Welke diode/zener is dit?

Een buitenlamp met pir en schemerschakeling en ook dim functie werkt niet goed.
Ook overdag brandt nu vaak de (gloei)lamp in de dimstand. Dit is niet altijd zo.
Dus iets lijkt kritisch afgesteld te zijn.
Ik heb een oververhitte 100k weerstandje vervangen. Dit hielp niet.
Ook is van een Zener BZX 7V5 een stukje afgesprongen.
Voor ik nog wat meer componenten ga bestellen (o.a. ontstorings condensatoren en elco’s) ben ik op zoek naar de data van een diode die ik niet kan thuisbrengen.
Het is een axiale oranje zener/diode met de codering 1N48 5T.
Wie kan me helpen?

vergeten

Golden Member

Zonder enig inzicht in hoe de schakeling in elkaar zit, valt er weinig over te zeggen.
Je kan het beste 2 goede foto's maken een van de onderdelenzijde en een van de onderkant, en die hier plaatsen.
Over die zenerdiode hoort de zenerspanning (­±7,5v) te staan. Dat kan best goed zijn ook al is er een stukje afgesprongen, meten is weten.
Die ongeidentificeerde "oranje" diode kan je meten. diodestand.
Een pootje lossolderen en meten met je meter op diodestand.

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 20 maart 2020 22:27:55 (16%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Wat ik al dacht een Seriecondensator voeding, die grote gele X2 van 0.33µF.
Waarschijnlijk zit die 100KΩ weerstand parallel aan die condensator.
Dat type condensator verliest door de tijd heen zijn waarde en zou best weleens minder dan de helft kunnen zijn. (wordt ook wel "senseo syndrome" genoemd omdat het daar ook voorkomt)

Omdat die weerstand eraan parallel staat gaat die een te hoge spanning krijgen en verbrandt of wordt heet.
Hij staat zo ongeveer op 220v.
Het vermogen wat hij dan verwerkt is 2,22x100=484mW en daar is hij niet geschikt voor.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Over Z1 7V5 heb ik 3,3V gemeten.
Over de Z2, een BZX 24 85C heb ik 11,2V gemeten.
Dit gemeten nadat ik de R1 van 100k had vervangen.
Daarna heb ik Z1 en Z2 verwijderd om de code te kunnen lezen.
Mijn vraag ging over de D4 en D6 (2e foto) beide een 1N48 5T waarvan ik de eigenschappen niet goed kan vinden. Over D6 stond geen spanning.
Inmiddels ook D4 en D6 verwijderd om code te kunnen lezen.

Thevel

Golden Member

De capaciteit van de X2 condensators loopt vaak terug.
Heb je die gemeten?

jerome

Golden Member

100K op die plaats is moeilijk aan te nemen. Om die op te stoken heb je zeker 1kV nodig. Senseo leerde ons dat men met die serie condensator voedingen alles mag verwachten. Als er een korte doorslag heeft plaats gevonden zijn de zeners zeker stuk, en is de kans groot dat er ook naliggende componenten een piek hebben gekregen die ze niet hebben overleefd. Je kan beginnen met alle componenten van de voeding te vervangen.
100K moet waarschijnlijk 100 of 1K zijn. Maak een schets van de lay-out.

vergeten

Golden Member

Op 20 maart 2020 22:36:16 schreef Magnetron:
Over Z1 7V5 heb ik 3,3V gemeten.

Dat is te laag, eerste verdacht de gele X2 van 0,33µF

Over de Z2, een BZX 24 85C heb ik 11,2V gemeten.

Moet dat niet een BZX85 24 C zijn, dan verwacht ik daarover 24 volt.

Dit gemeten nadat ik de R1 van 100k had vervangen.

Als die "te heet geworden" 100K nog 100K is, lost vervangen niets op er blijft teveel spanning overheen staan en hij wordt opnieuw erg warm.

Mijn vraag ging over de D4 en D6 (2e foto) beide een 1N48 5T waarvan ik de eigenschappen niet goed kan vinden.

ik ken dat type ook niet direct maar dat zijn hoogstwaarschijnlijk de gelijkricht diodes die van de lagere AC spanning DC maken.
Hebben vaak geen bijzondere eigenschappen en zijn vervangbaar door bijvoorbeeld een 1N4007.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 20 maart 2020 22:47:00 schreef jerome:
100K op die plaats is moeilijk aan te nemen. Om die op te stoken heb je zeker 1kV nodig.
100K moet waarschijnlijk 100 of 1K zijn.

Dat heb je vast niet berekend anders kom je niet tot die waarden.

Het is een "ontladings" weerstand voor de seriecondensator(als hij inderdaad parallel staat), maak je die 100Ω of 1KΩ dan doet de seriecondensator zijn werk niet meer goed en krijgt de schakeling een veel te hoge voedingsspanning! Dan brandt de boel af.
Dus die waarde kan niet!

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 20 maart 2020 23:25:39 (11%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Thevel

Golden Member

Op 20 maart 2020 22:47:00 schreef jerome:
100K op die plaats is moeilijk aan te nemen. Om die op te stoken heb je zeker 1kV nodig.

Nee hoor geen 1kV, als er 230V AC op staat wordt er ruim 0,5W in het weerstandje gedissipeerd en dat is een beetje te veel voor het arme weerstandje...

Edit/
De 1N48 5T is een gewone 200mA gelijkricht diode.
Als hij stuk meet kun je hem vervangen door een 1N4007.

[Bericht gewijzigd door Thevel op vrijdag 20 maart 2020 23:03:55 (15%)

vergeten

Golden Member

Precies, wat ik ook al schreef :)

TS,

Begin bij die 0,33µF X2 condensator dat is de hoofdverdachte!
Meet dan over die grote zwarte elco de DC spanning, is die te laag dan gebeuren er rare dingen.
Meet daarna op de uitgang van U2 U1 een stabilisator IC tje zoals een 7805, 7812 of 7824.
Daar moet de spanning van van die stabilisator staan.
In mijn voorbeeld dus respectievelijk 5 of 12 of 24 volt.

Edit: U2 moest U1 zijn!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

1N48 5T is een onvolledig of verkeerd afgelezen typenummer, dus onmogelijk te zeggen dat het om een gelijkrichtdiode gaat. Er zijn ook diverse zeners die met 1N48 beginnen.

Echter is de kans 99% dat de gele seriecondensator eruit ligt. Bij twijfel gewoon allebei ongezien vervangen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Condensator waarden kan ik niet meten.
De 100k is wel degelijk een 100k.
Het vreemde is dat ik over de 7V5 3,3V en over de BZX 24 85C 11,2V heb gemeten.
Er kan niet veel meer kapot zijn, denk ik, want funktie van lamp overdag helemaal uit deed het vanmiddag soms wel. Terwijl pir detectie bij dimlicht aan het ook nog deed.
Ik heb nu de 2 zeners en de 2 diodes eruit liggen.
De sperspanning van de 2 zeners kan ik los nog even doormeten. Doorlaatspanning van beide ca. 0,7V
De doorlaatspanning van beide 1N48 is goed: 0,6V.
Ik weet iig wat ik moet bestellen, of de lamp daarna weer functioneert is even afwachten.

maartenbakker

Golden Member

Alle halfgeleiders terugsolderen en ongezien de gele condensatoren vervangen lijkt me de aangewezen weg zowel gegeven de symptomen als de metingen.

Hoewel bij zenerdiodes de doorlaatspanning niet de belangrijkste eigenschap is, zal een zener met een nette doorlaatspanning meestal wel in orde zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 20 maart 2020 23:41:38 (34%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten, er staat echt 1N48 5T op.
Tegen de zwarte cathode ring: 1N48.
En aan de anode kant 5T.
Meer staat er niet op.
Omdat ik aan de eerste twijfelde, heb ik ook de 2e los gehaald.
Op beide staat hetzelfde.
Lamp is ca 13 jaar oud en heeft altijd aan de 220V gehangen.

vergeten

Golden Member

Op 20 maart 2020 23:35:07 schreef Magnetron:
Condensator waarden kan ik niet meten.

Maar wel de voedingsspanning over de grootste zwarte elco, die daar het gevolg van is!
Is die te laag dan is het toch echt de condensator.

Het vreemde is dat ik over de 7V5 3,3V en over de BZX 24 85C 11,2V heb gemeten.
Er kan niet veel meer kapot zijn, denk ik, want funktie van lamp overdag helemaal uit deed het vanmiddag soms wel. Terwijl pir detectie bij dimlicht aan het ook nog deed.

Die BZX 24 85C dat is ook geen goed typenr, maar je reageert er niet op!

Ik schreef eerder:

Meet dan over die grote zwarte elco de DC spanning, is die te laag dan gebeuren er rare dingen.

Dat is precies wat jij waarneemt, dat hij soms wel iets doet!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik wou de gele condensatoren idd al vervangen maar had ze niet op voorraad
Omdat ik alles samen wou bestellen heb ik eerst de codes van zeners en diodes willen lezen.
Gegevens van de kleine Elco’s heb ik ook verzameld.
Toen liep ik tegen die 1N48 5T aan waarvan ik eigenschappen niet goed kon vinden.
Waarschijnlijk zijn die laatste niet kapot (?)

Thevel

Golden Member

Als de lamp 13 jaar aan de 230V gehangen heeft is de kans groot dat de gele X2 condensator defect is.

RAAF12

Golden Member

Condensator waarden kan ik niet meten.

Gewoon vervangen. De ervaring leert dat die dingen in Senseo, dimmers ect.
heel vaak kapot gaan. Het valt nog mee dat ie het 13 jaar heeft uitgehouden.

vergeten

Golden Member

TS lijkt ons niet erg te geloven :(
Er zijn nu al 4 "helpers" die de condensator verdenken met bijna 100% zekerheid.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Thevel

Golden Member

Op 20 maart 2020 23:26:57 schreef maartenbakker:
1N48 5T is een onvolledig of verkeerd afgelezen typenummer, dus onmogelijk te zeggen dat het om een gelijkrichtdiode gaat.

Ik heb de 1N485/A/B/C gevonden en dat zijn gewone gelijkricht diodes in 1N4148 behuizing.
Maar het doet niet meer ter zake, de diode lijkt goed te zijn.

Ik geloof jullie zeker wel!
Zoals gezegd: ik moest die X2 bestellen.
En dacht: dan bestel ik meer, voor het geval dat ...
En toen liep ik tegen die voor mij onbekende code aan.
Nu eerst bestellen, inbouwen en dan testen.
Bedankt voor de support!.

maartenbakker

Golden Member

Op 20 maart 2020 23:55:17 schreef Thevel:
[...]Ik heb de 1N485/A/B/C gevonden en dat zijn gewone gelijkricht diodes in 1N4148 behuizing.
Maar het doet niet meer ter zake, de diode lijkt goed te zijn.

Ik heb een ongemakkelijk gevoel bij het negeren van de tussenruimte en de T, vandaar. Bovendien is het behoorlijk onwaarschijnlijk om een 3-cijferige 1N-diode aan te treffen in een modern apparaat.

Maargoed, dat is allemaal van later zorg want zoals je zegt zal hij wel goed zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zou die 1N48 5T kunnen doormeten.
Heb momenteel alleen maar tot 30V DC ter beschikking.
Hoeveel sper teststroom mag dit kleintje hebben? 3mm lang en ca1mm doorsnede.
De 1N48 is toch een 100V diode?

maartenbakker

Golden Member

Je hebt hem al gemeten, dat moet genoeg zijn. Het is sowieso geen 1N48 zonder verdere cijfers. Als je puur uit nieuwsgierigheid zou willen weten wat het is, zou je nog een paar goede macrofoto's van de losse diode kunnen maken. Ik zou er niet aan beginnen omdat hij toch wel goed is.

Ohja, ik keek naar de printopdruk. Als er een D naast staat is het een diode, als er een Z naast staat is het een zener.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."