Aansluiten transportband

GJ_

Moderator

Op 18 maart 2020 16:03:41 schreef Shiptronic: Ik ben er ook ingestonken,..

Verdomd, ik had niet eens gezien hoe hij aan die 3PK was gekomen. Vandaar ook mijn "als ik het goed lees". Deze indeling van motorplaatjes ben ik gewend :-)
Nu ben ik ook erg benieuwd hoe hij aan die nominale stromen gekomen is eerlijk gezegd.

Op 18 maart 2020 15:46:59 schreef GJ_:
[...]Er zijn nog redelijke stukken Belgie met 3x230V.
Je kunt de snelheid best heel even onbelast testen. Als je die motor 10 seconden laat draaien gaat ie echt niet gelijk in brand, hoop ik. En dan nog: nu heb je er ook niks aan. Door de hogere spanning gaat ie niet harder draaien of zo, dus je kunt de snelheid testen. Maar hoe het echt kort, seconden dus, geen minuten!

Ik bedoelde dat ik op zoek was gegaan naar een stroomgenerator (Benzine/diesel) die 3-fasen 240 kan leveren...

Op 18 maart 2020 12:57:27 schreef Shiptronic:
[...]

?? Ik zie nergens de motor aansluitingen, alleen maar van de schakelaars?

Je hebt blijkbaar beter gekeken dan ik. Dan moet TS dat maar apart van de motor gaan corrigeren, dunkt me.

Shiptronic

Overleden

De krimp is wat bijzonder, maar lijkt orgineel sommige tangen maker rare indrukken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 18 maart 2020 18:01:38 schreef Shiptronic:
De krimp is wat bijzonder, maar lijkt orgineel sommige tangen maker rare indrukken.

Het ligt er een beetje aan welke normen je bent gewend. Jij mag het dan "origineel" vinden maar ik krijg er bijna de tranen van in de ogen, zowel van het gebruikte materiaal als van de manier van krimpen.

Shiptronic

Overleden

Kan ik van afstand niet beoordelen, type niets mis mee, ik vervloek die gekleure AMP/tyco, ik zie liver dit type, al had ik wel voor een andere krimp gekozen. Maar als diameter van draad en connector matchen en de juiste krimptang zie ik geen bezwaar.

Zie : https://www.circuitsonline.net/forum/view/135775

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 18 maart 2020 22:12:15 (10%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

valt nog best mee, heb onlangs een aantal kabelschoenen verwijderd van een verdeler die er al 48 jaar opzaten. schoenen waren voor 35mm2, maar de kabel was 25mm2, toch niet blauw aangelopen of gaan knetteren, men had ze op 25mm2 geperst en dat zag je dus wel, flinke lip eraan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tja, ze zitten er al zeker 20-30 jaar zo op.
Ik denk niet dat die kastjes ooit open geweest zijn.
De krimp is misschien niet geweldig, maar algemeen zijn het wel degelijke componenten. Dat vindt je tegenwoordig niet meer snel.

Ik probeer straks of morgen foto's te maken van de aansluitingen in de motor.
Het zou natuurlijk geweldig zijn indien hij toch in ster aangesloten zou kunnen worden. 1 richting en snelheid is ok.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je heel handig bent....
Dan haal je de motor open en zoek je de spoelen uit.
Je moet eerst beoordelen of de motor een dahlander is of een met gescheiden wikkelingen.
Met gescheiden wikkelingen zou de motor inwendig in driehoek KUNNEN staan.
Dat kun je alleen beoordelen als je de interne bedrading en doorverbindingen uit zoekt. Als dat zo is dan kun je de motor in ster aansluiten.
Met een Dahlander gaat dit helaas niet op.

Als het dan toch nix is, en wel een dahlander dan zou ik het wel aandurven de motor op 3x400Volt aan te sluiten en uitsluitend in het lage toerental te gebruiken. Met een beetje geluk gaat het goed. Hou de motorstroom in de gaten, de motor mag (uiteraard) niet te heet worden. Dat is natuurlijk ook afhankelijk van de belasting.

Misschien staat er in het aansluitbakje (binnenkant deksel) iets meer.

Noot; De foto's nog een bestudeerd, ziet eruit als een Dahlandermotor.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 19 maart 2020 14:13:48 schreef Svenno:
De krimp is misschien niet geweldig, maar algemeen zijn het wel degelijke componenten. Dat vindt je tegenwoordig niet meer snel.

Een 'krimp' waar een duidelijk zichtbare naad in zit - eentje stond zelfs een paar tiende mm open - kan op zichzelf al niet geweldig zijn. Dergelijke schoentjes zou ik ook geen "degelijke componenten" willen noemen.

Dat zijn oude soldeer kabelschoenen.
Misschien is steinmetz een optie.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op donderdag 19 maart 2020 19:01:47 (33%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 19 maart 2020 18:56:46 schreef Hunebedbouwer:

Dat zijn oude soldeer kabelschoenen.

Geen wonder dat die een slechte krimp opleveren. Dan zijn ze gewoon verkeerd toegepast. Helemaal niet toepassen is nog beter want aansluitschroeven voor 400 V met zulke lange einden ongeïsoleerde stukken materiaal 'verlengen', verhoogt onnodig het aanrakingsgevaar.

Shiptronic

Overleden

Dat zijn ook plekken waar je niet met je vingers hoort te komen als er spanning op staat. Tis gewoon oud, probleem zit in de motor spanning niet de kabelschoenen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 19 maart 2020 23:50:24 schreef Shiptronic:
Dat zijn ook plekken waar je niet met je vingers hoort te komen als er spanning op staat.

Dat is een bijzonder pijnlijke opmerking voor de nabestaanden van mensen die jaarlijks door elektrocutie omkomen.

GJ_

Moderator

Kom op zeg, niet overdrijven. Dit soort apparatuur is traditioneel niet echt aanrakingsveilig. Als je daar aan gaat knutselen ben je deskundig of je neemt bewust een risico. Hoewel de meeste schakelaars tegenwoordig van binnen redelijk veilig zijn is dat bij de aansluitingen van de motor vrijwel nooit zo: gewoon open aansluitschroeven.
Ik vind dat Ship hier 100% gelijk heeft.

Op 20 maart 2020 08:39:53 schreef GJ_:
Dit soort apparatuur is traditioneel niet echt aanrakingsveilig. Als je daar aan gaat knutselen ben je deskundig of je neemt bewust een risico. Hoewel de meeste schakelaars tegenwoordig van binnen redelijk veilig zijn is dat bij de aansluitingen van de motor vrijwel nooit zo: gewoon open aansluitschroeven.

Helaas zijn er ook deskundigen (professionals) die geëlektrocuteerd worden. Alleen het streven is het aantal doden zo klein mogelijk te houden c.q. maken. Natuurlijk is er aanrakingsgevaar bij bepaalde motor klemmenbordjes maar dat hoef je niet extra te vergroten door toepassing van dit soort, overdreven lange, ongeïsoleerde kabelschoentjes die bovendien, zoals hier terecht opgemerkt, gesoldeerd hadden moeten worden.

Ziehier de aansluitingen in de motor.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Staat er nog iets in de binnenkant van het dekseltje?
Met een ohmmeter kun je nagaan of het misschien een gescheiden wikkeling is. Als de ene rij van 3 geen laag-ohmige verbinding heeft met de andere e aansluitpunten dan heb je een gescheiden wikkeling. Wel even de schakelaars op O zetten!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Als de motor 3*220 Volt is en er wordt gebruik gemaakt van een ster driehoek schakelaar, dan zijn de spoelen 220 Volt. Dit houd in dat als je de motor in ster zet dat je 3*400 Volt aan mag bieden. je laat de omkeerschakelaar in stand waardoor hij wel heen en terug kan gaan. Voor een motor van 1,5 pk moet direkte aanloop in ster niet zo'n probleem zijn.

Of heb ik iets gemist in de antwoorden.

Oh even een correctie, ik zie het al , het toerental verdubbeld dus het lijkt iets van ster/dubbel ster

[Bericht gewijzigd door haagfr op maandag 23 maart 2020 21:32:20 (13%)