2m zelfbouw VHF amp (28V)

joopv

Golden Member

Ik heb hier een VHF versterker zelfbouwproject, wat uit de erfenis komt van een veel te vroeg overleden kameraad (39jr, hersentumor). Die pa staat hier al 20 jaar stof te vangen en ik wil weten of hij nog nuttig ingezet kan worden.

Er zit een lineare voeding bij van 28V / 20A.

Probleem is dat ik de gebruikte transistor niet kan identificeren. De opdruk is vervaagd / verdwenen. Hij lijkt qua behuizing op een BLY94 (50W op 2m) als ik een google image search doe, maar dat strookt niet met de zwaarte van de voeding en onze 2m DX/contest activiteiten van destijds (2de helft 80's en 90's).

Er zit een "c" in reliëf op de behuizing bij de collector aansluiting.

Welke 28V (philips) vhf-powertor was in die tijd de beste kandidaat?

Ik ga zo wat foto's toevoegen.

Schimanski

Golden Member

In een Philips databoek uit 1977 vind ik voor deze criteria (behuizing: SOT-55, Supply: 28V, f: 175MHz) maar 1 kandidaat. BLY94 (50W - Ic max. 12A)

Een SOT-55 voor hoger vermogen is de BLX15 (150W - Ic max. 20A) maar die heeft 50V nodig en gaat maar tot 28MHz

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik denk toch ook dat het een BLY94 is.
Je kunt natuurlijk best een 25W-versterker maken met die tor. Dan verandert alleen de uitgangskring, en je hebt wat minder stuurvermogen nodig. De voeding zou dan voldoende zijn.
Misschien had hij die BLY94 toevallig. of wilde hij een 'niet opblaasbare' versterker bouwen.

e: oh wacht, je bedoelt juist de andere kant op. Nix gezegd.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
bprosman

Golden Member

en SOT-55 voor hoger vermogen is de BLX15 (150W - Ic max. 20A) maar die heeft 50V nodig en gaat maar tot 28MHz

Zeker weten ? 99.99% dat wij die in onze FM "Piratentijd" gebruikten en kan me ook ontwerpen herinneren in FRM.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op de print staat PE1FEO. Misschien kan hij zich herinneren welke transistor het is.

joopv

Golden Member

Dat is de overleden vriend waar ik het over had.

De BLX15 is een 50V transistor zie ik, die zal het niet zijn.

Als het een BLY94 is dan lijkt het niet de moeite waard te zijn. Misschien kan de behuizing met de coaxrelais een ander PA gaan huisvesten...

Dat is de overleden vriend waar ik het over had.

Dat is spijtig, maar hij had het niet hoeven zijn. PE1FEO wordt vermeld op qrz.com, en er lijkt zelfs nog een (garage)bedrijf met zijn naam te bestaan.
Het ontwerp doet me wat denken aan de versterkers van PE0GJG (jaren 70/80; Electron), zo met die 2 x BD137 voor de BIAS. Maar daar stond volgens mij nooit zo'n enorme instelpot bij..

[De ruststroom doe je met een dikke serieweerstand, een dikke pot en een diode. Of met een 'rustige' schakeling zoals met de getoonde 2 stuks BD137. Dan mag/moet er nog steeds een pot voor de Bias-instelling bij, maar die hoeft zo groot als op de foto niet te zijn.]
Er lijkt een onnodig grote instelpot te zijn.

PE0GJG kan eenvoudig gevraagd worden of ie het ontwerp kent. Hij is actief (op internet). Maar misschien werkt de versterker nog wel? Daar heb ik niets over gelezen..

joopv

Golden Member

Ik heb een artikel gevonden in electron aug. 1975, van Jan Hoek pa0jnh. Volgens mij is het precies deze versterker.

Gevonden dankzij een naar internet gemigreerde artivin op https://www.agri-vision.nl/tijdschriftendb/tijdschriften.html , en mijn (ingescande) electron van die maand.

Heren het is niet zo'n amp die Niek- PA0KWY † en ik hebben ontworpen en die in Electron stond. Wij hebben Thomson torren gebruikt. SDxxxx

Volgens mij is dit gewoon een BLY94 veel meer "smaken' had PH niet met die afmeting en frequentie-vermogen.

Juul - PE0GJG

[Bericht gewijzigd door Gottfried-Julius op zondag 5 april 2020 22:07:36 (26%)