Siemens vriezer.... compressor maakt wel geluid maar vriest niet

Huidige inverter printen zijn best goed geworden, eindelijk iets overgedimensioneerd!! Zie ze een stuk minder heden ten dage. Was net zo'n euvel als de LNK304's van de wasmachine/ droger printen, zie je nu ook nog zelden

Mijn invertor airco wordt er dit jaar 24... zit idd tjokkevol electronika, maar tot op heden nooit gefaald. De eindtransistoren zijn nog "gewone" transistoren (nog geen IGBT)

heb er van hitachi gesloopt met een 10 tal printen erin, nog niks geen gelakte pcb's. een kilo of 6 aan printen, koelblok van een 30x40cm erop voor de motordrivers. ding werkte nog goed met 22 jaar, elke zomer en lente gelopen bij een bedrijf. 1 printje met compressor driver was vervangen, die heb ik al vaker gekregen, zit een weinig voorkomende 15W 50 mili ohm weerstand op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 maart 2020 20:21:40 schreef smd:
Draait niet zo vaak??

In de werkplaats heb ik een Haier inverter airco (kanaalmodel).
Deze is van 1999 en heeft tot 2015 in een serverruimte 24/7 gedraaid. Enkel de power module schijnt helemaal in het begin defect te zijn gegaan (staat vervangen 23-8-2002 op de print).

Vervolgens nog een stuk of 4 verhuizingen mee gemaakt en draait nu de 5e winter als warmtepomp. dus ja het kan toch degelijk :7

Enkel de laatste 3-4 zomers heeft deze merkbaar moeite (water voor de condensor nevelen helpt!) maar dat zal eerder aan de warmere zomers liggen denk ik zo want ik ben niet de enigste met koelproblemen de laatste paar jaar.
Wegens aanhoudende problemen enkele normaliter goed werkende koel/ vriesinstallaties moeten voorzien van een grotere condensor of water verneveling installatie.

Je ziet dan ook bij bijna alle supermarkten dat ze een of meerdere Gardena sproeiers onder de dak condensor hebben staan, alhoewel dat eerder een verkeerde bezuiniging geweest zal zijn (goedkoopste aannemer, welke de installatie eerder onder dimensioneert).

Op 11 maart 2020 20:21:40 schreef smd:
Draait niet zo vaak??

die heeft toch al heel wat uren achter de kiezen. Een vriend heeft toen net dezelfde gekocht (op mijn aanraden) en die draait alle dagen ( unit kan ook verwarmen)

midea is niet het beste merk, maar met weinig draaien kan elk ding oud worden. heb onlangs nog een midea aangesloten, ding moet eerst 24uur stroom hebben gehad voor je kunt inregelen. er zit een olieverwarmer in de buitenunit die de olie op temperatuur houd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hij werkt goed !!!
Bedankt smd.......
En dat voor een vriendelijke prijs!

Leuk setje weer zo! Nog alles krakend schoon kunnen krijgen?? Deur glimt weer goed in ieder geval!!

Turbokeu

Golden Member

Op 5 maart 2020 18:53:42 schreef smd:
Ter info: FF piercing tang er opgezet en ja: geen gas!

Op 8 maart 2020 23:38:57 schreef Hajostrato:
Prikkraantjes zijn voor mij ook tijdelijk. Uiteindelijk soldeer ik er een schraderventiel op of ik knijp hem dicht (met speciale kogel-tang)en uiteinde dicht solderen. Beroepmatig zit ik +/- 40 jaar in de koeltechniek van grote en kleine installaties. Ik heb R11 nog meegemaakt. Zo'n beetje het schadelijkste koelgas dat er was...

Ik veronderstel dat 'piercing tang' en 'prikkraantje' ongeveer hetzelfde bedoelen?
Tijdens mijn carrière bij Bosch gebruikten we een prikkraantje met een snelkoppeling voor een drukmanometer.
Schraderventielen waren toen enkel van fabriekswege nog voorzien op de oude 1500RPM compressoren.

Die 'speciale kogel-tang', leek dat op een griptang met ronde bekken?
Dat gebruikten wij om de vulbuis dicht te knijpen en het uiteinde dicht te solderen.

Op 8 maart 2020 15:38:22 schreef testman:
lassen van leidingen heb je toch geen apparaat voor nodig? ik zie dat geregeld gebeuren, die airco monteur heeft een brander met 1 fles gas waar je mee kunt hardsolderen.

In het atelier gebruikten we lasbranders met grote acetyleen-en zuurstofflessen.
Achteraf werdt door Bosch beslist om reparaties bij de klant zelf uit te voeren en vanwege veiligheidsoverwegingen er totaal geen vlam aan te pas mocht komen, vanwaar hun beslissing om een elektrisch lastoestel met 'tang' toe te passen.

Hoe airco's tegenwoordig gelast/gesoldeerd worden weet ik niet maar i.i.g. kon hardsolderen niet uitgevoerd worden met een propaanbrandertje. Misschien bevat de fles dan reeds een mix van een gas + zuurstof.
De lasbaguetten die wij gebruikten bestonden uit een legering van hoofdzakelijk koper en 10% zilver. Die krijg je nooit gesmolten aan 700-750°.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Piercing tang en prikkraantje is IDD hetzelfde oftewel zelfde functie.
Die kogeltang ken ik niet, ik gebruik LOKRING materiaal om koppelingen van alu en koper te krimpen onderling met elkaar...

Airco's van tegenwoordig net zoals koelkasten worden leidingen met kopersoldeer aan elkaar gezet,is ook een hardsoldeer. Moet heter gestookt worden!! Ik gebruik zilversoldeer met Acetyleen/ zuurstof set.

ik zag dat zelfs de praxis die flessen zuurstof had voor in zo'n hardsoldeerset. meen dat die branders tot 1200 graden gaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik las (hardsolderen) met een lasset waar een flesje zuurstof en propaan in staan. Voor het grotere laswerk gebruiken wij een laskar waar een grote zuurstof en acetyleen fles op staan. Tijdens hardsolderen gebruiken we backing-gas om inwendige oxidatie tegen te gaan. En wat die kogelkraan betreft, ik noemde hem zo, mss heet die wel anders. Soldeerstaven bestaan uit fosforbrons voor koperwerk en zilver-lasstaven met ommanteling voor hardsolderen van messing-koper, rvs-koper, rvs-messing of andere combinaties. En wat erg belangrijk is, is het vacumeren van de installatie. dit wordt vaak onderschat.

@ Hajostrato: Fosforbrons, ik kon niet op die naam komen,bedankt!

Yep, maar een grote autogeen set is niet zo handig als ik het bij de mensen thuis doe. en duur!

Heb en ook een oplossing voor Alu op koper solderen??

Op 24 maart 2020 18:48:09 schreef smd:

Heb en ook een oplossing voor Alu op koper solderen??

Neen, bij mijn weten is het niet of zeer moeilijk te solderen. Tegenwoordig zie in de industriële koeltechniek ook steeds meer aluminium verdampers en condensors maar daar is al overgang van alu naar koper in de piping gemaakt.
LOKRING koppelingen ken ik niet, blijven die redelijk dicht?

lokring koppelingen zijn perfect alleen duur

Turbokeu

Golden Member

Wij lasten enkel koper(capillair) op koper (deshydrator) en koper(buis) op ijzer (condensor-en compressoraansluitingen).
De aluminium evaporator had altijd een in elkaar geperste aansluiting naar koperbuis in de laatste 30-50cm van de terugvoer naar de compressor.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Koper op aluminium kun je met AL822 solderen. Vergt wel wat oefening.