ledverlichting wagen + remork brand zwak

ik heb juist wat ledverlichting geplaatst op mijn camionet en remork. achter op de remork heb ik 2 side shooter amber flitsers 36 watt geplaatst deze werken wel maar branden zwak. aan de zijkant heb ik 2 weklampen van 48 watt geplaatst deze branden wel goed. en boven op mijn camionet heb ik een ledbar van 126 watt geplaatst deze brand goed tot ik de stekker van de remork in steek.

de bekabeling gaat als volgt: van de batterij gij ik naar een relais die ik schakel met een knopje op het dashboard. van hier gaat de bekabeling verder naar de ledbar en wordt hier ook afgetakt naar een stekker voor de remork. dit alles is met een kabel van 1.5 deze is ongeveer +- 8m lang.hier krijg ik met de lamp aan 13.2 volt.

de remork is bedraad met een kabel van 1.0 .deze kabel gaat van de stekker tot midden van de remork +-4m deze takt hier af, afzonderlijk naar elk licht ook met dezelfde kabel. de lichten aan de zijkant zijn +- 1m van het midden en de lampen vanachter +-4m. met alle lichten aan krijg ik aan de stekker 10.2 volt

is dit nu allemaal door spanningsval?? ik ken niet zo heel veel van elektriciteit dus alle hulp is welkom. :)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Maak eens een optelsom. 36*2+48*2=168W = 14A door een draadje van 1mm². Tel daar nog een keer 10,5A bij van je daklicht. Dat is afgerond 25A door een 1,5mm². Verdere uitleg nodig? Op 12V moet je eerder naar 4mm². Vanaf de remork minstens 2,5mm². Daklicht en aanhangwagen zou ik sowieso scheiden. Hoe zwaar is je relais?

edit: Geef ik 25A in bij deze draadcalculator en een lengte van 8m dan wordt daar uitgegaan van 6mm². Mijn 4 was dus nog wat te weinig.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zaterdag 21 maart 2020 21:25:35 (24%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Shiptronic

Overleden

Da's de reden dat dingen uitbranden :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

de kabulator is voor AC netspanning, daar is een paar volt spanningsval niks abnormaals, voor 12V heb je al snel dikke kabels met 25A, zeker met stekkers ertussen en meerdere meters.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Om TS een idee te geven.

8m van 1.5mm² geeft voor 1 draad (massa over chassis voor de eenvoud een ideale geleider) bij 25A en 12V een spanningsval van 2,5V of 18,7% verlies. Dat geeft ook 56W over de draad. Dan gaan er 14A over 2 draden van 1mm² over 4m (midden aanhangwagen) daar heeft hij een extra verlies van 1,88V of weer 18% verlies.

Laten we het verlies in de stekkers nog buiten beschouwing. Denk eens na over een deftige stekker voor grotere stromen. Via een 13-polige stekker kan je dit niet conform ISO-11446 aansluiten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

yep, teveel spanningsval.
1mm² draad voor een aanhangwagen is gewoonweg veel te weinig. draad uit de gamma gekocht ofzo?
zowieso werflampen op die kabeling bij aansluiten lukt niet. je zal een extra connector met dikke draad moeten voorzien. eens google achter kabels voor een winch enzo

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Een camion snap ik nog wel Maar wat is een remork? Klinkt mij in de oren als een de naam van een creatuur uit een Tolkien verhaal.

draad uit de gamma gekocht ofzo?

Goedkope bedrading (niet per see van de gamma) is vaak van mindere kwaliteit. Er is hier ooit een topic over geweest van iemand die de ohmse weerstand van goedkope bedrading is gaan meten en vergelijken met kwaliteits bedrading van draka ofzo. En daar kwamen aanzienlijke verschillen uit. Misscien dat iemand die topic nog terug kan vinden. Mij lukt het niet. Verder is de bedrading gewoon veel te dun en zou ik de verschillende componenten een eigen groep met een eigen zekering en een eigen bekabeling geven. En de zekering bij de bron (accu of dynamo dus) plaatsen.

Plaats bijvoorbeeld zo'n soort zekering kastje:

Het is verbasterd van het Franse remorque.
In het Vlaams is remork een gangbaar woord voor het Nederlandse aanhanger.

Nee, dat wist ik niet, ik moest ook opzoeken wat een remork was ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Shiptronic

Overleden

TS heeft in ieder geval Rework to do :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

wat is een remork? Klinkt mij in de oren als een de naam van een creatuur uit een Tolkien verhaal

:grijns: Dit werd inderdaad courant gezegd in Vlaanderen - en in Wallonië nog meer, natuurlijk. Vooral als het over automobielen gaat en wat er zoal aan en omheen hangt werden hier heel veel termen uit het Frans overgenomen, precies zoals vandaag in Noord-Nederland veel Engels vocabularium wordt ingevoerd. Andere voorbeelden waarmee Noorderlingen het lastig zouden kunnen hebben zijn "embrayage" (koppeling), "pare choc" (schokbreker), "platinnekes" (contactpunten), "patins" (remschoenen) enzovoort enzoverder. Tegenwoordig is het fenomeen op zijn retour, maar mondjesmaat.

TS heeft in ieder geval Rework to do

Nogmaals :grijns: Ik zou vooral aanraden het hele verhaal te herdenken: wil zij/hij echt een rijdende kerstboom, die misschien nog stevig illegaal is ook? Zoja, dan zal er flink moeten hertekend worden, jawel, en ook flink ingekocht; niet in het minst aan kabel inderdaad. Niet goedkoop, vandaag de dag, dat koper.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
buckfast_beekeeper

Golden Member

@BFM: dan vergeten we de bougie, den delco en de joint de culasse nog. ;)

TS kan best eens gaan shoppen bij Rick Donkers.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

En uit een ander vakgebied:
schalieberd, bebording en predallen.
Voor mij al 30 jaar geleden, maar vond ik destijds zo mooi klinken. :-)

Vervangen DOOR.