mengmachine met 220 schakelaar

Goedemorgen,

onlangs heb ik een werkende vleesmengmachine gekocht. Werkend gezien. Nu hij is getransporteerd en geplaatst in mijn werkplaats krijgen we hem niet aan de praat.

Bij het aansluiten van de 380v stekker komt er tussen de fasen 400v en met de N 230 volt met alle drie de fasen. Het lijkt er dus op dat de stroomvoorziening niet het probleem is.

Er zit een 220v schakelaar op een fase en de N aangesloten. Zodra we de schakelaar indrukken springt een van de fasestoppen (oude 16a porseleine stoppen) uit de stoppenkast en de hele groep springt er vervolgens ook uit in de meterkast in huis.

Is de schakelaar nou kapot, of zie ik iets totaal over het hoofd. Voordat ik de schakelaar er tussenuit haal wil ik zeker zijn dat ik de elektromotor niet opblaas. We hebben niks aan de bedrading verandert en de N is ook in de contrastekker de N.

buckfast_beekeeper

Golden Member

N is normaal gesproken blauw. Ik denk dat het in NL zelfs in de NEN zal staan.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 19 maart 2020 12:10:22 schreef buckfast_beekeeper:
N is normaal gesproken blauw. Ik denk dat het in NL zelfs in de NEN zal staan.

ja klopt, de N is hier alleen grijs en ook zo aangesloten in de stekker.

De schakelaar welke op de foto is afgebeeld is een magneetschakelaar met daaraan een thermisch blok met links een rond schijfje met cijfers.
Dit is het minimale/maximale stroombereik, welke is in te stellen

Het thermisch blok wordt ingesteld moet in de range liggen van de nominale stroom van de motor om deze te beveiligen.
Gezien hij heeft gewerkt gaan we even vanuit dat dit goed is.
Deze is ingesteld op 7,5A

Even wat betreft je zekeringen. Zijn dat wel trage zekeringen (te herkennen aan een slakkenhuis afbeeldinging op de zekering)?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De tranen springen me in de ogen.
Wat een prutswerk, vooral bij de aansluiting waar ook. de V-snaren op staan
Ik mis overal de aarde!
Snoeren met niet genormaliseerde kleuren.
Komt de machine soms uit duitsland?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 19 maart 2020 13:26:46 schreef Toeternietoe:
De tranen springen me in de ogen.
Wat een prutswerk, vooral bij de aansluiting waar ook. de V-snaren op staan
Ik mis overal de aarde!
Snoeren met niet genormaliseerde kleuren.
Komt de machine soms uit duitsland?

de machine is nog ver uit de vorige eeuw, ik denk 1970. zou heel goed duits kunnen zijn, of grieks.
ik snap wel dat je het prutswerk vind, dat de kleuren niet kloppen had ik ook al gezien. Maar het blijft dus vreemd dat hij het heeft gedaan en nu niet meer, los van het prutswerk.

ik vraag me af of het nou aan de tussenschakelaar ligt (waar de dunne rode draden heen gaan) of aan de elektromotor zelf ligt. Ik sta op het punt om de 3 onderste draden los te maken en te kijken of het aan de schakelaar ligt.

Dat is ook een optie. Dan kan je kijken of de stuurstroom werkt en de magneetschakelaar werkt.

Ik zou de bedrading van de e-motor loskoppelen, want dan kun je de tijd nemen. Wanneer de magneetschakelaar ingeschakeld kun je meten op de losgekoppelde draden of daar 3 x 400V op staat. Je kunt nu ook de aan/uit knop en thermisch-blok testen.
Je hebt het ook over een 'tussenschakelaar'. Wat bedoel je hiermee? Zit er tussen de magneetschakelaar en e-motor nog een extra relais/schakelaar o.i.d.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik zie geen schakelaar met 230Volt.
Wel een magneetschakelaar voor 230Volt.
Is er wel een 5 polige steker met 5 aderig snoer? En is de Nul in de contaktdoos ook aangesloten.
Ik vermoed dat er nog een IN en een UIT drukknop op zitten.

Probeer eens zonder motor, dus de 3 motordraden op de thermische beveiliging los te nemen. Dan test je alleen de stuurstroom en kun je misschien wat aanvullende conclusies trekken.

In 1970 hadden ze in Duitsland rood voor aarde, toen hadden wij grijs voor aarde.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 19 maart 2020 16:20:45 schreef Toeternietoe:
Ik zie geen schakelaar met 230Volt.
Wel een magneetschakelaar voor 230Volt.
Is er wel een 5 polige steker met 5 aderig snoer? En is de Nul in de contaktdoos ook aangesloten.
Ik vermoed dat er nog een IN en een UIT drukknop op zitten.

Probeer eens zonder motor, dus de 3 motordraden op de thermische beveiliging los te nemen. Dan test je alleen de stuurstroom en kun je misschien wat aanvullende conclusies trekken.

In 1970 hadden ze in Duitsland rood voor aarde, toen hadden wij grijs voor aarde.

De dunnere rode bedrading gaat naar een aan/uitknop. Die zit aangesloten op de grijze Nul, en op L3 (rode dikke draad).

zodra je die aan/uiktknop indrukt, slaat de stop van 1 fase door. ik ga zo de bedrading naar de motor losmaken, zal daarna posten hoe dat ging....

GJ_

Moderator

Even voor de goede orde: de rode bedrading is gewoon volgens de norm. Ik zie alleen een afwijking in de voedingskabel.

Als je met dit relais een 3 fase motor wil schakelen dan moeten de dikke draden op resp L1, L2, en L3 de drie fases zijn.
Wat dan in dit geval inhoud dat blauw een fase moet zijn.....

Zijn de draden op het relais soms los geweest ?
Wat zijn de aderkleuren in de voedingskabel ?

Inmiddels motor losgekoppeld en dan is er niets aan de hand. Lichtje in schakelaar gaat zelf netjes branden.
Het probleem lijkt dus idd bij motor zelf te zitten. Nu heb ik gekeken naar de stoppen, maar dat zijn gewone 16a stoppen. Geen langzame. Ik zou er nog 25a stoppen in kunnen zetten, maar daarvoor moet ik eerst de adapters uit de kast verwisselen. Daar heb ik er maar 2 van.
Of zal ik er maar een nieuw motortje in zetten, deze lijkt wel echt >50jr oud.

GJ_

Moderator

Dan klopt je thermische beveiliging niet. Zeker bij een menger een prima manier om je motor te verbranden.

1,5 kW laat normaal geen 16A zekering trippen tijdens aanlopen.
Kan alleen als de as vaststaat of sluiting in de wikkelingen.

Als deze dan de groep niet hoeft te delen met andere gebruikers.

Het gebeurt maar zelden dat een motor na transport opeens sluiting veroorzaakt.
Gezien de bedrading/bekabeling, eerst maar eens zien of daar sluiting in zit of dat er aders bloot liggen dan wel klem hebben gezeten tijdens transport.

Toon ook eens een foto van het motor kernplaatje en van de schakelaar en stekker?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 19 maart 2020 18:07:37 schreef GJ_:
Dan klopt je thermische beveiliging niet. Zeker bij een menger een prima manier om je motor te verbranden.

wat klopt er dan niet?

Op 19 maart 2020 19:43:08 schreef EvelineL:
[...]

wat klopt er dan niet?

1,5kW motor zit normaal rond de 3,0 Amp.

we hebben het motortje er maar even uitgehaald. De bedrading in de motor is zeer slecht. motortje is vies, lijkt zelf vet in te zitten.

hierbij ook een foto van motor en plaatje

Op 19 maart 2020 19:58:08 schreef HD13:
[...]

1,5kW motor zit normaal rond de 3,0 Amp.

en nu is de beveiliging 7,5Amp?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 19 maart 2020 20:00:01 schreef EvelineL:
[...]

en nu is de beveiliging 7,5Amp?

Motorstroom zal iets van 3,5 Ampere zijn voor een 1,5 kW motor. De thermische beveiliging heeft zo niet veel nut.

De motor ziet er heel erg slecht uit. Heeft gedurende lange tijd in een erg vochtige omgeving gestaan.
Draait de motoras nog wel soepel?
Een goede wartel is te veel gevraagd.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op donderdag 19 maart 2020 20:41:42 (15%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De motorstroom klopt wel. motor is 220/380 en geen 380/660 volt

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Dat maakt geen biet uit. 1,5kW op 400V is 3,5A
Zo breng je ts in verwarring.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 19 maart 2020 22:19:26 (25%)