Probleem met 1 fase motor

Hallo iedereen,

Ik ben aan het werken geweest aan een eenfase motor welke geschakeld is met een vlotter en bij de groepenkast en op locatie met een werkschakelaar. Deze pomp heeft voorheen gewoon gedraaid en thuis op de werkbank werkt hij ook feilloos. De rotor die hij aandrijft kan ik met een vinger draaien en ik heb alle schakelpunten al overbrugd en doorgepiept gehad om deze uit te sluiten.
Het vreemde is dat ik ~230V meet tussen fase en nul en fase en aarde wanneer ik de werkschakelaar uit heb (op de voedende kant) en wanneer ik deze inschakel valt hij weg naar bijna nul tussen fase en nul en 230v tussen aarde en zowel nul als fase.
Wel heb ik opgemerkt dat deze groepenkast geen goede aardpen meer bezit welke ik later deze week ga oplossen.
In de foto's het typeplaatje en klemmenaansluiting. Dit zit hetzelfde als in testopstelling.
Klinkt dit probleem iemand bekend in de oren?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Hoe meet je, en waar mee meet je.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 25 maart 2020 17:59:45 schreef Toeternietoe:
Hoe meet je, en waar mee meet je.

Met een simpele multimeter, AM-500-EUR van Beha-Amprobe
op de contacten van de componenten.

Klinkt als een bedradingsfout in de schakelkast of foute aansluitingen van de kabel tussen de motor en schakelkast.
Je kan een gloeilamp aan de motorkant van de kabel monteren (tussen schakeldraad en nul) en kijken hoe de lamp reageert bij het schakelen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 25 maart 2020 18:23:15 (38%)

Shiptronic

Overleden

Klinkt als ergens een heel hoge weerstandsovergang, spanning ok, maar zodra er stroom loopt kakt de boel in.

Verbrand relaiscontact of werkschakelaarcontact, stekker, terug meten naar het punt waar de spanning ok blijft.

Hoofdvraag, waarom ben je hier aan gaan werken? Wat was de initiële klacht?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 25 maart 2020 18:26:57 (15%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 25 maart 2020 18:26:01 schreef Shiptronic:
Klinkt als ergens een heel hoge weerstandsovergang, spanning ok, maar zodra er stroom loopt kakt de boel in.

Verbrand relaiscontact of werkschakelaarcontact, stekker, terug meten naar het punt waar de spanning ok blijft.

Hoofdvraag, waarom ben je hier aan gaan werken? Wat was de initiële klacht?

ik heb dus alle tussencontacten al overbrugd gehad om deze uit te sluiten, met doorpiepen geeft hij ook op alle contacten zo'n 4 a 5 ohm aan.
ik ben hier aan de slag gegaan omdat het een overbruggingspomp is tussen twee sloten en de boer het water wat wil laten zakken na de winter, enkel startte de motor nu niet meer.
*edit, ook heb ik er wat nutteloze/gevaarlijke contacten tussen uit gehaald, voorheen zat hij met een stekker in een stopcontact bij de groepenkast en er zaten wat nutteloze laspunten tussen (grondkabel op kroonsteen op stekker op contrastekker op werkschakelaar machine)

wellicht ook relevante informatie. de motor maakt ook geen enkel geluid bij schakeling, op overbelasting of vastslaan zou deze flink gaan brommen/zoemen.

[Bericht gewijzigd door ArjanvdH op woensdag 25 maart 2020 19:01:43 (13%)

Op 25 maart 2020 17:38:22 schreef ArjanvdH:
[...]
Het vreemde is dat ik ~230V meet tussen fase en nul en fase en aarde wanneer ik de werkschakelaar uit heb (op de voedende kant) en wanneer ik deze inschakel valt hij weg naar bijna nul tussen fase en nul en 230v tussen aarde en zowel nul als fase.
[...]

De kans is groot dat ergens de nul onderbroken ligt. Heb je die ook volledig gecontroleerd?

De kans is groot dat ergens de nul onderbroken ligt. Heb je die ook volledig gecontroleerd?

ik heb de tussenliggende aders ook allen doorgepiept, maar dan krijg je toch meestal 100V op de meting?

Anoniem

Lijkt op een onderbreking in de nul.
Kan zomaar in de kabel zitten
Ader meet 0Ω door, maar bij de minste stroom is hij onderbroken
Je ziet niks aan de kabel/draad maar als je hem stript vind je plekje verbrand koper dat afbreekt bij het minste dat je het plooit
Ooit slechts 2x tegengekomen. 1x een 2,5mm2 en 1x een 4mm2

Op 25 maart 2020 20:42:33 schreef anoniem015:
Lijkt op een onderbreking in de nul.
Kan zomaar in de kabel zitten
Ader meet 0Ω door maar bij de minste stroom is hij onderbroken
Je ziet niks aan de kabel/draad maar als je hem stript vind je plekje verbrand koper dat afbreekt bij het minste dat je het plooit
Ooit slechts 2x tegengekomen. 1x een 2,5mm2 en 1x een 4mm2

oke, ja ik zal van de week als ik weer tijd heb tijdens dag uren wat nieuwe kabel meenemen en een gloeilampje. ik hoop dat het zo simpel ligt.
in ieder geval iedereen alvast bedankt voor de snelle respons!

Update,

Na contact te hebben gehad met de eigenaar erachter gekomen dat het bekend was dat er een ader niet goed was, nu de loze hiermee omgewisseld en de motor draait weer.
Ik was wel vergeten te vermelden dat de grondkabel zo'n 450M is en dat deze een 3×2,5mm² YMVK-as is. welke dus ook eigenlijk te licht is. dit is nu ook doorgegeven aan de eigenaar dat er veel kans bestaat dat deze het op termijn ook zal begeven en we een nieuwe 6mm² zullen moeten leggen. maar voorlopig werkt het dus :+

nogmaals bedankt voor alle vlotte reacties en het meedenken!

Shiptronic

Overleden

En hoe werkt het nu? de Aarde maar niet aangesloten zeker?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.