Sony TA-11 hulp gevraagd

Hallo beste liefhebbers,

Ik ben al een tijdje in het bezit van een SONY TA-11 versterker (1977). Dit oude beestje is onderdeel van een set (versterker, cassettedeck, LP-deck, radio tuner), is gemonteerd in een toren en ziet er daardoor cosmetisch leuk uit (persoonlijke mening).
Nu ergerde ik me al een tijdje aan wat gebreken. Zo kraakte het geluid, was er verschil in geluidsbeeld tussen links en rechts en was het geluid ook niet helder. Er resoneerde zachtjes iets mee met de muziek, hoogfrequent.
Hoewel ik niet echt thuis ben in elektronica (geen opleiding, wel eens wat geknutseld), besloot ik toch dit probleem te gaan tackelen. Ik had het vermoeden dat het kraken veroorzaakt werd door de mute-schakelaar op de versterker. Aangezien ik deze nooit gebruik (zit immers naast de volumeknop) heb ik deze gebypasst. Dit bleek inderdaad de oorzaak.
Het volgende probleem wat ik wilde aanpakken was de resonantie. Ik heb wat gegoogled en wat mensen geraadpleegd en vervolgens besloten wat elco's te vervangen. Kon geen kwaad, zo leek me. Achteraf was dat optimistisch.
De versterker is nu stuk. De oorzaak heb ik alleen niet helder. Het volgende is gebeurd:
1. De versterker is open geschroefd om te kijken welke componenten ik wilde vervangen. Hierna is de versterker weer dicht geschroefd, zonder nieuwe koelpasta op de transistoren te doen
2. Op de vooravond van het vervangen van de elco's is de versterker gebruikt. In eerste instantie ging de verlichting niet aan, na een tikje op de behuizing wel. Aan het einde van de avond, op een moment dat ik er niet bij was is de zekering voor de transformator doorgebrand.
3. In plaats van het zoeken naar de oorzaak van het doorbranden van de hoofdzekering, heb ik de nieuwe elco's op de print gesoldeerd
4. Bij 2 elco's (C121 en C221) was niet duidelijk wat de min-zijde was (stond niet op folie). Ik heb aangenomen dat de zijde met de laagste weerstand naar de behuizing, de min moest zijn. Dit was waarschijnlijk fout.
5. Ik heb de versterker ingeschakeld door m'n multimeter tussen de hoofdzekering te zetten. De hoeveelheid stroom die ging lopen heb ik niet gezien. Wel zag ik dat de diodebrug direct heet werd (damp), dus heb ik de stroomkring verbroken. De verlichting van de meters ging niet aan.

Hierna heb ik een schema gevonden van de versterker en moeten concluderen dat ik de C121 of de C221 verkeerd om gesoldeerd heb.

sony_ta-11.pdf

Wat denken jullie dat er aan de hand is? Ik zit zelf aan het volgende te denken:
- Door het verkeerd om plaatsen van de C121 of C221 is IETS stuk gegaan
- Voordat de elco's vervangen zijn, is een transistor stuk gegaan door gebrek aan koeling (ik heb geen nieuwe koelpasta aangebracht en de versterker wel aan gehad)

Ik heb inmiddels de C121 condensator inmiddels omgedraaid, met de redenatie dat de poot die het deelt met de C120, positief moet zijn (zie schema). Klopt dit?

De zwarte elco's en ook de rode op de foto's zijn niet C121 en C221. De elco's 121 en 221 zijn kleine elco's van 15 uF en voeden alleen het VU meter circuit.
Het lijkt er meer op dat je met je youtube capriolen ergens een fikse sluiting veroorzaakt hebt en daarmee de versterker hebt vernield. Ik zou toch maar eens geneeskundige hulp van een technicus vragen ipv aan een knutselaar op youtube.
De elco's op de foto zijn hoogst waarschijnlijk C401 en C402 in de voeding, 6800uF/35 volt. Ze hebben zeker een polariteitsaanduiding en die staat 100% zeker ook op de print. Verkeerd aansluiten loopt niet goed af.

Als je een ouder toestel helemaal uit elkaar haalt , dan duiken er achteraf een hoop slechte solderingen op. Die soldeerverbindingen waren al niet fris meer, en de beweging en stress maakt het erger. zeker alle soldeerverbindingen rond de eintransistoren overlopen. Als er eentje slecht contact gegeven heft, kan dat de oorzaak van van veel meer ellende.

Dat er geen koelpasta toegevoegd werd is niet zo erg, tenzij de versterker heel de avond vollen bak moest.

Een tip voor verdere schade te voorkomen (die kans lijkt me anders redelijk groot... ) Neem een serielamp op in de kring die de versterker voed. (+- 80 watt zal meer dan voldoende zijn )

Ipv rook en gevolgschade krijg je dan een brandende lamp, die erop wijst dat de versterker te veel stroom trekt.

Op 16 maart 2020 15:43:35 schreef buzzy:
De zwarte elco's en ook de rode op de foto's zijn niet C121 en C211. De elco's 121 en 221 zijn kleine elco's van 15 uF en voeden alleen het VU meter circuit.

Klopt, het waren de groene.

Met diodebrug bedoel ik trouwens de gelijkrichter (S2VB).
Als ik het goed begrijp kan een omgedraaide C121 transistor de diodebrug niet overbelasten. Slecht contact van de voedingselco's (C401, C402) wel?
De solderingen op de print vond ik (als amateur) er niet slecht uit zien. De banen zijn allemaal vrij groot en makkelijk te solderen.
Ik ga kijken of ik de verbinding van de eindtrappen door kan meten en kijken of er wellicht ergens (zichtbare) sluiting is ontstaan.

De solderingen op de print vond ik (als amateur) er niet slecht uit zien.

Heel vaak kun je dat ook gewoon niet zien. Met een loep zou al wel haarscheuren in de solderingen kunnen zien.

Dit is een leuk voorbeeld dat lastig te zien is:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/20/Cold_solder_joint2.jpg/260px-Cold_solder_joint2.jpg

of deze:

Helaas heb je nu zoveel in die versterker verknoeit dat het erg lastig wordt om hier afstand nog advies te geven. Er is nauwelijks te achterhalen wat er gebeurt is en wat er daardoor fout gegaan is. Het beste idee is inderdaad werken met een gloeilamp, en daar door middel van meten uit zien te vinden wat er fout gaat. Waarschijnlijk zit er inderdaad ergens een dikke sluiting. En die moet er eerst uit.

Dit soort versterkers zijn overigens door een goede techneut nog prima te redden.

Allereerst allemaal bedankt voor het meedenken. Het vervangen van de elco's, terwijl de hoofdzekering hiervoor al doorgebrand was, was een zeer slecht idee. Hierdoor is moeilijk te achterhalen waar het fout is gegaan.
Nog even ter verduidelijking: De foto's uit de eerste post met de rode condensatoren zijn de nieuwe.