schakelen.

Ja, tegenwoordig staat dat er keurig op. Maar hier is het kastje van Vynckier met een algemene referentie erop. welke automaat erin zit staat niet echt vermeld. Maar dat wist de eerste eigenaar wel, op het moment dat hij de aanvraag voor elektriciteit deed.

Op 14 maart 2020 11:03:17 schreef kris van damme:
ynckier Frères ken ik niet.. zou dat niet Vynckier Frères moeten zijn?

Zou heel goed kunnen. Dit museum staat erom bekend dat ze wel vaker de eerste letter overslaan......

Sine

Moderator

Dit doosje mag je ook rustig overslaan, dat heeft in een tegenwoordige installatie eigenlijk niets te zoeken.

Op 14 maart 2020 11:44:05 schreef Sine:
Dit doosje mag je ook rustig overslaan, dat heeft in een tegenwoordige installatie eigenlijk niets te zoeken.

In België kennelijk nog wel.

evelo

Golden Member

Je zou met je ean-code bij de hand eens kunnen bellen naar fluvius, zij zouden het moeten weten.

3 fasig 20A zou best kunnen.

Maar het kan ook zijn dat teco op leeftijd wat op zijn einde aan het lopen is, zeker als je moeilijk terug kan inschakelen zonder belasting op dat moment.

Als ik zo'n oude dingen zie dan blijf ik er liever af indien mogelijk en schakel ik de Hoofddiff.

Anoniem

Van deze “disjoncteur” gaat er een kabel naar het hoofddifferentieel 300 mA 3 fasig,

Een 3x220V net dus. Dan is 25A of zelfs 32A voor een huishoudelijke aansluiting niet abnormaal
.

...hoofddifferentieel 300mA 3 fasig...
...de laadpaal beveiligd met een 30 mA type B 4 polig differentieel

Testknop van deze laatste werkt?
.

Ik vermoed dat het eerder 20 A is want als mijn wagen oplaadt met 16 A en de vaatwas aanstaat slaat de zekering uit

16A laadpaal en 10A vaatwas is 26A...op een automaat die allang 'triggerhappy' is
Met een laadpaal aan huis is dit museumstuk echt niet meer 'bijpassend' >:)

Shiptronic

Overleden

Ik zou het ding niet vertrouwen en er een nieuwe inzetten, deze mag toch wel met pensioen? Daarna verder kijken, springt de aardlek nog steeds dan zal je verder moeten kijken, de vaatwasser is dan de 1e verdachte , stroom en water, en hij zal ouder zijn dan de laadpaal, maar als het begonnen is na het plaatsen van de laad paal? niet goed afgedicht, of trekt het ding zulke rare stromen dat zon oude aaardlek daar niet lekker mee overweg kan? Allen daaarom al zou ik het oude lor eruit schoppen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

zijn aardlek tript niet, enkel de disjoncteur" (automatische zekering uit de vorige eeuw). Een disjoncteur is geen ALS.

Op 14 maart 2020 11:44:05 schreef Sine:
Dit doosje mag je ook rustig overslaan, dat heeft in een tegenwoordige installatie eigenlijk niets te zoeken.

Dit doosje kan TS niet overslaan, het zit verzegeld op de binnenkomende kabel (het is de hoofschakelaar/veiligheid)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zaterdag 14 maart 2020 17:09:27 (58%)

Zou inderdaad liefst vervangen maar denk dat ik beter wacht tot de maatschappij de meter vervangt door een digitale meter, wat sowieso binnenkort zal gebeuren. Als ik erom vraag moet ik een keuringssrapport hebben, waarvoor dan weer een eendraadschema nodig is. Indien de maatschappij de meter wil vervangen moeten zij maar overal voor zorgen.

Op 14 maart 2020 18:13:52 schreef wmns:
..... ik beter wacht tot de maatschappij de meter vervangt door een digitale meter, wat sowieso binnenkort zal gebeuren.

Hoort dit "doosje" dan bij de meter? M.a.w. wordt dit doosje plus meter gelijktijdig vervangen?

evelo

Golden Member

Als je zegt dat je teller rare kuren heeft zullen ze die wel komen vervangen. Zonder kosten en zonder keuring.

Maar volgens de wet moet je installatie toch in orde zijn en moet je ook schema's hebben ;)

Je vaatwasser zit ook na een 30mA diff? Of heb je geen idee zonder schema's?

Op 14 maart 2020 18:21:43 schreef herbert116:
[...]
Hoort dit "doosje" dan bij de meter? M.a.w. wordt dit doosje plus meter gelijktijdig vervangen?

Ja, dat hoort bij de meter. Dat ding is intern afgeregeld op de maximum aansluitwaarde. In moderne kasten zit een standaard zekeringautomaat.

Maar volgens de wet moet je installatie toch in orde zijn en moet je ook schema's hebben

Niet noodzakelijk. Herkeuring bij verkoop is pas verplicht vanaf 2008. Pre 1981 woningen hebben geen AREI keuring en ook dus ook geen attest dat maar 25 jaar geldig is. Als de TS reeds eigenaar was in 2008 is er geen vuiltje aan de lucht.

evelo

Golden Member

Zou zijn volledige installatie nog van voor 1 oktober 1981 zijn denk je?

Geen vernieuwde badkamer, keuken(vaatwasser),...?

Die laadpaal lijkt mij nieuw te zijn.

Ik geef het gewoon maar even mee. Ik weet ook wel dat het verschil tussen theorie en praktijk groot is. Het is vooral kwestie van gezond verstand gebruiken.

Op 14 maart 2020 19:48:46 schreef evelo:
Zou zijn volledige installatie nog van voor 1 oktober 1981 zijn denk je?

Is inderdaad onwaarschijnlijk. Maar in de echte wereld is het ook weinig waarschijnlijk dat telkens als iemand die een stopcontact bijplaatst ook schema's gaat aanpassen en een keurder gaat bellen.

Op 14 maart 2020 18:13:52 schreef wmns:
Zou inderdaad liefst vervangen maar denk dat ik beter wacht tot de maatschappij de meter vervangt door een digitale meter, wat sowieso binnenkort zal gebeuren. Als ik erom vraag moet ik een keuringssrapport hebben, waarvoor dan weer een eendraadschema nodig is. Indien de maatschappij de meter wil vervangen moeten zij maar overal voor zorgen.

Ja, daar gaat het op uit draaien als je verzwaring wil (keuring).De distirbutiemaatschappij gaat je met de digitale meter ook op 20A zetten...
das ook logisch. ze kunnen niet meer aanbieden zonder dat de installatie daarvoor gekeurd wordt.

Op 14 maart 2020 18:21:43 schreef herbert116:
[...]
Hoort dit "doosje" dan bij de meter? M.a.w. wordt dit doosje plus meter gelijktijdig vervangen?

Nee. maar het kan dat ze gelijktijdig vervangen worden, maar ook niet. Al zijn ze 60 jaar oud, die disjoncteurs zijn heel betrouwbaar.
als de hele straat van nieuwe leiding voorzien wordt, dan gaan ze er wel van tussen voor een moderne automaat.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zaterdag 14 maart 2020 20:22:09 (25%)

Op 14 maart 2020 20:12:20 schreef kris van damme:
[...]

Ja, daar gaat het op uit draaien als je verzwaring wil (keuring).De distirbutiemaatschappij gaat je met de digitale meter ook op 20A zetten...
das ook logisch. ze kunnen niet meer aanbieden zonder dat de installatie daarvoor gekeurd wordt.

De kans is zelfs behoorlijk dat die nooit gekeurd is. Voor 1981 kwam een persoon van de intercommunale de installatie 'controleren' Was het ok dan kreeg je een aansluiting.

ik denk dat het al verbetert als je de vaatwas op een andere fase zet. de autolader gebruikt meestal niet 3 fasen, maar een enkele fase. als beide apparaten op die fase zitten, dan vlamt dat stuk antiek er idd nogal eens uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer