Wat doe ik verkeerd ? Microfoon versterker

Ik heb deze microversterker gemaakt, werk goed maar wat doe ik verkeerd ?
De doos waar ik het in gemonteerd is gevoelig neemt ook geluid op en dit is niet de bedoeling .Zelfs als je de micro op een grotere afstand verwijderd blijft de doos waar de schakeling in zit zeer gevoelig . Met andere woorden de doos neemt ook geluiden op . De doos is gemaakt in polyester en met de binnenkant met zilverpapier bedekt en is verbonden met de massa . De aansluiting van de micro binnen de doos is met een afgeschermde draad naar een Jack gemonteerd . Wat kan ik vermijden dat de (doos schakeling) geen geluid opneemt ?

Ik ben bang dat dit hem zit in het ontwerp van het pcb'tje. Waar heb je het schema en pcb ontwerp vandaan, of heb je zelf iets ontworpen? Hoe je het hebt gebouwd kan ook nog invloed hebben, heb je hier misschien een foto van?

[Bericht gewijzigd door hardbass op woensdag 25 maart 2020 10:34:03 (24%)

PE2BAS

Volgens mij is de print niet juist, je hebt waarschijnlijk een weerstand (100k) vergeten tussen de collector en de basis van Q1.

Btw, die microotjes hebben een + en een - , is dat juist aangesloten?

LDmicro user.

Even een notitie voor mezelf, anders werkt de zoekfunctie niet en kan ik dit later niet terugvinden:
Dit gaat over een microfoonversterker.

Vervangen DOOR.
blackdog

Golden Member

Hi Kreatief,

Dat printje moet je in een metalen kastje monteren en op 1 punt aan de voedings "0" monteren.

Plastic, hout, karton als behuizing = storing, alleen metaal gaat je helpen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Shiptronic

Overleden

Heb je een link naar documentatie van dit printje ? Waarvoor zijn Rv 1,2,3?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Geef eens een schema.
Is het versterkertje stil, als je op de mic ingang een weerstandje aansluit van bijv 200 Ohm.
De versterking kan veel te groot zijn waardoor het printje microfonisch wordt. RV2 lijkt op een lagetonenregeling, maar kan zo niet werken.
De bias van Q1 klopt ook al niet.

Sine

Moderator

Keramische condensatoren kunnen ook microfonie vertonen. je kunt eens testen door met een tandenstorker eens wat componenten te porren of je er achter komt welke gevoelig is/ zijn.

Op 25 maart 2020 13:11:33 schreef diebobo:
Deze lijkt het te zijn : https://pe2bz.philpem.me.uk/Misc/-%20Audio/-%20Microphones/M-102-SUPER…

Wijkt toch wel af van hetgeen TS laat zien. Zeker in weerstands en capaciteits waardes.

Shiptronic

Overleden

Op 25 maart 2020 10:30:01 schreef hardbass:
heb je hier misschien een foto van?

Ook van de onderkant.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
diebobo

Golden Member

Op 25 maart 2020 13:35:47 schreef buzzy:
[...]Wijkt toch wel af van hetgeen TS laat zien. Zeker in weerstands en capaciteits waardes.

Helemaal onderaan de PDF staat de versie van TS

Op 25 maart 2020 13:44:29 schreef diebobo:
[...]

Helemaal onderaan de PDF staat de versie van TS

Inderdaad dit is ! Ik heb gebruik gemaakt van en standaard printplaat en de baantjes met soldeertin verbindingen gedaan , en de potmeters met bedrading .Maar het systeem werkt goed toonregeling rv1 /rv2/ en rv3 volumeregeling .
Ik denk hier onder Jullie misschien toch in een metalen doos te monteren en eventueel zoals Sine beschrijft dit ééns te doen .

Op 25 maart 2020 13:24:41 schreef Sine:
Keramische condensatoren kunnen ook microfonie vertonen. je kunt eens testen door met een tandenstorker eens wat componenten te porren of je er achter komt welke gevoelig is/ zijn.

Ik ga dit ééns testen ! Indien toch een Keramische die microfonie vertoond wat is je voorkeur om dit aan te pakken ?

Op 25 maart 2020 14:08:32 schreef Kreatief:
[...]

Ik ga dit ééns testen !

Ok gestes met micro aangesloten en erna met micro afgekoppeld de c4 .47uF is die microfonie vertoond en nogal luid zelf op blazen is zeer hoorbaar in de hoofdtelefoon. Wat is je voorkeur om dit aan te pakken ?

Op 25 maart 2020 13:24:41 schreef Sine:
Keramische condensatoren kunnen ook microfonie vertonen. je kunt eens testen door met een tandenstorker eens wat componenten te porren of je er achter komt welke gevoelig is/ zijn.

Ok gestes met micro aangesloten en erna met micro afgekoppeld de c4 .47uF is die microfonie vertoond en nogal luid zelf op blazen is zeer hoorbaar in de hoofdtelefoon. Wat is je voorkeur om dit aan te pakken ?

Shiptronic

Overleden

Ander merk/type kan al voldoende zijn, heb je evt. nog een ceramische liggen? Die zou ik dan eerst proberen. soms scheelt omdraaien, dan zit de afscherming aan de buitenkant.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
blackdog

Golden Member

Hi,

Laten we er eens vanuit gaan dat het geheel in een metalen doosje zit. :+

1e
Er is geen ontkoppel condensator toegepast op pin-7 van de LM386, altijd doen!

2e
Signaal nodig voor volle uitsturing in de aangegeven LM386 configuratie (Gain = 20x) rond de 150mV RMS.

3e
Gain TL071 max is 1000k/5K is 200x, dan is er nu al minder dan 0,75mV nodig voor volle uitsturing.

4e
Dan komen er nog twee transistor trapjes die idioot veel versterken, ingeschat een paar honderd maal!

5e
Die twee transistor trapjes kan je er uit halen en als je toch nog een beetje extra gain nodig hebt kan je de LM386 iets meer laten versterken.

Dit is een Super ruis/prut/stoor ontwerp.
Er is niet gespecificeert welke microfoon er gebruikt wordt, ik vermoed een electret type, de mini typen hebben zelf al een hoge ruisvloer.
Extra gain toevoegen lost niets op behalve dus extra ruis en meer gevoeligheid voor storing.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 25 maart 2020 15:43:54 (100%)

Arco

Special Member

Die twee transistor trapjes kan je er uit halen

Dan werkt de AGC niet erg meer... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi Arco,

Uhm AGC...
Er zal best wat versterkings regeling optreden doordat het basis niveau van Q1 veranderd maar om dat nu AGC te noemen...

Op 30cm afstand met een 10k pullup weerstand voor de microfoon en de Ri van de transistor zit je toch al gouw aan de 1mV op de basis.Q1 emittor licht aan massa dus zeer lage Re en rond de 10K in de collector van Q1, lineair? verget het maar.
De output zal er ongeveer uitzien als een driehoek signaal, leve de verorming! :-)

Dan noig R1 | Ri Q1 + C3 geeft een kantelpunt van <2Khz, ja het houd radio signalen tegen, maar ook het midden gebied van je audio.

Prul schema.

Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Intussen is het opgelost ! De c4 is geen micro meer . Het systeem werk naar behoren voor ik het zal gebruiken. Ruis heb je maar valt echt mee !

Ik dank jullie voor de opmerkingen !