Welke batterij nodig?

Hallo iedereen ,
Voor een project zou ik willen weten wat voor batterij ik best gebruik.
Hey project :
Een signalisatiebord met 2 ledflitsers.
Gegevens led flitsers : 12V 0,6A
De flitsers zouden zeker 2uur moeten kunnen functioneren.
De batterij zou zo compact mogelijk moeten zijn ( geen auto accu) mits deze in / aan het bord bevestigd moet worden.
Liefst oplaadbaar zodat dit na elk gebruik opgeladen kan worden voor het volgende gebruik.

Weten jullie raad?

Alvast bedankt!

benleentje

Golden Member

Om de hoeveel tijd worden de flitsers aangestuurd en wat is het minimum waarop ze nog werken?

Als je 3x Li-ion neemt van 3,7V dan zit je met 11,1 net aan de lage kant maar geheel opgeladen zit je dan op 3x 4,2V = 12,6V
Dus vandaar mijn vragen wat is de minimum werkspanning voor de leds?

Anders naar 4x Li-ion en dan zit je op 14,8V - 16,8V en dan heb je een stepdown converter nodig om naar 12V te gaan

Voor de berekening van je accu capaciteit is de 0,6A niet zo van belang als de leds maar 1 keer per minuut aan gaan. Je moet de gemiddelde stroom weten. Als ik even uit ga van de helft van de tijd aan dan zit met 2x 0,6A piek op 0,6A gemiddeld. 0,6A gedurende 2 uur is 1,2Ah. Een gangbare 18650 li-ion batterij is er in 3500mAh. Er word veel aangeboden met veel hogere capaciteit maar dat is fake dus let daarop. Goede in hoger bestaat wel maar dat word al snel een stuk duurder. Goede batterijen zijn gewoon duur.

3500mAh = 3,5Ah dus deze batterij houd het ongeveer 6 uur vol.
Let er wel op dat je een geschikte lader erbij koopt

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Een betrouwbare leverancier van 18650 cellen is NKON.

Ik ben altijd een beetje voorzichtig met accu-voorspellingen doen: De specs die een TS geeft zijn vaak niet de gegevens die je nodig hebt om uit te rekenen wat voor accu je nodig hebt.

Ik heb iemand op m'n kantoor gehad met een paar flitsers. Die dingen trokken iets van 10A en daar konden de 3000mAh 18650s niet tegen. (zonder de spanning zover te laten inzakken dat het na 2 fotos over was). Dus die 0.6A zou ik wel eens willen dubbelchecken....

Wat is het merk-en-type van de flitsers? MOgelijk kunnen we online bevestiging vinden van de gegevens.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Als je van alle "lastig" gedoe rond het opladen van Li-accu' s af wilt zijn, kun je ook gewoon 10 NiMH penlights in serie zetten. Die kun je dan druppelladen met een simpele diode en serieweerstand. Niet snel, wel supersimpel. (Als je de weerstand uitrekend op 1/10C moeten ze wel na 12 uur van de lader af. Als je constant wilt druppelladen moet het nòg trager, maar heb je er ook geen zorgen meer aan).

Als die 0.6 A gemiddeld verbruik is, en dus 1.2A totaal, gemiddeld, zul je penlights van (meer dan) 2.4 Ah moeten hebben. Dat is tegenwoordig goed mogelijk, maar je hebt dan niet veel marge. Waarschijnlijk red je de 2 uur dan niet meer als de ledflitsers net wat meer verbruiken, je batterijen wat ouder zijn, en het koud is. (Of 1 van die 3 factoren afzonderlijk).

NiMH's kun je beter niet parallel zetten voor meer capaciteit (Wat met Li-Ion weer wel prima kan, daar levert in serie zetten weer uitdagingen op bij het laden), dus als je b.v. 5 Ah of meer wilt, kun je C cellen nemen.

Met NiMH D-cellen opletten: de goedkopere types zijn vaak C-cellen met een plastic huls, en halen dus slechts de capaciteit dan een C-cel (terwijl ze groter zijn).

(NKON levert ook diverse soorten en maten NiMH's)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 24 maart 2020 20:26:56 schreef rew:
Een betrouwbare leverancier van 18650 cellen is NKON.

Ik ben altijd een beetje voorzichtig met accu-voorspellingen doen: De specs die een TS geeft zijn vaak niet de gegevens die je nodig hebt om uit te rekenen wat voor accu je nodig hebt.

Ik heb iemand op m'n kantoor gehad met een paar flitsers. Die dingen trokken iets van 10A en daar konden de 3000mAh 18650s niet tegen. (zonder de spanning zover te laten inzakken dat het na 2 fotos over was). Dus die 0.6A zou ik wel eens willen dubbelchecken....

Wat is het merk-en-type van de flitsers? MOgelijk kunnen we online bevestiging vinden van de gegevens.

Het zou gaan om volgende lampen : https://www.aeb.be/nl/product/flitser-led12-24voranjer65

benleentje

Golden Member

Er staat dat ze werken vanaf 12V maar dat wil niets zeggen over 11V. Maar dat zou je als je de spullen daarvoor hebt zelf kunnen testen.

Omdat ze ook werken tot 24V kan je toch gewoon het best 4st li-ion nemen.

Maar 1 vraag is nog onbeantwoord hoe vaak laat je ze flitsen?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 25 maart 2020 15:56:11 schreef benleentje:
Er staat dat ze werken vanaf 12V maar dat wil niets zeggen over 11V. Maar dat zou je als je de spullen daarvoor hebt zelf kunnen testen.

Omdat ze ook werken tot 24V kan je toch gewoon het best 4st li-ion nemen.

Maar 1 vraag is nog onbeantwoord hoe vaak laat je ze flitsen?

Het zijn flitsers die automatisch flitsen voorgeprogrammeerd

Ik zou voor een simpele 2Ah loodaccu gaan. Te laden met willekeurige kleine 12v lader. En deze lampjes kunnen ook op 8 Nihm's werken maar dat is denk ik net zo duur als één 12v accu.

Heel andere "flitsers" dan waar ik aan dacht. (en benleentje ook).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Even wat anders inderdaad.
Toch zou ik geen 2Ah loodaccu nemen omdat je van die goedkope type eigenlijk nooit weet tot hoever je ze mag ontladen Dan zit je in de range van 25 tot 50% ontlading en dan heb je maar 0,5Ah - 1Ah aan bruikbare capaciteit.
Ik zou daar gewoon 4 stuk li-ion batterijen voor gebruiken en met 3500mAh gaat de 2 uur wel lukken. Van 1,2V cellen heb je er toch alweer 10 nodig.
IK zou om het even welke type batterijen je nu gaat gebruiken toch ook nog even zoeken naar een ontlaad beveiliging dus als de accu spanning te laag word deze flitser uitschakelt want er is geen 1 oplaadbare batterij die te diep ontladen leuk vind.

Onderstaand kan je ook gelijk als lader gebruiken als je er 14,4V op zet.
https://www.ebay.com/itm/Protected-Holder-Case-for-4S1P-14-8v-14-4v-18…

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik gebruik de 2 en 7.2 varianten loodaccu's werkelijk al jaren voor allerlei dingen waar ze niet voor gemaakt zijn. Ik trok ze, omdat de datum verloopt, uit liftbesturingen. Meestal 2 tot 3 jaar oud.

Ik heb ze nu al jaren buiten liggen in een bootje, ik start een 10pk buitenboordmotor, hele winter zonder laden, ik gebruik een waterpompje en dergelijke. Kunnen best wat hebben.