LED driver stroom /spanning aan passen Philips led tv

Hoe kan ik op een eenvoudige manier de led driver op de voeding van een tv backlight aapassen ? Dit ivm modicficatie van een backlight panel met andere leds. De stroomsterkte /spanning is nu iets te hoog en dan gaan de leds verkleuren en heel snel kapot. Meer leds in serie kan niet want er is geen ruimte hiervoor. E n ook schakelt de led driver het uit. Het gaat om een Philips 47PFL3188H. De orginele leds waren 6 volt de vervangers 3 volt. Daarom heb ik de strips per 2 in serie gezet maar dat is dus niet voldoende.

*hier heb ik geen app voor nodig

de spanning is minder een probleem, de driver is een stroombron. je zult dus de stroom aan moeten passen waar de driver op terugregelt. wrs de meetshunt aanpassen op de driver zelf, zodat deze eerder terugregelt. er zal een hele lage waarde inzitten als 0,22 of 0,10 ohm. die maak je iets hoger in waarde zodat de driver terugregelt. en dan nog is het experimenteel en zou ik een ruime marge houden mbt opgegeven waarden. als de leds te heet worden nekken ze ook snel weer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dan bedoel je het de weerstanden rondom het driver ic aan de onderkant van de voedingsprint denk ik?

*hier heb ik geen app voor nodig
Sine

Moderator

Meestal zit daar een led driver ic op waar een duidelijke datasheet van te vinden is, even kijken hoe men het eea in elkaar gestoken heeft.

Daar zitten meestal wat controles op mbt spanning, dus dat kan wel eens tricky zijn om aan te passen.

Is het echt niet mogelijk om eenvoudiger de led stroom te begrenzen bijv. door een potmeter tussen de led voeding te zetten, of diode in serie om de stroomsterkte iets te beperken. Het gaat om het opstarten wanneer de lichtregeling nog niet mogelijk is in het menu. Of ligt het specifiek aan de forward currents van de leds (14 in serie nu ) waardoor ze te snel kapot gaan.

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Current sense weerstand in de driver verhogen is de enige echte manier. Weerstand of potmeter in serie gaat niet werken. Een stroombronschakeling met transistor heel misschien, maar alsnog kan hij dan in beveiliging gaan omdat de gemeten stroom niet klopt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zie in de service manual een optie voor backlight setting PWM limit die nu op 20 staat. Misschien is het op die manier ook in te stellen ???

[Bericht gewijzigd door Bart64 op donderdag 19 maart 2020 17:32:47 (33%)

*hier heb ik geen app voor nodig

ER is toch iets van een schema van de psu ondanks dat ergens werd opgemerkt dat dit een blackbox is. Hieronder een foto van het gedeelte zover ik kon zien van de led driver.

Iemand een idee welke weerstand of ander component eventueel aangepast moet worden ?

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

De senseweerstanden zitten tussen Q8101 en massa. Je zou die met de hoogste waarde eens weg kunnen halen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb de hoogste R verwijderd er zitten er 5 maar na verwijderen van 3 blijft de sterkte hetzelfde. Ze zitten ook allemaal parallel dus eigenlijk is het toch maar één weerstand ? Misschien kan ik beter ze allemaal weghalen er een potmeter van 50 ohm inzetten om te testen welke ohmse waarde het best is . De spanning is nui bij opstarten 2,5 V per led, na opstarten te hoog 3,5 V nl

*hier heb ik geen app voor nodig
Sine

Moderator

Het is in principe 1 weerstand ja, maar die 50R ga je gegarandeerd uitroken.

Kijk ook eens naar de totale waarde van die weerstanden, dat komt niet eens een heel klein beetje in de buurt van 50R.

Ik moet even weten wat de goede waarde moet zijn vandaar, daarna kan er vaste weerstand in, maar met potmeter kan ik wel de spanning per led maximaliseren.

*hier heb ik geen app voor nodig
Sine

Moderator

Het is geen spanningsbron maar een stroombron, de spanning per led blijft (ongeveer) gelijk.

Een potmeter van 50 ohm op max 50 ohm doet de leds inderdaad op de goede spanning brengen! Opstarten nu met max 2,5 V en max 2,9V ! EN ze branden precies goed en verkleuren niet meer. Bedankt allemaal!

*hier heb ik geen app voor nodig

Het zijn best simpele circuits, leuk dat het je gelukt is!

maartenbakker

Golden Member

Wel apart dat 50 ohm op die plek en goed werkt en niet uitrookt. Ik zou denken dat het beeld dan toch flink donkerder is.

Hoe dan ook: goed gedaan!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

het kan best werken, als de leds gelijk in serie staan en de driver dik 150V uithoest, dan is de stroom ook laag.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

DAt doet Samsung backlights in de EH series geloof ik. Maar dan heb je wel het probleem dat als er een led kapot gaat de hele backlight kapot is. Bij Philips hebben ze dit probleem ondervangen door 2 x 2 parallele , maar dan is led driver weer de spoiler die nekt als er te veel of te weinig stroom loopt, schakelt die hele circuit dus af. Maar rare is dat sommige leds in sluiting gaan ook soms en dan knettert er soms een hele reeks mee. Maar heel vaak is er maar één LED soms die los is gebrand. Ik heb trouwens de Samsung leds die zelf herstellend lijken te zijn, als ze te heet worden of grote stroom krijgen gaan ze op zwart. Laat je ze even afkoelen dan doen ze het daarna soms toch nog....dus erg veel verschil in deze backlight leds. Ik heb ze trouwens toch allemaal per strip vervangen maar probleem is dan wel dat ze goed gemonteerd moeten worden precies en de lensjes ook, want egale lichtvlekken zijn dan al gauw gemaakt maar het resultaat is wel redelijk:
Alleen bij witte vlakken valt het meer op, maar dat is een probleem wat volgens mij bij alle backlights zich voordoet. Ik zag trouwens dat de rails waarop de strip zijn gemonteerd iets te verschuiven zijn aan de randen zijn de schroefopeningen nl ovaal, dus de backlight worden wel in de fabriek op zuiverheid nog afgesteld denk ik op egaliteit.

*hier heb ik geen app voor nodig

Eigenlijk is het zowizo beter om de LEDs vanuit de doos al minder stroom te geven, gaan ze veeeel langer mee! En qua lichtopbrengst merkje weinig

Ja ik vroeg me echt of wat nou de beste spanning /stroomsterkte is voor zo'n led. DE specs geven aan tot 3,5 Volt per led en max forward current. Wat betekent dat nu precies?

*hier heb ik geen app voor nodig

Ja maar de gemiddelde gebruiker weet dat niet en als je dan je tv net op maximaal zet en niet op de ecostand weet ik zeker dat je de leds echt binnen 2 jaar wel opbrandt.

*hier heb ik geen app voor nodig

De 3,5V per led is niet zo belangrijk, maar dat de voeding niet meer levert den de Fwd current is wel erg belangrijk!! Te veel is een snel getoaste LED...