seleco 14SE121

Beste allemaal.Gisteren een Seleco 14SE121 gekregen met BS700 chassis.
Nu wou ik graag zien hoe hij het doet alleen krijg ik geen beeld te zien.Mijn Aristona van een ander topic werkt perfect met de recorder en de kabel. Deze tv doet er helaas niks mee.Heb er geen AB bij en men Logitec harmony doet niks bij deze tv helaas.Iemand enig idee hoe ik dit alsnog voor elkaar kan krijgen??

hij doet het wel gewoon. blijft op sneeuw staan. Heb helaas geen ander apparatuur om op aan te sluiten.

maartenbakker

Golden Member

Je zal de AB wel nodig hebben. Een andere mogelijkheid is het schakelsignaal via de SCART gebruiken. Veel TV's schakelen dan wel naar die ingang.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

vergeten te zeggen dat deze geen SCART heeft. alleen coax aansluiting. Hij is wel op AV te zetten maar dan gebeurt er gewoon helemaal niks. Optie om scart er in te bouwen zit op het chassis maar zal denk ik in het service menu uitgeschakeld zijn denk ik zo. als je op de print kijkt lijken de potmeters wel eens vervangen te zijn.Kan helaas nergens iets van een bouwjaar vinden. vermoed ergens begin 90. Moet wel zeggen dat t een heel slap geheel is. connectors bewegen mee en het chassis zakt makkelijk naar beneden als je hem vast houd

[Bericht gewijzigd door aristonaboy op zaterdag 21 maart 2020 15:21:52 (17%)

maartenbakker

Golden Member

De beeldbuis en wat ik aan datumcodes op IC's zie zijn van half 1990.

De bedoeling is dus om de tuner af te stemmen op het kanaal van je signaalbron? Dat zal niet lukken zonder AB, vrees ik.

Ombouwen naar SCART is misschien wat hoog gegrepen, er zullen wel wat SMD's bij moeten en misschien rond de processor ook nog wat (in het ergste geval een andere processor).

Nog wat opmerkelijks aan de foto's, naast Thomson was Seleco de enige fabrikant die ik ken, die SMD-onderdelen in de MELF (ook wel MILF genoemd door grapjassen) bouwvorm gebruikt. Dus ronde weerstandjes en condensatortjes zonder draden maar gewoon met kleurcode erop. Van een afstandje zie je aan een print niet direct welk fabrikaat je voor hebt. Als je beter kijkt zijn er natuurlijk wel verschillen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 21 maart 2020 15:41:11 (67%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Er is geen analoog signaal meer op de kabel, dus....

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Er zit wel een AV stand op. Na 1 komt AV. alleen daar gebeurt niks op. Er zitten wel een aantal slechte solderingen op die ik eerst zal aanpakken.
@shiptronic Dat klopt. doe alles via de videorecorder en die werkt op de Aristona perfect.Die heeft ook geen scart

[Bericht gewijzigd door aristonaboy op zaterdag 21 maart 2020 15:42:02 (15%)

maartenbakker

Golden Member

Ik vulde m'n bericht nog wat aan. Erop solderen en in een menu aanzetten is de meest optimistische vaariant. Er kunnen onderdelen af en bij moeten.

De AV-stand is gewoon een nulkanaal voor de RF-modulator van je video. Dus gewoon afstembaar. Gewoon zoiets als vroeger de laatste knop van je voorkeuzekanalen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hierbij nog wat foto’s van het chassis. De vorige eigenaresse zei dat hij voor video’s werd gebruikt en hij het zou moeten doen. Maar helaas.

Shiptronic

Overleden

Kan je de frequentie van het video signaal niet aanpassen, vaak zat er zo'n kleine trimmer naast.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Leuke detailfoto's, illustreren ook mooi de SMD onderdelen.

Ik denk dat de vorige eigenaresse gelijk had en hij het gewoon doet. Als zij hem op AV gebruikte, dan zal dat kanaal wel ergens tussen 30 en 39 afgestemd staan. Dan is het een kwestie van even aan de modulator van je signaalbron draaien tot je beeld hebt. Anders toch een AB nodig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

helaas niet gelukt. Code is niet te vinden via logitech te vinden.

maartenbakker

Golden Member

Een van de voorkeuzes (en waarschijnlijk zelfs het AV-kanaal) zal wel binnen het bereik van je modulator afgestemd zijn. Wat voor signaalbron gebruik je ook alweer?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

als je ouwe philips meuk verzamelt, heb je toch ook wel een vhs recorder staan? die speelt ook af tussen kanaal 30 en 39 op de coax uitgang.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman: ja dat doe ik zeker. tijdje mee gestopt geweest maar sinds een jaar weer mee bezig.deze tv gaat tot 29.de Aristona tot 10. die is ingesteld als AV kanaal, wat zou u voor de recorder willen hebben??

[Bericht gewijzigd door aristonaboy op zaterdag 21 maart 2020 21:09:58 (12%)

maartenbakker

Golden Member

Maar wat voor signaalbron probeer je te gebruiken? Zoals gezegd als daar een modulator inzit (aansluiten via antenne) is de kans best groot dat je de opstelling werkend krijgt zonder AB.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 maart 2020 15:42:45 schreef maartenbakker:
Ik vulde m'n bericht nog wat aan. Erop solderen en in een menu aanzetten is de meest optimistische vaariant. Er kunnen onderdelen af en bij moeten.

De AV-stand is gewoon een nulkanaal voor de RF-modulator van je video. Dus gewoon afstembaar. Gewoon zoiets als vroeger de laatste knop van je voorkeuzekanalen.

Op de AV stand wordt de vliegwiel sync uitgeschakeld voor VCR gebruik. Maar gewoon een RF ingang.
Kan hij niet met de hand worden afgestemd?

@maarten: gewoon de videorecorder. zoals die ook gebruikt word voor de aristona die ook geen scart heeft. alleen coax.Op elke tv die ik heb werkt de recorder op coax en op SCART. behalve deze.die reageert totaal niet. terwijl de vorige eigenaresse volgens haar een videorecorder op AV had staan. Ze wil voor de rest niet reageren want het is haar tv niet meer.
@pararuud. nee met de hand wil dat beslist niet helaas.

Je kan zelfs proberen de afstemspanning die naar de tuner gaat met een extra ingebrachte potmeter aan te passen. Op 1 vd programma toetsen moet het dan lukken het videokanaal op te pikken.

Zit er geen menu op? Hoe regel je de andere instellingen zoals contrast kleur?

maartenbakker

Golden Member

Heb je met de TV op AV, geprobeerd om op de videorecorder het kanaal van de modulator te verdraaien?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@pararuud: er is helemaal niks in te stellen zonder ab de knoppen die er op zitten staan op foto. <.> is een knop die er op zit die niet met programma of geluid te maken heeft,.@maarten:ja heb ik geprobeerd maar de tv reageert compleet niet.

[Bericht gewijzigd door aristonaboy op zaterdag 21 maart 2020 22:58:29 (39%)

maartenbakker

Golden Member

En heb je dat ook op andere voorkeuzes dan AV geprobeerd? Statistisch gezien is de kans best groot dat er toevallig eentje ergens binnen het goede bereik staat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

wat zit er onder dat kapje rechts langs de knoppen voorop? lijkt een front av aansluiting..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ben uiteraard alle kanalen af gegaan maar gebeurt helemaal niks helaas.Het kapje waar seleco op staat is alleen een kapje helaas.