Philips 43PUS6101/12 geen power

Hallo,

Ik heb een Philips 43PUS6101/12 welke niet meer opstart. D.w.z. de standby led of niks doet het meer. Ik heb de zekering doorgemeten, deze is ok.

Heeft er iemand een circuit / service manual van de PSU van deze TV?
Of anders een goede zoekrichting van onderdelen die mogelijk defect zouden kunnen zijn (mosfet/trafo e.d.)

M.v.g,

Rik

Ik weet chassis type niet uit mijn hoofd maar staat op de sticker van toestel.op electrotanya kan je dan service doc downloaden...

Meten is weten, dus ga kijken op de voeding aan de onderkant en bovenkant of er iets doorgebrand is of kapot. Dus meet na de gelijkrichter of daar spanning hebt op de + en _ en of er ook wisselspanning is op de ~ pinnen van de voeding (wel je meter omschakelen ook dan naar wisselspanning!).

Dan de powerfet of ic meten (3 pinnen vaak of anders ic dan lastiger te meten). Als je niks meet check dan primair de diodes en h.sp. condenatoren en elcoos op kortsluiting.

Heb je wel nog gelijkspanning ergens, bijv . op de backlight stekker, trek de backlight verlichting los en kijk dan of je voeding het wel doet. Als de backlight kortsluiting maakt door dan gaat de voeding in beveiling. Trafos en spoelen gaan niet vaak kapot, wel condensatoren en diodes bij voedingen vaak en powerfets die in sluiting liggen.

*hier heb ik geen app voor nodig

Bedankt voor de tips heren.

Heb op die website het schematic gevonden:
https://elektrotanya.com/715g7350-p01-000-0020_philips_psu.pdf

kreeg van iemand anders de tip om R8601/Q8601 en C8626 te controleren, dat ga ik vanavond even doen.

M.v.g,

Rik

Beste Rikkepic,

Ik heb hier exact hetzelfde probleem bij deze tv.

Ben erg benieuwd of je het probleem heb kunnen vinden.

Hoi,

Bij mij was U8601 defect (PF6002A) (Flyback driver voor de LED backlight)

D9105 (SK510C / SS510) gaf ook sluiting, ik weet niet of dat een oorzaak of gevolg was, maar na het vervangen werkte de TV nog steeds niet. Pas toen ik U8601 had vervangen werkte de TV weer.

Om dit te controleren kun je Q8601 controleren op sluiting gate-source, drain-source, gate-drain. Je kunt ook spanning zetten op het LED paneel, volgens mij was het 32V (gebruik stroom begrenzer).

Succes!

Ah, ik heb er vrij weinig verstand van merk ik al wel.
Iets vervangen op het board dat lukt me nog wel.
Waar kan ik die u8601 bestellen? Of kan ik deze beter laten vervangen?
En waar zit die precies?

Alvast bedankt.

Groet.

ik heb er nog een paar liggen. Ik zou wel eerst even kijken waar het probleem zit. Zomaar lukraak componenten vervangen is niet erg effectief.

Stuur me PB even je email, dan stuur ik je het schema op.

hallo, ik heb de exact zelfde tv met het zelfde probleem alleen ik kan u8601 niet vinden op de schematic die ik heb gedownload. de link voor de schematic die hier stond werkt niet meer

ik gebruikte deze: https://elektrotanya.com/715g7350-p01-000-0020_philips_psu.pdf/downloa…

ik heb de chip al gevonden, ik kan niet en exacte vervangende chip vinden op internet maar wel een die er op lijkt, namelijk de PF6002AMS chip. zal deze chip hetzelfde doen als pf6002A?

Chip is de zelfde,dat gaat OK verder.

dat is goed om te weten. ik heb geen manier om de backlight 32v
te geven maar ik kan wel een computer voeding aanpassen om hem 12v te geven, zou dat werken? en ik zou graag nog een aantal onderdelen willen doormeten maar welke? ik was trouwens vergeten te zeggen dat bij die van mij de backlight stuk is maar de display werkt nog wel omdat ik het Philips logo een beetje zie als ik hem aan zet

[Bericht gewijzigd door Momfie op woensdag 18 maart 2020 13:47:39 (27%)

Arco

Special Member

Een 32v ledstrip zal doorgaans weing doen op 12v...
Overigens is een PC voeding niet echt geschikt voor dit soort experimenten, die kan makkelijk 30A tot bijna 100A leveren op de 12v.
(Als je iets aansluit met sluiting erin wordt 't gelijk geatomiseerd... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 maart 2020 14:19:13 schreef Arco:
Een 32v ledstrip zal doorgaans weing doen op 12v...
Overigens is een PC voeding niet echt geschikt voor dit soort experimenten, die kan makkelijk 30A tot bijna 100A leveren op de 12v.
(Als je iets aansluit met sluiting erin wordt 't gelijk geatomiseerd... ;) )

had ik al verwacht dus daarom vroeg ik het even. ik heb nog geen lab voeding maar ben er wel van plan één te kopen. enige andere manieren om de backlight te testen zonder de boel uit elkaar te halen?

ik heb net een andere post gelezen waarbij de OP bijna de zelfde tv had en de leds van die tv heeft moeten vervangen. het ziet er naar uit dat bij mij dan ook de leds defect zijn en dat ik deze moet vervangen

Je kan elke led individueel testen op diodestand of ie doorlaat of niet, maar dat zegt niet of ie ook licht geeft. BEste is om deze 6 volt leds te testen met een spanning of regelbare voeding, ik gebruik treintrafo maar die geeft soms te veel spanning als je m te hoog instelt. Je kan de leds bij deze strips van Philips niet goed zelf vervangen en de strips zijn zo ontworpen dat bij individuele leds echt de mist ingaat. Zie mijn thread. Je kan ze beste gewoon vervangen bij Ali bestellen maar dat kost je 25 euro ongveer.... Zelf de leds op de strips vervangen is niet goed zelf te doen!!

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 18 maart 2020 17:16:10 schreef Bart64:
Je kan elke led individueel testen op diodestand of ie doorlaat of niet, maar dat zegt niet of ie ook licht geeft. BEste is om deze 6 volt leds te testen met een spanning of regelbare voeding, ik gebruik treintrafo maar die geeft soms te veel spanning als je m te hoog instelt. Je kan de leds bij deze strips van Philips niet goed zelf vervangen en de strips zijn zo ontworpen dat bij individuele leds echt de mist ingaat. Zie mijn thread. Je kan ze beste gewoon vervangen bij Ali bestellen maar dat kost je 25 euro ongveer.... Zelf de leds op de strips vervangen is niet goed zelf te doen!!

ik heb deze tv gratis gekregen en ik wil er best 29 euro aan besteden voor nieuwe strips, ben al erg bekend met aliexpress dus ik ging direct kijken en heb deze gevonden: https://nl.aliexpress.com/item/33054519439.html?spm=a2g0o.productlist.…

eigen tv is al bijna 9 jaar oud dus als deze weer werkt ga ik deze gebruiken

maartenbakker

Golden Member

Dit is ook nog eens een UHD toestel dus toch de moeite waard.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 18 maart 2020 19:25:30 schreef maartenbakker:
Dit is ook nog eens een UHD toestel dus toch de moeite waard.

als ik deze tv permanent ga gebruiken ga ik nog wel wat aanpassingen doen aan de voeding om er voor te zorgen dat deze niet opblaast zoals bij sommige anderen 43PUS modellen al is gebeurd

maartenbakker

Golden Member

Oh dat mankement had ik gemist (ik zie meestal wat oudere toestellen), wat gebeurt er met die voedingen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik heb een paar tv's gezien met deze voeding waarbij c8626 poef ging.
deze is optelossen door een 47pf 2kv condensator te installeren ipv een 1kv condensator

en in deze thread was iemand met een defecte U8601 led flyback driver.
weet niet of we hier iets aan kunnen doen

ik weet ook bijna zeker dat dit jaar nog meer van deze 43pus tv's stuk gaan dus dat gaat interessant worden om te zien waardoor ze stuk zijn gegaan

maartenbakker

Golden Member

Ahja, blauwe ceramische condensatortjes... Al een probleem sinds de K40 en nadrukkelijk een probleem sinds de FL1.1...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

er is ook goed te zien dat het gedeelte waar c8626 zich bevind onder zware stress komt te staan omdat de pcb daar redelijk bruin is en de meest donkere plekken bevinden zich bij d8608 en r8606 dus als die componenten vervangen kunnen worden door componenten die de stress van dat circuit aan kan zou dat misschien beter zijn voor de betrouwbaarheid van de voeding.

nou weet ik niet of dit mogelijk is maar als iemand daar na kan kijken of dit mogelijk is zou dit misschien wel een upgrade voor dit type voeding kunnen worden om de betrouwbaarheid te verbeteren

maartenbakker

Golden Member

Misschien nog een betere diode vinden, maar deze componenten een paar mm boven de print monteren zou al veel kunnen helpen. Stuk gaan ze tot nu toe niet begrijp ik dus het gaat vooral om het afvoeren van de warmte.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo,

Ook mijn 43PUS6101/12 heeft het net begeven na een harde knal (net alsof er een ballon kapot knalde). Het geluid naar de externe speakers dat via de TV liep (HDMI->Optical) bleef het gewoon doen, maar het beeld viel weg. Vermoed dus dat dit bij mij ook kapot is. Zal hem morgen even openmaken... Zo te lezen dus een zwak condensatortje. Alhoewel ik wel twijfel of daar zo'n luide knal uit kan komen als ik jullie foto's bekijk...