leds philips backlight strips 47"'

Met Bart wel eens een huidige Philips TV ( Ahum, TPV) is ronduit el cheapo, en oud ontwerpers van Philips draaien zich om in hun graf als ze dit zien!! Samsung is enorm verbeterd, maar helaas is het ook niet kwaliteit.. Waarom draait een Panasonic wel extreem lang over het algemeen ( Enkele gevallen daar gelaten)Net een TH42PX8 ter reparatie met 63.193 uur op de teller.. en ja, nog steeds aardig beeld!! Alleen voeding condensatortje in sluiting...

Ik heb enkele jaren geleden hier eens de vraag gepost wat je tegenwoordig het betrouwbaarste merk mag noemen.
Effectief denk ik met jou mee dat de pluimen op de hoed van Panasonic mogen gestoken worden. Verkopen we op de zaak ontzettend veel en hebben we raar of zelden problemen mee.
Behalve enkele LCD's van rond 2014 -2015. LG panelen met heel vaak defecte leds. En in tegenstelling tot bij deze Philips van dit topic gaan die Panasonics in beveiliging.

Niemand weet wat het in de toekomst zal worden, maar ik mag momenteel over Loewe ook niet klagen. In het SL15x tijdperk schermen van Samsung gebruikt die alles behalve betrouwbaar waren. En daar loop ik weer Samsung af te zeiken, sorry, maar ik heb er al zoveel mee meegemaakt |:(

Philips is met zijn "duurdere" reeksen (lees OLED) wat mij betreft ook goed bezig. Vijf jaar garantie en die dingen... Nog maar ééntje van kapot gehad op de zaak. (Koelplaat gelost en processor verbrand)

Ter info:
Binnen de garantieperiode waren de leds bij ons ook blauw. Maar garantie dus reparatie. Nu is het dus gewoon wachten op de volgende keer, alleen moet ik ze dan zelf vervangen.

En de TV: LG 43UJ630V 803MAHUB2953

{UPDATE} BEsloten om toch de oude strips met andere ook smd powerleds te voorzien (Samsung )en ze net als de te grote powerleds (waarvan de lensjes te bol zijn waardoor lichvlekken), ook 3 volt 1 watt net zo in serie te schakelen per twee strips van 7 dus 14 . En dus per 2 parallel op de driver te zetten.

Maar nu doet zich het rare voor. De leds gaan niet aan en slechts een strip laat nu maar even 5 leds van de ledstrip van 7 leds oplichten! De andere strips gaan niet mee aan en voeding van de led gaat daarna niet meer aan.

Test ik de strips echter individueel dus ene kant van de led 1 links en led 7 rechts met een externe voeding - dan werkt elke strip prima.

Hoe kan dit nou? Is de led driver intelligent en schakelt uit of kan ie de stroom niet leveren ? DE powerleds had ik precies zo geschakeld en die werkte gewoon prima.

*hier heb ik geen app voor nodig

Opgelost: ledstrip los gemaakt van het metalen frame, enkele leds maakten nl sluiting met de koperen onderstrip aan de onderkant toen branden ze allemaal wel op de driver, alleen degenen die sluiting maakten met de onderkant veroorzaakte het rare probleem. Maar ook dit weer werd veroorzaakt door de niet geëetste puntjes die je meeneemt met het gewone solderen rondom de led, beste is om hete lucht pistool te gebruiken dan heb je dit probleem minder, maar niet te lang dus, anders worden ze te lang te heet... Maar echt om ziek van te worden hoe deze strips ontworpen zijn...dat was zeker geen Nederlander denk ik nu...

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Op 17 maart 2020 13:08:41 schreef Beeldbuisje:
Verkochten in de jaren 80 en 90 toestellen die niet deugden qua duurzaamheid, maar met een relatief mooi beeld (wie herinnert er zich Fraba/Mozaïc niet. Allemaal tweede en derdekeus Philips materiaal, maar een erg mooi beeld).

Nieuwsgierig geworden ben ik eens gaan zoeken. Diverse toestellen van Fraba kamen kennelijk van Elbit. Dit was de kortlevende (1992-1997) televisietak van een Israëlisch bedrijf in defensieapparatuur (zeg maar alsof Hollandse Signaal opeens televisies gaat bouwen). Ze gebruikten in elk geval inderdaad veel key components van Philips als ik de schema's zo zie. Tweede of derde keus weet ik niet, maar het was natuurlijk wel een nieuwkomer qua ontwerpkennis.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 22 maart 2020 16:18:06 schreef maartenbakker:
[...]
Tweede of derde keus weet ik niet, maar het was natuurlijk wel een nieuwkomer qua ontwerpkennis.

Om twee voorbeeldjes te geven wat ik me direct nog kan herinneren kennis van ons had zo'n ding en ging met de regelmaat van de klok stuk. Maar toegegeven met een A66EAK71X01 beeldbuis erin een prachtig beeld.

De man had een Mosaïc toestel staan. In de hoogspanning werden van die blauwe booster condensatoren gebruikt die destijds in een G110 ook zaten. Ik heb er wel meerderen gezien waar de sapjes in het rond gespoten waren. Ik heb ze vanaf de GR2.4 nooit meer in Philips geweten.
De bewuste Mosaïc had op al zijn ic's en beeldbuis toch een productiejaar van eind 96 staan (wellicht één van de laatsten dan). Einde van de GR2.4 en begin van de MD1, dus de tijd van die rot condensatoren was bij Philips (gelukkig) toch al gedaan...
En ja hoor: die bewuste condensatoren gingen ook defect in de Mosaïc. Er werden precies dezelfde elco's gebruikt als in de GR2.1 die erg graag hun elektrolyt losten. Ook dat kwam voor. Dezelfde rot-schakelaar als in de G110 als bij ITT/Nokia als in de C9000 reeksen van Loewe,...

De printplaat was een dun stukje karton wat je aan alle kanten moest ondersteunen of het brak gewoon middendoor eens het uit de kast gehaald was.

Wat me in de jaren 90 ook enorm vaak opviel: alle "Z" merken waaronder toen Samsung, Protech, Multitech, Fraba,.... hadden zo'n typisch OSD wat in al die toestellen gelijk was. Er was een geel kanalennummer in een zwart hokje linksboven wat na het kiezen van het kanaal langzaam kleiner werd en dan verdween.
Ik weet het nummer niet meer, maar het viel op dat het echt in al die "exotische" merken, zoals wij dat noemden, voorkwam.
Dat was nu voor mij echt het teken om te spreken van rommel.

maartenbakker

Golden Member

Dan hadden ze bij inkoop van de onderdelen een beetje gesjacherd zeker :P Van een defense contractor valt me dat wel tegen. Nouja, hun nummering van modules doet me vaag aan Vestel denken, hebben ze daar zeker naar gekeken.

Overigens kan het ook prima dat Fraba naar Vestel of ander soortgelijk merk is overgestapt nadat Elbit gestopt was of zelfs met modellen tussendoor.

De bekende OSD is een Philips CTV-xxx controller die kennelijk prijsgunstig was als je de set halfgeleiders voor zo'n toestel bij Philips afnam. Je zag bij sommige budgetmerken dat ze twee chassis hadden. Een met ST chipset en een met Philips chipset. Elk had een eigen standaardcontroller.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 maart 2020 12:38:37 schreef Bart64:

[...]Zo worden de kritische componenten in voeding en moederbord echt loeiheet[...] Misschien een klein, stil ventilatortje inbouwen?

[...]Het plastic van de rand breekt bij loshalen[...] Geen oplossing
[...]wel plastic besparend dus[...] Tiendes van centen bij die volumes, moet wel Chinees design zijn

[...]erger vind ik dat een ontwerper het vervangen van de LEDS door de stippels op de led print heeft geëtst, waardoor je het vervangen niet meer kan doen[...]
Ik begrijp totaal niet wat je bedoelt. Bedoel je dat het een QFN behuizing is?

[...]Die leds zouden toch vanuit de achterkant van het backlight veel makkelijker te vervangen moeten zijn.[...]
Daar kan ik wel antwoord op geven. De designer heeft gewoon de datasheet met 50.000 uren genomen. Maar geen rekening gehouden met veroudering bij hoge temperaturen en geen koeling. Dat is een typisch Chinees design-principe. Goedgekeurd in de prototype test want "Hij doet het toch?".

Ik heb de kap geperforeerd ter plekke van de koelplaat van de hoofdprocessor op t moederbord, die wordt nog best wel heet bij Philips borden vind ik.

Wat betreft die ledstrip stippels. en daar ben ik echt boos over wat Philips betreft hier. Enkele van die 'stippels'zijn doorgelust naar de onderkant van de strip, maar ook eentje naat het andere contactpunt van de led vlak naast de zijkant van de soldeerlip zit er een nl. één puntje wat met de ander kant van de led is verbonden, dus als je niet goed soldeert en het puntje meeneemt (als je ook maar iets te veel soldeer meeneemt) lijkt het of de led in sluiting is. Neem je het doorgeluste puntje naar de onderkant mee waar over de gehele lengte een koperstrip loopt van de strip dan krijg je ook rare problemen. Nl dat als je de strip denkt te hebben gerepareerd en je test hem los en alle leds lijken het goed te doen en je m dan monteert opeens maar bijv. 3 leds doen van de strip en de rest opeens ook in sluiting lijkt. Haal je m er dan weer uit dan doen alle leds het gewoon op de strip!!! Dus dat is erg sneaky design geweest zodat jij niet losse leds gaat vervangen omdat je denkt dat je ze te heet hebt gesoldeerd of dat de strip rot is. Dus bewust anti-repareerbaar gemaakt net zoals die BGA NAND chips die je ook niet meer kan vervangen odmat daar bijv. de soldeeeraanslutingen onderop zitten (zie andere post hierover) ipv de 48 pins NANDS aan zijkant.
Dit soort beleid heeft zich gemanisteerd bij zoveel ontwerpen, net zoals de telefoons die dichtgeplakt worden zodat je de batterij niet meer zelf eenvoudig kan vervangen. En dat zijn niet de goedkoopste vaak, maar de duurste modellen ook nog eens...

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

BGA's zitten overal in en zijn gewoon vervangbaar. Zelfde verhaal als de overstap van buizen naar transistoren en van transistoren naar IC's. En hoeveel monteurs hebben niet zitten vloeken bij de eerste SMD?

Ik blijf erbij dat individuele LED's vervangen alleen in noodsituaties een oplossing is omdat je aan arbeid kwijt bent wat je anders aan strips kwijt bent en het resultaat per definitie minder mooi is... Dat kun je aan je eigen foto's zien.

Maar ik ben wel heel benieuwd wat de paneelfabrikant of TPV of hun toeleverancier (afhankelijk van het toesteltype!) nou precies met die soldeerpunten op de strips gedaan heeft. Je hebt niet toevallig foto's ofzo? Of heb je toesteltype en paneeltype genoteerd zodat ik zelf eens op kan letten?

Als ik kleine SMD's soldeer pak ik meestal de microscoop, kun je die puntjes dan wel zien zitten?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Lees even terug, ik heb er wél een foto van geplaatst. De puntjes zie je normaal niet op de strips zitten omdat de lens van de LED er nog overheen is gezet. Maar als je goed gaat meten zul je zien dat de puntjes door de print heen zelf zijn geëtst en met de andere aansluiting van de led verbonden zijn. En met koperstrip die over de gehele lengte loopt van de strip. Ik heb daarom de strips aan de onderkant geisoleerd afgetaped of op het frame. Doe je dit niet dan werkt het niet, als je alles dan aansluit valt er altijd wel een of een hele rij uit omdat er een tegen aarde ligt ook al hem je los wel goed getest op een externe voeding (dus losgenomen van de rail). En dat toch een puntje hebt meegesoldeerd.Ik dacht steeds ook daarom dat mijn leds niet goed waren of de voedingspanning niet goed (was ook zo). Ik ben met je eens dat vervangen de beste optie is ook omdat de lensjes en leds heel gecentreerd zijn geplaatst. Lichtvlekken zijn dan ook bijna onvermijdbaar, echter alleen bij witte en felle achergronden enigzins zichtbaar, maar de losse leds zijn veeel goedkoper dan de strips... aleen niet zo makkelijk en sneller te vervangen. Maar als je tijd hebt en t een hobby is dan kan je t dus wel doen. Maar ervaring is hier ook weer een vereiste en heel veel geduld...

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Teruggebladerd en ik snap het. Zo te zien zijn het doormetalliseringen. Nodig om printsporen te verbinden en warmte af te voeren. Op een ongelukige plek als je soldeert maar of dat nou expres zo zit durf ik niet te zeggen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

VIAs dus. Gewoon met hete lucht de LED eraf solderen. Niet met soldeer werken maar met een klein drupje soldeerpasta op de solderpads en weer verwarmen met hete lucht. Liefst op een hotplate. Dat moet gewoon werken.

Of zit er nog wat los koper?

Nee geen los koper, ik weet niet wat je bedoelt eigenlijk. En de leds worden echt niet zo heet volgens mij, die edge backlight strips hadden daar meer last van volgens mij omdat ze echt bijna allemaal tegen elkaar aan lagen. Die stippels zijn echt bedoelt om het solderen onmogelijk te maken met een soldeerbout voor een leek die het voor t eerst gaat doen. En zelfs als je dan een strip denkt goed te hebben, ging het nij mij vaak na montage alsnog fout of de spanning was te hoog omdat de specificaties van de backlight leds soms net even anders zijn als de originele. Ook als je denkt 6 volt leds hebt besteld dus van een ander merk. Ook bij Samsung had ik strips gerepareerd en die kreeg ik ook maar niet goed, elke keer sluiting of iets anders, los doen ze het goed, maar aangesloten elke keer een strip kapot. Daar gebruikte ik toen de verkeerde leds met de originele. LG leds zonder aansluitlip en als ik ze al erop kreeg gingen ze meteen kapot bij inschakelen.

*hier heb ik geen app voor nodig

Je mag de leds maar 3 seconden op 350 of met 10 seconden op 250 vaak verwarmen. Dat lukt met hete lucht niet goed als je geen temperatuur hetelucht station hebt maar een verfbrander. En een hotplate moet je dan wel eerst aanschaffen. Misschien dat een strijkbout het ook kan doen.

*hier heb ik geen app voor nodig

Alleen op een hotplate kan ook. En als je TVs wil repareren zonder enige tooling kun je nog altijd een bakplaat nemen. Wel zorgen dat de temperatuur goed staat, dus een met temperatuurregeling en je moet het wel meten.

Bijvoorbeeld https://www.blokker.nl/p/blokker-bakplaat-bl-26104/2123650

Leds mogen inderdaad maar kort verwarmd worden. Maar je mag wel lang op een lagere temperatuur pre-heaten. Ook dat kan op je bakplaat. En dan solderen met je hete lucht of desnoods soldeerbout, dan hoef je nog maar weinig bij te verwarmen. Dat scheelt erg veel in het solderen, het gaat veel beter.