Philips B7X43A hulp gevraagd

Goeiemorgen,

Ben bezig met het restaureren van een b7X43A. Heb de 2 teerknollen van de 2 audiotransformatoren vervangen, de 3 elco's na de gelijkrichter, en de 470K ohm weerstand van het afstemoog. Nu heb ik een aantal buizen ook vervangen die mij slecht leken. Ook heb ik de schaalverlichting vervangen door 2 lampjes die gevoed zijn door 6 V (parallel over de buizenvoeding van de EM80).

Heb de radio net opgestart in am mode en FM mode. De schaalverlichting brandt, de buizen branden ook, maar het stereolampje brandt niet. En uit de speakers komt een "sprokkelend" geluid. Vooral uit de rechter speaker komt dat geluid. De linker hoor ik een klein beetje.

Weet iemand waar dit aan ligt? Kan dit aan de encoder liggen? En wat moet ik daar aan vervangen? Hoe kan ik weer radio ontvangen?

Met vriendelijke groeten,

Sven

Zie bijlage(s)

Schema: https://www.huub-radioverzameling.nl/files/philips-b7x43a-04.pdf

Weet iemand waar dit aan ligt? Kan dit aan de encoder liggen? En wat moet ik daar aan vervangen? Hoe kan ik weer radio ontvangen?

OM te beginnen moet je helemaal niets vervangen. Dat je die teerknollen uit voorzorg hebt vervangen is een goed idee geweest. Die weerstand die je hebt vervangen was die ook daadwerkelijk stuk? En hoe wist je dat die buizen defect waren?

Zo maar iets vervangen omdat ze dat zeggen op youtube of omdat iedereen dat tegen je zegt is niet de meestal handige manier van storing zoeken.

Ik test de radio meestal voordat ik er ook maar iets aan verander. Alleen dingen waarvan ik denk dat het fout kan gaan als ik zoiets na jaren stilstand aanzet controleer ik even. Zoals de teerknollen. Anders weet ik niet niet of ik het stuk gerepareerd heb of niet.

Je moet deze radio dus nu aanpakken alsof het een reparatie is. Met het zomaar vervangen van onderdelen ga je het probleem waarschijnlijk niet vinden. Het kan namelijk van alles zijn. Het rare geluid kan veel oorzaken hebben. Een defecte buis is mogelijk, maar spoelen, weerstanden en condensatoren kunnen ook defect of verlopen zijn. Ik zou dus beginnen met meten van alle voedingsspanningen. Kloppen die met de waarden in het schema? Nee, dan moet je dat eerst aanpakken. Daarna zul je met een scoop alle signalen in de radio kunnen gaan controleren. Op deze manier kun je het probleem vinden en oplossen.

Repareren is nu eenmaal niet het vervangen van een onderdeel en klaar. Daar zit ook altijd een stukje afregelen bij en een stukje spoorzoeken naar de oorzaak.

En daarbij zul je meetapparatuur moeten gebruiken. Een timmerman begint ook niets zonder hamer. Alleen mensen met zeer veel ervaring en die heel goed snappen wat er in zo'n radio gebeurt kunnen reparaties op het gehoor doen zonder apparatuur.\

Zo'n radio heeft overigens geen encoder maar een stereo decoder

Hugo Welther

Moderator

Aan het verhaal van Ex-fietser heb ik niet weel toe te voegen.
Wel zijn o.a. altijd verdacht de koppel-C's in de eindtrappen en het elkotje in de FM detector. In casu C66, C67 en C49.
Daarnaast verlopen de kathode en schermrooster weerstanden in de MF strip bij dit type radio's. Maar dat levert alleen een verminderde gevoeligheid en geluidssterkte op.

Nu dus fout zoeken: spanningen meten en zo, en met een scoop en (rf) signaalgenerator aan de slag.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

Aan buizen valt weinig te 'zien' of ze goed of slecht zijn (of het glas moet gebroken zijn... ;) )
Ik heb de meest gruwelijk uitziende buizen gezien die nog uitstekend werkten...

Je kunt nog testen of de versterker zelf goed is (signaal op de pickup ingang), dan weet je of het in het radio of in het versterkerdeel zit.
Bij lekke/rotte condensatoren krijg je meestal kraak/plop/'knisper' geluiden als 'ie gewoon in rust staat...

Die schaallampjes lijken me wel erg fel, daar kun je de krant bij lezen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die schaallampjes lijken me wel erg fel, daar kun je de krant bij lezen...

Zo te zien fietslampjes en dan van de koplamp die inderdaad veel te fel zijn en te heet worden. Gevolg is meestal een paar lelijke gesmolten plekken in de lichtverdelingsplaat.

Hier is een lijstje van lampjes:

http://www.vanderheem.info/Overzicht_schaallampjes.pdf

En hier bestellen:

https://www.jvanschaikconsultancy.nl/schaallamp.html

En verder kun je alleen met meten de fout echt proberen te vinden.

Op 14 maart 2020 08:24:06 schreef SvenTech:
Goeiemorgen,

de buizen branden ook, maar het stereolampje brandt niet. En uit de speakers komt een "sprokkelend" geluid. Vooral uit de rechter speaker komt dat geluid. De linker hoor ik een klein beetje.

Weet iemand waar dit aan ligt? Kan dit aan de encoder liggen? En wat moet ik daar aan vervangen? Hoe kan ik weer radio ontvangen?

van dat type stereodecoder is het gekend dat de kleine electrolieten uitgedroogd zitten. En soms gaat de stuurtor van het stereolampje eraan als het lampje door een te zwaar type is vervangen . (hoort een 50mA lampje in met code mpx )
Maar als hij ook op mono sprokkelt zitten er ook nog fouten buiten de decoder.

Goedemorgen,

Ben begonnen met het meten van spanningen. Bij het stereodecoder printplaatje meet ik over de grote elco niks. Hier zou ik 7,8 V moeten meten. Wat wordt nu mijn volgende stap? Gelijk vervangen? En moet dit de reden zijn dat hij niet meer functioneert?

Zie fotos .

Met vriendelijke groeten,

Sven

eerder de diodes.

die 7,8 V is de gelijkgerichte gloeidraadwikkeling. Die wikkeling kan zo veel stroom leveren dat de OA200 GE diode meteen verdampt (vanbinnen) bij de minste uitschuiver of fout.

Je radio staat toch aan he? ik zie de buizen niet gloeien..

[Bericht gewijzigd door kris van damme op maandag 16 maart 2020 08:34:55 (14%)

Arco

Special Member

Er zit toch ook wel het juiste lampje in voor stereo indicator? (zo'n fietskoplampje gaat die zeker niet aan kunnen sturen)
Die spanning is alleen voor het lampje; met de werking van de radio heeft 't niets van doen.
Staat er aan de linkerkant van de diodes wel spanning? (ongeveer 6.3V AC)

Ik vervang meestal alle elcootjes in de stereodecoder en het indicatorprintje (stuk of 7)
De twee elco's bij de discriminator (EAA91) ook vervangen, zijn altijd uitgedroogd.

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 16 maart 2020 09:11:15 (23%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er staat spanning op de radio inderdaad. De lampen brandden maar dat is op de foto niet te zien. Ik zal zo eens de diodes doormeten. De stereo indicator is een 50 ma lampje 6v.

Ik houd jullie op de hoogte.

Gr sven

Je kan ook even aan de andere kant van de diode meten of er AC 6 V staat. als dat zo is, dan zijn ze naar de eeuwige jachtvelden. (vervangen kan door een Si diode, is niet kritisch)

En voor je gaat solderen. deze printjes zijn in wat Philips toen aankondigde als "microtechniek".
Praktisch komt het er op neer dat de baantjes maar heel zwak aan de print zitten. Zo kort mogelijk solderen is de boodschap. Voor je het weet is het een puinhoop.

Klinkt de muziek "normaal" als je iets instuurt op de ingang voor de platenspeler ?

Over de 2e diode die ik heb gemeten, meette ik 6V.

Over de kleine elco had ik dus 7,8 V moeten meten, hier meet ik niks.

Hoe los ik dit op?

Platenspeler nog niet geprobeerd.zal morgen er even naar kijken.

Met vriendelijke groeten,

Sven

Arco

Special Member

Spanning over de diodes meten heeft geen zin (of je moet op de diodestand meten)
Je moet de spanning t.o.v. massa meten voor de diodes...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 maart 2020 17:39:29 schreef SvenTech:
Over de 2e diode die ik heb gemeten, meette ik 6V.

Sven

Hoezo? die twee diodes staan parallel.. (twee stuks OA200 die samen sneuvelen..)

Op 16 maart 2020 17:39:29 schreef SvenTech:

Hoe los ik dit op?

Sven

Koningswater. (Lost alles op, zelfs goud.)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op maandag 16 maart 2020 18:42:52 (27%)

Dat schakelingetje op dat kleine printje is niet de decoder Dat zorgt alleen maar voor het stereo lampje. Je decoder is die andere schakeling met die vier dioden. Die kunnen defect zijn. Er moet op die vier dioden een 38 KHZ piloottoon staan waarmee die dioden schakelen. Die piloottoon komt daar via transistor T52. Als deze toon niet aanwezig is schakelen de diodes niet en kun je raar geluid krijgen.

Stem de radio af op een zender en meet met een scoop of deze piloottoon aanwezig is.

Via spoeltje s101 wordt het samen gestelde stereo signaal toegevoerd. Het spoeltje en het condensatortje vormt een parallelkring die de 19KHz piloottoon blokkeert zodat alleen het samengestelde audio signaal overblijft. Die 19 KHz pilootoon gaat via T51 naar de dioden GR1 en GR2 waar de frequentie wordt verdubbeld naar 38KHz.
In de kwadratuur mixer bestaande uit GR3, GR4, GR5, GR6 wordt dan uiteindelijk het links en rechts audio signaal gemaakt. Die audio signalen staan uiteindelijk op R220 en R221. Alle condensatoren in deze schakeling zijn erg belangrijk. De electrolitsche versies zijn vaak de boosdoender en kunnen een slechte werking veroorzaken.

Met een scoop kun je alle signalen zo nameten en zien waar het fout gaat.

De eigenlijke detector wordt gevormd door de EAA91 (B5). Een dubbeldiodebuis. Op C59 wordt het gedetecteerde audio signaal afgepikt en naar de stereo decoder gebracht. Ook hier is diode C59 erg belangrijk. De spoeltjes en trafo's die rondom de EAA91 getekend staan afgestemd op 10,7 MHz. Het is belangrijk dat deze goed afgestemd zijn. Anders klinkt het geluid raar. Overigens zijn de spoelen bijna nooit het probleem. Ga daar ook niet aan draaien omdat door ouderdom de kans groot is dat je ze stuk maakt. De condensatoren zijn eerder de boosdoener. Maar ga ook niet die zomaar vervangen. meet eerst welke stuk is en ga alleen die vervangen. Je zult die kring namelijk opnieuw moeten afregelen. Lees aanpassen aan de nieuwe condensator die nooit exact hetzelfde kan zijn als de oude.

Dan kan de 10,7Mhz nog fout zijn doordat de local oscillator gevormd door de ECC85 (B1') Eigenlijk moet je nadat je alle spanningen gemeten hebt dit als eerste testen. Die ECC85 kan heel erg versleten zijn en daardoor een erg zwakke ontvangst geven. De radio werkt dan echter nog wel goed. Ook in stereo als een hele sterke zender ontvangt tenminste. Het is altijd zaak om een radio helemaal van begin tot eind door te lopen. Je kunt beginnen bij de antenne en dan alle kringen doorlopen. bij el;ke kring alle parameters testen em alles weer goed maken.

Maar dat is alleen de radio. Op de bandrecorder uitgang kun je ook je audiosinaal meten. Dan ga je buiten de versterker om. Als dat geluid goed is moet je het in de versterker gaan zoeken.

Je kunt ook zoals Arco en Murphy al zeggen even een signaal op de bandopname of pickup ingang zetten en daarmee uitsluiten of je probleem in de versterker of radio zit.

Arco

Special Member

De elco's in de detector zijn (bijna) altijd uitgedroogd, dus vervangen. (beste is om alle kleine blauwe elcootjes te vervangen)
Ik heb best veel stereo plano's gezien, kapotte diodes zie je heel zelden. Kapotte stereodecoder zie je ook eigenlijk niet. (alleen de elcootjes drogen uit)
De flipflop print die het stereolampje stuurt is wel regelmatig kapot.

Eerst alle spanningen meten. De EZ80/81 kan ook 'op' zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het zou idd wel eens kunnen dat TS het stereoindicatorpintje verwart met de decoder. De decoder zit in de blikken doos, het indicatorprintje zit er bovenop geschroeft.

Er is iets aan dit concept dat ik nooit begrepen heb. Transistoren waren toen nog vrij duur, je bouwt dus de decoder met zo weinig mogelijk torren. Het is Philips gelukt met drie torren.. maar dan gaat al die "winst" verloren simpelweg om het lampje aan te sturen: nog eens drie torren.. tja :-)

Dat heb ik ook nooit gesnapt. Het lijkt wel of ze het stereo lampje vergeten waren ofzo. Er bestaan ook stereo decoders die met buizen uitgevoerd waren. Die zaten veel in duitse merken radio's. Ook Philips heeft er een gehad. Die was te koop als losse inbouwunit. In de plano's is het eigenlijk ook een losse erbij geknutselde unit. Het malle is dat die plano's ook uitgevoerd waren met een z.g. biampli versterker.

Dat staat tenminste op het front van het apparaat. En dat terwijl een biampli versterker oorspronkelijk een mono versterker was waarvan de eindversterker is uitgerust is met twee eindbuizen in pushpull (EL84 en EL86). Of het waren twee versterkers waarvan er 1 voor de hoge tonen en 1 voor lage tonen was. In die radio's zaten ook heel veel (hoge en lage tonen) luidsprekers. Het geluid uit die radio's was ook zeer en zeer goed. Die push pull uitvoering had ook nog een lage uitgangsimpedantie waardoor een uitgangstrafo overbodig werd.

Bij de stereo biampli uitvoering zijn ze echter weer terug gegaan naar twee keer een eenvoudige penthode eindversterker. Het lijkt wel of philips de destijds al bestaande biampli in grote haast geschikt heeft gemaakt voor de ontvangst van stereo FM. Het stereo indicator printje zit ook wel met met maar 1 extreem simpel schroefje vast. Bepaald ondegelijk zeg maar. En dat terwijl de radio verder best heel degelijk is uitgevoerd. Nu ja bij mijn radio heeft alles gewoon 70 jaar goed goed gewerkt, dus ondeugdelijk, nee. Eigenlijk supergoed.

Er zijn wel latere stereo biampli's geweest met de hoge kwaliteits audio versterkers zoals die toen in de mono uitvoering bestonden. Daar zaten dus vier buizen in de eindversterker. Maar die radio's waren echt duur.

Ze gingen in die tijd ook overigens al over naar transistoren in de eindversterker. Misschien had philips in die tijd zijn kaarten wel staan op de ontwikkeling van een getransistoriseerde plano en moest ineens alles over naar stereo en was de transistor biampli gewoon nog niet klaar. En toen hebben ze maar even snel de bestaande mono biampli geschikt gemaakt voor stereo.

Een vriend van mij heeft nog een extreem luxe plano staan. Daar zit echt alles in. Een pickup, een bandopname apparaat, Een sccop (om af te stemmen), nagalmveren, bombardon luidsprekers, Aansluitmogelijkheden voor hogetonen satelietluidsprekers. Zeg maar een vroege vorm van wat ze nu sub audiosystemen noemen. Zoiets als de melkpakjes van bose. Er zaten zelfs mogelijkheden op voor een afstandsbedining (met een draad) meen ik. Of er ook een motorafstemming opzat weet ik eigenlijk niet. maar ook dat bestond toen al.
Deze radio is een groot apparaat dat in 1966 ofzo liefst iets van twaalfduizend gulden kostte. Een opel kadet kostte toen minder als de helft. Een eengezinswoning ongeveer het dubbele. En gezien de afmetingen van het apparaat moest je die eengezinswoning er ook wel een beetje bijkopen. Veel van deze apparaten werden verkocht aan Arabische klanten en ambassades. Een goed spelend en nog mooi exemplaar is erg uniek.

Deze heb ik gekocht een paar maanden geleden voor een paar tientjes.

Kzal eens even een signaal zetten op de bandrecorder om vast te stellen of het de versterker is of de radio. Ook nog even de spanningen goed opmeten en met een oscilloscoop de oscillaties meten in het blikken huisje of daar het probleem zit.

Wat me opviel is dat de em80 buis ook nog niet werkt. (oog). Deze heeft wel zwak gewerkt toen ik hem kocht. De radio staat ook nog op de stand 220 V.

Is het aan te raden om deze om te zetten naar 245 V?

Zelf leer ik nog voor electronica techniek en is de radiobuis nieuw voor mij. Hopelijk steek ik er iets van op.

Bedankt voor jullie reacties en ik houd jullie op de hoogte van dit project.

Groeten,

Sven

Heb net de stereo decoder uit zijn behuizing gehaald. Ik kon niet zien welke van de 3 transistorende t51 was. Ik heb van 1 transistor de emitter gemeten en meette daar niets.

Wat me opviel was dat er opeens een sterk geluid uit 1 luidspreker kwam(knisperend).

Zie bijlagen

Ja de bandrecorder ingang aanvaard ook een MP3 player. de interface is compatible :-).

EM80 kan achteruit gegaan zijn (of wat hoogomige weerstanden in die buurt). Maar dat heeft voor het radio/versterkergedeelte geen belang.

Op 17 maart 2020 07:29:38 schreef Ex-fietser:
Er bestaan ook stereo decoders die met buizen uitgevoerd waren. Die zaten veel in duitse merken radio's.

Ja en die Duitse buizendecoders waren stukken beter. geen bijgeluidjes en minder ruis. het waren matrixdecoders en geen schakeldecoder zoals Philips het deed. (Ik luister nog wel eens naar een grundig RT50 met decoder 6...)

Ja en die Duitse buizendecoders waren stukken beter

Ja het merk saba had hele mooie radio's (met motor afstemming) die echt een heel mooi geluid hadden. Het lijkt er echt op dat philips een beetje te laat was en bijna de boot miste met zijn stereo ontvangers. En toen in grote haast snel iets geknutseld had.

Arco

Special Member

Met oude buizen spanningscarrousel op 220V laten staan.
(op 245V krijgen de buizen soms te weinig spanning. Vooral de ECC85 oscillator wil dan nog wel eens afslaan)

Eerst even de spanningen +1 t/m +5 meten. Als de +2 te laag is, kan er een uitgangstrafo (of de weerstand in serie ermee) kapot zijn.
(de anti-brom/smoorspoelwikkeling van de UGT staat in serie met de voedingsspanning)

Trouwens grappig om te lezen dat er in Duitsland ook andere redenen waren om zo min mogelijk buizen te gebruiken:
Omroepbijdrage hing af van het aantal buizen in een radio (meer buizen, hogere bijdrage... ;) )
Voorbeeld is een stereo decoder met maar één buis:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 maart 2020 09:50:44 schreef Arco:

Voorbeeld is een stereo decoder met maar één buis:

[bijlage]

Hee.. die buis wordt wel twee maal gebruikt. één keer als 19kHz versterker + buffer voor de mpx en daarachter scheiding mono signaal, en een tweede keer als 38kHz versterker...

Moesten ze betalen voor "dubbel gebruik" ? :-) (reflex schakeling)

Uit welke radio is deze decoder?