Hoe noem je dit? verwarming[iets]

beste mensen van Circuits Online kunnen jullie meedenken aan een oplossing.
voor een droogkastje 65 graden ong heb ik de verwarming nodig daar het een oude machine is kan ik niet vinden wat ik nodig heb zou niet weten hoe het heet ook.
als alternatief zat ik wel te denken aan een halogeenlamp 500w alles wordt wel aangestuurd door een thermostaat dus te koud lamp aan te warm lamp uit.
Wie heeft raad of een idee.

Als ik het goed begrijp is het huidige verwarmingselement defect? Draait de ventilator nog wel?
Als alleen het element defect is, kan dit waarschijnlijk nog wel gerepareerd worden en samen met de ventilator weer in gebruik genomen worden. De ventilator zorgt voor circulatie van de lucht zodat de warmte netjes verdeeld wordt en door de bewegende lucht het droogproces sneller gaat.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Gerard bedankt ja de ventilator doet het nog wel.
hoe heet het gedeelte met de draadjes?

Sine

Moderator

Verwarmingselement?

Je komt ze exact zo tegen in kacheltjes.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat is het verwarmingselement, @Sine noemde het al.
Ik vermoed dat het een lange weerstandsdraad is die door de gaatjes heen gelust is. Die gaatjes zitten in een elektrisch isolerend en hittebestendig materiaal (Asbest is daar ideaal voor)
Je kunt het element eenvoudig kontroleren, nergens een breuk?
Vaak zit het probleem in de aansluitingen. Het materiaal van de weerstandsdraad is bv NixChroom draad. Dat laat zich nauwelijks solderen. De aansluitingen worden warm, oxyderen wat en er ontstaat een slecht elektrisch kontakt.
Meestal zit er ook nog een maximaal thermostaat op. Kontroleer die ook.
Een maximaalthermostaat is vaak uitgevoerd met een mechanische blokkereing, dus als deze een maal aangesproken heeft dan blijft deze open staan. Kijk of er ergens een pinnetje op zit om de thermostaat weer te resetten.
De maximaalthermostaat kan ook in hetzelfde aansluitbakje als de gewone thermostaat zitten.

Ik zie aan de rechterkant ook iets van een thermostaatje zitten. Maakt deze. kg wel goed kontakt, kontroleer de kontakten op vervuiling etc.
et een simpel Ohmmetertje doe je al heel veel.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op de tweede foto zie ik roest op metalen delen. Het kan zijn dat het (maximaal)thermostaatje dat daar zit een slecht of geen contact maakt. Doormeten zoals Toeternietoe al suggereerde is een goed idee, zo'n metertje kost iets van 10 Euro, straks weer Hfl 2,20371, en is handig voor dot soort dingen, meet er alleen niet aan de netspanning mee, daar zijn ze niet veilig voor. Je kan ook even een stukje papier tussen de contactjes heen en weer schuiven, maar pas wel op dat je de contactjes niet verbuigt.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

In zulke verwarmingsapparaten zit vaak ook een thermische zekering. Dat is een klein raketvormig dingetje. Die kan ook stuk zijn. Het is een kwestie van meten waar de onderbreking zit.

Mensen BEDANKT vast asbest kwam niet bij me op....beetje dom van me zag eruit als karton...
contact zit inderdaad los ook een breuk gevonden kan ik die herstellen met een adereindhuls?

Thevel

Golden Member

kan ik die herstellen met een adereindhuls?

Zoals eerder gezegd kun je de draad niet solderen.
Een busje eromheen kan prima, ik heb het in het verleden wel vaker gedaan met de reparatie van bv een föhn.

Asbestkarton? dan moet het wel een hele oude droogkast zijn. Het valt op de foto niet goed te zien, maar aan de manier waarop het scheurtje rafelt lijkt het eerder mica.

maartenbakker

Golden Member

Op 26 maart 2020 08:14:14 schreef Toeternietoe:
Dat is het verwarmingselement, @Sine noemde het al.
Ik vermoed dat het een lange weerstandsdraad is die door de gaatjes heen gelust is. Die gaatjes zitten in een elektrisch isolerend en hittebestendig materiaal (Asbest is daar ideaal voor)

Asbest is daar waardeloos voor. Daar wordt al mica voor gebruikt sinds mensenheugenis.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Zijn inderdaad meestal meerdere samengeperste lagen mica.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

asbest is niet sterk zat in dunne uitvoering, doorgaans alleen afscherming tegen hitte. mica kom je al heel lang tegen idd, of keramisch materiaal.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Adereindhuls zou ik wat te dun vinden, zelf gebruik ik in dat soort gevallen de bus van een faston-steker, het plastic haal ik er dan af na het krimpen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.