ebike controler aansluiten 72 volt

hoi

ik wil mijn 72 volt accu aansluiten handmatig op mijn 72 volt ebike motor controler met een kroonsteentje, de accu is helaas opgeladen en als ik de draden aansluit ontploft 1 draad, plus en min zijn goed zou dit verholpen worden met een coppeling van conrad zodat die niet arct?

Daar hoort een schakeling bij die de inschakelstroom begrenst.
Staat dat niet beschreven in de documentatie van je regelaar?
Een zware hoofdschakelaar erbij is ook geen overbodige luxe.

Shiptronic

Overleden

Dan is je draad te dun, of de stroom te hoog.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

dat is niet normaal. welke draad gebruik je?

wat je kan doen:
zet een weerstand van 10ohm en een paar watt in serie tussen je bekabeling, en sluit de accu dan aan.
na een paar seconden overbrug je de weerstand met een draad (of connector)

ik gebruik dean connectoren, en heb een dean connector met lusje over de weerstand zitten. mijn kabels ontploffen niet, maar telkens ik mijn accu aansluitte had ik geknetter en branden de connectoren zwart

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

tnx hij was eerder aangesloten toen heb ik de verbinding doorgeknipt accu in een andere fietstas geplaats en probeerde ze te koppelen met kroonsteen, ik denk dat ie arct en ik denk als ik geen kroonsteentjes gebruik maar een male female connector zal die een kleinbeetje arcen maar niet de draad ontploffen, het is tenslotte wel 72 volt, anders zou ik de accu leeg moeten krijgen maar hoe doe ik dat?

vr bedankt

Dat er een vonkje komt is normaal. Effe niet schrikken en gewoon contact maken en houden en vastmaken. Klaar!

Als een draad ontploft is er wat anders aan de hand. dan heb je kortsluiting en is er gewoon iets serieus kapot. Voor jou: nieuwe spullen kopen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb twee mogelijkheden ge-opperd. En zou graag "ter lering en vermaak" nog te weten komen wat er nu werkelijk aan de hand was.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Sedert wanneer "ontploffen"draden? Ze worden hooguit warm, en eventueel smelten ze, maar ontploffen? :?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ja hoor, dat kan! Heb ik zien gebeuren. Dan moet je wel tientallen kiloamperes door een draadje voor niet-meer-dan-tien-ampere sturen.

Als je 72V aan LIPO accus hebt, een road-legal fiets die max 250W gebruikt dan moet de aansluitingskabel dus ruim 3A aankunnen. Maak daar 5A van en een dikke lipo kan dat dan zonder problemen opblazen. Kiloamperes? Jep!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Op 17 maart 2020 00:07:32 schreef Pleiadian:
tnx hij was eerder aangesloten toen heb ik de verbinding doorgeknipt accu in een andere fietstas geplaats en probeerde ze te koppelen met kroonsteen, ik denk dat ie arct en ik denk als ik geen kroonsteentjes gebruik maar een male female connector zal die een kleinbeetje arcen maar niet de draad ontploffen, het is tenslotte wel 72 volt, anders zou ik de accu leeg moeten krijgen maar hoe doe ik dat?

vr bedankt

72V zegt hier geen reet, het gaat om de stroom!

Op 17 maart 2020 15:15:22 schreef mel:
Sedert wanneer "ontploffen"draden? Ze worden hooguit warm, en eventueel smelten ze, maar ontploffen? :?

Ik heb complete steeksleutels zien ontploffen, de stromen van batterijen en accu's ben ik banger voor dan de 230 AC uit een wandcontactdoos!

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 17 maart 2020 17:02:46 (24%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

72V zal wel lood accu zijn, een BMS van een lipo zou wel ingrijpen op een 40A en daar ontploffen geen kabels van.

ik heb al meermaals kabels en printbanen laten ontploffen, dikke flits en meer dan koperdamp is er niet meer aanwezig dan.
aan een auto lassen waar geen goeie massa tussen het object en de carosserie is waarbij het massadraadje van het knipperlicht alle stroom geleidt, eindig meestal ook in verdampt koper en smeulende isolatie

een dikke condensator (50 000µF en meer) kortsluiten door een schroevendraaien tussen de contacten te houden, daar is de punt van de schroevendraaier zelf weg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 17 maart 2020 17:50:06 schreef fcapri:
72V zal wel lood accu zijn, een BMS van een lipo zou wel ingrijpen op een 40A en daar ontploffen geen kabels van.

Je hebt gelijk. Ik heb het over een situatie waar je om de een of andere reden geen BMS kan gebruiken en kortsluiting maakt over de kale cell.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ja, kunnen ze allemaal aan. zelf een beetje condensator laat kleine draadjes al met gemak ploffen.

een lood accu levert al veel stroom bij normaal gebruik en doen veel meer bij kortsluiting. een heftige startaccu kan gewoon gebruikt worden om te lassen.

li-ion, en vooral die van RC leveren ook enorme stromen bij normaal gebruik. heb al 1 kortsluiting gemaakt van een 18,5V accu.
de dean connector was gewoon weggesmolten (zijn gespect op 60A), de vlamboog die ontstond en het koper wegsmolt heeft ook mijn vingertoppen een BBQ geur gegeven
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/IMG_20191119_095029.jpg
en op de andere hand was het koper aangedampt
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/IMG_20191119_095042.jpg

dit is dus een foutje op een 18,5V 3Ah lipo

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Fietstassen, kroonsteentje, klinkt als hobby en geen BMS? Met zulke zware cellen is dat vragen om ongelukken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.