pid

Beste mensen,

ik heb een pottenbakkersoven 220v en die wil ik laten werken met een pid controller.
ik heb een rex 900 pid 2 magnetische contactors een frequentieregelaar.

wie kan/wil helpen aansluiten in begrijpelijke taal?

Shiptronic

Overleden

Het helpt als je dan je woonplaats en email zichtbaar maakt?

Iets meer info (foto's) van de oven en resterende onderdelen zou helpen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ok dank voor je reactie
email staat open en ben van schelle.
Foto's volgen nog
groetjes

Waarvoor dient de frequentie regelaar ? Bij een oven hoef je toch alleen maar de temperatuur (verwarmingselement) te regelen ?
Het eenvoudigste is om een temperatuur regelaar met ingebouwde pid controller te gebruiken. Deze regelaars kunnen zelf de pid parameters instellen.Vb : https://nl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS_20200…

[Bericht gewijzigd door RP6conrad op vrijdag 20 maart 2020 08:29:59 (19%)

Het mooie van een oven is dat je het met een heel langzame PWM, geschakeld kunt regelen. Temperatuur is een traag proces, zeker bij een oven met zo'n enorme warmtecapaciteit. PWM periode van bv 10s is al prima.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

hoi
hier is nog wat meer info over hoe zo een oven werkt

En dit zijn de instructies van de pid, ik heb de c900 relay aansluiting

Op de zijkant van de controller staat een aansluitschema : Aan 2 en 3 komt de voeding 220 VAC. Aan 15 en 16 komt het thermokoppel. Opgelet, polariteit heeft belang ! Als deze fout is, gaat er niets kapot, maar de temperatuur meting is invers (als de temperatuur van het thermokoppel stijgt, daalt de waarde op de uitlezing). Aansluiting 6 en 7 is het schakelcontact (potentiaalvrij), deze gaat dus schakelen als de temperatuur te laag is. Opgelet, dit contact gebruik voor de SSR (solid state relay) aan te sturen. Je hebt echter nog wel een voeding nodig van 12 VDC ! De aansluiting is dan van 12 VDC + naar aansluiting 6, van aansluiting 7 naar de SSR aansluiting 3, van aansluiting 4 SSR naar 12 VDC -.
Het verwarmings element van de oven wordt dan ook aan de SSR aangesloten : 220 VAC naar SSR-1, SSR2 naar element-1, element-2 terug naar 220 VAC.
Opgelet, 220 VAC zijn dodelijke spanningen, weet wat je doet.

hallo gedeeltelijk weet ik waar ik mee bezig ben, heb al wel wat opgezocht via youtube, vervelende is de taal.
https://youtu.be/4KsIa761utQ
https://youtu.be/ClB1LAMpw0U

Element wordt aangesloten op contactor 1 in vorige instalatie

Shiptronic

Overleden

Geen idee wat ik met .w bestanden moet?

Moet er ook nog een stooklijn in (of meerde, ramp up/down)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik dacht dat de bestanden hielpen bij aansluiting ...
ramp up /down ja

Op 20 maart 2020 12:15:30 schreef Shiptronic:
Geen idee wat ik met .w bestanden moet?

Het zijn WebP bestanden, beetje ongebruikelijk plaatjesformaat maar Firefox kan ze tonen.

kan wel sommige bestanden zijn van het internet gehaald omdat ik voor de moment geen foto's kan maken.

Zo te zien kun je zo'n rex-c regelaartje kopen die verschillend zijn uitgevoerd. Bijvoorbeeld de regelactie, f= forward r= reverse en K02 type heeft een range tot 400°C

En hoe ga je zo'n baktraject maken. Lees de bijlage van Ve-Ka eens

normaal leest de pid de code van de thermocoupple in mijn geval code j, deze code's zijn ook terug te vinden in een tabel en kan handmatig ingegeven worden.verder zal het handmatig regelen zijn , deed ik daarvoor ook.
mvg

Ik ben al een tijdje bezig om een oven regelaar met voorgeprogrammeerde stooktrajecten te maken mbv Arduino.

De grafiek is het resultaat van de 1e keer stoken. De thermocouple (geel) gaf soms wat vreemde uitschieters.

Het is geen pid, gewoon een bang-bang regelaar. Dat werk inderdaad prima door de grote tijdconstante van de oven.

Ite

blackdog

Golden Member

Hi 575,

Mijn complimenten voor het LTspice schema!
Die aandacht voor leesbaarheid is zeldzaam bij de Spice gebruikers.

Je geeft al aan dat je "bang bang" gebruikt, kan je ook iets vertellen wat je afwegingen waren voor je sensor positie voor het beste resultaat?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi Bram,

Bedankt voor je lovende woorden !
Ik heb ook erg mijn best gedaan omdat ik het complete ontwerp wil vrijgeven als het af is.

Bij een keramiek oven heb je weinig keuze voor de plaatsing van de temperatuur sensor. Er zit een gat in het deksel waar je de sensor in kan steken (gebruikt type sensor: zie bijlage).

Om de kans op succes in te schatten heb ik eerst een simpel model van de oven gemaakt. Daarna heb ik de bang-bang regelaar gemodelleerd.
In het model zit een tijdvertraging tussen Oven-temperatuur en de temperatuur-sensor. Als die erg groot wordt, dan maakt de regeling rare sprongen. Maar daar zou je met een pid ook last van hebben.

In de praktijk bleken de sprongen wel mee te vallen (zie grafiek in vorige post). De temperatuur in de keramiek oven is niet zo kritisch als bij jouw toepassingen, alleen zijn er een paar temperaturen waar je langzaam doorheen moet om dat de klei daar sprongsgewijs uitzet/krimpt.

groeten,
Ite

blackdog

Golden Member

Hi 575, :-)

Dank voor de info.

Omdat ik nieuwsgierig ben, is je regellus nog afhankelijk van de thermische massa van de objecten in je oven?
Of is die afhankelijk te klein t.o.v. van b.v. het warmte verlies dat de oven heeft.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.