Vgs bij N-channel MOSFET

EgbertG

Golden Member

Bij een zekere Vgs gaat de MOSFET in geleiding. Op de datasheet staat max Vgs en dat zit gemiddeld op zo'n 20v.

Maarrr.... hoeveel positiever mag de Source zijn t.o.v. de Gate?
Dat vind ik niet terug in de datasheet.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 22 maart 2020 11:12:41 schreef EgbertG:
Bij een zekere Vgs gaat de MOSFET in geleiding. Op de datasheet staat max Vgs en dat zit gemiddeld op zo'n 20v.

Ligt aan het type fet.

Maarrr.... hoeveel positiever mag de Source zijn t.o.v. de Gate?
Dat vind ik niet terug in de datasheet.

Ik neem aan dat de source aan de gnd ligt? Of anders? Waar ga je het voor gebruiken?

Een RDSon van 0.85, 1.1 is nu niet je van het.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EgbertG

Golden Member

Nee, Source ligt niet aan ground, dan zou ik dit probleem niet hebben.

Zie onderstaande schema/schets:

In geaarde drain schakeling volgt de source gewoon de gate.. en stelt het probleem zich dus niet, tenzij met inductieve:capacitieve lasten

Lambiek

Special Member

Wat wil je precies gaan maken?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fatbeard

Honourable Member

Het antwoord op de vraag staat gewoon in de datasheet:

Die plusminus betekent hier "plus-of-min", niet "ongeveer"...
Een gebruikelijke methode om die spanning binnen veilige waardes te houden is een zenerdiode (of twee in anti-serie)...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
EgbertG

Golden Member

Een half bridge schakeling om een switching mode transformator aan te sturen.

Vroeger pakte je een NPN en een PNP, maar de P-MOSFETS zijn niet gewenst in de high power schakelingen.

Lambiek

Special Member

Op 22 maart 2020 11:44:59 schreef EgbertG:
Een half bridge schakeling om een switching mode transformator aan te sturen.

Dan zet je er een goede driver voor en maak je daar een half bridge mee.
Lees dit eens door.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41/5

Ik zou ook voor een type gaan met een lagere RDSon

Deze bijvoorbeeld.

https://www.infineon.com/dgdl/Infineon-SPW47N60C3-DS-v02_06-en.pdf?fil…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EgbertG

Golden Member

Ik ga t bestuderen!

Iets repareren is toch wel heel stuk eenvoudiger dan iets ontwerpen ;-)

Lambiek

Special Member

Op 22 maart 2020 11:58:55 schreef EgbertG:
Ik ga t bestuderen!

Bijna onderaan staat een Halve brug schema.

Iets repareren is toch wel heel stuk eenvoudiger dan iets ontwerpen

Maar het is beide leuk om te doen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EgbertG

Golden Member

Absoluut leuk!

Zijn trouwens die flyback transformatoren met of zonder luchtspleet?

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

Op 22 maart 2020 12:07:46 schreef EgbertG:
Absoluut leuk!

Zijn trouwens die flyback transformatoren met of zonder luchtspleet?

Vanwaar de vraag?, volgens mij wil je iets anders weten?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

...maar de P-MOSFETS zijn niet gewenst in de high power schakelingen.

Waarom niet? Neem een IFX007T, heb je alles in een (55A/117A piek) met gelijk dead-time bewaking...
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Infineon-Technologies/IFX007TAUMA1…

En dat alles voor € 2.50... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

Grrr.. .wat zijn er toch irritant veel leuke componenten te koop!

Mijn gevoel van "zelf hebben gebouwd" gaat beetje verloren als ik een kant en klaar ic ga inzetten. Erg verleidelijk weliswaar!

Zou ik iets in vele aantalen gaan maken, dan ja ... zoveel mogelijk nieuwe technologie inzetten, maar ... gaat nu beetje tegen mijn gevoel in. Vast ook te maken met mn leeftijd ;-)

Op 22 maart 2020 11:44:59 schreef EgbertG:
Vroeger pakte je een NPN en een PNP, maar de P-MOSFETS zijn niet gewenst in de high power schakelingen.

Maar een gate die aangestuurd wordt door een weerstand evemin. Daarnaast, zoals je het nu doet, gaat de mosfet in z'n analoge werkgebied zitten. Dat is ook niet gewenst. En als je mosfets gaat gebruiken die 1 ohm RDSON hebben dan kan je net zo goed een P-fet kopen. (als je 1mOhm nodig hebt, dan "moet" je naar N-fets want die kan je niet of nauwelijks in P-fet versie krijgen, maar 0.1 ohm kan prima in P-fet.

Een half-bridge driver als de LM5109 is een prima tool om twee N-fets aan te sturen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
KGE

Golden Member

Stel je eens voor wat er gebeurt wanneer je de bovenste FET 'open' zet, de spanning op de Drain en Source is dan nagenoeg gelijk (= voedingsspanning) en daarmee ben je de nodige spanning tussen Gate en Source kwijt en de FET gaat weer dicht (in de praktijk komt ie dan in een soort tussenfase wat je beslist niet wilt)

Zijn trouwens die flyback transformatoren met of zonder luchtspleet?

Een flyback trafo heeft altijd een luchtspleet. Bij de heenslag wordt er energie in de trafo opgeslagen, en bij de terugslag wordt deze dan afgegeven aan de belasting.

Piet

Ik kom net deze tegen:

Dit is toevallig een P-fet, maar sommige fets hebben echt die "zener" in de gate zitten zoals hier afgebeeld. In deze P-fet zit dat "boven 20V" want ik mag volgens de handleiding 20V er op zetten. Maar ik heb een andere (SI2365) waarbij er maar 8V op mag en dat ding gaat echt geleiden bij niet veel meer dan die 8V. 12V er op dat ging NIET goed.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/