Opbrengst zonnepanelen zakt weg na 13:00

Hallo allemaal,

Ik weet niet of dit het juiste forum is anders lees ik het wel :)

Omdat het nu twee dagen mooi weer is geweest valt het me op dat onze panelen een dip hebben rond 13:00 in de middag (zie printscreen). De panelen liggen op een plat dak van onze overkapping. Ik vind het opvallend omdat de panelen wel gewoon volledig in de zon liggen.

De panelen staan richting het zuiden. Of kan het liggen aan de stand van de zon? Ze liggen wel op een plat dak, dus ze staan wel veel vlakker dan op een schuin dak van een woning.

Ik denk zelf dat het aan de stand van de zon ligt, omdat deze nu lager staat, maar rond 13:00 staat de zon ook op het zuiden, dan zou je verwachten dat er juist een stijging te zien is..

In ieder geval bedankt voor de eventuele reacties.

Groet,

Hans

rbeckers

Overleden

Is er iets dat een schaduw werpt, bijvoorbeeld een boom?

Nou er staat een perenboom bij de buren, misschien dat die net de voorste panelen raakt, maar dat zal echt minimaal zijn.

Ik ga straks om 13:00 kijken of er toch schaduw opvalt. Ik heb wel gelezen als er schaduw valt op 1 paneel dat de rest van de panelen dan ook mee zakken naar dat ene paneel wat schaduw vangt.

EricP

mét CE

Is dit je terug geleverde vermogen? En waar komt die meet data uit?

Zet er eens een grafiekje van de spanning naast. Als de panelen van je 'buurman' dan opeens vol in de zon komen of de naburige bakkerij schakelt af, zou die wel eens op kunnen lopen, in de buurt van het maximum komen, waardoor jouw spulletjes minder terug gaan (kunnen / mogen) leveren.

Klopt, dit is een grafiek van wat er opgewekt is aan energie (lees ik uit via de app van de omvormer). Ik heb ook een plaatje toegevoegd van de vermogen (Volt) input en van de output.

Bij de input zie ik wel een dip om 13:00. Zegt dat nog iets?

Ja, de totaalspanning van de panelen zakt weg ergens rond 13.30 uur, grote kans dat dat door schaduw komt.
Er hoeft maar 1 paneel (gedeeltelijk) in de schaduw te liggen dan zakt de boel al in. Heb je bypass diodes in de panelen zitten?

Op internet staat behoorlijk wat over de invloed van temperatuur op een paneel.
Om 13.00 zou het zomaar eens warm kunnen worden.

Tekst internet:
In zomerse omstandigheden stijgt de temperatuur en warmen zonnepanelen op. Zonnepanelen hebben minder opbrengst naarmate de temperatuur van de zonnepanelen stijgt. Hoge temperaturen (boven de 25 graden) leiden tot lager rendement. Op een zonnige dag in oktober, met een temperatuur van 10°C , is de opbrengst van de zonnepanelen hoger dan in de zomer bij 35°C.

Ja ik ga straks even kijken of er schaduw op de voorste panelen valt. De panelen liggen er net op ik heb geen idee of er bypass diodes op zitten. Is dat niet standaard bij nieuwe panelen?

Er liggen Suntech STP300S Mono half sell Solar Module 310 W op, geen idee of daar diodes in zitten :)

EricP

mét CE

Ik heb ook een plaatje toegevoegd van de vermogen (Volt) input en van de output.

Het vermogen druk je uit in Watt. Niet in Volt.

Bij de input zie ik wel een dip om 13:00. Zegt dat nog iets?

De netspanning loopt in elk geval niet op. Daar zal het probleem niet zitten. Dat de spanning daalt is een indicator. Waarschijnlijk zal de stroom daar ook dalen - MPPT probeert er nog het meeste vermogen uit te halen.

Of er dioden in jouw panelen zitten weet ik ook niet. De eerste hit zegt er niks over. Ze lijken wel heel trots te zijn op een 'IP68 connection box'. Je zou verwachten dat zoiets dan ook zeker wel vermeld zou zijn...

Met een beetje mazzel wordt het vanzelf beter in het jaar zolang boompje niet groeit.

Lambiek

Special Member

Op 24 maart 2020 11:34:42 schreef hans1234:
Omdat het nu twee dagen mooi weer is geweest valt het me op dat onze panelen een dip hebben rond 13:00 in de middag (zie printscreen).

Dat lijkt inderdaad op schaduw, dat heb ik ook. Als de pijp van de ketel "centrale verwarming" een beetje zon weghaalt zie je dat precies in de grafiek.

Je kunt dat eventueel voorkomen door optimizers te monteren, bij ieder paneel één. Maar je moet eerst zeker weten of het schaduw is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Oke, ik ga straks even weer kijken of er schaduw op komt. Ik denk dat het echt minimaal is (een tak o.i.d.)

Van de buren mag ik de boom snoeien, dus hopelijk is dat het :)

Dus een serie string.

Je ziet bij DC input voltage dat de totale spanning rond 14:00 en 18:00 een flink stuk terug valt.

Normaal blijft de spanning van de panelen altijd ongeveer gelijk.
Zo een terugval wordt veroorzaakt doordat een of meer panelen minder stroom kunnen leveren dan de andere panelen, meestal door schaduw.

Aangezien alle panelen in serie staan moet de stroom ook in alle panelen hetzelfde zijn. De panelen die niet mee kunnen door de schaduw krijgen dan een negatieve spanning op de klemmen, en de parallel dioden zorgen er dan voor dat dat beperkt blijft tot minder dan 1 Volt.

Elk paneel bestaat uit een string van 60 cellen die allemaal in serie staan. Schaduw op 1 cel schakelt het hele paneel uit.

Een paneel heeft normaal gesproken 3 diodes, eentje per set van 20 cellen. Dan wordt het paneel verdeeld in 3 secties die apart door de diodes kunnen worden afgeschakeld. Dus elk paneel is dan te beschouwen als 3 panelen met elk 20 cellen in serie. Een cel in de schaduw schakelt een set van 20 uit.

Maar bij Duo panelen heb je feitelijk telkens 2 halve panelen parallel, met 2 keer 60 halve cellen met 2 keer 3 dioden. Volgens mij heeft dat vooral voordeel bij optimisers en bij micro-converters.

Panelen zonder diodes bestaan niet. Een cel gaat stuk bij een reverse spanning van meer dan 20 Volt. Zonder diodes bij een serie string zou de volledige spanning van alle andere panelen (hier 300V) als reverse spanning op het schaduw paneel komen te staan. Dat paneel gaat nooit meer werken. Een diode per set van 20 cellen lost dat probleem op.

Ziehier : https://assets.suntech-power.com.au/images/AU_Superpoly_STP300_WfhMC4_…

3 bypass diodes in de junction box.

Bedankt voor je reactie.

Er valt inderdaad schaduw van de twee takken op de voorste panelen. Het is wel minimaal maar waarschijnlijk wel als resultaat dat er een grote dip te zien is.

Ik probeer de boom van de buren vanavond wat te snoeien, ik ben benieuwd wat dan het resultaat is en of de dip nog zo groot is.

Lambiek

Special Member

Op 24 maart 2020 14:46:21 schreef hans1234:
Ik probeer de boom van de buren vanavond wat te snoeien,.....

Als het donker is zeker. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 24 maart 2020 14:46:21 schreef hans1234:
Bedankt voor je reactie.

Er valt inderdaad schaduw van de twee takken op de voorste panelen. Het is wel minimaal maar waarschijnlijk wel als resultaat dat er een grote dip te zien is.

Merk op dat als je 2 panelen voor de helft bedekt... je toch twee panelen NIETS opleveren....

Hoeveel je zou verwachten kan je aan de spanning zien. Die zakt van 280 naar 200 volt, je verliest dus 29% van je panelen....

Tenminste, dat denk ik in de gauwigheid af te lezen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kun je via de app ook de DC input current laten zien?

Idd wat zonnepanneeltje zegt, de spanning zakt in elkaar, dus ergens valt stroom weg waardoor de MPP opzoek gaat naar een nieuw MPP punt.
De schaduw kan minimaal lijken maar als 1 cel al behoorlijk in de schaduw ligt zakt de stroom van die cel in elkaar, en dus van dat deel van het paneel wat overbrugd is met een diode. Daarnaast kan het ook nog zijn dat ie in een veel ongunstiger deel van het MPP bereik komt (en dat is zeker hier het geval, voor 1 fase omvormer is 350-375V ideaal) en hoe verder je dar vanaf komt hoe slechter het rendement van de omvormer.

bij een vriend van mj viel zijn hele systeem uit omdat er van de 4 rijen panelen die boven elkaar lagen in portret de onderste cel in de schaduw kwam te liggen. Dus stortte de stroom van die panelen in en daarmee de spanning.
Dus hebben we alles en iets omhoog gegooid, en anders gestringd.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op dinsdag 24 maart 2020 17:56:51 (21%)

zit sinds 2009 in de PV.
Shiptronic

Overleden

Op 24 maart 2020 14:46:21 schreef hans1234:
Ik probeer de boom van de buren vanavond wat te snoeien,

Beste resultaat haal je met snoeien < 0,5 M boven de grond >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik zeg:"Bij de grond af, of met kluit en al!"

[Bericht gewijzigd door andre1973 op dinsdag 24 maart 2020 18:35:26 (11%)

zit sinds 2009 in de PV.
Blue Sky

Cableguy

Ik heb hetzelfde in de lente, na verloop van tijd verdwijnt de zon achter het dak van mijn huis (ik heb de installatie op de garage) en die werpt een schaduw over de panelen. In de zomer staat de zon hoger en heb ik er minder last van. De opbrengst is verder goed, plus minus 3000 kWh per jaar op een set van 3500 Watt.

https://www.uploadarchief.net/files/download/omniksolar01.jpg

Waar rook is, is stroom

Op 24 maart 2020 14:46:21 schreef hans1234:

Ik probeer de boom van de buren vanavond wat te snoeien, ik ben benieuwd wat dan het resultaat is en of de dip nog zo groot is.

Voordat je de boom van de buurman omhakt: Je hebt kans dat je over een maand of een paar maanden geen last hebt van de boom omdat de zon dan hoger aan de hemel staat. Nu is de opbrengst van de zonnepanelen nauwelijks interessant omdat de dag kort is en de zon laag staat. De maanden die de meeste energie opleveren is de periode april tot oktober. Heb je in die periode last van de boom, dan kan je de boom omhakken.

Op 24 maart 2020 19:09:03 schreef ohm pi:
[...] Heb je in die periode last van de boom, dan kan je de boom omhakken.

Hij mocht van de buurman de boom snoeien, maar niet met wortel en tak uitroeien.

High met Henk

Special Member

Op 25 maart 2020 00:19:05 schreef herbert116:
[...]
Hij mocht van de buurman de boom snoeien, maar niet met wortel en tak uitroeoien.

;)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op 24 maart 2020 19:09:03 schreef ohm pi:
Nu is de opbrengst van de zonnepanelen nauwelijks interessant omdat de dag kort is en de zon laag staat.

Nou dat moet je niet zeggen, deze maand brengt het toch al snel +/- 100kWh op. Iedere kW is mee genomen toch.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.