van 10 parallele digitale signalen naar serieel en weer terug

aha, een volgende stap. Ik moet dus de componenten zo plaatsen dat de verbindingslijnen logisch getrokken kunnen worden. En dan vervolgens handmatig de verbindingslijnen aanbrengen?
In welke fase breng ik de voedingslijnen van de IC's aan?

[Bericht gewijzigd door Herms op donderdag 19 maart 2020 22:05:52 (14%)

bprosman

Golden Member

De stappen zou ik wel afmaken. Je maakt eerst een foutloos schema. De voeding is een deel van het IC, stel een 74ls00 heeft 4 poorten, A,B,C en D, dan is er nog een 5e element wat je voeding is.

Stap 2, dan geef je ieder onderdeel de juiste "Footprint" (behuizing).

Als dat "foutloos" pas naar een PCB gaan.

Zal vanavond wel een opzetje maken.
Wat voor weerstanden heeft je voorkeur, 7.5mm of 10mm steek ?
welke condensatoren , 2.5mm ? 5mm? 7.5mm ? Wat heb je liggen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Weerstanden 12,5 mm
Dioden 7,5 mm
Cond 5 mm
Ic's in dip
In welke stap voeg je dan de voeding toe, of gaat dat in de pcb?
Ik zag een hele rij problemen in de rapportage desondanks kwam er een pcb. Die zal dan wel niet foutloos zijn. Als het mogelijk is, graag screenprints zodat ik het zelf ook in het vervolg kan, dat vind ik wel belangrijk. Dan wel dat ik er verder van leer. Ik veronderstel dat het slim is om alle 3 schakelingen op een print te maken? En dan later splitsen.
Ik sluit ook de Kicad-bestanden bij, ik ben benieuwd wat ik daar fout heb gedaan.
En het gaat om de versie van Klok-Zender-Ontvanger met een 2-lijns verbinding. Kan ik ook al wat voorbereiden?

bprosman

Golden Member

De zender is klaar en geeft ook geen foutmeldingen.
Heb nog geen 100% check gedaan.
Zal morgen de ontvanger doen en uitleggen met screenshots hoe je de power aansluit.

Daarna zal ik de "Footprints" er aan hangen en uitleggen.
En ook de Kicad bestanden posten.

Overigens werk ik wel met een "Nightly build" versie van Kicad.
Dat is de laatste, kon zo snel geen oudere terugzetten.

Wire_Multiplexer.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik ben benieuwd. Ik probeer ook te leren. Ben met Kicad ook verder gekomen dan ik dacht.

Ik heb een printje ontworpen. 50x50 mm. Ik heb er 40 besteld.

16 IOs. D'r zit een 1k serieweerstand tussen, dus een ledje kan je direct aansluiten. Ook als input werkt het direct. Het plan is om in de eeprom een ID op te slaan. En dan kan je in de firmware iets doen met antwoord geven op een poll request over de RS485.

Voor de toepassing van de TS zou je dan iets moeten doen als

code:


   if (ikbeninput) {
      while (1) {
         c = read_byte ();
         if (c == my_id) {
            data = read_port (GPIOB);
            send_byte (my_id+0x80); 
            send_byte (data & 0xff);
            send_byte (data >> 8);
         } else if (c&0x80) {// iemand anders stuurt een antwoord
            (void) read_byte ();
            (void) read_byte ();
         }
      }
   } else {
      while (1) {
         c = read_byte ();
         if (c == my_id) { // Voor de OUTPUT modules: my_id = 0x80+id van bijbehorende reader. 
            data = read_byte ();
            c = read_byte ();
            data = data + c << 8;
            write_port (GPIOB, data);
         } else if (c & 0x80) { // write naar iemand anders
            (void) read_byte ();
            (void) read_byte ();
         }
      }

   }

Dit zou moeten werken, behoudens nog een beetje infrastructuur.

TS: let maar niet op mij: Als jij het anders wilt doen, moet je gewoon je gang gaan. Ik heb dit tot een printje uitgewerkt en op een regenachtige zaterdag ga ik misschien iets aan de software doen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Echte die-hards kunnen dat gewoon niet laten, hier zit er nog zo een... :)
Ik ben op mijn laatste idee verder gegaan en heb hem omgezet in de 4000-reeks zodat-ie op 12V kan lopen (en en passant de timers geëlimineerd).
Is nu nog 38x67.5mm, moet nog naar maximaal 50 bij iets kleiner.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik ga voor de 2lijns schakeling van Fatbeard, waarbij ik als tweede doel heb om met Kicad printplaten te kunnen ontwerpen. Met daaraan gekoppeld de ULN2803 om de leds aan te kunnen sturen. Meetpunten om signaal en klok met de scoop uit te kunnen lezen zou ook erg mooi zijn.
De onderdelen heb ik inmiddels in huis.

[Bericht gewijzigd door Herms op vrijdag 20 maart 2020 21:04:30 (32%)

Als je een print maakt zorg er dan ook voor dat de print zo volledig mogelijk en makkelijk aan te sluiten is.

Denk er goed over na, anders ben je beter af met enkele UTP kabels en nog goedkoper ook.

Beter een iets grotere print dan een verzameling van printen en losstaande of hangende onderdelen.

LDmicro user.

@TS, Hans,
Ik heb thuis nog een paar Weidmueller modulen liggen waarmee je 8 (of 16,weet ik niet meer precies) digitale signalen via een seriele verbinding (RS232, RS485?) kan versturen. Industriele toepassing, bedoeld om sensor- en actuator signalen heen en weer te sturen dus 24V gebaseeerd. De verbinding gaat via 4 draadjes als ik me goed herinner... 2 voor de voeding en twee voor de communicatie.
Intern werd het kunstje gedaan met een Motorola IC voor parallel/serie en v.v. omzettingen. In het Elektuur EDITs treinbesturingssysteem zaten dezelfde IC's (of soortgelijke uit dezelfde 'familie' als ik me goed herinner, om serieele data vanuit de rails om te zetten naar parallelle signalen voor de treintjes. Misschien dat de betreffende datasheet verklapt hoe het probleem in de vorige eeuw zonder microprocessor opgelost werd... En, als jouw probleem over slechts een enkele verbinding gaat, wil ik die Weidmueller dingen op mijn zolder wel gaan opzoeken voor je...

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

Als het 16 signalen zijn, is het aantrekkelijk, dan levert het een besparing op in aders.
Voor de rest ga ik toch hiervoor:
Ik ga voor de 2lijns schakeling van Fatbeard, waarbij ik als tweede doel heb om met Kicad printplaten te kunnen ontwerpen. Met daaraan gekoppeld de ULN2803 om de leds aan te kunnen sturen. Meetpunten om signaal en klok met de scoop uit te kunnen lezen zou ook erg mooi zijn.
De onderdelen heb ik inmiddels in huis.
Ik ben benieuwd hoever bprosman is gekomen met het ontwerp.
Zelf ben ik Kicad ingedoken, en ik denk dat ik de klokgenerator nu goed heb. Wil iemand controleren? Niet op het werk van bprosman te verbeteren, maar om Kicad te leren.
Ik mis zonder meer de handigheid om de componenten goed te plaatsen.

bprosman

Golden Member

Ik heb hier thuis even een "persoonljk probleempje" (zoon van 23 met wie het niet top gaat) maar laat het niet vallen.

Paar dingetjes :

Je hebt de "No Connect" gevonden :-) Prima !!!

Persoonlijk probeer ik toch altijd een foutloze "Design rule checker" te krijgen.

Controleer in het begin of de .NET ook klopt met het schema, gewoon ouderwets uitprinten en een marker. Zitten wat rare dingetjes, een "loslopend ground sign". Ik weet niet of de onderkant van C1 goed doorkomt zonder fouten.

"Junctions" (de stippen) op onlogische plaats is over het algemeen draden / verbindingen die over elkaar vallen.

Verder ben ik zelf een een voorstander vaan haakse verbindingen, maar maakt functioneel niet uit.

Ik mis zonder meer de handigheid om de componenten goed te plaatsen.

Daar blijf ik nog even weg van, er zitten ook wat rare footprints in, eerst het schema 100% halen. Het is net een huis, hoe beter je fundament hoe steviger je huis.

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 24 maart 2020 19:47:40 (15%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

ik ga er naar kijken. Verder kan ik rustig wachten tot het weer beter gaat met je zoon. Ben de hele dag bezig geweest met Kicad, wel een uitdaging. Ik heb op zich een foutloos ontwerp en heb al gezien dat het als print wordt geaccepteerd door de printboer. Maar ik blijf dus in afwachting van jouw definitieve ontwerp.
Beterschap met je zoon.

bprosman

Golden Member

Ja JLCPCB (mijn favoriet) heeft geen enkele moeite met KICAD - Gerber bestanden.

Meestal gebruik ik deze instellingen :

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

wat me nog niet lekker zit is dat de poorten van de 74HC14 wat betreft ingang en uitgang parallel zijn geschakeld. Kicad blijft daarvan zeggen dat het fout is, de uitgangen moeten worden ontkoppeld.
Met welk programma open je de .net-bestanden?
En het is voor mij echt een oefening om straks prints zelf te kunnen ontwerpen. Al lerende ...
Nog een vraagje. Ik zie in Kicad geen optie om aan te geven hoe groot de printplaat moet worden. Vervolgens vraagt de printboer hoe groot de printplaat moet worden, maar hoe bepaal je dat?

bprosman

Golden Member

Kicad blijft daarvan zeggen dat het fout is, de uitgangen moeten worden ontkoppeld.

Bij mij niet maar ik gebruik een "Nightly build" van Kicad, dus echt de laatste development versie.

Met welk programma open je de .net-bestanden?

Is een tekstbestandje dus met Wordpad, Notepad of elke andere editor.

Nog een vraagje. Ik zie in Kicad geen optie om aan te geven hoe groot de printplaat moet worden. Vervolgens vraagt de printboer hoe groot de printplaat moet worden, maar hoe bepaal je dat?

Als je Gerber goed is ziet de printenboer dat vanzelf, wat de printboer vraagt gewoon ignoren ;-).
De "Outline" van de PCB teken je met lijnen (geen sporen) op de "Edge.Cuts" layer.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Op 24 maart 2020 23:17:31 schreef Herms Lunenborg:
En graag met de uln2803!

Done :-) Schema staat hier (nog even in PDF, dan zal ik de Kicad bestanden uploaden, dan kun je zelf verder).

Wat heb ik verder gedaan :
1. Ontkoppelcondensators voorzien voor alle IC's.
2. Annotation laten lopen zodat alle onderdelen ge- en hernummerd zijn, dit kan dus afwijken van het originele schema.
3. Footprints er aan gehangen. Voor de DIL voeten heb ik mijn eigen library gepakt, zal die later ook uploaden, ik gebruik iets grotere pads altijd.
4. Connectortje voorzien voor de Vcommon op de ULN2803 igv je 12V of 24V relais wil schakelen.

Design rule checker geeft geen fouten.

Dan blijft er nog 1 ding over, wat/welke connectors wil je gebruiken om de draden aan te sluiten ? Pinheaders ? Schroef ?

Wire_Multiplexer.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

in eerste instantie is de bedoeling dat er leds komen te hangen aan de uitgang van de ULN2803. De leds liggen allemaal met de de Anode aan de voeding, mede omdat de ULN naar de aarde schakelt.
Voor de poweraansluiting gebruik ik 6-pins connectoren JST XH 2.54 6 Pin.
Voor de in- en uitgangen gebruik ik de Wire-To-Board Connector, 1.27 mm, 16 Contacts, Header, ESHF Series, Through Hole, 2 Rows. En dan maak ik zelf bandkabels etc.
Voor de doorkoppeling van de kloksignalen gebruik ik 2-pins connectoren JST XH 2.54.
Het schema ziet er prima uit!
Vandaag weer verder gegaan met het leren van Kicad. Is wel een heel nieuwe tak van sport. En er blijven steeds foutmeldingen opduiken die ik niet kan oplossen zoals dat een verbinding niet bestaat of "not driven by any pin".
Misschien kunnen jouw bestanden mij verder helpen met mijn leerproces. Maar ik ga ze straks eerst laten maken bij de printenboer.

bprosman

Golden Member

De leds liggen allemaal met de kathode aan de aarde,

Dat gaat je niet lukken met de ULN2803 , die schakelt namelijk naar aarde en je leds moeten allemaal met de Anode aan de voeding.
Een UDN2981 zou wel kunnen werken.

https://www.horter.de/doku/UDN2981.pdf

SMT 16 PIN (2x) 1.27 MM pitch MAN SOCKET straight idc box headers PCB

Zeker weten dat je de SMD versie en niet de trough hole versie gebruikt met 2.54mm steek ? Die is namelijk een struk gebruikelijker voor een bandkabel.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zijn er nog pulldown weerstanden aan de ingangen te voorzien of is dat niet nodig?

LDmicro user.

Oei, ik heb inderdaad wat onnauwkeurigheden in mijn bericht. Dank bprosman voor het constateren. Ik heb mijn vorige bericht verbeterd!

bprosman

Golden Member

Wire-To-Board Connector, 1.27 mm, 16 Contacts, Header, ESHF Series, Through Hole, 2 Rows.

Heb je toevallig een link naar een datasheet ? Dat we zeker de goede footprint pakken.

16 Pennen maar ? Neem je de voedingsspanning en/of je ground niet mee in de bandkabel ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

ik bedoel een heel algemeen type dat ik ook niet zo in Kicad kan vinden.
Artikelnummer: 1560894 bij Conr.
Fabrikantnummer: TC-067236-016-1-00
EAN: 2050004846317
Type TC-067236-016-1-00
Maar het mag ook een female-uitvoering zijn.
De voeding gaat via een aparte 6-pins connector.
Voor de doorkoppeling van de klok gebruik ik 2-pins connectoren.

[Bericht gewijzigd door Herms op woensdag 25 maart 2020 22:07:55 (20%)