Aardlekschakelaar Solar edge pv-omvormer

de kabeldikte is bepaald door het vermogen icm lengte. je wilde een B16 ervoor zetten, de omvormer is 3000W. soepel zou ik niet nemen hier, gewoon ymvk in 4mm2, tegenwoordig DCA 3x4mm2. buis zou ik 19mm nemen, 4mm2 is dikker en dus ben je nogal aan het duwen met die kabels.

zet er ook een werkschakelaar vlakbij, als de groepenkast niet op enkele meters afstand in dezelfde ruimte hangt moet dat ook.

van doepke heb je een goedkoper model B aardlek speciaal voor PV en autoladers, de DFS4R

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 29 juni 2019 14:29:13 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op 29 juni 2019 14:18:24 schreef Corné 12:
Naar de omvormer wil ik graag 4 mm2 leggen (3 draden, fase, nul en aarde).

Waarom neem je niet gewoon kabel in plaats van lossen draden? Werkt toch veel prettiger.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Beetje late reactie. Beweegreden is de bestaande buis waar een antennekabel in zat. Deze komt te vervallen. Dit scheelt een pijp aan het plafond.

Vanaf de meterkast tot de bestaande inbouwdoos is het 2,5 meter (in meterkast zit een 19 mm pijp). Bij de inbouwdoos zal het krapst worden, gezien daar het gat mij het kleinst lijkt (krijg mn pink er net een stukje in). Vervolgens boor ik een gat in de inbouwdoos, waardoor ik aan de ander kant van de muur kom, +- 1,5 meter bij de omvormer vandaan.
Omvormer komt in het trapgat te hangen. Waar hij uit de weg en niet direct in het zicht zit. Eventuele storingslampjes zijn wel zichtbaar als je de trap afloopt.

3 x 4 mm2 ymvk kabel is 12 mm dik. Dit zou krap kunnen worden. In het slechtste geval moet ik hem strippen.

Aan de volgende automaten zit ik te denken:
https://www.elektrobode.nl/products/eaton-moeller-aardlekschakelaar-pf…

https://www.elektrobode.nl/products/eaton-moeller-installatieautomaat-…

2 polig of 1 polig + nul lijkt mij niet uit te maken.

[Bericht gewijzigd door Corné 12 op maandag 1 juli 2019 21:20:32 (18%)

je kunt de kabel idd strippen, en waar deze uit de doos door de muur gaat de mantel wel laten zitten. in de meterkast de buis modificeren zodat deze op de kast uitkomt ipv langs de kast.

belangrijk is dat de omvormer zn warmte kwijtkan, dus ruim onder en boven vrijhangen. in de winter is het verlies extra warmte in huis dus heb je er extra nut van.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een paar dingen:

B karakteristiek is bij (waarschijnlijk alle) Solaredge omvormers niet verplicht: Een 6mA verklaring is moeilijk te vinden maar met een beetje inzet (paar dagen grmbl)...

Google maar eens op se_pv_inverter_insulation_resistance_detection_self_declaration.pdf

Verder is er nog wel onduidelijkheid over de lastscheiders heb je een lastscheider in de AC (kan de groepautomaat/ALS zijn) én de DC nodig.

Die DC is natuurlijk weer ruk want telt de schakelaar op de omvormer? Sommige omvormers hebben een directe mechanische lastscheider geïntegreerd maar juist de SE heeft dan weer een schakelaartje wat indirect de relais opent: Telt dat?

En dan ook: Een DC lastscheider bij een SE is misschien juist in strijd met het ontwerp van deze omvormer waarbij de restspanning kan afvloeien naar, ja, waarheen eigenlijk? Maar met een lastscheider blijft die spanning dan bestaan of kunnen de optimizers deze op zichzelf dissiperen in de vorm van warmte o.i.d.?

Voor de AC een werkschakelaar plaatsen en als de AC uit staat kan je de DC stekkers loshalen, deze zijn aanraak veilig, en dan ben je naar mijn idee ook gescheiden.
En waarom kiezen voor een ALS en automaat i.p.v. een ALA?
Je gaat er een 3 kW AC omvormer aan hangen, dan kan je best uit een meet B16/0,100 ALA. en neem dan een knappe, dus geen Emat of Garcia, EATON is wel oke.
Bij SE zakt de spanning na afschakelen van de DC, dat duurt even,maar zakt uiteindelijk naar 1-1,1V per optimize en je kan nooit meer dan 50 optimizers aansluiten (op een 3 fase unit, op 1 fase 25) dus AC afschakelen, even wachten, dan DC stekers loshalen, en hij is gescheiden.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op donderdag 19 maart 2020 01:44:53 (27%)

zit sinds 2009 in de PV.

Waarom zou je 4 mm2 pakken ? Het is omvormer van 3000 watt wat hij alleen op piek piek haalt...

soepele draad zou ik niet doen dat kan weer minder stroom aan omdat het minder effectieve oppervlakte heeft ten opzichte van massief.

je mag met 2,5 mm2 op redelijke afstand tot +/- 20 A zekeren..

Ik zou gewoon een standaard almatje pakken 16B 30 ma, niks spannends.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Heren topic is meer dan 1 jaar oud, TS is allang klaar denk met de zonneinstallatie....