Wandcontactdoos buiten achter lichtpunt

Gezien de zomer die er aan komt wil ik een wandcontactdoos plaatsen op me buitengevel.
Het is voor mij het makkelijkste om de wandcontactdoos achter het buitenlichtpunt te plaatsen maar het nadeel is dat dit lichtpunt binnen wordt geschakeld middels een schakelaar.

Als ik dus de voeding van het lichtpunt af pak dan wordt deze geschakeld als het lichtpunt uit gaat!
Wat zijn alsnog mijn mogelijkheden?

Je kan nieuwe bedrading erin trekken zodat je én schakeldraad én fasedraad hebt, dat is de conventionele aanpak.

Je kan de schakelaar doorverbinden en een 'smartbulb' gebruiken van Ikea,Philips Hue, klik aan klik uit, zo'n sensor vol van bv Steinel etc. De schakelaar kan je ook gewoon erin laten of zelfs gebruiken als klik aan klik uit bediening.

Je kan ook niks doen, dan maar even het buitenlampje aan als je gaat grasmaaien. Daar vergaat de wereld niet van

Ideaal toch?
Laatste wat je wil is een gratis stroompunt op je buitenmuur

Op 14 maart 2020 20:41:15 schreef K7Jz:
Je kan ook niks doen, dan maar even het buitenlampje aan als je gaat grasmaaien. Daar vergaat de wereld niet van

Dus je buitenlamp in serie met je grasmaaier of welk apparaat dan ook.
Je hebt alleen maar een fase- en een schakeldraad.
Dan ben je al een verbruiker op je wcd nodig om de lamp enigzins te voeden.
Daarbij heb je ook geen aardedraad naar je buitenlamp.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Wie zegt dat het voor een grasmaaier is? Kan net zo goed voor een lasapparaat zijn.

@TS: wat wil je van spanning voorzien? Een lichtkring is in de regel minder zwaar als een WCD-kring. Ideaal is gewoon een nieuwe kring. Eventueel met 16A dubbelpolige schakelaar.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

ik mag tog hopen dat er aarde in je buitenlamp zit anders is er eem nen 1010 probleem en bovendien erg gevaarlijk bij water en vocht problemen

het beste is een alamat in de groepenkast met een kabel rechtstreeks naar de wcd buiten
en anders idd en dubbelpolige schakelaar en vanaf daar je wcd

[Bericht gewijzigd door kaiserchief87 op zaterdag 14 maart 2020 21:43:24 (11%)

Dus je buitenlamp in serie met je grasmaaier of welk apparaat dan ook.

Wie gaat er nu een lamp in serie zetten met een grasmaaier?????

Op 14 maart 2020 22:04:27 schreef Ex-fietser:
[...]

Wie gaat er nu een lamp in serie zetten met een grasmaaier?????

Wie zet er uberhaupt 2 verbruikers onafhankelijk van elkaar in serie?

Op 14 maart 2020 21:39:45 schreef kaiserchief87:
ik mag tog hopen dat er aarde in je buitenlamp zit anders is er eem nen 1010 probleem en bovendien erg gevaarlijk bij water en vocht problemen

Er bestaan ook buitenlampen zonder aardaansluiting. Dubbel geïsoleerd heet dat.

Op 14 maart 2020 22:04:27 schreef Ex-fietser:Wie gaat er nu een lamp in serie zetten met een grasmaaier?????

TS heeft nergens gezegd dat hij ze in serie gaat zetten. Ik neem aan dat de wcd parallel komt aan de buitenlamp. zijn enige probleem is dat hij dan de buitenlamp aan moet zetten om spanning op de wcd te krijgen.

Ik zou het ook rigoureus aanpakken. De wcd een eigen voeding geven. Je ziet vaak dat mensen van alles willen, maar geen zin hebben in het breekwerk dat daar onvermijdelijk bij hoort. Ik vind: je doet iets goed of je doet het niet.

Wanneer je de lamp moet aanzetten om de kring met wcd te sluiten is het zonder uitzondering een serieschakeling.

Op 14 maart 2020 22:40:49 schreef KlaasZ:
[...]. Zijn enige probleem is dat hij dan de buitenlamp aan moet zetten om spanning op de wcd te krijgen.

....

Daarnaast, zoals anderen ook al op hintten, zit er mogelijk een 1,5 mm2 schakeldraad tussen schakelaar en lamp en kan dat wat krapjes zijn voor een wcd.

Op 14 maart 2020 22:28:27 schreef shue:
[...]
Wie zet er uberhaupt 2 verbruikers onafhankelijk van elkaar in serie?

Gewoon parallel op nul en schakeldraad natuurlijk.

Op 14 maart 2020 22:40:49 schreef KlaasZ:
[...]Er bestaan ook buitenlampen zonder aardaansluiting. Dubbel geïsoleerd heet dat

Ondanks dat zie ik toch liever een aardedraad. Een gebroken dubbel geisoleerd armatuur is net zo velig als een blootliggende voedingsader. Schijnveiligheid.

Op 14 maart 2020 23:02:01 schreef K7Jz:
[...]

Gewoon parallel op nul en schakeldraad natuurlijk.

Welke nuldraad? Die vind je niet bij een enkelpolige schakelaar.

Op 14 maart 2020 22:28:27 schreef shue:
[...]
Wie zet er uberhaupt 2 verbruikers onafhankelijk van elkaar in serie?

Gewoon parallel op nul en schakeldraad natuurlijk.

Op 14 maart 2020 22:28:27 schreef shue:
[...]
Wie zet er uberhaupt 2 verbruikers onafhankelijk van elkaar in serie?

Gewoon parallel op nul en schakeldraad natuurlijk.

Op 14 maart 2020 22:52:26 schreef shue:
Wanneer je de lamp moet aanzetten om de kring te sluiten is het zonder uitzondering een serieschakeling.

Hè? Je maakt een rare kronkel die ik niet kan volgen. Het is geen kerstboom.

Op 14 maart 2020 23:07:15 schreef K7Jz:
[...]

Gewoon parallel op nul en schakeldraad natuurlijk.

[...]

Gewoon parallel op nul en schakeldraad natuurlijk.
[...]

Hè? Je maakt een rare kronkel die ik niet kan volgen. Het is geen kerstboom.

TS wil een WCD creeren achter een schakelaar.
Een WCD in de schakeldraad naar een buitenlamp, althans zo lees ik het?
Wanneer TS een nuldraad tot zijn beschikking heeft zijn er geen drempels.

Op 14 maart 2020 23:05:25 schreef shue:
[...]
Welke nuldraad? Die vind je niet bij een enkelpolige schakelaar.

???
Heb jij een exotische zuid cambodjaanse installatie thuis?

Teken het even uit: 1 lamp gaat branden, zet er een lamp parallel naast.. nu nog een wcd ernaast, parallel.. herhaal 50 keer als je wil. Geen probleem.

Op 14 maart 2020 23:11:32 schreef K7Jz:
[...]

???
Heb jij een exotische zuid cambodjaanse installatie thuis?

Teken het even uit: 1 lamp gaat branden, zet er een lamp parallel naast.. nu nog een wcd ernaast, parallel.. herhaal 50 keer als je wil. Geen probleem.

Doe eens een schakelaar losschroeven. Bruin in, zwart uit...
Maar zo lees ik het, met een nuldraad vanaf je lamp kun je doen wat je zekering / automaat wil.

Op 14 maart 2020 23:10:58 schreef shue:
[...]
TS wil een WCD creeren achter een schakelaar.
Een WCD in de schakeldraad naar een buitenlamp, althans zo lees ik het?
Wanneer TS een nuldraad tot zijn beschikking heeft zijn er geen drempels.

Voor de duidelijkheid, ik wil de wcd dus niet mee laten schakelen met de lamp!
Er moet dus constant spanning staan op de lamp.

Ik heb de situatie nog niet gezien maar het lijkt me dat er geen vaste fase in de lamp zit als die geschakeld wordt in de schakelaar.

Op 14 maart 2020 23:03:51 schreef shue:
[...]
Ondanks dat zie ik toch liever een aardedraad. Een gebroken dubbel geisoleerd armatuur is net zo velig als een blootliggende voedingsader. Schijnveiligheid.

ik denk dat ik je niet begrijp. In een dubbelgeïsoleerd armatuur heb je toch helemaal niks om de aarddraad op aan te sluiten?

Op 14 maart 2020 23:21:31 schreef MikeJoow:
[...]

Voor de duidelijkheid, ik wil de wcd dus niet mee laten schakelen met de lamp!
Er moet dus constant spanning staan op de lamp.

Ik heb de situatie nog niet gezien maar het lijkt me dat er geen vaste fase in de lamp zit als die geschakeld wordt in de schakelaar.

Line (230VAC) _____\_________(Lamp)_______ Nul
Bruin __schakelaar_\_zwart___(lamp)_blauw_ Nul

Je moet voor een wcd een fase, nul en aarde samen laten komen,
Dus je trekt een fase richting je lamp,of een nul richting je schakelaar. Daar waar deze twee samen komen is een aarde gewenst om een geaarde WCD te kunnen creeren.

[Bericht gewijzigd door shue op zaterdag 14 maart 2020 23:44:24 (20%)

Op 14 maart 2020 23:38:09 schreef KlaasZ:
[...]ik denk dat ik je niet begrijp. In een dubbelgeïsoleerd armatuur heb je toch helemaal niks om de aarddraad op aan te sluiten?

Nee, en daarom zou mijn voorkeur uitgaan naar een lamp met PE aansluiting, want dat is nodig voor jouw garantie dat er niemand geelektrocudeerd kan worden.

Dubbel geisoleerd is leuk, tot het stuk gaat.

Vandaar zou ik bij gebruik dubbel geisoleerd toestel alsnog ergens in het armatuur zorgen voor afvloeing spanning tbv ALS bij breuk.

[Bericht gewijzigd door shue op zaterdag 14 maart 2020 23:51:22 (14%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Zo kan je nog een tijd verder gaan KL I is leuk tot de aarding niet meer voldoet. Is het niet net een KL II apparaat omdat er geen aarde nodig is. Er is in de meeste gevallen zelfs geen aansluiting voorzien. Als het stuk is moet het vervangen worden.

Gebruik jij alleen XFVB-kabel? Is een stuk veiliger dan H07RN-F. Bij beschadiging heb je minder kans de aders te raken.

Het is uiteraard wel een goede gewoonte een aarding te voorzien bij alle aansluitpunten. Indien nodig kan deze dan aangesloten worden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

@MikeJoow:
De beste oplossing is afhankelijk van jouw situatie en daar geef je geen beschrijving van.
Blijft voor iedereen dus een beetje koffiedik kijken.

Een paar mogelijke situaties:

1. Kan je alleen aftakken van de schakelaar?
Je moet de bruine draad aftakken van de schakelaar naar je lichtpunt, met een bruine draad.
Bij je lichtpunt pak je de blauwe draad (die is er al) en bruine draad voor je wandcontactdoos (wcd).
Heb je aarde (geel/groen) bij je lichtpunt?
Ja: Gebruik die ook voor je wcd.
Nee: Die moet je ergens anders vandaan halen. Situatie?

2. Kan je op een andere plaats aftakken, in plaats van de schakelaar? Bijvoorbeeld een geaarde wcd binnen?
Gebruik die om door de gevel een aansluiting te maken voor een geaarde wcd. Je trekt een bruine (fase), blauwe (nul) en geel/groene draad (aarde).
Die aarde is verplicht voor een buiten wcd.

Maar nogmaals, je geeft eigenlijk te weinig informatie over de situatie.
Veel van de discussie hierboven ontstaat door te weinig informatie en, ten gevolge daarvan, allerlei aannames.

Vervangen DOOR.

Op 15 maart 2020 08:46:02 schreef Boudie:
Die aarde is verplicht voor een buiten wcd.

Tegenwoordig voor elke wcd.