Welke diode/zener is dit?

Ja, Z en D zou moeten kloppen.
Maar zo’n rare code op de diode blijft vreemd.
Zal wel Chinees zijn, niets is zeker.

Correctie!
Het blijken 1N4148 diodes te zijn.
Nog eens goed bekeken bij goed daglicht en 10X.
De 5T bij de anode blijft staan.
Met excuses!

maartenbakker

Golden Member

Klint logisch! Die 5T zou ook wel ST kunnen zijn? Dan is het de fabrikant. Anders misschien een datumcode.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Eerder 5T dan ST.
Maar als ik zoek op 1N4148 ST dan vind ik het merk Semtech. Schijnt Chinees te zijn.
Dus alles opgelost. Ik meld me weer als componenten binnen zijn en er getest is.

Ik heb vanochtend een aantal componenten op hoofdprint vervangen.
Net als daarvoor werkte de schakeling goed: bij daglicht geen spanning op de lamp.
Na een paar keer spanning eraf en weer erop ging het toch weer fout: de lamp brandt bij daglicht in dimstand.
Vervangen zijn de twee X2 condensatoren, de twee Zeners, de twee dioden 1N4148 en ook de triac.
De triac was een B136-600E en is vervangen door een BT137-800E.
Het lijkt erop dat de triac niet door de LDR schakeling op de PIR dag/nacht schakeling wordt uitgeschakeld.
Verder lijkt het erop dat het nog wel even goed gaat als de 230V er lange tijd af is geweest.
Verder lijkt de PIR detectie wel te goed te reageren op de instelling van de licht pot: geen detectie bij weinig en wel detectie bij hoge gevoeligheid.

Op de PIR dag/nacht print zitten twee 10mm trimmers met een code die ik niet bij de fabrikant PIHER Spain kan vinden:
Voor licht: 500K438M type R, 500kOhm maar wat betekent dan die 438M?
Voor tijd: 2M443K type C, 2MOhm maar wat betekent dan die 443K?

Ik zal nog een foto van de PIR print toevoegen.

Op 20 maart 2020 23:16:07 schreef vergeten:
Precies, wat ik ook al schreef :)

TS,

Begin bij die 0,33µF X2 condensator dat is de hoofdverdachte!
Meet dan over die grote zwarte elco de DC spanning, is die te laag dan gebeuren er rare dingen.
Meet daarna op de uitgang van U2 een stabilisator IC tje zoals een 7805, 7812 of 7824.
Daar moet de spanning van van die stabilisator staan.
In mijn voorbeeld dus respectievelijk 5 of 12 of 24 volt.

Beste vergeten,

Over de elco op de hoofdprint meet ik 22,7V.
De U2 zit op de PIR print.
Dat is een ICE47ED2/A424K0284, welke stabilisatie spanning moet er dan staan over welke pootjes? Hiervan heb ik nog geen gegevens kunnen vinden.

Er lopen vier draden tussen hoofdprint en PIR print.
Tussen witte en blauwe draad staat 8V.
En tussen rode en zwarte draad: 0,1V bij lamp aan en 0,33V bij lamp dim. Deze laatste 2 voltages lijken me niet goed.

[Bericht gewijzigd door Magnetron op woensdag 25 maart 2020 22:01:52 (12%)

Ik zou het gedimde licht overdag kunnen uitschakelen door een (led)lamp met ingebouwde dag/nacht sensor te monteren. Maar omdat de lamp een melkglazen bol heeft, denk ik dat dat niet goed gaat werken.
Edit:
Bovenstaande werkt natuurlijk niet want in de dim-stand van de lamp zal een extra dag/nacht regeling In de voet van de gloeilamp niet de goede spanning krijgen.

vergeten

Golden Member

Op 25 maart 2020 16:19:13 schreef Magnetron:
[...]

Beste vergeten,

Over de elco op de hoofdprint meet ik 22,7V.
De U2 zit op de PIR print.
Dat is een ICE47ED2/A424K0284, welke stabilisatie spanning moet er dan staan over welke pootjes? Hiervan heb ik nog geen gegevens kunnen vinden.

Die 22,7v zou denk ik ±24v moeten zijn, is dus wat laag maar niet ernstig.

Dat kan nooit allemaal op die transistor U2 behuizing staan. Ik had verwacht dat het een stabilisator IC tje zou zijn. Maar het lijkt op een transistor 2SA424, de rest is een datumcode. Het is hem niet want die zit in een metalen behuizing TO72 en op jouw print zit een zwarte TO92. :(
In combinatie met ondermeer een zenerdiode kan een transistor een stabilisator IC vervangen en zo 24v maken.
Meet met de zwarte pen op de min van die elco, en dan de rode pen achtereenvolgens op:
pootje 1
pootje 2
pootje 3
EDIT: Heb me vergist ik bedoel U1 op de andere print met de gele C's (dank Arco)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Dat kan nooit allemaal op die U2 met behuizing TO92 staan.

U2 is een 24 pens ic, daar is ruimte zat op... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

U1 is een 78L08/405A
Op 1 staat 8V en hangt aan anode Zener 7V5.
De 2 hangt direct aan de elco -.
Op 3 staat 22,8V en hangt direct aan elco +.
Deze spanningen veranderen niet met lamp aan of dim.

Ik heb nog wat ontdekt.
Op de PIR print ziet de smd weerstand R6 er gehavend uit.
De waarde is niet meer leesbaar, kennelijk te heet geweest.
Verder lijkt R8 verdwenen te zijn, of nooit geplaatst. De beide soldeer bolletjes glimmen en ik zie geen restanten van een weerstand.
Ik probeer een foto met loupe te maken.

Dit lijkt einde verhaal.
Dus moet ik op zoek naar een vervangende PIR + dag/nacht sensor.
En dan ook nog met dimfunktie.
En dan ook nog bij voorkeur voor een ledlamp die dus bij geen beweging gedimd wordt.
Zoiets past natuurlijk niet in de huidige armatuur.
Ik heb nog geen nette armaturen gevonden met al deze funkties.

maartenbakker

Golden Member

R6 is duidelijk stuk dus er zal nog wel wat opgeblazen zijn helaas :(

De ontbrekende R8 kan af fabriek niet bestukt zijn...Maar in dit stadium maakt het weinig meer uit, het is geen simpele reparatie meer dus het zal wel niet lonen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."