Vage dagdroom: zelfbouw Autoradio plus plus

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Een ideetje dat losjesweg in me opkwam, ik vraag me af hoe realistisch het is:

-) tunerblikje om FM-radio te ontvangen
-) RTL-stick om DAB-radio te ontvangen
-) RTL-stick om ADS-B van de vliegtuigen te ontvangen
-) satellietontvanger voor GNSS

Het is allemaal uitvoerig gedocumenteerd op het www, is ongetwijfeld aan de praat te krijgen. Maar om dit allemaal te draaien op 1 enkel cpu'tje, zou dat nog lukken? De vierde generatie raspberries, misschien?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
High met Henk

Special Member

Gebruik een raspberry pi oid..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
KGE

Golden Member

Op 15 maart 2020 15:44:54 schreef big_fat_mama:
Een ideetje dat losjesweg in me opkwam, ik vraag me af hoe realistisch het is:

-) tunerblikje om FM-radio te ontvangen

Tunerblikjes zijn ook al weer ouderwets..
Dit is misschien bruikbaar en lekker klein:
https://www.ebay.com/itm/TEA5767-FM-Stereo-Radio-Module-for-Arduino-76-108MHZ-With-Free-Cable-Antenna/183425730935

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Pfuuh, dat is toch maar een tunerblikje in zijn blootje, ttz zonder blik ;) Lekker klein is geen criterium, maar het ziet er wel handzaam en betaalbaar uit, dus zeker het bekijken waard.

@HmH hogerop: ja, raspi, uiteraard, dat gaf ik toch al aan? In afwachting van concretere ideetjes/plannen/ontwerpen zit ik vooral te prakkizeren over het nodige cpu-vermogen, die RTL-dingen vreten nogal wat, voorzover ik begrijp.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 15 maart 2020 18:14:23 (25%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

tunerblikje heb je ook niet nodig, rtl stickje welke dab doet kun je ook fm op luisteren.

High met Henk

Special Member

Tja. Ik ga het draaien op een lattepanda.. Das wel een andere prijsklasse als een rpi..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Een heel raar idee is het niet hoor, om een eigen autoradio te bouwen die meer/andere features heeft dan een standaard model.
Zo kwam ik op het internet verschillende DIY Car Radio projecten tegen.

Wel zijn de meeste DIY's gebaseerd op een kleine Android tablet die in het radio deel van het dashboard worden geintegreerd, omdat je hiermee meer mogelijkheden hebt qua apps en externe hardware/toepassingen.
Of de Chinese Android 2DIN autoradio's waar dit ook deels mee mogelijk is.

Kan mij daarom ook goed voorstellen dat je een RPi plus TFT scherm neemt en deze via een passende behuizing of 3D geprint frame in je dashboard maakt.

maartenbakker

Golden Member

Ik mis in het "blokschema" nog de voeding.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
buckfast_beekeeper

Golden Member

Waarom nog veel tijd steken in FM? Volgens bepaalde bronnen stopt het in 2022. Volgens anderen ten laatste 2026. In alle geval stoppen de FM licenties in België op 2026.

Een pi met een hifiberry bordje en je bent al een eind.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@BFBK: niemand heeft gezegd dat ik er VEEL moeite ga aan doen ;)
@maarten: zodra er een blokschema verschijnt zal daar ook een blok voeding bij zijn, hoe bescheiden ook (zekering, ompoolbeveiliging, 5V-regelaar, zou ik denken?) maar zover zijn we nog niet)
@Peter112: inderdaad, een RTL-stick kan ook fm ontvangen - voorzolang dat nog wordt aangeboden, jawel. Maar ik had mijn twijfels bij de ontvangstkwaliteit, verdergaand op eerdere berichten alhier.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

De minimale samplerate voor DABsticks is zoiets als 960000 samples/sec,
de maximale trouwens 2 a 2.5 M.. Een autoradio maken met DABstick en RPI is prima te doen.
De RPI3 kan makkelijk DAB aan, DAB wordt gesampled met 2048000 samples/sec en dan is op een RPI2 de load (in ieder geval bij mijn DAB software) zo'n 50 a 60 procent.

De load bij FM ligt ook in die orde. ADS wordt gesampled met 2 M, dat is dus
ook minder dan DAB maar de bewerkingen zijn aanzienlijk eenvoudiger.

Probleem bij DABsticks is natuurlijk dat er geen filtering is. Je zal dus met
een software filter - in het geval van FM op de drukke FM band - iets moeten doen.
De signaalbreedte voor DAB is 1536KHz, voor FM 200 KHz (ik gebruik zelf altijd 192 omdat dat makkelijk deelt naar 48K voor de audio out.)

Voor FM gebruik ik een decimating filter van 2112 -> 192 op een RPI2.
Bij DAB filter ik niet, de kanalen liggen ver genoeg uit elkaar in Nederland zodat je met een beroerde antenne geen last hebt

Als je meer wil weten hoor ik het wel

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hehe, wat een duidelijke en bruikbare antwoorden. Allen erg bedankt!
Bovenal is het hoopgevend dat mijn idee niet gelijk wordt weggelachen ;)

Nu, zoals altijd roepen antwoorden weer nieuwe vragen op.

1/ Raspi + RTL-stick is dus werkbaar. Maar ik zie ook projecten met een Arduino die een "T3B" aanstuurt, hoe weeg ik dat tegen elkaar af? Raspi is duurder dan Arduino, maar een RTL-stick zal wellicht minder duur zijn dan zo'n T3B-module (nog niet echt naar gezocht). En het verschil in ontvangstkwaliteit kan ik al helemaal niet inschatten.

2/ @HmH: inderdaad niet goedkoop, zo'n LattePanda, wat is daar zo speciaal aan om die prijzen te rechtvaardigen? Zou dit meerwaarde hebben voor mijn (vooralsnog vage) idee?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Full Windows 10, wifi, bluetooth, USB3 en een Arduino onboard

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De ontvangstkwaliteit voor DAB:
a. DAB is = als bekend digitaal = en als er signaal is heeft het altijd dezelfde kwaliteit (of DAB/DAB+ audio van hoge kwaliteit is? daar zijn de meningen (niet)over verdeeld: dat hangt erg af van de toegepaste samplerate (128kb is zeer behoorlijk, 48 of 64 Kb uiteraard minder)
De gevoeligheid van een DABstick is minder dan die van meer geavanceerde hardware, maar op mijn "binnenantenne" (een draadje van 3/4 meter) krijg ik in de buurt van Rotterdam 4 nederlandse ensembles binnen
b. de kwaliteit van FM: decoderen is het bepalen van het faseverschil tussen opvolgende samples. Ik werk - als eerder gezegd - met 192K samplerate en uit het gedecodeerde signaal extraheer ik dan eerste de pilot en het L+R signaal en de pilot wordt gebruikt voor de 38 en 57 K signalen voor het L-R signaal en de rds.
Zelf hoor ik het verschil niet als ik decodeer op 192K of of 384K, maar dat ligt waarschijnlijk meer aan de leeftijd en de kwaliteit van het gehoor (overigens heb ik dat laatste niet op een RPI gedaan).
Een RPI4 schijnt weer een flink stuk sneller te zijn dan een RPI 3. In het kader van iets anders moest ik vandaag een paar uur DAB op een RPI 3 laten lopen, daar schommelt de processorload rond de 35% (op mijn I5 core laptop rond de 2o%)

Je radioproject is zeker uitvoerbaar, het meest werk zal zitten in het combineren van de elementen tot een geheel, zodat je zonder moeite kan omschakelen van de ene "mode" naar de andere

Voor vragen over software defined radio ben ik altijd in

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zou dit meerwaarde hebben voor mijn (vooralsnog vage) idee?

Niet, dus. Waarschijnlijk is de Windhooslicensie het duurste dat erin zit.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 16 maart 2020 21:07:58 (34%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

tablet?

voor 50€ heb je tegenwoordig een dubbel din autoradio van aliexpress (je kan laten versturen uit spanje of italie). en daar draait gewoon android op, heeft 2-3 usb aansluitingn. fm/am zit daar standaard al op

kan je daar usb ontvangers in pluggen?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Domme vraag, allicht: als ik met een RTL-stick FM wil ontvangen, hang ik er dan ook een FM-antenne aan, dipool bv.?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

hang ik er dan ook een FM-antenne aan, dipool bv.?

Een antenne blijft natuurlijk noodzakelijk. Waarschijnlijk zelfs twee. Een voor de DAB ontvanger en een voor de fm band. Dat kan natuurlijk een dipool of beter een yagi zijn. Staat leuk op je Tesla! >:)

Maar een gewoon sprietantennetje (=GP) werkt ook wel hoor. Je kunt natuurlijk met wat netwerkjes ook combi-ding voor zowel dab als FM en misschien zelfs AM maken.

Op 17 maart 2020 12:47:09 schreef Ex-fietser:
[...]

Een antenne blijft natuurlijk noodzakelijk. Waarschijnlijk zelfs twee. Een voor de DAB ontvanger en een voor de fm band. Dat kan natuurlijk een dipool of beter een yagi zijn. Staat leuk op je Tesla! >:)

Maar een gewoon sprietantennetje (=GP) werkt ook wel hoor. Je kunt natuurlijk met wat netwerkjes ook combi-ding voor zowel dab als FM en misschien zelfs AM maken.

[bijlage]

Ik heb jaren geleden een versterkte HIT AUTA 16V FM/DAB+ dakantenne van Hirschmann gekocht. Zo'n schuine spriet die je van de voet kan draaien.
Voor €119,00 niet de goedkoopste maar zelden tot nooit wegval van DAB+ radio.
Deze antenne heeft 2 coaxkabels, 1 voor FM/AM en 1 voor DAB+, eventueel voeding over DAB+ coax maar sowieso zit er ook een losse 12V+ draad aan.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ok, dat van de antenne is me duidelijk, en de tip van T-sec ziet er mooi uit, ofschoon inderdaad niet goedkoop.

Nu iets anders: uitkijkende naar een voor- en regelversterker kwam ik de TDA7318 tegen, die lijkt precies te doen wat ik nodig heb, en is courant en goedkoop te vinden. Is deze aan te bevelen? De datasheet is van 1999, wellicht is er iets moderners in omloop?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
KGE

Golden Member

In een ver verleden heb ik de TEA6300 en varianten daarvan gebruikt, de SMD TEA6330T is nog wel te vinden, soms ook nog wel de TEA6300 in DIP
De TEA6320(T) heeft vier stereo ingangen en I2C besturing van bron, hoog/laag, volume en fader (voor/achter)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@bprosman: tda7440 lijkt verdacht sterk op een opvolgertype - en ik voelde wel een beetje aan dat die tda7318 min of meer obsolete is.

@KGE: die gaan we dan ook eens bekijken.

Dank!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
High met Henk

Special Member

@bfm. De lattepanda heeft veel meer power. Wat je nodig hebt voor w10.

Voordeel is dat je een gui hebt en hw veel makkelijker werkt.. (Het is nu echt plug & play ipv (de)bug & pray

Krijg je bij linux ook wel voor elkaar, maar IK vind vooral de hw voor elkaar krijgen heel lastig..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???