Randaarde bij scheidingstransformatoren

Bij een gewone groep achter een ALS heb je nog de kans dat die ingrijpt.

Laat dit in normale omstandigheden een heel kleine kans zijn dat de differentieel tript bij rechtstreekse aanraking van één fase.

Differentieel is eerder een beveiliging tegen onrechtstreekse aanraking omdat de automaat er niet altijd uit gaat bij een aarde fase sluiting (In geval van een slechte spreidingsweerstand). Onrechtstreekse aanraking is het aanraken van de behuizing die onder spanning kan staan.

Mvg

Sine

Moderator

Dat is nog altijd beter dan helemaal niet ingrijpen.

Daarnaast had ik het in het voorbeeld over een 2e fout, met een ALS lig je bij de eerste fout al af.

Op 23 maart 2020 22:27:28 schreef Sine:
Dat is nog altijd beter dan helemaal niet ingrijpen..

Een forum kan toch niet de bedoeling zijn om mensen een vals gevoel van veiligheid te geven?

Een differentieel is geen beveiliging tegen rechtstreekse aanraking.

Sine

Moderator

Nee, een scheidingstrafo is veiliger ....

Robbe, je leest weer eens wat je wilt lezen, ik ben er verder klaar mee. Ieder mag met de gegeven informatie doen wat hij zelf goed dunkt.

Op 23 maart 2020 17:40:40 schreef Robbe de Smet:

Ikzelf zou het geheel geïsoleerd opstellen (behuizing), dan hoeft het niet. Stel je het niet geïsoleerd op, blik (geleidende delen) aarden

Je kan hem ook zo kopen.. :-)

mel

Golden Member

Ik repareer veel schakelende voedingen.Als ik de scoop eraan hang, dan gaat , zonder trafo, de aardlek er gegarandeerd uit, want mn scoop is WEL geaard, en als ik aan het primaire gedeelte van de voeding meet, dan is het bijna altijd raak.
Dus, mijn scoop ligt gewoon aan netspanning, MET aarde, en de DUT (ding onder test) zit achter een scheidingstrafo.Spaart veel naar beneden rennen om de ALS in te schakelen . ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

scheidingstrafo's waren ooit een noodzaak, tijd van U ontvangers en chassis zonder netscheiding. Niemand ging de verhoogde veiligheid dank zij de trafo in vraag stellen.

Ik heb ooit een Philips variac op de kop getikt.
Volgens mij is dit een variac en scheidingstrafo ineen.
https://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/gereedschap/#variac

Op 24 maart 2020 11:41:26 schreef MJN:
Ik heb ooit een Philips variac op de kop getikt.
Volgens mij is dit een variac en scheidingstrafo ineen.

Het is wel belangrijk om daar zeker van te zijn. Philips had variacs met en zonder netscheiding... Haal er eens je ohmmeter bij en meet tussen primair en secundair. Als je niet oneindig meet, dan is er geen scheiding.

het plaatje op de sticker zegt al dat die variac netgescheiden is. tevens zijn die dingen veel groter, een 3A model met netscheiding is van formaat groot als een 6A of 8A model zonder netscheiding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer