Aansluiten saunakachel

Beste Forumleden,

Ik ben bezig om bij een kennis zijn Saunakachel aan te sluiten. Ik ben zelf gediplomeerd elektricien, echter heb ik hierbij toch even advies nodig.

Zie Bijlage voor het schema.

De kachel is een 9 kW unit met 3 elementen. Nu verteld de verkoper mij dat als ik een kookgroep heb, dan kan ik 2 elementen aansluiten. dus 6kW. 2x230 met 2 nullen. Echter zit er op de kachel 1 Nul aansluiting waar alle 3 de elementen mee verbonden zijn, dus na mijn idee 3*230V. Kan ik nu zomaar 2 nul geleiders in de nul aansluiting doen en L1 en L2 aansluiten. L3 dan buiten werking stellen i.v.m 6kW.

Graag jullie reactie.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Dat mag niet zo, dat MOET zo.
Dus 2 fasen van de kookgroep op L1 en L2 of L3 (als je L1 maar gebruikt)
Twee Nullen op de N
en de aarde

Een sauna moet (in een woonhis altijd) achter een 30 mA aardlek!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Wat is de waarde van de hoofdzekering?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Shiptronic

Overleden

Je kan het 2e element een eigen Nul geven en uit het Nulblok halen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Kijk wel even of dat in de praktijk ook praktisch is.

De sauna zal dan 'maar' 6kW zijn. Wordt dus wat minder warm en/of duurt langer.

Als het bv een IR sauna is moet je wel even kijken welk paneel wat is. 't is niet echt comfortabel/wenselijk als je bv aan 1 kant een werkend paneel hebt en aan de andere kant 'in de koude' zit omdat dat element uit staat.

Een element bv bij je voeten heeft minder (merkbare) impact als je die uitzet denk ik.

Mooier is om natuurlijk gewoon een 3-fase aansluiting te regelen.

Sine

Moderator

Op 24 maart 2020 17:30:03 schreef Toeternietoe:
Dat mag niet zo, dat MOET zo.

Discutabel, er is geen enkele beveiliging tegen een losse nul draad als je het zo doet.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 25 maart 2020 11:52:30 schreef Sine:
[...]

Discutabel, er is geen enkele beveiliging tegen een losse nul draad als je het zo doet.

Klopt, dat is ook één van de tekortkomingen van de NL kookgroep aansluiting.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Overleden

Vandaag ook de tip om de Nul van 1 element los te halen

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Klopt, dat is ook één van de tekortkomingen van de NL kookgroep aansluiting.

Er zijn zat kookplaaten die 2 (of 3) 'nullen' hebben die bij 3-fasen bedrijf worden doorverbonden.

Shiptronic

Overleden

Bij 3F is het probleem ook niet aanwezig, bij gelijke elementen is de stroom door de Nul .... 0 ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.