Principe alarmschakeling

Hallo,

in een schoolboek over elektronica vond ik de alarmschakeling in bijlage, met een voorbeeld van datasheet over de lichtgevoelige weerstand.
Als ik het goed begrijp, regel je met de potmeter de weerstand zodanig, dat bij een bepaalde lichtintensiteit er geen stroom loopt door de basis van de transistor, maw de voorwaartse spanning over de transistor basis-emitter is lager dan 0,7 volt.
Volgens mijn redenering kan de zoemer niet werken als de lichtstraal op de LDR daarna wordt onderbroken (of als het donkerder wordt), want dan neemt de weerstand van de LDR toe, en wordt de spanning aan de basis zeker lager dan de oorspronkelijke 0,7 volt. De zoemer kan slechts werken als de transistor in volle geleiding gaat. Dit zou volgens mij enkel kunnen als de lichtgevoelige weerstand kleiner wordt (dus als het lichter wordt) en er een stroom doorheen de basis loopt.
Klopt mijn redenering? Of zie ik het verkeerd?

Wanneer er licht valt op de LDR, zou de weerstand van dat component lager moeten worden, heb je daar al aan gemeten.
Beetje vreemd schema en zeker met een vermogenstransistor als een 2N3055 vindt ik, waarom geen BC550 vraag ik me af.
Ook zal ik die schakeling helemaal niet gebruiken, maar een differentieel/verschil versterker.

Telefunken Sender Systeme Berlin
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Lezen is een kunst, beste @Martin, er staat helemaal geen 2N3055, wel een 2N3053. Wat vermoedelijk nog steeds overkill is.

En ik ga graag met u mee dat een iets "fijngevoeliger" schema gepaster zou zijn, maar waarom dan niet gelijk een schmitt-trigger?

En @ topic-starter: al mijn respect voor de inspanning tot lezen en analyseren, maar ze is aan dit schema niet besteed. Bekijk liever iets dat ook practisch nut kan hebben.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 25 maart 2020 18:13:51 (26%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 25 maart 2020 17:35:37 schreef Jobubo:
....
Volgens mijn redenering kan de zoemer niet werken als de lichtstraal op de LDR daarna wordt onderbroken (of als het donkerder wordt), want dan neemt de weerstand van de LDR toe, en wordt de spanning aan de basis zeker lager dan de oorspronkelijke 0,7 volt. De zoemer kan slechts werken als de transistor in volle geleiding gaat. Dit zou volgens mij enkel kunnen als de lichtgevoelige weerstand kleiner wordt (dus als het lichter wordt) en er een stroom doorheen de basis loopt.
Klopt mijn redenering? Of zie ik het verkeerd?

Je redenering klopt helemaal. Geen speld tussen te krijgen.

In het boek staat het fout. Het woordje 'onder' moet vervangen worden door het woordje 'boven' en 'daalt' moet worden 'stijgt', of je moet R1 en R2/R3 onderling van plaats verwisselen.

Er zijn betere schema's voor een alarm. Zeker na de uitvinding van het IC.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hehe, zelfs voor de IC's kon het perfect, zie bv. maar https://www.daenotes.com/electronics/digital-electronics/schmitt-trigg… maar er zijn 1000 meer voorbeelden te vinden.

En nu maar wachten op de eerste schmitt-trigger met enkel buizen :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

Philips heeft daar ooit een mooi boekje over gepubliceerd :

https://www.retrocomputing.nl/wp-content/uploads/Bookshelf/Alarmschake…

Qua transistoren wat achterhaald, "Geranium torren" :+ vind je niet overal meer maar waarschijnlijk zijn er mensen hier die dat met iets moderners weten op te lossen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 25 maart 2020 18:59:18 (33%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 25 maart 2020 18:11:52 schreef ohm pi:
[...]Je redenering klopt helemaal. Geen speld tussen te krijgen.

In het boek staat het fout. Het woordje 'onder' moet vervangen worden door het woordje 'boven' en 'daalt' moet worden 'stijgt', of je moet R1 en R2/R3 onderling van plaats verwisselen.

Er zijn betere schema's voor een alarm. Zeker na de uitvinding van het IC.

De tekst hoort wellicht niet bij het schema. Er staat "De schakeling hieronder....." .
Indien het wel bij elkaar hoort moet je de LDR R1 en de weerstanden R2+R3 van plaats verwisselen.

Anoniem

Dit is een 50 jaar oud schema. En zoals Buzzy opmerkt klopt het niet.
Normaal wordt de LDR belicht, als iemand dan het licht onderbreekt gaat het alarm. Tenzij de toepassing natuurlijk iets anders is.

Een 2N3053 is het kleinere broertje van de overbekende 2N3055 en wordt vaak als stuurtransistor van deze gebruikt.

Nadelen van deze schakeling:

-Het schakelpunt is niet scherp noch stabiel.
-Een LDR is vooral gevoelig voor zichtbaar licht in het geelgroene spectrum. Een alarm moet niet te veel opvallen. Dus zichtbaar licht is een minder goede keuze.
-Obsolete componenten. Een 2N3053 is in tegenstelling tot zijn grote broer nooit erg populair geweest en zal vandaag moeilijk te vinden zijn.
-Eigenlijk is het een eenvoudig schema om het werkingsprincipe te illustreren en net zoals zo vaak geschikt om je eerste stappen te zetten en als je het nabouwt met wat pragmatisme kun je er veel uit leren. Bruikbaar voor een serieuze toepassing is het zoals zo vaak, helemaal niet.

50 jaar later wordt vooral gebruik gemaakt van passieve infrarooddetectoren die overal compleet in alle prijsklassen te vinden zijn. Deze reageren op bewegende warmtebronnen.
Op zich zijn zelfs deze vrij gesofisticeerde schakelingen ook niet erg geschikt als alarm, omdat meerdere valse alarmen gegenereerd worden door dieren, of een kachel die plots aanslaat.
Ze zijn vooral geschikt om verlichting te automatiseren.

Zoals steeds hebben de duurdere betere eigenschappen zoals software die valse alarmen kan elimineren.

Voor échte alarmsystemen zoals in kantoren, banken, betere thuisalarmen worden dual sensoren als onderdeel van de beveiliging gebruikt.
Daarbij overlappen de eigenschappen van de PIR detector de microgolf doppler detector elkaar waardoor valse alarmen nog meer vermeden worden. Maar ze zijn wel een stukje duurder.

Op 25 maart 2020 18:41:49 schreef big_fat_mama:
En nu maar wachten op de eerste schmitt-trigger met enkel buizen :)

HP gebruikte ze in hun oscilloscoops. Kan in aangepaste vorm hier prima toegepast worden.

Allemaal bedankt voor uw reacties. Ik ben een beginneling en probeer zoveel mogelijk schema's te begrijpen vanuit een aantal basisprincipes. Maar in het aangehaalde voorbeeld zag ik de logica totaal niet - blijkbaar terecht.
Ik ga er van uit dat ik in de komende maanden meer modernere toepassingen zal tegenkomen. Het nadeel van een boek is dikwijls dat de inhoud al achterhaald is bij de publicatie, en dat geldt zeker voor elektronica waar veel innovatie plaats vindt. Maar een mens moet ergens beginnen...

Anoniem

In de meeste hedendaagse bewegingsmelders zit ook een LDR.
Maar die detecteert de beweging niet, hij dient om dag/nacht te onderscheiden. Het doel is dan meestal verlichting.
Als je die uitschakelt is zo'n bewegingsmelder geschikt als alarmsensor, zij het met enkele beperkingen. Je zou het best kunnen gebruiken om je te waarschuwen als iemand op je oprit komt.
Maar om met een sirene 's nachts de hele buurt op stelten te zetten als er een vleermuis, vroege vogel of een kat voorbijkomt is af te raden. Daarvoor is een PIR op zich net te onbetrouwbaar.