Videocamera Bticino deurpostintercom

De camera van mijn Bticino deurpost intercom doet het niet meer
het systeem is 15 jaar oud. Bij de fabrikant is deze niet meer te verkrijgen en een nieuwe van hun past niet in de behuizing.
Is er iemand die deze oude camera kan nakijken of die een andere oplossing weet of een passend nieuw systeem kan installeren. locatie Valkenburg zuidl.

paar foto's doen wonderen hier, gezien de leeftijd zal het wrs een analoge camera zijn, die sloop ik geregeld uit intercom spul. veelal standaard spul met maar 3 draden.

er zijn ook systemen met complexe sturingen die van analoog camera beeld een bus achtig iets maken, daar gaat de print vaker van stuk, erg veel hardware nodig in dat spul.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Zou je daar nog aan beginnen? Evengoed is de binnenpost binnenkort stuk.

Een goede videofonie is niet goedkoop, ik weet het maar 15 jaar is toch wel ongeveer de pensioenleeftijd voor zo'n ding.

men zegt met de aankoop vaak 16-18 jaar maar dan hebben ze allang niks meer aan reserve delen en moet je wel vernieuwen bij een defect. uitzondering is een ict gebaseerd intercom systeem, dat is met 10 jaar al duur in onderhoud, heb zo'n systeem vervangen, was ook zeer complex opgebouwd. de woningen hadden een 20" touchscreen all in one hangen, die gaven het eerste al de brui eraan, want die liepen 24/7 met een hdd erin.

je kunt ook geluk hebben, de oudere systemen waren nog wel enorm en zwart/wit scherm met beeldbuis maar die ken ik welke ruim 25 jaar zijn.

als dit een 1 voordeur, 1 woning systeem betreft dan vallen de kosten nog mee, er zijn dacht ik complete setjes voor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste testman, hierbij 2 foto's van de camera, kan je hier iets mee?

De cameramodule zelf is net als bij meer videofoonmerken een standaard cameramodule.
De drie draden zijn waarschijnlijk Rood +12V, Zwart -, Wit Video.
Je zou deze drie draden op een andere gelijkende cameramodule kunnen monteren, of je dan weer beeld hebt.
Bij Ali of veel andere webshops zijn dit soort simpele cameramodules voor een paar Euro tot tientjes nieuw te koop.

Of je pakt eerst een monitor met CVBS Video In (gele Tulp RCA connector o.i.d) en hangt deze aan de oude camera om te kijken of er nog signaal uitkomt. Kijk wel even of het PAL/NTSC CVBS signaal is.

Op 22 maart 2020 19:59:36 schreef T-sec:

Kijk wel even of het PAL/NTFS CVBS signaal is.

NTFS lijkt me meer een indeling voor geheugen :-) NTSC?

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zondag 22 maart 2020 20:40:11 (27%)

Ik heb zelf geen ervaring of kennis van elektronica.
Ik zou dan ook niet weten om welke standaard module het gaat om evt.
ergens te bestellen. Een monitor om de oude camera te testen is niet direct voorhanden. goede raad is duur!

Op 22 maart 2020 20:39:56 schreef kris van damme:
[...]

NTFS lijkt me meer een indeling voor geheugen :-) NTSC?

Ouderdom... 8)7

NTSC ofwel Never The Same Color. ;)

Op 23 maart 2020 10:17:00 schreef Sies:
Ik heb zelf geen ervaring of kennis van elektronica.
Ik zou dan ook niet weten om welke standaard module het gaat om evt.
ergens te bestellen. Een monitor om de oude camera te testen is niet direct voorhanden. goede raad is duur!

De camera zelf waar ook de lens aan zit met aan de achterzijde het vierkante groene printje van 5x5cm, dat is de camera module.

Hierop zitten 4 draden aangesloten, Rood, Zwart en Wit, Zwart.

---
o Rood is de + 12 Volt
o Zwart is de - Min
---
o Wit is het camerasignaal
o Zwart camera massa
---

Neem bijvoorbeeld deze module via Ali

Trek het witte kleine connectortje met 4 draden uit de oude camera module, knip dan het witte connectortje van de 4 draden af en strip de 4 draadjes ca. 1 cm aan.

Knip de rode en gele connector van de kabel uit de nieuwe camera er af.
Beiden kabels waar de rode en gele connectors aanzitten zijn coax achtige kabeltjes. In deze kabeltjes zit in het midden in de kern 1 draad en er zit een mantel van geweven draad omheen. Deze moet je kort aanstrippen.
Hoe je coaxkabel globaal aan moet strippen kun je op YouTube zien.
In jouw geval strip je ca. 3cm vanaf het uiteinde van de kabeltjes aan en twist de mantel tot een draadje. Mantel uitpluizen, losse draadjes bij elkaar nemen en opdraaien tot 1 draad.
Let hierbij op dat de kern en de manteldraden elkaar niet raken.

De kern van de kabel met de rode connector sluit je aan op de rode draad.
De mantel van de kabel met rode connector sluit je aan op de zwarte draad naast de rode draad.
De kern van de kabel met de gele connector sluit je aan op de witte draad.
De mantel van de kabel met de gele connector sluit je aan op de zwarte draad naast de witte draad.

Nieuwe cameramodule in de buitenpost schroeven, misschien iets aanpassen, en klaar.

https://i.ibb.co/ctsMGFm/Naamloos.png

bedankt T-sec voor je uitvoerige uitleg.
Ik ga ermee aan de slag, maar kan even gaan duren door de corona crisis.
levering via Ali gaat even duren!
Wat me echter niet duidelijk is of ik het PAL of NTSC systeem moet hebben bij deze camera, hoe kom ik daar achter?
Verder hoe kan ik de oude camera controleren/aansluiten aan een monitor om te kijken of er signaal is.
het is jammer dat je niet in buurt woont, want ik ben echt een leek op dit gebied.

een systeem wat niet uit de USA komt zal een pal systeem zijn. je kunt idd een kabeltje tussen zwart en wit solderen met tulpplugje, daar kom videosignaal uit. als je tv of monitor dat kan weergeven is het pal..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 maart 2020 09:52:34 schreef Sies:
bedankt T-sec voor je uitvoerige uitleg.
Ik ga ermee aan de slag, maar kan even gaan duren door de corona crisis.
levering via Ali gaat even duren!
Wat me echter niet duidelijk is of ik het PAL of NTSC systeem moet hebben bij deze camera, hoe kom ik daar achter?
Verder hoe kan ik de oude camera controleren/aansluiten aan een monitor om te kijken of er signaal is.
het is jammer dat je niet in buurt woont, want ik ben echt een leek op dit gebied.

Houd de PAL versie maar aan omdat Btcino uit Italie komt.

Om levering te versnellen kun je ook op zoek naar een leverancier in Nederland die een gelijksoortige module heeft. Al betaal je dan waarschijnlijk wel iets meer...

Mocht je thuis een monitor hebben die een Video IN connector heeft aan de achterkant, vaak een gele Tulp female connector, dan kun je eventueel de oude camera al testen.
Wat Testman schreef: soldeer op de witte en zwarte draad van het videosignaal uit de oude cameramodule (wit is kern, zwart de massa) een Tulp male plugje en steek die in de monitor. Zet de monitor op ingang "Video In" en test het beeld.
(Op de rode en zwarte draad naar de oude cameramodule zou 12 Volt DC gelijkspanning moeten staan. Dat kun je voor de zekerheid ook testen met een multimeter.)

Ik heb vanmiddag nog even contact gehad met de helpdesk van Legrand/Bticino over het pal of ntsc systeem.
Zij melden mij dat Bticino voor de intercoms specifieke camera's toepassen, dus geen pal of ntsc.
Een camera met 330 lijnen, wat dit ook mag wezen in tegenstelling tot pal dat 625 lijnen hanteert.
Dat gaat dus met de voorgestelde camera niet werken toch?
Dus wederom wat nu?