Voorbereiden radio zendamateur

Vanavond niet, moet weer warm weer zijn daarvoor - m'n 'balkon' deur moet openstaan.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Of heel ijverig seinen, helpt ook! Brrr. Check.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Op 15 maart 2020 09:39:55 schreef mel:
Ja hoor. gewoon beginnen. ;)
En naar CW uitzendingen luisteren, en opschrijven wat je herkent..
Je zal zien dat het vanzelf beter gaat :P

Het CW spul opgegraven in de krochten van de zolder.
De Junker seinsleutel en een goedkope Japanse copy van een ?? sleutel vroeger nog bij Tandy (40 jaar geleden) gekocht.

Morgen ff een 9 Volt blokje kopen voor de NE555 pieper.

We gaan weer een poging wagen.

adval40

Special Member

ik heb hier een hele partij oefenteksten op mijn laptop staan

mocht er iemand interesse in hebben ?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 15 maart 2020 21:35:17 schreef Hubie:
een goedkope Japanse copy van een ?? sleutel

Een J-37 sleutel. heb ik ook ooit gebruikt! (de J-37 dan, niet de kopie.)

--
Die Junker, 't is heel raar, als professional kon ik hem niet zo waarderen, al zat hij aan de noodzender. Ik was meer gehecht aan de Marconi-sleutel van de hoofdzender. (Als het andersom was geweest, had ik ze zó kunnen verwisselen overigens: aan beide zat een gewone 1/4"-plug.)

Maar later als amateur vond ik het toch wel een fijne sleutel. Toen voor een aantal grote vissersschepen de morse-eis verviel (jawel, die bestond, ook in mijn tijd nog!), kwamen er wat Junker-sleutels vrij, die ook hun weg naar amateurs hebben gevonden. En daar slijten ze heus niet op!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Ik heb zowel de J-37 als ook de Junker sleutel.Ik vind de Junker de fijnste om mee te werken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Lange tijd geleden 'CW' ( morse ! ) examen gedaan. Was geen 'telegrafist' maar de A licentie moest er even erbij komen. Om het compleet te maken hi. De Junker is een degelijke sleutel waarbij de stabiliteit van belang is voor het oefenen. Daar gaat het om. Maar ( door omstandigheden ) seinde ik op 12 - 14 wpm wmp niet echt lekker door ermee. Enkele maanden voor het examen verkreeg ik deze ( zie fotootje ) sleutel vanuit de dump. Een bijzonder exemplaar en zeer goedkoop bovendien. Deze werd vroeger gebruikt door australische para's. Er kon mee gewerkt worden al tijdens de afdaling aan parachute. Het ding werkt ongelooflijk goed en snel. Er is weinig massa die verplaatst moet worden, toch heel stabiel. Zeer spoedig seinde ik er mee 20 - 22 wpm. Het schrift was dan goed leesbaar. En alles meer soepel in de pols. Op examen werd de Junker gebruikt. Ik heb beide sleutels gebruikt tijdens het lessen en op examen dus de Junker. Geslaagd :-).

Mijn tip voor hun die nog te gaan hebben : werk ook op je gevoel, wat het beste op je overkomt, zo relaxt mogelijk bezig zijn, dan zal het zeker lukken. Af en toe voor de fun een beetje forceren maar dan terug naar normaal etc. etc. Heb je een andere sleutel als de Junker, die lekker gaat, zet die af en toe eens in.

Hubie

Special Member

Er is een hele berg software om Morse te leren,de meeste volgens de 'Koch'
methode.
Iemand aanbevelingen?

De NE555 pieper doet 800 Hertz ,klinkt niet echt vermoeiend,iets lager zou nog beter zijn.

mel

Golden Member

Vroeger, in het bedrijf waar ik werkte, werkten 4 zendamateurs.
We waren berichten aan het seinen naar elkaar gewoon via de doorpiepstand op de multimeter,de meetdraden tegen elkaar en gaan. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Ik heb vroeger eens een seinsleutel gemaakt.
Een houten wasknijper met 2 punaises met een touwtje eraan gesoldeerd. ;-)

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 21 maart 2020 07:36:35 schreef mel:
Vroeger, in het bedrijf waar ik werkte, werkten 4 zendamateurs.
We waren berichten aan het seinen naar elkaar gewoon via de doorpiepstand op de multimeter,de meetdraden tegen elkaar en gaan. ;)

Nice! Wij deden een ledje en een micro-switch in ons schooletui. HAVO 1981 of zoiets.
In het Elektuur jaarboekje stond de morse code.

Hubie

Special Member

Jaarboekjes,pure nostalgie. ;-)
Amroh is daar in de jaren 60 mee begonnen,een klein boekje vol ditjes en datjes en tabellen.