Kleioven van 380v naar 220v

Beste allemaal,

nu ik interesse heb in pottenbakken, wil ik een kleioven kopen. Alleen is de oven die ik wil kopen stuk (een paar doorgebrande spiralen) en is de oven 380V.

Nu heb ik thuis slechts 230V. Nu luid mijn vraag: Kan ik de bestaande oven die op 380V krachtstroom draait omschakelen naar 230V en nog steeds hetzelfde vermogen hebben als 380V?

Vraag 2: Wat moet de lengte/diameter zijn van de spiralen als ik ze op 220V wil gebruiken?

Ik kan best zelf de spiralen gaan wikkelen als ik maar weet van welk materiaal en welke diameter ze moeten zijn. Er is een grote staalwinkel in de buurt waar ik "elke denkbare vorm van staal" kan bestellen, dus het materiaal, daar moet aan te komen zijn.

De oven wil ik later ombouwen naar een arduino gestuurde (en dus ook preciesere temperatuur) oven. Dus met een termokoppel en dan aan/uit via de arduino met een relais.

Oke, ik hoop dat jullie een paar goede reacties kunnen geven.

Groeten,

de oven

Shiptronic

Overleden

Gewoon 230 spiralen( mischien 1 minder) inzetten je kan geen zwaarder vermogen vragen dan wat een 230 WCD kan leveren. Kijk wat betaalbaar is en simpel past!

Pmax = 16A x 230V = 3.680 dus max 3 spiralen van 1.226,66 W of meerde kleintjes voor een betere verdeeling.

Op de juiste spanning en 3F kan je er 400x 16 = 6.400 W uit halenper fase totaal dus bijna 20 KW !

[edit] Ik ben bang dat je dat ding nooit op temperatuur krijgt.

[edit] bij naderinzien, de elementen kunnen al in ster staan, dan zou je ze op 230V aan kunnen sluiten, kan je wat foto's posten van de aan sluitingen? zit er een Nul in?

Wat is het vermogen van de oven? in ster zou dit 11 a 10KW zijn

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

Is het een zelfbouwding van de verkoper?
Of zit er een typeplaatje op?
Wat is het voor een ding?

Los van het ombouwen van de spiraal: Is je elektraaansluiting uberhaupt wel krachtig genoeg voor het vermogen?

Meestal zitten ze niet voor niets op 380V. Als je nu geen 3-fase hebt dan is je hoofdzekering 25-35-40A (Afhankelijk van de leeftijd van je installatie)

Dat betekent dat je bij een 40A aansluiting maximaal 9,2kW vermogen hebt. Andere verbruikers moet je ook meerekenen, dus netto zal er minder overblijven wat je voor je oven kan gebruiken.

Zeker als je andere grootverbruikers hebt moet je dus erg goed oppassen (droger, boiler, warmtepomp, auto, oven enz)

Zoals gezegd is het begin te bepalen wat het vermogen van die oven is.

Daarnaast heb je ook nog de uitdaging van de stekker: Op een normale wandcontactdoos wil je eigenlijk al geen 16A continue trekken. Zeker in een oudere installatie is dat naar mijn mening al een risico.

32A zou nog kunnen als je een 32A CEE connector gebruikt, maar dan houd het toch wel een beetje op (op 1-fase). (=7.4kW)

Shiptronic

Overleden

Zou die in ster staan dan zou je aan het randje zitten door 1 element af te koppelen.

Maar idd wat voor aansluiting heeft TS? Verzaren naar 3F lijk me de enige optie kost `1x

1-fase naar 3-fase: u heeft 1x10A/1x20A/1x25A/1x35A - u wilt 3x25A (of zwaarder t/m 3x80A) € 347,51

ex de benodigde hardware zoALS een 3F VSS en een 3F automaat. Maand tarief blijft dan hetzelfde. Je krigt dan wel een Andere 3Fasen meter. en 3 nieuwe Hoofd automaten 25A voor de meter.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Kijk idd eerst naar het benodigde vermogen, dikke kans dat je dat nooit gaat halen met 230V 1 fase.

zit sinds 2009 in de PV.

De elementen zijn zeer waarschijnlijk 220 V (oid) per stuk.
Als je die apart aan kan sluiten, elk element een eigen stekker, dan kun je 'm verdelen over meerdere groepen.
Evt. 1 bij de buren inprikken :-)
Theoretisch kan het, maar wel opletten !
Heeft de oven een thermostaat ? Met hoeveel contacten ?

Bedankt voor alle snelle reacties.

Allereerst, per groep heb ik 16 ampere per groep (vermoed ik, zie foto bijlage). Ik heb nog gedacht aan een electrische gaspitaansluiting, dat zou voldoende wattage moeten leveren voor de oven(misschien).

De preciese specificatie is 11000 watt, en dus voor 220 niet te doen eigenlijk.

Dat lost gelijk het probleem op van het zelf moeten wikkelen (tenzij de maat te verkrijgen is, alleen weet ik niet welk materiaal is gebruikt voor de spiraal). De kosten per spiraal: 78.65 euro. Een beetje duur als het er meerdere moeten zijn.

Maar goed, ik lees 347,51 euro voor een 3 fase aansluiting. Dat is op zich niet heel gek duur, maar wel duur als ik me bedenk dat de woning binnenkort mogelijk gerenoveerd, danwel geloopt gaat worden om plaats te maken voor nieuwbouw. Dus voor nu, geen optie.... De oven is wel heel mooi, dus misschien schaf ik deze aan om te wachten tot een tijd dat er wel 3 fasen stroom aangelegt kan worden.

Maar hoe duur zijn die 3 fase automaten/meters dan? Een tweedehans kan toch nooit zo heel duur zijn?

Op 18 maart 2020 16:00:52 schreef Kees frees:
De elementen zijn zeer waarschijnlijk 220 V (oid) per stuk.
Als je die apart aan kan sluiten, elk element een eigen stekker, dan kun je 'm verdelen over meerdere groepen.
Evt. 1 bij de buren inprikken :-)
Theoretisch kan het, maar wel opletten !
Heeft de oven een thermostaat ? Met hoeveel contacten ?

Het probleem is: de hoofdschakelaar is 25A, verder zou je het net aan redden als je 230 can iedere groep zou pakken.

Maar goed, ik kon bij de hoofdstop kiezen 25 of 35 A, als deze er weer uit zou springen zou het bij 25A gratis vervangen zijn en bij 35A zou er betaald moeten worden (er was sluiting bij het aansluiten van een stopcontact en dus sprong de hoofdstop er uit ipv de 16 stop in de meterkast....). Ik weet niet of zo een stoppenaansluiting ook een 50A stop zou kunnen hebben. Maar dat zou dan nodig zijn.

Maar goed, dus per groep een aantal spiralen (het zijn er 9 in totaal), 3 stuks dus en dan in parallel de boel zo laten draaien??? De controle unit moet nog gemaakt worden, dus in princiepe zou dit moeten kunnen mits de hoofdstop wordt vervangen door 50A. Voor het geld van die te laten vervangen door het stroombedrijf, kan ik net zo goed 3 fase aan laten leggen.

In theorie kan ik dus met die 3 groepen uit de voeten? Het zou hetzelfde als electrisch koken moeten zijn toch??

He bedankt voor alle reacties!

Groeten,

de oven

De meter kost niets (iig in NL), want dat valt onder het deel van de netbeheerder.

Bij Liander kost 1-fase naar 3-fase 347 eur incl btw.

Maar daar komen nog wel de kosten bij van het geschikt maken van de meterkast. Gezien de kennis van TS kan hij dat het beste uitbesteden.
Daar zitten dus ook nog wel wat kosten aan.

Adhv de foto van de meterkast is dat niet zo te oordelen, met een overzichtsfoto is dat iets beter te doen.

Kosten varieeren van een goede 100 euro (hoofdzekering + krachtgroep) aan materiaal (als de rest al geschikt is en past) tot een goede 500 euro ofzo voor een complete nieuwe kast.
Montage van een groepje + hoofdschakelaar valt nog wel mee, complete kast is wat meer werk en dan zit je incl arbeid al snel op 1000 euro

Overigens: is het NL of BE?

In NL is tot 35A (smeltzekering) het vastrecht gelijk, daarboven wordt het meteen een klap duurder.

En met 50A zou je 11.5kW kwijt kunnen. Maar dan moet je verder niets in je huis aanzetten.. En je moet de oven vast aansluiten, want de gangbare stekkers houden op bij 32A.

Een 3-tal stopcontacten misbruiken, met haspels door je huis enz, is eigenlijk geen realistische optie. (Nog los van het risico op brandgevaar als je een oude installatie continue met 16A belast)

Shiptronic

Overleden

Op 18 maart 2020 16:59:44 schreef de oven:
Nou de foto van de meterkast.

Das een foto van automaten , niet de hele kast, hier kunnen we niet veel mee :)

Dat is een extra voordeel van ombouwen naar 3F , de hoofdzekeringen kan je zelf weer inschakelen, maar ik snap dat de inverstering niet loon voor de tijd dat je er nog verblijft. Of generator kopen , zelf zou ik een gasgestookte nemen, gas heeft vermogen zat met wat magneet ventielen ook prima te regelen

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 18 maart 2020 18:36:00 (43%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wat ik me (al langer) afvraag, waarom moet er gezien het vermogen in korte tijd zo veel energie in ?
Of mag het met wat minder vermogen wat langer duren ?
Als er niet te veel warmte weglekt dan loopt de temperatuur toch wel op.

Shiptronic

Overleden

ligt ook aan het formaat. en je hebt je aan een stook lijn te houden, dus daar heb je een bepaald vermogen voor nodig

bron : https://www.mojokeramiek.nl/handige-tips-2-2/tips-keramiekoven/

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 18 maart 2020 18:39:11 (77%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

Op 18 maart 2020 17:07:19 schreef de oven:
[...]
Ik weet niet of zo een stoppenaansluiting ook een 50A stop zou kunnen hebben.
(...)
(...) mits de hoofdstop wordt vervangen door 50A. Voor het geld van die te laten vervangen door het stroombedrijf, kan ik net zo goed 3 fase aan laten leggen.

In nederland krijg je nooit van een netbeheerder gedaan om een 50A aansluiting te maken. Dan moet de straat open, want een 6qmm aansluitkabel is te dun. Tis of 35A éénfase, of 3x25. Wil je meer, gaat 't echt geld kosten.

Op 18 maart 2020 18:32:52 schreef Shiptronic:
[...]

Das een foto van automaten , niet de hele kast, hier kunnen we niet veel mee :)

Dat is een extra voordeel van ombouwen naar 3F , de hoofdzekeringen kan je zelf weer inschakelen, maar ik snap dat de inverstering niet loon voor de tijd dat je er nog verblijft. Of generator kopen , zelf zou ik een gasgestookte nemen, gas heeft vermogen zat met wat magneet ventielen ook prima te regelen

Dat is het enige in de meterkast behalve een meetapparaat van de netbeheerder. De hoofdstop zit in een kast in de trappenhal. De foto; bij meer 16A zou het er af moeten springen. 3 Groepen, thats it.

Op 18 maart 2020 19:31:14 schreef mvdk:
[...]
In nederland krijg je nooit van een netbeheerder gedaan om een 50A aansluiting te maken. Dan moet de straat open, want een 6qmm aansluitkabel is te dun. Tis of 35A éénfase, of 3x25. Wil je meer, gaat 't echt geld kosten.

Goed om te weten dat het bij 35A op houdt. Dan weet ik waar ik van op aan kan. Hij had eventueel nog meer aansluitingen dan er woningen/appartementen waren. Maar ik ga niet een 3 fase aanleggen, dat is iets voor een volgende woning. Maar begrijp ik nou goed uit je verhaal dat 3x35A niet zo gaan? Dan heb je in ieder geval genoeg om ook nog andere apparaten te laten draaien.

Is 3 fase en een enkele fase ook mogelijk om te hebben? Dus 3x35A voor een werkplaats en 1x35 voor het huis?

Op 18 maart 2020 18:34:46 schreef Kees frees:
Wat ik me (al langer) afvraag, waarom moet er gezien het vermogen in korte tijd zo veel energie in ?
Of mag het met wat minder vermogen wat langer duren ?
Als er niet te veel warmte weglekt dan loopt de temperatuur toch wel op.

De temperatuur MOET precies zijn wat er gegeven wordt in het recept. Misschien dat je in de buurt komt als je de oven nog beter isoleert. Maar goed, dat ga ik allemaal niet doen, want ik wil geen brand.

Op 18 maart 2020 18:37:06 schreef Shiptronic:
ligt ook aan het formaat. en je hebt je aan een stook lijn te houden, dus daar heb je een bepaald vermogen voor nodig

bron : https://www.mojokeramiek.nl/handige-tips-2-2/tips-keramiekoven/

Ja het is een wat grote oven, kan je wel mooie grote stukken mee maken. Een kleiner model wat net binnen de 16A 230V valt zou prima zijn, maar die zijn nou eenmaal niet zo groot. Zo een oven stookt het op tot een graden of 1200+ C dus daar gaat de nodige energie in. Goede link trouwens, ook al is de oven 2e hands, er zal gerust vocht in de stenen zitten en ik wil echt niet de oven stuk hebben. Dus de eerste keer gebruik na een tijd stil te hebben gestaan, zal het zeker rustig op stoken zijn.

Hier heb ik echt wat aan gehad jongens!! (meisjes??.. geen idee, dat zie je natuurlijk niet door het internet heen)

Groeten,

de oven

een pottebakkersoven op een huisaansluiting gaat het niet worden, 11.000W bij 230V is 50A, dat kun je wel vergeten. 1x geld uitgeven om naar 3x25A krachtstroom te gaan, kast aanpassen en hoofdaansluiting naar 3 fasen omzetten. vastrecht is hetzelfde als 1x25A. op 3x 25A kracht is 11kW geen punt, daar kun je 17kW op aansluiten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hensz

Golden Member

Op 18 maart 2020 16:58:18 schreef de oven:
Maar goed, ik lees 347,51 euro voor een 3 fase aansluiting. Dat is op zich niet heel gek duur, maar wel duur als ik me bedenk dat de woning binnenkort mogelijk gerenoveerd, danwel geloopt gaat worden om plaats te maken voor nieuwbouw.

Als het een huurwoning is, is het misschien de moeite waard om bij de verhuurder te informeren hoe hier mee omgegaan wordt. Het zou zomaar kunnen zijn dat je die investering toch maar één keer hoeft te doen omdat het e.e.a. hersteld wordt naar hoe het bij sloop was. In geval van renovatie mag je erop rekenen dat alles intact blijft.
Ik denk trouwens dat de verhuurder nog wel ff toestemming moet geven of in ieder geval bericht wil wat je gaat doen én dat ze eisen dat het door een erkend installateur gebeurt.

Don't Panic!

mod edit,
even die onleesbare lap tekst uit het topic gesnoeid ivm leesbaarheid

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 2 april 2020 14:19:33 (99%)

Shiptronic

Overleden

Cursus knippen en plakken gevolgd? Het word er niet duidelijker van/ ik heb geen zin om die brei nog een keer te lezen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Ik voel dat er nog een >knip< aan gaat komen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

TS is wat oververhit. Misschien een volgend topic over een koelkast?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nouja om verder te gaan dan maar....

Het lijkt wel een andere vraag, dus een ander topic. Maar goed..

Het lijkt mij minder toegankelijk voor een voorbijganger zo.

Bedankt voor alle reacties!

Maar nog niet helemaal duidelijk voor mij waarom de winkel nou 14.6ohm elementen heeft. De oven heeft 9 plekken voor een warmtedraad. Maar hoe ik ook went of keer, ik krijg er maar geen 11kW uit.

Misschien de winkel maar weer bellen hoe zij het schakelen.

Aha, ik denk dat ik het al weet... Net voordat ik wilde posten: V^2/R=P.

Nu komt het he!? 400^2/(14.6*3)= 3652.97 watt, en dat is voor 3 elementen. 9 elementen is dus: 3*3652.97=10958.90watt en dus 11kW.

Ze hebben dus een delta schakeling verzonnen met 3 14.6ohm weerstanden in serie.

De weerstandsdraden die de boel hebben overleeft zijn 16.5ohm voor de 9.9kW in de serie/delta schakeling. Dat is natuurlijk niet goed gegaan met de boel in ster schakeling.

Als ik de kapotte draden doormeet, komt er +-45ohm per draad uit. 9*((230^2)/45)= 10580watt uit. En dat was dus voor een sterschakeling.

Wel beter is het om het op de manier te doen dat de elementen 14.6ohm moeten zijn. Daardoor kan je per element dikker draad nemen wat weer leidt tot een langere levensduur (zoals het boek "the electric kiln" dat zegt).

Het wordt dus 9 keer 14.6 ohm draad. Ik ga zelf kanthal draad halen en zelf de elementen winden, want een element kost 78.65 euro, en dat wordt me te duur. Als ik goed heb gekeken gister kan ik voor 90 euro klaar zijn. Volgend bericht zet ik er wat meer in over de arduino en relais, k-type thermokoppel, en arduino thermokoppel shield.

Dikker draad is beter, maar het liefste druk ik de kosten, dus wellicht word het een compromie met de draaddikte.

Groeten,

de oven

Op 2 april 2020 10:37:07 schreef Shiptronic:
Cursus knippen en plakken gevolgd? Het word er niet duidelijker van/ ik heb geen zin om die brei nog een keer te lezen.

Het zou nu duidelijk moeten zijn.

Op 2 april 2020 10:40:46 schreef Arco:
Ik voel dat er nog een >knip< aan gaat komen... ;)

Op 2 april 2020 10:45:23 schreef buckfast_beekeeper:
TS is wat oververhit. Misschien een volgend topic over een koelkast?

Wat moet ik hier nou van zeggen.

Op 2 april 2020 10:50:41 schreef rew:
En een slotje.

Absurd!