Problemen met philips tv ?

Even een vraagje aan de kenners.
Ik sta op het punt om een nieuwe tv te kopen.
Nu had ik een philips type 55oled754/12 op het oog.
Maar in de lokale winkel waar ik altijd kom raadde ze me philips af.
Ze verkochten zelfs geen philips meer.
Er zouden veel software problemen zijn en philips had er ook geen oplossingen meer voor en liet ze in de steek want zij doen zelf ook reparaties.

Wie kan dit bevestigen of is er een bepaalde serie geweest die slecht was.

Want anders wordt het toch Samsung ben ik bang.

Philips OLEDs hebben goed beeld, maar software technisch niet OK ( Mainboard technisch misschien ook niet TPV kennende). Maar als je het goed wil doen koop je een Panasonic OLED of met een beetje budget een LG OLED. Waarom?? Schermtechnisch zijn alle merken gelijk, want er is maar 1 fabrikant ( LG) allen mainboarden zijn anders

Heeft de lokale winkel ervaring met dit model tv of kraakt de winkel alles wat de naam Philips heeft af. Philips heeft een slechte naam gekregen toen ze de beeldbuis divisie van de hand hebben gedaan en die beeldbuizen het bij bosjes begaven. Philips toch wel een gerenommeerd merk was voorloper in het uitvinden van nieuwe technieken maar qua marketing bijzonder slecht en zijn andere fabrikanten er mee aan de haal gegaan. TP Vision heeft de tv divisie over genomen maar laat de tv's in het Oostblok assembleren met elektronica die bij veel merken zoals LG en Samsung ook gebruikt worden. Softwarematig was de eerste generatie lcd tv's zwak maar dat kwam mede doordat de lcd techniek nog in de kinderschoenen stond. Ik kan uw keuze niet beïnvloeden maaar als u de beeld kwaliteit die een Philips tv toch heeft dan is de keuze aan aan u en niet van de winkelier.

Ik zou een goede tweedehandse kopen, ik repareer als hobby tv;s en vind zelf Samsung nog wel makkelijk te maken, de onderdelen zijn goed 2e hands te verkrijgen en als je nieuwe onderdelen nodig hebt zijn die ook vaak niet duur (afgezien van de panels dan, die zijn bijna altijd net 2/3 van de nieuwprijs. De reden is dat nieuwe tv's niet meer goed te maken zijn en ze ook niet degelijk en duurzaam meer zijn als tvs van 10 20 jaar geleden. Ok, als je 4k wilt moet je wel nieuw kopen, maar de meeste 2e hands tv's zijn echt nog heel goed om in HD (1920x1280) te kijken een tweede leven te geven. ZO zijn er geen schroefjes meer te vinden in de nieuwste tv's net als de nieuwste smartphones dichtgeplakt en gekit en met plastic tape afgetaped. En ja ook Philips, die ik heb uit Taiwan is ook zo'n product dat goedkoop is gemaakt en goedkoop eruitziet en klinkt. Dan vind ik zelfs Samsung beter afgewerkt. Wel mooi groot scherm met dunne rand en nog met schroefjes. Hoe nieuwer de tv die ik repareer hoe kwetsbaarder de kasten, randen van het scherm, dunner de panels, en hoe lastiger om leds strip te repareren en vervangen. Maar sta ook eens stil over de duurzaamheid, als iedereen om de 2 tot 5 jaar ipv 5 tot 10 jaar een ander tv of smartphone ofzo moet kopen omdat de industrie goedkope troep maakt die duurzaam lijkt (een metalen strip om de tv of telefoon die verder dicht is geplakt of gekit en waar zelfs de batterij niet meer zelf te vervangen is) levert zoveel extra chemisch afval op. Dat kan gewoon eigenlijk niet meer in deze tijd. Maar marketing doet dan het werk om toch jou die dure tv aan te smeren of Bright TV op je smart tv...
OLED is een systeem dat wel mooi is maar lijkt mij lastiger te maken als het panel betreft...als het kapot is nl, het panel en verlichting is nl het zelfde, duizenden leds. Dus als er eentje maar kapot gaat is het al gauw een total loss volgens mij. Je wilt geen zwarte plekjes of dode pixels over x jaar ?? En OLED is duur. Ik weet niet wat duurzamer is. Misschien wel OLED maar daar betaal je dan voor. Veel meer. De panels zijn ook breekbaar en erg dun, en net zo breekbaar als de goedkopere lcd led tv's... En 4k schijn je alleen goed te kunnen zien als je op binnen op één meter op het scherm gaat kijken, en op 3 meter maakt dat optisch met HD dus niets uit voor je ogen. Dus ja ... wat wil jij nou? Denk duurzaaam. Bespaart je ook veel geld.

*hier heb ik geen app voor nodig

Ik kan geen keuze voor u maken dat moet u zelf doen. Ik kan u enkel meegeven dat elke tv kapot gaat maar wanneer weet niemand.

maartenbakker

Golden Member

@Bart64: OLED heeft een single point of failure (de glasplaat zeg maar), LCD heeft twee points of failure (glasplaat en lichtbak). Wat dat betreft dus geen grotere kans op defect. Wel kan OLED onder omstandigheden inbranden. Voor een langere levensduur dus (net als LCD) niet helemaal op de hoogste helderheid zetten.

Ik denk dat de bouwkwaliteit van TPV niet slechter is dan die van Samsung. Voor een OLED zou ik eerder een LG of een Panasonic kiezen waarbij ik het meeste vertrouwen heb in Panasonic.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 20 maart 2020 21:37:50 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

"Philips" (bewust tussen aanhalingstekens) heeft zo veel problemen gehad met hun software / mainboards dat ze voor mij compleet afgedaan hebben.
En wellicht is dat ondertussen gefixed, maar ik ga er echt geen kopen om daar achter te komen.

Als die lokale tv boer de zelfde ervaringen heeft kan ik zijn standpunt dus wel begrijpen.

Philips had nooit zijn naam moeten verbinden aan goedkopere electronica 'fabrikanten'. Ik vind dat je dan je gevestigde naam overdraagt aan landen die zelf hun eigen 'nationale' merken groot maken en concurrenten willen uitschakelen door net iets mindere dus inferieure producten te maken. Sony in dat opzich is m.i. meer trouw aan zichzelf gebleven qua design (net iets mooier afgewerkt met degelijker materialen), en Panasonic is ook zo'n merk. Sharp vind ik zelf ook zeer matig en kwetsbaar ontworpen maar vroeger had ik een sharp tv die erg goed was en nooit kapot ging, hoewel de panelen die ze maken (o.a. ook voor Sony en Samsung) wel goed zijn , net als hun eigen beeldkwaliteit erg goed is (mijn persoonlijke opvatting ook dat Sharp panelen minder vaak kapot gaan dan de AUO panelen die Samsung gebruikt en hun eigen panelen). Oled is dus misschien wel mooier en duurzamer maar te duur.

*hier heb ik geen app voor nodig

Wat TS zegt begin ik meer en meer te ondervinden in NL. Blijkbaar zijn de verkopers in NL er geweldig boos om dat Nederlands' trots destijds is doorverkocht aan een derde partij.

Dankzij mijn pa ben ik mijn leven lang ook geïnteresseerd geweest aan tv techniek en had van jongs af een enorme voorliefde voor Philips.

Ik werk (enfin, ik zou vandaag, want met Corona wordt dat onzeker) vandaag precies 15 jaar in een zaak die al 60 jaar Philips verkoopt en altijd (nu nog) eigen service verleent. Dat laatste valt voor een stuk onder mijn bevoegdheid. Zonder pochen, maar ik denk dat ik dan weet waarover ik spreek.

Zoals Ronny530 zei: Philips is nooit echt sterk geweest in software. Toen men na 3 jaar al ophield met onderdelen te leveren voor het fameuse QFU chassis en die met bosjes defect gingen (forum staat er vol van) én Philips nog eens doorverkocht werd aan TPV was voor mij de liefde ook over en ging ik in Duitsland bij Loewe kijken. (hobbymatig dan, das een ander topic)

Op zeker moment begonnen Philips en Sony beiden in te zetten op Android tv's. De Philips modellen uit 2016 waren in den beginne een ware nachtmerrie. Ik moest wekelijks wel zeker 5 keer updates gaan doen bij diverse klanten en dingen gaan "forceren" om de mensen een werkend apparaat te bezorgen. Wetende dat 90% van die klanten gewoon met een settopbox keken en verder de features van hun apparaat niet gebruikten. In die tijd raadde ik mensen ook Panasonic en Loewe aan.

Op zeker moment is de software-afdeling van "Philips" naar Gent verhuisd en dat was het moment van de ommekeer in mijn ogen.
Android 6 kwam uit, wat de boel wat verbeterde. Die apparaten vanaf 2016 die in die tijd zo slecht waren zijn daar vrij goede tv's mee geworden. Velen krijgen nu problemen met hun backlight leds, maar die schermen komen ook maar van LG dacht ik... Panasonic met LG schermen hebben dezelfde problemen in die periode.

Bij ons op de zaak verkopen wij qua bruingoed enkel Panasonic en Philips. Panasonic heeft het laatste half jaar enorm slecht nieuwe toestellen geleverd, dus hebben wij grote hoeveelheden Philips bij de mensen neergezet. Eigenlijk enorm vele OLED's.
Gebruiksfouten niet meegerekend heb ik tot nu toe één Philips OLED kapot gehad: koelplaat was niet goed op de processor gemonteerd en die laatste was verbrand. Nu goed, tv was 14 dagen oud. Kan gebeuren?

Wat de toekomst brengt weet ik niet, maar ik heb er goede moed in. Hier in België hebben ze velen van die OLED's verkocht met 5 jaar waarborg om hun geloofwaardigheid terug op te krikken.
Toch zeker die OLED's zitten vrij netjes in elkaar vind ik.

Ik denk ook niet dat TPV het nog kan maken om zo'n rotzooi op de markt te gooien. Zie maar eens welke schade er is na 4 jaar knoeiboel te produceren.

maartenbakker

Golden Member

Die enorm slechte Panasonics van de laatste tijd, heb je daar meer info over? Uit welke fabriek? Misschien een foto van de typesticker of doossticker of andere aanwijzingen?

Als Philips niet overgegaan was naar TP Vision waren er misschien nog wel verbeterde mainboard geweest voor de QFU, maar dat is ook maar een gokje. Je bevindingen en analyse kloppen helemaal met wat ik er van afstand van zie.

Op 21 maart 2020 10:34:54 schreef Sine:
"Philips" (bewust tussen aanhalingstekens) heeft zo veel problemen gehad met hun software / mainboards dat ze voor mij compleet afgedaan hebben.
En wellicht is dat ondertussen gefixed, maar ik ga er echt geen kopen om daar achter te komen.

Ironisch genoeg schat ik de hardware van TPV gemiddeld lager in dan die van Philips maar waren de beruchte mainboards juist een Philipsprobleem (Q-Fucked-Up chassis), de software kwam bij de wilde Indianen vandaan en het terugverhuizen van de ontwikkeling daarvan heeft kennelijk geholpen, maar de reputatieschade was er al jaren.

Overigens heeft Samsung ook last van losse BGA's en andere rare mainboardproblemen.

Maar samengevat denk ik dat Philips weer een iets veiliger merk is om te kopen, al zou ik zoals gezegd in dit geval een Panasonic kopen als het budget het toelaat en anders een LG met Philips ergens op de reservebank.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 21 maart 2020 12:16:19 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 maart 2020 12:10:32 schreef maartenbakker:
Die enorm slechte Panasonics van de laatste tijd, heb je daar meer info over? Uit welke fabriek? Misschien een foto van de typesticker of doossticker of andere aanwijzingen?

Oei, dit is anders bedoeld als dat je begrepen hebt...

Ik wou zeggen dat Panasonic erg moeilijk tv's kon leveren. Sommige types stonden bijna 4 maanden in back-order alvorens ze uitgeleverd werden. Zeker de OLED's waar een enorme vraag naar was.
Van de betrouwbaarheid van Panasonic mag ik absoluut niet klagen. Ook maar één OLED kapot geweten: scherm kapot binnen waarborg.

Toen men eind jaren '80 zat te klooien met de G110, nam men destijds bij ons op de zaak Panasonic bij. (Dat was de tijd van het alpha 1 chassis?) Die gingen nooit kapot. Over het algemeen een slechtere beeldkwaliteit dan Philips, maar vaak betrouwbaarder.
Zeker de laatste jaren is men bij ons veel meer fan van Panasonic ipv Philips. Maar als Panasonic niets levert...
Daarom dat we veel meer Philips verkochten dan we de laatste tijd deden. En opmerkelijk: ondanks die grotere hoeveelheid moeten we zelden toestellen gaan herstellen.

Maar ook vandaag de dag ben ik nog geen fan van hun beeld, ondanks is ten volle overtuigd ben van hun duurzaamheid.

toen ik een jaar of 5 geleden ging uitkijken naar een nieuwe TV, heb ik bewust philips links laten liggen.
ook samsung zou bij mij nooit binnenkomen, ik ken de reputatie van samsung en wat het doel van de firma is. heb er ook bij gewerkt.

ik heb uiteindelijk een sony gekocht. ook al hebben ze vroeger wel wat mispeutert en gebruiken ze vaak custom halfgeleiders, het waren vroeger degelijke apparaten, en mijn tv is geen miskoop geweest.

onze tv is sony, de surround is sony, de huiskamerradio is sony, en mijn volgende apparaten zullen dat ook zijn. vind raar dat dit merk amper wordt vermeld hierboven, redenen dat ik niet weet?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Extreme onderdelenprijzen, toestelprijzen niet heel erg concurrerend (maar tegenwoordig wel mooi beeld heb ik gehoord) wisselende kwaliteit en de kans dat je alsnog een Samsung binnenhaalt (niet de TV's maar andere apparaten zijn door de jaren heen zo nu en dan hier en daar ingekocht).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 21 maart 2020 14:06:31 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is een soort van ervaring wat men bij een bepaald merk heeft. Wat de één een goed merk vind is voor de ander een bagger merk want een slechte ervaring bepaald de volgende aanschaf. Ik ken Samsung toen ze net tv's en video recorders op de markt brachten als een Z merk die als ze defect waren ongeprepareerd retour gingen. Bij de opkomst van LCD tv's heeft Samsung daar zeer handig op ingespeeld door een betaalbare tv op de markt te brengen en actief reclame begon te maken waar andere fabrikanten de techniek eerst uit wilden ontwikkelen en dan pas in de markt zetten. Samsung is daardoor een populair merk geworden maar kwalitatief beter dan andere merken durf ik te betwijfelen. Philips en andere merken zoals Sony en Panasonic hebben die reclame slag verloren en adverteren niet meer actief omdat er aan de tv divisie geen winst meer te behalen valt. In mijn optiek worden er geen kwalitatief slechte tv's op de markt gebracht maar de bekendheid van het merk is vaak doorslaggevend.

maartenbakker

Golden Member

Mwah, een fabriek als Vestel zet objectief slechte toestellen in de markt. Maar er is wat voor te zeggen dat er verder alleen nog maar redelijke en goede toestellen op de markt zijn. Nouja, dat is de draai die ik er dan aan geef. TPV en Samsung bouwen redelijke toestellen en Panasonic goede.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 maart 2020 12:26:11 schreef Beeldbuisje:
[...]

Oei, dit is anders bedoeld als dat je begrepen hebt...

Ik wou zeggen dat Panasonic erg moeilijk tv's kon leveren. Sommige types stonden bijna 4 maanden in back-order alvorens ze uitgeleverd werden. Zeker de OLED's waar een enorme vraag naar was.
Van de betrouwbaarheid van Panasonic mag ik absoluut niet klagen. Ook maar één OLED kapot geweten: scherm kapot binnen waarborg.

Toen men eind jaren '80 zat te klooien met de G110, nam men destijds bij ons op de zaak Panasonic bij. (Dat was de tijd van het alpha 1 chassis?) Die gingen nooit kapot. Over het algemeen een slechtere beeldkwaliteit dan Philips, maar vaak betrouwbaarder.
Zeker de laatste jaren is men bij ons veel meer fan van Panasonic ipv Philips. Maar als Panasonic niets levert...
Daarom dat we veel meer Philips verkochten dan we de laatste tijd deden. En opmerkelijk: ondanks die grotere hoeveelheid moeten we zelden toestellen gaan herstellen.

Maar ook vandaag de dag ben ik nog geen fan van hun beeld, ondanks is ten volle overtuigd ben van hun duurzaamheid.

Hallo.
Mijn interesse gaat met name uit naar philips vanwege zijn ambilight.
Kun je toevallig meer specifiek zijn op het type 55OLED754/12.
Dit type heb ik namelijk op het oog om te kopen.
In de zaak waar ik vroeger altijd mijn spullen kocht zijden ze dat er met name in de mainboards veel problemen zaten omdat deze in een te stoffige omgeving worden geproduceerd.
Maar wat is jullie ervaring met dit type tv.

Gr jan

maartenbakker

Golden Member

Mainboardproblemen vanwege een stoffige omgeving vind ik een vaag verhaal.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Philips en Samsung staan toch wel als laatste op mijn lijstje.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Mainboards worden machinaal bestukt en afgesoldeerd waarna elk mainboard op werking getest wordt. Hoe de zaak waar u altijd komt dit argument van een stoffige omgeving gebruikt om vooral geen Philips tv aan te schaffen als reden aan geeft lijkt mij meer een verkooppraatje dan waarheid want een winkelier wordt niet in de fabrieken uitgenodigd om het productieproces te bekijken. Kan het niet zo zijn dat de zaak u probeert u een niet goed lopend tv merk te verkopen omdat die tv's in het magazijn liggen te verstoffen en daarbij ook dood geld zijn.

Ik heb dan een samsung smart tv. Destijds speciaal gekocht omdat daar de mogelijkheid om te skypen inzat. Dat kostte me extra. Nu heb ik over de techniek niets te klagen maar meer over de software. Ze kunnen van buitenaf gewoon de software van je wegstelen. Skype is verdwenen en veel andere dingen ook. Ik heb daar destijds gewoon voor betaald. In principe is het dan toch je eigendom of niet? Ik heb destijds geen soort van huurcontract moeten tekenen ofzo. Zodoende noem ik dit gewoon diefstal en samsung een zeer onbetrouwbare fabrikant. Daardoor vind die hele samsung smart TV een onbetrouwbaar en ondeugdelijk product. Dat samsung licentie problemen heeft met skype zou mijn probleem niet mogen zijn.

Mijn volgende TV wordt dan ook een oerdom monitor apparaat waar ik zelf wel een media computer boxje voor zet.

George Orwell is denk ik enige voorspeller die de in zijn tijd de toekomst juist voorzien heeft. Werkelijk alles dat hij bedacht had is zo ongeveer uitgekomen.

Sine

Moderator

"Mijn volgende TV wordt dan ook een oerdom monitor apparaat waar ik zelf wel een media computer boxje voor zet."

Jep, zo doe ik het nu ook.
Ik heb ook een samsung staan die bij het verbinden met het net meteen met een flinke ULA komt (die niemand leest)
De voorwaarden daarin (wij mogen alles van U weten en we houden alles bij) was reden genoeg die niet te accepteren en de netwerk stekker er uit te halen. Ik gebruik helemaal niets van het "smart" gedeelte van de TV

Op 21 maart 2020 14:03:33 schreef maartenbakker:
Extreme onderdelenprijzen, toestelprijzen niet heel erg concurrerend (maar tegenwoordig wel mooi beeld heb ik gehoord) wisselende kwaliteit en de kans dat je alsnog een Samsung binnenhaalt (niet de TV's maar andere apparaten zijn door de jaren heen zo nu en dan hier en daar ingekocht).

My last Sony was een "internet" radio.

Sony draaide vTuner op dat ding, en dat werkte prima voor een jaar of twee a drie.
Blijkbaar is er ergens een misverstandje ontstaan tussen Sony en vTuner en nu is die samenwerking einde, en daarmee ook de complete "web" functie van die radio.
Handmatige streams? no-go, firmware update voor wat anders? Niet mogelijk.
Dusch ... daar sta je dan met je Sony koekblik.
De enige reactie van sony?
https://www.sony.com/electronics/support/articles/S1Q0495

Dat ding gebruikten we overigens in een gebouw "bunker" op het werk waar je normale radio ontvangst echt kunt vergeten.
Van ellende hebben we het ding maar "gefixed" met een raspberry met volumio er op.

@ jama:
Als ik me niet vergis zijn alle OLED's van Philips in een fabriek in Polen in elkaar gezet. De productiewijze is in een filmpje te zien: https://www.youtube.com/watch?v=sKEvZe8jsSY
Qua productie lijkt het daar allemaal snor te zitten. Ze testen de dingen nog eens uit enzovoort. (hoe lost die koelplaat dan waarvan ik in mijn vorige post berichtte :? )

Het enige wat mij niet zou aanstaan is het feit dat jouw 754 een "Saphi" operating system is en geen Android. Dat is een ander moederbord dan de Androids. Niet dat ik een fan van Android en/of smart-tv ben, maar precies op die Androids heeft en geeft men destijds 5 jaar waarborg. Die lijken toch lang ondersteuning te gaan krijgen (de PUS 8601 bvb is van eind 2015 en krijgt nog altijd software-updates).
Saphi bestaat nog niet zo lang. Nog maar weinig ervaring mee, geen goede, geen slechte. Kost voor een 55" OLED ook écht geen geld, amai... .
Als je belang hecht aan smart-tv zou ik hier ook maar voor oppassen. Saphi is Philips' eigen smart-portaal. Traditie is dat die toestellen maximum met veel geluk 3 jaar software-updates gaan krijgen. Eventuele bugs zullen dan wel weg zijn, maar ondersteuning voor (vernieuwde) apps is dan ook niet langer gegarandeerd.

Als ik destijds mijn Loewe Bild 5.65OLED kocht, was het scherm rondom beschermd met een stuk verstevigd karton waar een moord mee zou begaan kunnen worden. Bij Philips en Panasonic zitten de schermen ook nogal stevig ingepakt, iets minder, maar toch nog ferm verstevigd.
Sony gaat zijn OLED scherm gebruiken als luidspreker. Het lijkt me niet echt te getuigen van duurzaamheid die grote flap continu stevig te laten trillen?
Qua beeld zijn ze echt goed. Zo las ik laatst dat ze hun Androids tot en met productiejaar 2019 niet gaan voorzien van een update naar Android 10. Hardware kan het niet aan. Wel "investeren" ze meer in beeldkwaliteit. Nu ja, maak er dan geen Android van hé. Als die dingen 3 jaar oud zijn werken apps als Netflix en Youtube gegarandeerd niet meer...

@Ex-fietser:
dat is nu één van dé redenen dat ik zo kan walgen van Samsung. Ze plakken een groot reclamebord boven hun toestellen ivm bepaalde schitterende functies. De iets hogere prijs wordt daardoor verklaard en na één of andere software-update, of sowieso, is die fameuze functie gewoon verdwenen. Zit je daar met je "dure" domme tv.
Smartphones van hun kregen vroeger het verwijt te omslachtige menu's te hebben. In de tijd van de Galaxy S6 maakte men er gigantische reclame over dat hun menu's overzichtelijk gemaakt zijn. Klopte ook echt en ik kocht me zo'n telefoon.
Na een jaar een update, heel het menu op de schop genomen en opnieuw die onoverzichtelijkheid. Nog een jaar later een update en toestel was niet meer bruikbaar: enorm traag en de batterij werd gewoon leeggezogen. Behalve rooten was er niks meer mee aan te vangen.
Natuurlijk wat is de gemiddelde levensduur van iederesmartphone... maar ik koop bepaalde functies die voor mij belangrijk zijn en die verwijdert men na een jaar.

Las ik laatst nog ergens dat iemand met een 8 of zelfs 9000 serie van Samsung plots reclameboodschappen in zijn OSD te zien kreeg. Komaan jongens, als ze hun geld daarmee moeten verdienen, bah |:(

Shiptronic

Overleden

Philips heeft iets soort gelijks gehad waar Gibson de streamingsdiensten verzorgde ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Ik zou op Saphi gokken als ik moest kiezen. Ik heb niks met Android.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 22 maart 2020 12:34:53 schreef maartenbakker:
Ik zou op Saphi gokken als ik moest kiezen.

Ik zou het niet weten, heb het wel Android smartphones gehad.
Weet je iets meer over de kwaliteit van de Saphi SSB's vergeleken met de Androids?

Heb die Saphi's nog nooit gezien. (bouwkwaliteit, gebruikte onderdelen,...)