Arduino Pro Mini TTL naar USB: wat is BLK?

buckfast_beekeeper

Golden Member

In apparaatbeheer kan je kijken welke driver er gebruikt wordt als je een bepaalde USB tool gebruikt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

EgbertG,

als hobby maak ik regelmatig gebruik van:
- arduino UNO: makkelijker om draadjes aan te sluiten in combinatie van m'n testbordje
- éénmaal het werkt bouw ik alles over naar een arduino pro mini (gezien dit een 1-op-1 is met de UNO)

Om de Arduino pro mini te programmeren ga als volt te werk:
- ik gebruik een "gewone" (micro) USB kabel van +- 1 meter tussen de PC en de programmeermodule.
- als programeermodule gebruik ik een 6 pin FTDI232. Zo een rode waarvan Hennep een stuk foto heeft geplaatst. Hierbij gaat de programmatie full automatisch. Eentje met 5 pin werkt ook maar daar moet je de Arduino resetten op het moment dat hij met programmer begint.
- Ik steek de 6 pinnen gewoon in de overeenkomstige openingen van de arduino pro mini zonder enig tussenstuk. Dus geen pinnen solderen in de pro mini.
- Op het pc scherm kan je het compileren + programeren van arduino pro mini volgen. Ledje knippert enkele keren en klaar.

Voor de UNO te kunnen gebruiken moet je de CH340 drivers installeren
De drivers voor FTDI programmer kan je vinden op https://www.ftdichip.com/FTDrivers.htm

Hopelijk heb je wat aan deze info

Voor de UNO te kunnen gebruiken moet je de CH340 drivers installeren

Dat hangt er vanaf welke UNO je hebt. Wel met een chinese UNO, maar een echte UNO werkt met een AT90USB162 als USB bridge.

EgbertG

Golden Member

@Yperr007:

Nou, je geeft me weer moed. Want het is me tot nog toe nog steeds niet gelukt. Wel met allerlei andere Arduino's waar al een USB poort op zit, maar nog niet met de Pro Mini.

Ik heb nu 4 verschillende programmers in huis en 3 nieuwe Pro Mini's. Weet niet of ik daar vandaag aan ga toekomen, maar wel t weekend.

Ik zal update posten. Dank voor de uiteenzetting

Zijn de adafruit trinkets of metro 328 niets voor jou?

Ik weet dat de metro in staat is een snel pwm signaal te geven ipv het standaard trage pwm signaal, ik gebruik het zelf ook om noctua fans mee aan te sturen.

Met code zoals aan het begin van het topic staat

Ik heb gisteren een Arduino Nano ontvangen. Deze meldde zich in dmesg (linux) als een CHG type. Met de arduino IDE kon ik hem in eerste instantie niet programmeren.
Totdat ik de optie "old bootloader" probeerde. Daarmee werkte het feilloos.
Je zou het eens kunnen proberen.

reading can seriously damage your ignorance