led backlite philips 42PFL3407/H12

Bij deze tv valt een deel van de led backlite uit waardoor de onderzijde van het scherm niet meer verlicht wordt. Het gebeurt niet direct maar na een paar minuten. De foto laat zien hoe het beeld er dan uitziet en maakt hopelijk meer duidelijk. Gezien de tv 8 jaar oud en gedateerd is valt het nog te herstellen en zoja hoe want ik loop Qua tv tv techniek hopeloos achter.

8 jaar valt nog mee maar ja, wat zijn je eisen?? Indien je de lat niet hoog legt en nog tevreden bent, is er wel wat aan te doen voor een redelijk bedrag. LEDs maken slecht contact vermoedelijk dus zou daar ff naar kijken, moet wel beeldscherm open..

Het zou een los contact kunnen zijn bij 1 of meerdere strips

Ik was er al bang voor dat het niet simpel te herstellen zou zijn en meer een weekend klus waar tijd voor genomen moet worden maar voor mij ook leerzaam kan zijn.

Straks met alles gesloten door Corona tijd genoeg hihi!

Gaat hem niet worden want gemeentehuizen e.d. blijven open en thuiswerken is voor mij geen optie.

Dan een gaatje er voor maken, met een uurtje arbeid ben je er wel ( Onervaren)

Ik het er toch een gaatje voor gevonden en de tv open gemaakt. Wat me direct opviel was dat in de buurt van backlite connector de voedingsprint donkerbruin gekleurd was en dus heet moet zijn geweest. Aan de onderzijde van de voedingsprint bleek dat van één driver transistors de soldeertin compleet verdwenen was terwijl de andere soldeerverbindingen er nog mooi glanzend en strak in de soldeertin uitzagen. Ik heb de betreffende soldeerverbinding opnieuw gesoldeerd en nu de tv bijna een uur zonder uitval van de backlite op test staat ga ik er van uit dat die losse soldeerverbinding het uitvallen heeft veroorzaakt. De voedingsprint is door LG gefabriceerd en blijkbaar bespaart LG ook op soldeertin.
Allemaal bedankt voor de reacties want ik had net even dat zetje nodig om er aan te beginnen.

maartenbakker

Golden Member

Een meevallertje, netjes opgelost!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Helaas toch niet want de backlite is weer uitgevallen. Op de print zijn 6 transistoren bevestigd en die worden abnormaal heet dus is er toch meer aan de hand.

ik gok dat op de plek die doorgebrand was wat zat dat u dus heeft vervangen door een solderbridge. zou toch even een psu service manual voor het model voeding dat in uw tv zit er bij pakken om te zien wat daar zat. er is daardoor nog wat doorgebrand dus dat word even de psu doormeten

[Bericht gewijzigd door Momfie op woensdag 18 maart 2020 17:01:17 (14%)

Het enige wat ik gedaan heb is de transistor opnieuw gesoldeerd en toen ging het een tijd lang goed. Op componentbasis herstellen is voor mij geen optie omdat ik de apparatuur er niet meer voor heb. De voeding is op ebay nog wel verkrijgbaar maar dn wil ik weten of het daadwerkelijk aan de voeding te wijten is.

Met grote kans te zeggen van wel...

Ik ga nu ook uit van de voeding omdat tijdens het testen de kap er nog af was en nadat die weer gemonteerd was de backlite weer uitviel. De tv heeft acht jaar lang dienst gedaan verdient het om herstelt te worden dus heb ik de voeding bestelt en ga daarna proberen om de oude te herstellen want mijn interesse in het hoe en waarom iets defect gaat is wel weer gewekt.

Doordat Spanje een tijd op slot zit heb ik de voeding nog niet ontvangen maar is wel op weg naar Nederland en met wat mazzel aankomende week binnen. Ik ga als de voeding het toch niet is het niet opgeven want het was mijn eerste 42 inch tv met achterhaalde smart functie die het altijd deed en een super beeld geeft maar dat is uiteraard persoonlijk.

De voeding is gearriveerd maar helaas geen resultaat dus is het voor mij einde oefening. Wellicht is de tv voor een ander nog wel te herstellen of kan met de onderdelen iemand blij maken en mag de tv voor wat mij betreft gratis komen afhalen.

Hangt er vanaf, waar ander Marktplaats, liefhebbers zat...

De teleurstelling dat het toch niet aan de voeding lag is wel voorbij dus geef ik het nog niet op. Het enige wat ik me nu nog kan bedenken zijn de ledstrips die uitvallen omdat bij dit type de achtergrond verlichting menu gestuurd in gesteld kan worden.

Vermoed eerder een los contact van de LED strips..

Het vervangen van de ledstrips zal nog best wel een klus worden en op basis van het typenummer van de tv kan ik de juiste niet vinden. Dat wordt dus de ledstrips verwijderen en bestellen op onderdeel nummer in de hoop dat ze nog leverbaar zijn. Voor voorlopig gaat de tv on hold en pak het zodra ik er tijd genoeg voor heb weer op. Iedereen bedankt voor de hulp en zodra er vorderingen zijn laat ik het weten.

Hallo allen, ik ben weer begonnen en om bij de ledstrip te geraken was best nog wel een klus maar ook wel weer leerzaam. Aan de strip die onder een aluminium deksel verborgen en vastgeplakt is kan ik niets ontdekken maar reparabel lijkt me die strip ook niet en gezien de kosten voor een losse strip ook niet raadzaam. Je kunt niet zien hoe de 60 leds geschakeld zijn en welke serie leds dan uit kunnen vallen. Daarbij de tv met lcd scherm en alle filters weer monteren om tot de conclusie te komen dat de leds toch weer uitvallen zijn de kosten voor een nieuwe ledstrip a'een kleine 20 euro inclusief verzending bij Alie niet waard. Ik ben wel zo slim geweest om de filters op volgorde te houden. Ik zag wel dat witte afdekplaat van het zeg maar chassis richting scherm wat bruine aanslag heeft maar dat zo kunnen komen doordat de voeding toch wel erg warm werd. Als Alie doet wat die belooft dan heb ik op Hemelvaartsdag een leuke klus voor handen.

spannend! laten we opeen goede afloop hopen!

Deze reparatie is mislukt. bij het monteren is het panel gebroken en dat is gekomen omdat het achteraf niet nodig bleek om het panel en alle filters te verwijderen. Maar toch zo'n fout als deze zal ik nooit vergeten want ik ben verkeerd begonnen. Eerst goed kijken en dan pas beginnen met demonteren en niet zoals ik het gedaan heb. Jammer van de tv maar het is niet anders.

Maarja, wel de fout gevonden?? Dat is nog meer leerzaam!!

Ik denk het wel want met de nieuwe ledstrip bleven de drivers in de voeding koel. De tv is afgeschreven maar werkt verder nog wel dus van het weekend doe ik nog een duurtest en die goed verloopt dan plaats ik de onderdelen bij vraag en aanbod want weggooien is zonde toch!.